Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

”Kyllä teillä nykyajan äideillä on niiiin hyvin”

Vierailija
17.05.2018 |

Ja ”Minulla oli niin ankeaa kun ei ollut lomia eikä tukea jne”.

En jaksa kuunnella tätä! Kun ei mitään realiteetteja tiedetä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka noin on sanonut?

Vierailija
2/13 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten mitä realiteetteja? keskuslämmitys, sähköt, lämmin vesi,sisävessa, pesukone, tiskikone, jääkaappi, päivähoito-oikeus, asumistuki, kotipalvelut....On joo todella raskasta nykyäideillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se äityleillä rankkaa kun pitää maata kotona vuosikausia ja käydä lattea litkimässä ystävien kanssa.

Vierailija
4/13 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja seuraava sukupolvi pääsee vielä helpommalla.

Vierailija
5/13 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan meillä helpompaa. Mutta niin on kaikilla omassa ikäluokassaan. Harva mummo nykyään kävelee kymmenien kilometrien matkat tai pyykkää avannossa.

Ja ennemmin kuin huomaammekaan, liitymme samaan kuoroon.

Vierailija
6/13 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten mitä realiteetteja? keskuslämmitys, sähköt, lämmin vesi,sisävessa, pesukone, tiskikone, jääkaappi, päivähoito-oikeus, asumistuki, kotipalvelut....On joo todella raskasta nykyäideillä.

Ei asumistukea saa äitiyden perusteella.

Ei tämä nyt mikään kilpailu ole siitä, kellä oli tai on rankinta, mutta mietipä, mikä on rankempaa nykyään: vanhempiin – ja sattumalta erityisesti äiteihin (miksihän?) – kohdistuu huomattavasti ennen vaatimuksia ja paineita. Kysy keltä tahansa aikaa seuraavalta naiselta, joka on ollut äiti vaikkapa 90-, 80- tai 70-luvulla.

Huom. itse en koe, että minuun kohdistuu aivan hirveästi paineita, mutta se johtuu osittain siitä, että 1) olen tehnyt monia äitiyden asioita "oikein", 2) en ole sosiaalisessa mediassa (tai olen, mutta en sellaisessa viitekehyksessä, että seuraisin siellä jonkun elämää tai joku seuraisi mun elämää), 3) asun syrjässä, 4) mulla on paljon eri-ikäisiä ihmisiä tuttavapiirissä, joten mulle on aika selvää, miten lapsia hoidettiin aiemmin (enkä toisaalta elä sellaisessa kuplassa, että kaikki elämäni ihmiset olisivat kolmekymppisiä ruuhkavuosivanhempia; mulla on kavereita vanhuksista teineihin)  ja 5) mulla on kaveripiirissä tervehenkisiä ihmisiä, joille vanhemmuus ei ole kilpailu. Totta kai kärsin monista vanhemmuuden (äitiyden) paineista, mutta ehkä vähemmän kuin moni muu.

Vierailija
7/13 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on helpompaa. Mutta ei se tietenkään tarkoita, ettei nytkin voisi olla raskasta.

Vierailija
8/13 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ”Minulla oli niin ankeaa kun ei ollut lomia eikä tukea jne”.

En jaksa kuunnella tätä! Kun ei mitään realiteetteja tiedetä.

Jos toinen haluaa uhriutua, niin ei kai se ole sulta pois. Nauti siitä, että sinä osaat ajatella positiivisesti.

Vierailija
9/13 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se äityleillä rankkaa kun pitää maata kotona vuosikausia ja käydä lattea litkimässä ystävien kanssa.

Tätä kotona makaamisen mielikuvaa ihmettelen aina. Ei pienten lasten kanssa todellakaan istuta saati maata :D Enemmän siellä toimistolla perse leviää. Omakohtainen kokemus.

Vierailija
10/13 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini totesi, että ennen oli helpompi kasvattaa neljä lasta kuin nykyisin yksi, koska vanhemmuuden vaatimukset ovat niin kovat.

Vierailija
11/13 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe että on mitenkään helpompaa. Päinvastoin. Helsingissä päivähoito ja koulu on surkeassa jamassa. Ja työn ja kodin yhdistäminen raskaampaa kuin koskaan.

Minun äitini veisaa tätä samaa. Oli itse kotona 20 vuotta. Koulu vieressä ja kaikki asiat hoituivat. Tuli jopa kodinhoitaja kotiin, kun äiti meni suonikohjuleikkaukseen.

Vierailija
12/13 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äitini totesi, että ennen oli helpompi kasvattaa neljä lasta kuin nykyisin yksi, koska vanhemmuuden vaatimukset ovat niin kovat.

Tämä.

Vierailija
13/13 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, otetaas nyt kaupunkilainen nainen Helsingissä  70-luvulla (olen itse syntynyt 1971, joten kokemuksesta puhun):

- Keskuslämmitys - oli

- Sähköt -oli

- Lämmin vesi - oli

- sisävessa -oli

- pesukone -oli, ainakin niin kauan kuin muistan; UPO Pesukarhu ja taloissa oli lisäksi pesutuvat.

- tiskikone - ei ollut, saatiin 1978 kun muutettiin uuteen kotiin

- jääkaappi -oli (lisäksi kerrostalossa oli loistava kylmäkellari, jota äitini on kaiholla muistellut. Siellä säilyi mehut, hillot, juurekset jne. joita saatiin mökiltä, jossa äidin anoppi ne viljeli, poimi ja hillosi ja mehusti miniälle ja pojalleen valmiiksi)

- päivähoito-oikeus - ei ollut, mutta alkoi yleistyä kuitenkin 70-luvulla. 1976 syntynyt siskoni oli päiväkodissa seimessä. Äitiysloma oli täysin perseestä, 3 kk. Se oli varmasti todella hankalaa.

- asumistuki - en tajua miten tämä liittyy äitiyteen? Olen saanut tällaista opiskeluaikana, en koskaan muulloin.

- kotipalvelut - tän on pakko olla vitsi? Vielä 70-luvulla sai esim. kunnallisen kodinhoitajan jos äiti joutui vaikka sairaalaan. Nyt voi saada keskusteluapua perhetyöntekijältä...

Vastapainona isovanhemmat hoitovat 70-luvulla todella paljon lapsenlapsiaan, siis viikkoja esim. kesällä.