Rasitusmurtuma, meniisitkö jo töihin vai hakisitko sairaslomaa lisää?
Mulla on jalkaterässä kahdessa luussa rasitusmurtuma, sairaslomalla ollut nyt 5viikkoa ja jalka selvästi parempi. Aamulla pystyy jonkun aikaa kävelee jo ihan normaalisti, tietyn rajan jälkeen kipu tulee takasin ja loppupäivän liikkuminen on linkkaamista. Lisäks kipua on edelleen kun painelee murtumakohdista.
Töissä pitäis olla 8-9tuntia jalkojen päällä, suurin osa kävelyä. Tää sairaslomalla olo vaan tympii ja mieluiten menisin jo töihin. Teenkö hallaa jalan toipumiselle, jos menen tässä vaiheessa töihin, kun se ei ole vielä täysin kunnossa?
Kommentit (16)
En menis. En missään nimessä. Vastaavan kokenut enkä jaksanut parannella riittävästi.... josta seurasi vuosien oireilu. Ole viisaampi! Sitten vasta töihin kun ei ala iltapäivälläkään särkeä.
Ajattele asiaa niin, että kukaan ei kuollessaan toivo viettäneensä enemmän aikaa työpaikallaan.
Sairauslomaa vaan. Parantelet kunnolla. Ehdit niitä töitä taas tehdä sitten. Hyvää toipumista!
Se voi kipuilla pitkään, jos ei malta hoitaa kuntoon.
Tuli mieleen, että nykyään lääkärissä ei koskaan suositella, että jotain ei kannattaisi hetkeen tehdä, jos on kipeä.
Hae osapäiväsairausrahaa työterveyslääkäriltä, niin ei tarvitse alkuun tehdä niin pitkiä päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Hae osapäiväsairausrahaa työterveyslääkäriltä, niin ei tarvitse alkuun tehdä niin pitkiä päiviä.
Hyvä ehdotus, muttei onnistu omassa työssäni. En ole yrittäjä, mutta teen työtä yksin ja päivien lyhentäminen ei ole mahdolliista. Kävelyn lisäks hyvin usein joudun tilanteesta riippuen työssäni myös juoksemaan ja näitä tilanteita ei voi ennakoida ja juoksu ois varmasti se pahin tuolle jalalle.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen, että nykyään lääkärissä ei koskaan suositella, että jotain ei kannattaisi hetkeen tehdä, jos on kipeä.
Mitä tällä tarkoitat? Sitäkö, että pitäis mennä töihin, vaikkei ole työkuntonen?
Hanki elämä myös työn ulkopuolelta. Auttaa kaltaisiasi eläköitymistilanteessakin.
Siis saako rasitusmurtumasta sairauslomaa? Enpä tätäkään tiennyt. Viime kesänä oli kipuja, jalkani kuvattiin, murtuma todettiin ja lääkäri sanoi, että ei lenkille muutamaan viikkoon, mutta töissä saa käydä. Ei tullut mieleen, että siitä olisi saanut ylimääräistä vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Hanki elämä myös työn ulkopuolelta. Auttaa kaltaisiasi eläköitymistilanteessakin.
Mulla on kyllä oma elämä, mutta kun liikkumisen suhteen on sanottu, että ihan välttämättömimmät saa liikkua niin eipä tästä voi esim. omaan urheiluharrastukseen tmv. lähteä. Kutominen ym. tympii, kun sitä on tullut jo tehtyä ihan kiitettävästi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Siis saako rasitusmurtumasta sairauslomaa? Enpä tätäkään tiennyt. Viime kesänä oli kipuja, jalkani kuvattiin, murtuma todettiin ja lääkäri sanoi, että ei lenkille muutamaan viikkoon, mutta töissä saa käydä. Ei tullut mieleen, että siitä olisi saanut ylimääräistä vapaata.
Se myös vähän riippuu mistä se rasitusmurtuma tullut ja millainen työ. Itsellä rasitusmurtuma tuli liiasta kävelystä ja kun ohjeistus on, että sitä tekemistä, mistä rasitusmurtuma tullut on vältettävä ja työssäni on paljon kävelyä, joten olin sairaslomalla melkeen 3kk, kun jalka ei vaan meinannut parantua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se myös vähän riippuu mistä se rasitusmurtuma tullut ja millainen työ. Itsellä rasitusmurtuma tuli liiasta kävelystä ja kun ohjeistus on, että sitä tekemistä, mistä rasitusmurtuma tullut on vältettävä ja työssäni on paljon kävelyä, joten olin sairaslomalla melkeen 3kk, kun jalka ei vaan meinannut parantua.
Samalla tavalla minä sain murtumani liiasta kävelystä, keskimäärin 6 km/pv työaikana. Lääkäri totesi, että hyvä pohjallinen kumisaappaaseen, kyllä sillä kävellä voi. Eihän armeijassakaan saa kuukausien marssitonta jaksoa, jos tulee jalapöytään murtuma. Hyvin jalka parani, todennäköisesti paremmin kuin jos se olisi kipsattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla minä sain murtumani liiasta kävelystä, keskimäärin 6 km/pv työaikana. Lääkäri totesi, että hyvä pohjallinen kumisaappaaseen, kyllä sillä kävellä voi. Eihän armeijassakaan saa kuukausien marssitonta jaksoa, jos tulee jalapöytään murtuma. Hyvin jalka parani, todennäköisesti paremmin kuin jos se olisi kipsattu.
Ei rasitusmurtumaa kyllä juuri koskaan kipsata, hoitona on pääsääntöisesti sen rasituksen välttäminen josta tullut. Itsellä oli sillon jalkaterä niin kipeä, etten pystynyt varaamaan sille ollenkaan ja kepeillä kävelin tämän takia kolmisen viikkoa. Sitten laitettiin ns. kipsikenkä kevytkipsistä, joka esti täysin jalkaterän taittumisen ja se helpotti kipua ja kävely oli helpompaa. Kipsikenkäkään ei omalla kohdalla tuonut juuri nopeampaa toipumista, koska kokonaisuudessa tuon 3kk olin tästä vaivasta sairaslomalla.
En menis töihin. Mulla oli aika tarkkaan vuosi sitten jalkaterässä rasitusmurtuma. Tuo oli sinänsä outoa, koska en ollut edes normaalista enempää rasittanut jalkoja, mutta jostain se oli tullut. Sain ensin kaks viikkoa sairaslomaa, jonka jälkeen otettiin röntgen (oireita tällöin ollut kolmisen viikkoa) ja siellä näkyi rasitusmurtuma. Tuon jälkeen sain vielä 4viikkoa sairaslomaa ja ohjeistuksen käydä uudestaan lääkärissä, jos jalka ei ole kunnossa sairasloman loppupuolella. Sairasloman lopussa jalka oli parempi, pystyi pakolliset kävelyt kävelee normaalisti, mutta kaikki ylimääräinen aiheutti lievää kipua.
Ajattelin, etten jaksa enää mennä lääkäriin, kun jalka kuitenkin oli parempi ja menin töihin. Sain kaks viikkoa jotenkuten kitkutettua töissä aina vaan enenevän jalkaterän kivun kanssa, kunnes yhtenä työpäivänä oli pakko lähteä kesken päivän lääkäriin, kun kävely ei enää onnistunut. Lääkäriltä sain "haukkumiset" ja liian aikaisen töihin paluun takia olin saman vaivan takia sairaslomalla vielä yli 3kk ennen kun jalka oli työkuntonen ja edelleen välillä kipuilee se murtumakohta, vaikka kuvien mukaan on jo parantunut.
Eli tällä kokemuksella en menis liian aikasin töihin, siinä tekee nimenomaan itselle hallaa ja huonoimmassa tapauksessa sairasloma kestää sitten vielä pidempään.
Ei kannata mennä jos saat saikkua
Loppuelämän Terveys