A-studio: Talk: Potilas kuoli, kenen vastuu?
A-studiossa tänään keskustelua hoitovirheistä. Luotatko suomalaiseen sairaanhoitoon? Oletko saanut väärän diagnoosin tai muuten huonoa hoitoa Suomessa?
Kommentit (36)
Hoitovirheistä aiheutuu Suomessa n.1000 kuolemaa vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Sisko juoksi sairaalassa yhtenään kun mikään ruoka eikä neste ei pysynyt sisällä. Hän kuihtui luurangoksi, eivätkä meidän paikkakunnan, Raahen, lääkärit löytäneet mitään vikaa. Hänet kerran jouduttiin kantamaan autoon ja viemään sairaalaan kun vointi meni jo todella huonoksi. Tällä kertaa lähettivät ouluun ja siellä löysivät heti syyn: sappikiviä.
voi jeesus...
Vierailija kirjoitti:
Vahinkoilmoituksen tekeminen johtaa huonompaan hoitoon jatkossa. Näin varotellaan
Jep minulle toinen lääkäri sanoi että "sinun kohdallasi olisi ihan aiheellista tehdä ilmoitus hoitovirheestä" sanoin sille että en tee, kysyi miksi et? vastasin että jos nyt rupean valittamaan niin mitenkähän minua sen jälkeen mahdettaisiinkaan hoitaa, en uskalla koittaa. Lääkäri vastasi, Ymmärrän.
Ihmisten ajatusmaailma on kääntynyt nurinperin.
Oikeastihan lääkärit hoitavat ihmisiä jotka pahimmassa tapauksessa menehtyisivät ilman hoitoa. Silti, pitääkö kukaan kirjaa siitä kuinka monen ihmisen hengen lääkärit pelastavat vuosittain?
Ehkä joku alan organisaatio pitää tilastoja, en tiedä, mutta meillä maallikoilla ei ole asiasta mitään käsitystä. Me vain puhallamme pilliin virheen merkiksi aina kun lääkäri ei onnistu pelastamaan kuolevaa.
Makasin sairaalan käytävällä 1min-1tunti menetettyäni tajuntani tutkimuksen jälkeen. Menetin kaatumisessa tajuntani sekä osan purukalustostani. Jälkikäteen kyselin tapauksesta. Minulle valehdettiin sairaalasta, että lääkäri on katsonut tapauksen videolta. Sairaalan vahtimestari kertoi myöhemmin, että videolla ei näy koko kaatumista eikä tajuttomuuden kestoa voida tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahinkoilmoituksen tekeminen johtaa huonompaan hoitoon jatkossa. Näin varotellaan
Jep minulle toinen lääkäri sanoi että "sinun kohdallasi olisi ihan aiheellista tehdä ilmoitus hoitovirheestä" sanoin sille että en tee, kysyi miksi et? vastasin että jos nyt rupean valittamaan niin mitenkähän minua sen jälkeen mahdettaisiinkaan hoitaa, en uskalla koittaa. Lääkäri vastasi, Ymmärrän.
surullista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, Useampi lääkäri oli valmis tekemään hoitovirheen ellen itse olisi ollut hereillä. Ellen itse olisi ollut hereillä, en olisi nyt sitä tässä teille kertomassa. Hoitoala ei ole omaa osaamistani millään tavalla ja silti ainoa joka tajusi virheen olevan tulossa olin minä itse. Typerämpiä työntekijöitä ei olekkaan kuin lääkärit!!
Kerro tarkemmin tai ei ole tapahtunut. Keskustelussa puhutaan potilaan kuolemaan johtaneista hoitovirheistä.
Sen sijaan, että nostetaan lääkärit tikun nokkaan, kannattaisi tarkastella sitä, miten hyvin systeemi (ennen kaikkea poliitikkojen määrittelemät resurssit ja johtaminen) mahdollistavat laadukasta työtä.
Helpompaa on tietysti kohdistaa kiukku kadehdittuun ammattikuntaan tai yksittäiseen virheen tehneeseen, mutta se on myös älyllisesti epärehellistä. Tällä hetkellä Suomessa suuri joukko sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia tekee työskentelee aliresursoiduissa yksiköissä ja pelkää sen takia itsekin tekevänsä virheitä.
En tajua, miksi me suomalaiset suostumme siihen, että peruspalveluiden annetaan nilkuttaa. Ja ei, löysiä ei ole, ei ole ollut miesmuistiin. Sen sijaan on hirveä määrä uupuneita työntekijöitä ja kiukkuisia kansalaisia (syystäkin), jotka eivät saa palvelua tai apua.
No, tämä nyt ei kai ole mikään varsinainen hoitovirhe koska kukaan ei kuollut vaan kirjausvirhe, mutta vakityöterveyslääkäri oli jossain pari vuotta ja joku nuori jamppa määräsi mulle verenpainelääkkeet. X lääke X mg vuorokaudessa. No, vanha jamppa palasi töihin ja oli että mitä v***ua, ei tätä lääkettä ole tässä määrässä. V**tu. Nämä oli todelliset sanat. Olin yli tunnin vastaanotolla kun vanha lääkäri kyseli ja korjaili ostolääkärin toilailuja.
Julkisessa hammashoidossa on yhtä tumpeloita lääkäreitä. Pari vuotta juoksin kipeän hampaan takia hammaslääkärissä ainakin 10 kertaa jossa leguri laittoi vain jotain "geeliä" hampaan pinnalle kun kerran vihloo. Kyseinen hammas oli aiemmin saman lääkärin paikkaama hammas joka oli kuitenkin paikattu pskasti, joten lopulta toinen lääkäri sitä sitten yritti juurihoitaa, todettiin - ei onnistu - pitää repiä koko hammas pois. Ja implantin maksaa vain ja ainoastaan asiakas itse. Jep jep oikeen taas meni!!
Vahinkovakuutuslääkäri sanoi, että ei tarvi kaikissa toimenpiteissä käyttää maskia ja puhui mm rokotuksista. Oikeasti kehtaa verrata anestesialääkärin hommia hoitahan antamaan rokotukseen!! Maalaisjärkikin sanoo, että nukutuksessa ja selkäydinpuudutuksissa täytyy olla pikkasen tarkempi!
Vierailija kirjoitti:
Vahinkovakuutuslääkäri sanoi, että ei tarvi kaikissa toimenpiteissä käyttää maskia ja puhui mm rokotuksista. Oikeasti kehtaa verrata anestesialääkärin hommia hoitahan antamaan rokotukseen!! Maalaisjärkikin sanoo, että nukutuksessa ja selkäydinpuudutuksissa täytyy olla pikkasen tarkempi!
Lääkärit eivät käytä maalaisjärkeä koska heillä ei ole minkäänlaista järkeä. Vain ja ainoastaan se mitä sattuvat muistamaan koulukirjoistaan. Ja ainavaan tulee pahemmaksi menemään. Kouluissa jatko-opiskelu paikkaa hakevat nuoret miettivät palkan kautta sitä minne aikoivat pyrkiä - olisko oikis vai lääkis, noh koitan ekaks tonne, sit jos ei tärppää ni sit tonne toisee.
Joopajoo motivaattorina kun on raha ja palkkapussi niin hyvä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit eivät käytä maalaisjärkeä koska heillä ei ole minkäänlaista järkeä. Vain ja ainoastaan se mitä sattuvat muistamaan koulukirjoistaan. Ja ainavaan tulee pahemmaksi menemään. Kouluissa jatko-opiskelu paikkaa hakevat nuoret miettivät palkan kautta sitä minne aikoivat pyrkiä - olisko oikis vai lääkis, noh koitan ekaks tonne, sit jos ei tärppää ni sit tonne toisee.
Joopajoo motivaattorina kun on raha ja palkkapussi niin hyvä tulee.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vakuutuslääkärit tietää ;D
Toinen tapaus raahesta: mieshenkilö meni sunnuntaina sairaalaan rintakipujen takia. Ottivat sydänfilmin, käyrät jne ja käskivät lähteä kotiin ja tulla aamulla uudestaan. Seuraavana aamuna mies löytyi kuolleena oman kotinsa eteisestä. Hätää ja oireita ei oteta täällä tosissaan.