Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4751)
Vierailija kirjoitti:
### kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperireseptien aikaan apteekissa sanottiin, että resepti on loppu ja pitää uusia. Se oli turha ilmoitus, koska sen näki omin silmin. Nyt e-reseptien aikaan sitä ei kerrota vaikka nyt se olisi tarpeen.
Kyllä mulle ainakin ihan jokainen kerta on kerrottu, että resepti on nyt tyhjä, ja olen sivusta kuullut, kun muillekin asiakkaille on kerrottu ihan samoin. Omaa tyhmyyttä, jos ei jaksa asiaa muistaa, tai kirjoittaa ylös, jos ei muistamaan kykene.
Voi olla, että sinulle on sanottu ja monelle muullekin on sanottu MUTTA MINULLE EI OLE SANOTTU!
Vai oletko ollut joka kerralla kuuntelemassa vieressäni Yliopiston Apteekin Viikin toimipisteessä? Todista!
YA vaatii työntekijöiltään tietyn määrän myyntiä ja käsiteltyjä reseptejä tietyssä ajassa. Tällöin laatu ja asiakaspalveluasenne kärsii väkisinkin. Toki tuollaisen sanomiseen ei kauaa mene. Voit aina vaihtaa apteekkia, ja varmasti kannattaakin.
Etten voi kirjoittaa vakuutustodistusta asiakkaan toiveen mukaisesti (muuttamalla lausuntoa niin että asiakas saa vakuutuksesta rahat) vaan todellisen tilanteen mukaisesti. Ei vaikka itketään puhelimessa useampaan kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkäri on määrännyt 200 tablettia ja asiakas on ostanut kahteen kertaan 100 tablettia, resepti on tyhjä ja se täytyy uusia. Sillä ei ole merkitystä, että se on voimassa kaksi vuotta. Se tarkoittaa sitä, että asiakkaalla on kaksi vuotta aikaa hakea ne määrätyt 200 tablettia.
Apteekki ei uusi reseptiä, sen tekee lääkäri. Apteekki voi lähettää uusintapyynnön lääkärille. Apteekki ei lähetä niitä kysymättä ja automaattisesti, vaan ainoastaan jos näin sovitaan asiakkaan kanssa. Pyyntö menee terveyskeskuksen järjestelmään monien, monien pyyntöjen jonon hännille. Jonon pituus on 5 minuuttia - 3 viikkoa, riippuen kyseisen terveyskeskuksen potilas- ja lääkäritilanteesta. Apteekki ei välttämättä tiedä jonon pituutta, eikä voi siihen vaikuttaa. Lääkäri uusii reseptin kun ehtii, jos hän katsoo sen edelleen tarpeelliseksi. Apteekin henkilökunnalla ei ole pääsyä potilastietoihin eivätkä he ole mukana vastaanotolla, joten he eivät tiedä, miksi lääkäri on määrännyt eri lääkettä kuin naapurille, tai vain 30 tablettia kun potilas olisi halunnut enemmän.
Aikuisen ihmisen tulee huolehtia lääkkeidensä riittävyydestä ja reseptin voimassaolosta itse ja hyvissä ajoin. Jos resepti on loppu ja lääkkeet myös, apteekki ei voi asialle mitään juuri siinä hetkessä, vaan asiakkaan täytyy kääntyä terveydenhuollon pariin.
Muista syistä kuin asiakkaasta itsestään riippuvat epäselvyydet apteekki toki selvittää.
Ihmisen pitäisi saada halutessaan paperinen resepti. E-reseptit ovat typeriä, koska en jatkuvasti hyppää omakannassa katsomassa, pitääkö joku resepti uusia. Paperireseptien aikaan apteekissa sanottiin, että resepti on loppu ja pitää uusia. Se oli turha ilmoitus, koska sen näki omin silmin. Nyt e-reseptien aikaan sitä ei kerrota vaikka nyt se olisi tarpeen. Joo, apteekista saa paperisen tulosteen, mutta kun niitä on useampia, mistä tiedät mikä on se ajan tasalla oleva? Paperireseptejä oli vain yksi ja se oli varmasti ajan tasalla. E-reseptit eivät ole apteekkien syy, vaan sen idiootin, joka keksi ne.
Lääkepurkin kylkeen liimatussa ohjelapussa on myös tieto jäljellä olevista lääkkeistä.
Jos lukee ”jäljellä 0”, reseptin lääkemäärä on käytetty.
Ei tarvitse mennä Kantaan.
Minulla ne on usein siinä pahvilaatikossa. Ja ne menee roskiin heti kun avaan paketin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkäri on määrännyt 200 tablettia ja asiakas on ostanut kahteen kertaan 100 tablettia, resepti on tyhjä ja se täytyy uusia. Sillä ei ole merkitystä, että se on voimassa kaksi vuotta. Se tarkoittaa sitä, että asiakkaalla on kaksi vuotta aikaa hakea ne määrätyt 200 tablettia.
Apteekki ei uusi reseptiä, sen tekee lääkäri. Apteekki voi lähettää uusintapyynnön lääkärille. Apteekki ei lähetä niitä kysymättä ja automaattisesti, vaan ainoastaan jos näin sovitaan asiakkaan kanssa. Pyyntö menee terveyskeskuksen järjestelmään monien, monien pyyntöjen jonon hännille. Jonon pituus on 5 minuuttia - 3 viikkoa, riippuen kyseisen terveyskeskuksen potilas- ja lääkäritilanteesta. Apteekki ei välttämättä tiedä jonon pituutta, eikä voi siihen vaikuttaa. Lääkäri uusii reseptin kun ehtii, jos hän katsoo sen edelleen tarpeelliseksi. Apteekin henkilökunnalla ei ole pääsyä potilastietoihin eivätkä he ole mukana vastaanotolla, joten he eivät tiedä, miksi lääkäri on määrännyt eri lääkettä kuin naapurille, tai vain 30 tablettia kun potilas olisi halunnut enemmän.
Aikuisen ihmisen tulee huolehtia lääkkeidensä riittävyydestä ja reseptin voimassaolosta itse ja hyvissä ajoin. Jos resepti on loppu ja lääkkeet myös, apteekki ei voi asialle mitään juuri siinä hetkessä, vaan asiakkaan täytyy kääntyä terveydenhuollon pariin.
Muista syistä kuin asiakkaasta itsestään riippuvat epäselvyydet apteekki toki selvittää.
Ihmisen pitäisi saada halutessaan paperinen resepti. E-reseptit ovat typeriä, koska en jatkuvasti hyppää omakannassa katsomassa, pitääkö joku resepti uusia. Paperireseptien aikaan apteekissa sanottiin, että resepti on loppu ja pitää uusia. Se oli turha ilmoitus, koska sen näki omin silmin. Nyt e-reseptien aikaan sitä ei kerrota vaikka nyt se olisi tarpeen. Joo, apteekista saa paperisen tulosteen, mutta kun niitä on useampia, mistä tiedät mikä on se ajan tasalla oleva? Paperireseptejä oli vain yksi ja se oli varmasti ajan tasalla. E-reseptit eivät ole apteekkien syy, vaan sen idiootin, joka keksi ne.
Lääkepurkin kylkeen liimatussa ohjelapussa on myös tieto jäljellä olevista lääkkeistä.
Tuossa olikin kysymys siitä, että farmaseutin mielestä on tyhmää selittää ihmisille noita asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa olikin kysymys siitä, että farmaseutin mielestä on tyhmää selittää ihmisille noita asioita.
Viimeksi, kun menin apteekkiin niin se asiakaspelvelija vaan oletti, että tiedän kaikki kommervenkit. Joo mutta, olen 30 vee enkä ikinä ole käynyt apteekissa joten ei voi tietää kaikkea.
Nuorempana Ruotsinlaivalla töissä ollessani aina hymyilytti, kun matkustajat tulivat Tax Free'stä tai yökerhosta (jotka sijaitsivat laivan perässä) ja yrittivät päästä siellä olevilla hisseillä alas 2-kannelle.
Eivät millään tajunneet miksi 2-kannen nappia ei vaan löytynyt sieltä hissistä.
Tiedoksi niille jotka tätä vieläkin ihmettelevät, niin 2-kannen hytit ovat aina keulassa.
Laivan peräosan 1 ja 2 kannet ovat konehuonetta, ne moottorit kun ovat tosiaan suurikokoisia.
Täsmennän tätä. Kyllä Kela-korvattavia lääkkeitäkin saa ostaa yli kolmen kuukauden tarpeen. Niistä ei vain saa Kelan korvausta suoraan apteekista, vaan asia pitää selvitellä suoraan Kelan kanssa. Jos haluaa ostaa kerralla esim. koko vuoden lääkkeet ja jossain vaiheessa tuleekin muutoksia vaikkapa lääkemuotoon tai -vahvuuteen, on turha odotella Kelalta jälkikäteenkään korvausta tarpeettomasti ostetuista lääkkeistä. Ja ilman Kelan korvausta ostetut lääkkeet eivät myöskään kartuta vuosittaista maksukattoa.
Varsinaisesta asiasta:
Olen joutunut selittämään asiakkaalle, että emme apteekissa tunnista kaikkia valtakunnan lääkäreitä naaman perusteella.
Keskusteli meni siis näin:
Asiakas: Haluan lääkettä "Troppi".
Minä: Valitettavasti en voi "Troppia" teille toimittaa, koska se on reseptivalmiste.
Asiakas tuohtuneena: Ettekö te tiedä, että minä olen lääkäri!
Minä: Nyt siis tiedän, mutta kyseistä lääkettä ei myydä lääkäreillekään ilman reseptiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa hanavettä ilmaiseksi mutta kaikki muu maksaa ja yleensä asiakkaat tajuavat viimeisen ilman että tarvitsee erikseen sanoa.
Mutta kuten viimeksi työvuorossa totesin niin meitä on moneen junaan. Asiakas halusi vettä ja annoin vesituopillisen. Sitten hänen ilmeensä kirkastui ja huudahti: "Teillähän on täällä kahviakin!". Juu, olemme kahvila.. :D asiakas tilasi kahvin, otti hörpyn ja kerroin hinnan. Asiakas katsoi minua silmät suurina ja parahti että pitääkö tästä muka maksaa jotain?! No joo, kyllä pitää. Vielä toki kerkeää perua ja jättää kahvin siihen tiskille.. murisi että tää on varmaan seisonut pannussa ikuisuuden ja on ihan paskaa. Avattiin putiikki pari tuntia sitten ja olen pariin kertaan keittänyt uutta kahvia joten ei, ei se ole kauaa siinä pannussa seisonut.
Kerroin hinnan vielä kerran ja asiakas löi hiluja kouraan. Kerroin että vielä puuttuu 20 senttiä ja julisti kuinka pikkumaista toimintaa ja sitäpaitsi ennen ei ole tarttenu maksaa kahvista mitään, parin kahvikupin hinnalla saisi jo koko paketin. On se jännä miten bisnes toimii, järkyttävää että yritetään tehdä voittoa :D asiakas ei vaan millään meinannut uskoa että oikeasti siitä kahvista pitää "nykyään" maksaa. Siitä on pitänyt maksaa viimeiset neljä vuotta kun olen firmassa työskennellyt, en tiedä missä kunnantalon kahvihetkessä kuvitteli olevansa..
Mitä herranjestas nämä tällaiset ihmiset ovat, jotka tulevat pätemään liikkeisiin, etteivät maksa mistään mitään? Törkeitä ovat.
Yleensä todella pikkusieluisia, elämäänsä kyllästyneitä yksinäisiä olentoja, joilla ei ole mitään muutakaan sisältöä enää elämässään.
Niin, tai antaa vaikka rahana 1,7€ takas ruoan hinnasta..
Farmaseutti kirjoitti:
Täsmennän tätä. Kyllä Kela-korvattavia lääkkeitäkin saa ostaa yli kolmen kuukauden tarpeen. Niistä ei vain saa Kelan korvausta suoraan apteekista, vaan asia pitää selvitellä suoraan Kelan kanssa. Jos haluaa ostaa kerralla esim. koko vuoden lääkkeet ja jossain vaiheessa tuleekin muutoksia vaikkapa lääkemuotoon tai -vahvuuteen, on turha odotella Kelalta jälkikäteenkään korvausta tarpeettomasti ostetuista lääkkeistä. Ja ilman Kelan korvausta ostetut lääkkeet eivät myöskään kartuta vuosittaista maksukattoa.
Varsinaisesta asiasta:
Olen joutunut selittämään asiakkaalle, että emme apteekissa tunnista kaikkia valtakunnan lääkäreitä naaman perusteella.
Minä: Valitettavasti en voi "Troppia" teille toimittaa, koska se on reseptivalmiste.
Minä: Nyt siis tiedän, mutta kyseistä lääkettä ei myydä lääkäreillekään ilman reseptiä.
Periaatteessa se että lääkäri pyytää reseptivalmistetta apteekista, voidaan katsoa hänen omaksi lääkemääräyksekseen
Toivottavasti et ole farmaseutti/proviisori. 3 kuukauden lääkkeistä on jousto 3 viikkoa. Eli jos lääke on 100 tabletin pakkauksessa niin uuden saa kun edellisestä ostosta on kulunut 79 päivää.
Vierailija kirjoitti:
Kolmen kuukauden lääkkeet saa kerralla, jos on Kela-korvattava. Kaksi viikkoa ennen kuin ne loppuu saa hakea. E-resepti on. Voimassa kaksi vuotta, paitsi PKV-lääkkeet ( keskushermostoon vaikuttavat) vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse mennä Kantaan.Minulla ne on usein siinä pahvilaatikossa. Ja ne menee roskiin heti kun avaan paketin.
No sitten kannattaa lukea ennen roskiin laittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa hanavettä ilmaiseksi mutta kaikki muu maksaa ja yleensä asiakkaat tajuavat viimeisen ilman että tarvitsee erikseen sanoa.
Mutta kuten viimeksi työvuorossa totesin niin meitä on moneen junaan. Asiakas halusi vettä ja annoin vesituopillisen. Sitten hänen ilmeensä kirkastui ja huudahti: "Teillähän on täällä kahviakin!". Juu, olemme kahvila.. :D asiakas tilasi kahvin, otti hörpyn ja kerroin hinnan. Asiakas katsoi minua silmät suurina ja parahti että pitääkö tästä muka maksaa jotain?! No joo, kyllä pitää. Vielä toki kerkeää perua ja jättää kahvin siihen tiskille.. murisi että tää on varmaan seisonut pannussa ikuisuuden ja on ihan paskaa. Avattiin putiikki pari tuntia sitten ja olen pariin kertaan keittänyt uutta kahvia joten ei, ei se ole kauaa siinä pannussa seisonut.
Kerroin hinnan vielä kerran ja asiakas löi hiluja kouraan. Kerroin että vielä puuttuu 20 senttiä ja julisti kuinka pikkumaista toimintaa ja sitäpaitsi ennen ei ole tarttenu maksaa kahvista mitään, parin kahvikupin hinnalla saisi jo koko paketin. On se jännä miten bisnes toimii, järkyttävää että yritetään tehdä voittoa :D asiakas ei vaan millään meinannut uskoa että oikeasti siitä kahvista pitää "nykyään" maksaa. Siitä on pitänyt maksaa viimeiset neljä vuotta kun olen firmassa työskennellyt, en tiedä missä kunnantalon kahvihetkessä kuvitteli olevansa..
Mitä herranjestas nämä tällaiset ihmiset ovat, jotka tulevat pätemään liikkeisiin, etteivät maksa mistään mitään? Törkeitä ovat.
Yleensä todella pikkusieluisia, elämäänsä kyllästyneitä yksinäisiä olentoja, joilla ei ole mitään muutakaan sisältöä enää elämässään.
Omassa työssäkin (IT-huolto) törmää aina välillä näihin kaikki mulle heti ilmatteeks -ihmisiin. Tekis mieli aina sanoo, että me emme ole hyväntekeväisyysjärjestö vaan voittoa tavoitteleva yritys.
Vierailija kirjoitti:
Farmaseutti kirjoitti:
Varsinaisesta asiasta:
Periaatteessa se että lääkäri pyytää reseptivalmistetta apteekista, voidaan katsoa hänen omaksi lääkemääräyksekseen
Voiko lääkärit kirjoittaa reseptin itselleen? Oon miettinyt että miten tuo menee... Jos lääkäri tarvitsee jotain lääkettä niin voiko itse kirjoittaa sen, vai pitääkö pyytää toista lääkäriä kirjoittamaan se? Tai jos lääkäri haluaisi jotain pkv- lääkkeitä niin onko niiden kanssa vielä jotenkin tarkempi valvonta?
Selittänyt kunnan sosiaalityöntekijälle, ettei yrityksemme voi joustaa vähän ja antaa hänen asiakkaalleen yrityksemme palvelua ilmaiseksi, vaan hänen pitää myöntää asiakkaalle toimeentulotukea, jolla asiakas saa palvelun siinä missä muutkin kuluttajat.
Vierailija kirjoitti:
Totta, harvoin kahvin saa ilmaiseksi. Joissain paikoissa kahvi kuuluu lounaan hintaan. Näin ei toki aina ole, mutta minusta ihan kohtuullinen käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se, että fiksut, koulutetut ihmiset on aina aivan ihmeissään siitä, että miksi keittiöltä täytyy tilata kahvitukset ja muut ylimääräiset ja normaalista poikkeavat jutut ajoissa, viimeistään edellisenä päivänä, EI 5-15 minuuttia ennen kun palaveri alkaa ja siihen tarvitaan 20-25 hengelle "
Niillä fiksuilla ja koulutetuilla on yleensä varaa palkata apuvoimaa, joka koordinoi tällaiset järjestelyt.
Mia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen verkkokaupassa, jonka toimitusaika on suunnilleen 5 päivää. Silti saan viikoittain vihaisia puheluita siitä, miten toimitus voi kestää niin kauan. Vaikka kaikki mainitaan moneen kertaan tilausvaiheessa. Aina sama selitys siitä, miten kauppa X toimittaa paketit vuorokaudessa. Vähintään kerran viikossa tulee yhteydenottopyyntö esimiehelle, koska Pirkko-Liisa TARVITSEEE!!! paketin vuorokaudessa perille. Millään ei mene ymmärrykseen, ettei tämä ole mahdollista.
Millähän etanan kyydillä tämä kyseinen kauppa toimittaa tilauksensa jos matka Suomessa kestää viisi päivää?
eka päivä: tilaus tulee ja tulostetaan ja toimitetaan tavarankerääjälle
toka päivä: kerääjä kerää tilausten kamat, pakkaa laatikoihin ja laittaa pakettien päälle osoitetarrat yms.
kolmas päivä: paketit kuskataan postiin
kolmas-neljäs-viides päivä: posti kuskaa paketit ja toimittaa joko automaattiin, perille tai konttorille riippuen paketin koosta ja siitä mitä asiakas on halunnut.
Tätä prosessia voisi nopeuttaa ainakin sillä tavalla että paketit toimitettaisiin postiin välittömästi keräämiseen jälkeen eikä vasta seuraavana päivänä.
AdLibris-verkkokirjakaupallakin kestää suunnilleen yllä kuvatun tavan mukaisesti useita päiviä, vähän eri mittaisesti toimitustavasta riippuen. Usein käytännössä viikon.
Ja nyt täytyy ottaa huomioon vielä se, että tiistaisin ei jaeta postia, joka saattaa vaikuttaa ilmoituksiin.
Yksityishenkilöiden lähettämien pakettien kohdalla noudatetaan sitä tapaa, että ellei asiakas anna/tiedä vastaanottajan puhelinnumeroa, tiedoksianto siitä, että paketti on postitoimistossa tai asiamiehellä, menee postin mukana asiakkaalle seuraavana päivänä paketin saapumisesta. Eli tulee taas lisäpäivä. Jos postille antaa lähetettäessä vastaanottajan puhelinnumeron, tämä voi seurata paketin kulkua netistä ja rynnätä heti hakemaan paketin, kun se on jakopaikassa. Saman voi tehdä myös, jos lähettäjä toimittaa vastaanottajalle sen koodinumeron esim. sähköpostissa tai tekstarilla.
Elämähän on nykyään kovin erilaista kuin 60-luvulla, jolloin posti jaettiin kahdesti ma-pe ja lauantaisin yhden kerran...
Onhan tämä hyvin erilaista, jos vertaa Amazoniin. Sain sieltä tilaamani kirjan seuraavana päivänä standard deliveryllä, mutta siellähän työskentelee pääosin robotit.