Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oikein? (Toimeentulotuesta)

Vierailija
17.05.2018 |

Olen kokematon näiden asioiden kanssa, koska olen tottunut asumaan itsekseni ja siksi kysyn apua täältä.

Sairastuin vakavasti muutama vuosi sitten ja tällä hetkellä kuntoutustuella. Poikaystävä asuu luonani, hän on töitä hakeva opiskelija. Hän ei ole luonnollisestikaan oikeutettu asumistukeen koska minulla eläkkeensaajan asumistuki ja on siis toimeentulotuella siihen asti kunnes saa töitä.

Olemme olleet taloudellisesti todella tiukilla siitä lähtien kun hän muutti luokseni. Tiedän, ehkä ei kaikkien mielestä fiksuin ratkaisu asua yhdessä tällaisessa tilanteessa, mutta laskimme että tilanne olisi taloudellisesti kannattavamp jos kumpikin ei maksaisi vuokraa eri kämpistä ja tilanne helpottaisi entisestään kun hän löytää töitä.

Minä maksan luonnollisesti koko vuokran koska olen meistä se joka asumistukesi saa, mutta asumistuki ei kata sitä kokonaan joten joudun maksamaan reilusti vuokraa myös kuntoutustuestani. Jostain joskus luin, että kuntoutustuen pitäisi olla henkilökohtainen eikä sitä pitäisi laskea mukaan toisen perustoimeentulotuen määrään. Kuulemma kuntoutustuen on tarkoitus kattaa perusosa eli ihmisen eläminen. Minulla on hoidon ja lääkkeiden puolesta menoja. Meillä kuitenkaan ei jää elämiseen edes sitä perustuloa kaikkien välttämättömien laskujen ja menojen jälkeen, poikaystävän toimeentulotuki vaivaiset 200e/kk. Kela ei kuitenkaan ota huomioon laskuista kaikkia.

Elämme mahdollisimman vaatimattomasti, mutta silti joka kuukausi eläminen on taloudellisesti yhtä vääntöä. Menisin heti töihin jos se suinkin olisi vaihtoehto. Olemme yrittäneet hakea tilanteeseen ehkäisevää tai täydentävää toimeentulotukea mutta sitä ei meille myönnetä.

Onko se oikein, että kahdelle yhdessä asuvalle ihmiselle jää välttämättömien menojen ja laskujen jälkeen vain pari sataa elämiseen, mistä pitäisi pystyä kattamaan ruoka, bussikortti, mahdolliset vaatemenot ja muut? Jopa Kelan laskurin mukaan hänen toimeentulotukensa tällä hetkellä on alle sen mitä hänen kuuluisi saada. Kun hän vielä opiskeli, sai opintotukea enemmän kun saa perustoimeentulotukea nyt. Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa? Onkohan tässä mitään tehtävissä, voiko tästä tehdä valitusta mihinkään? Olen ymmärtänyt että perusosan pitäisi olla ainakin se n. 400e/kk mutta meillä ei laskujen ja menojen jälkeen yleensä jää edes sen verran. Kiitos jos joku viitsii antaa asiallisia neuvoja!

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei kyllä jokin täsmää. Kerro, mitä laskelmaan on merkitty tuloksi. Tuohan ei voi mitenkään pitää paikkansa antamillasi tiedoilla. Ja jos sinulla on takaisinperintää ja olet toimeentulotuella, takaisinperinnästä luovutaan ja perittävä siirtyy ulosottoon. Silloin ei voida periä mistään etuudesta, jos samaan aikaan maksetaan toimeentulotukea. T. Toimeentulotuen käsittelijä Kelasta

Tuloksi merkitty ne mitä Kelasta saa, eli eläke ja asumistuki. Entäs kun se siirretään ulosottoon ja minimierä kuussa mitä ulosotto perii on 100€/kk ja sitä ei pysty maksamaan, luottotiedot lähtee ja toimeentulotuki ei tule vastaan? Ei edes kunnan oma. Toisin sanoen nuorten velkaantumista tuetaan.

Vierailija
42/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei kyllä jokin täsmää. Kerro, mitä laskelmaan on merkitty tuloksi. Tuohan ei voi mitenkään pitää paikkansa antamillasi tiedoilla. Ja jos sinulla on takaisinperintää ja olet toimeentulotuella, takaisinperinnästä luovutaan ja perittävä siirtyy ulosottoon. Silloin ei voida periä mistään etuudesta, jos samaan aikaan maksetaan toimeentulotukea. T. Toimeentulotuen käsittelijä Kelasta

Tuloksi merkitty ne mitä Kelasta saa, eli eläke ja asumistuki. Entäs kun se siirretään ulosottoon ja minimierä kuussa mitä ulosotto perii on 100€/kk ja sitä ei pysty maksamaan, luottotiedot lähtee ja toimeentulotuki ei tule vastaan? Ei edes kunnan oma. Toisin sanoen nuorten velkaantumista tuetaan.

Näin se vain menee, että ulosottoon menee. Ei voida periä etuuksista, jos samalla myönnetään perustoimeentulotukea, koska silloin ei mitään perintää tapahtuisi. Jos ilmoitat muutoksesta ja etuus ehditään maksaa, ei sitä kannata tuhlata, vaan odottaa päätöstä siitä, pitääkö se maksaa takaisin.

Ei ole mahdollista, että toimeentulotukea maksetaan vain 200 euroa, jos tulot on 900e ja vuokra yli 600e. Onkohan osa toimeentulotuesta sitten mennyt osa vuokranantajalle? Tämä selittäisi, jos Kela on maksanut vuokran, niin sitten teille jäisi käyttöön kuntoutustuki + myönnetty toimeentulotuki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että et osaa lukea laskelmaa. Harmi, kun en näe laskelmaa. Voisin heti sanoa, mistä kiikastaa. Sinun pitää kysyä Kelasta. Katso, onko esimerkiksi osa toimeentulotuesta mennyt vuokranantajalle. Tällöin teidän ei enää tarvitse maksaa vuokraa ja teille jää käyttöön riittävä määrä rahaa.

Vierailija
44/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli oikeasti kelan/ kunnan pitäisi maksaa velat pois? Mikä estäisi ottamasta lisää? Ja lisää? "Sori kun nyt tulis nää pikavipit taas maksuun, kun eihän sitä nyt pelkällä tt-tuella rakennekynsiä yms. huolleta".

Vierailija
45/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että et osaa lukea laskelmaa. Harmi, kun en näe laskelmaa. Voisin heti sanoa, mistä kiikastaa. Sinun pitää kysyä Kelasta. Katso, onko esimerkiksi osa toimeentulotuesta mennyt vuokranantajalle. Tällöin teidän ei enää tarvitse maksaa vuokraa ja teille jää käyttöön riittävä määrä rahaa.

Näin teen. Soiteltu on Kelaan monta kertaa mutta kuten sanottu, antavat ristiriitaista tietoa riippuen siitä kumpi sinne soittaa. Yhdessä pitää mennä käymään siellä. Ja vielä sen verran, että toimeentulotuesta ei mene mitään vuokranantajalle kun minä olen ainoa joka on eläkkeen takia oikeutettu asumistukeen, eli periaatteessa se jää kokonaan minun vastuulle. Ap

Vierailija
46/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin teen. Soiteltu on Kelaan monta kertaa mutta kuten sanottu, antavat ristiriitaista tietoa riippuen siitä kumpi sinne soittaa. Yhdessä pitää mennä käymään siellä. Ja vielä sen verran, että toimeentulotuesta ei mene mitään vuokranantajalle kun minä olen ainoa joka on eläkkeen takia oikeutettu asumistukeen, eli periaatteessa se jää kokonaan minun vastuulle. Ap

Vierailija
47/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuku maksetaan vain sinulle mutta loppu vuokra pitäisi jakaa teidän molempien kesken. Se että vain sinä saat tukea ei tarkoita että loppu pitää vain sinun maksaa

Vierailija
48/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä ole väliä, kuka saa asumistuen. Jos poikaystäväsi on merkinnyt toimeentulotukihakemukseen, että haluaa vuokran osuuden perustoimeentulotuesta maksettavan vuokranantajalle niin sinne se maksetaan. Näkyy heti siinä päätöksen ensimmäisellä sivulla, jos maksetaan vuokranantajalle.

Vierailija
49/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä mihin laitat takuueläkkeen?

Vierailija
50/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kumpi toimeentulotukea on hakenut? Onko teille varmasti tehty yhteinen laskelma, jossa molemmat huomioitu? Eihän tuota päätöstä ole tehty vain sinun nimelläsi? Onhan siinä huomioitu myös poikaystäväsi?

Vierailija
51/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ihmeen poikaystäväsi toimeentulotuki. Toimeentulotuki on perhekohtainen etuus ja se tarkoitettu teille molemmilla. Siinä huomioidaan kaikki perheen tulot. Myös sinun kuntoutustuki ja eläke sekä asumistuki.

Kerroit, että laskelmassa on huomioitu kuntoutustuki. Kyllähän sinä saat myös takuueläkettä lisäksi? Et muuten olisi oikeutettu eläkkeen saajan asumistukeen, jos et saa eläkettä.

Vierailija
52/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän ei enää saa opintolainaa, koska nostanut sen (opiskellut useampaa alaa menneisyydessä). Mietin vain mikä silloin on hänen tulonsa, kun ei muuhun ole oikeutettu kuin toimeentulotukeen joka tosiaan on sen 200€/kk. Itselläni asumistuki on n. 400€/kk ja kuntoutus 500€/kk ja vuokra 630€ jonka jälkeen ei kaikella järjellä jää elämiseen sen verran kuin ymmärtääkseni kuuluisi. Noista siis pois vielä ne laskut mitkä kela laskee mukaan eli ainakin kotivakuutus, sähkö ja puhelinlasku. Ap

Siis saako hän opintorahaa kuitenkin? Miten ei enää saa lainaa jos joskus menneisyydessä nostanut sitä? Ellei ole luottotiedot menneet? Onko siinä laskelmassa poikaystävälle siis laskettu kuitenkin tuo nostamaton opintolaina tuloksi, 650e? Mikäli poikaystävä ei sitä lainaa pankista saa niin silloin laskelma on väärin. Vai tarkoitatko ettei ole enää opintotukikuukausia, eli ei saa opintorahaa koska käyttänyt ne kuukaudet jo aiempiin opintoihin?

Jos niin on, niin poikaystäväsi tulisi hakea työttömyysetuutta. Sitä tosin ei saa jos TE-toimisto katsoo että on päätoiminen opiskelija. Toimeentulotukea ei kuitenkaan ole tarkoitettu opintojen rahoittamiseksi eli onko poikaystävän perusosaa alennettu?

Vierailija
53/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ihmeen poikaystäväsi toimeentulotuki. Toimeentulotuki on perhekohtainen etuus ja se tarkoitettu teille molemmilla. Siinä huomioidaan kaikki perheen tulot. Myös sinun kuntoutustuki ja eläke sekä asumistuki.

Kerroit, että laskelmassa on huomioitu kuntoutustuki. Kyllähän sinä saat myös takuueläkettä lisäksi? Et muuten olisi oikeutettu eläkkeen saajan asumistukeen, jos et saa eläkettä.

Btw, kuntoutustuki on määräaikainen työkyvyttömyyseläke.

Vierailija
54/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu ettei ap kerro koko totuutta kun sivuttaa kysymyksiä esim tuosta takuueläkkeestä jne.

Vierailija
55/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaan kansaneläkkeen alainen tulo

Vierailija
56/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiku jaa oletkin oikeassa. Minulle selitetty eri tavalla.

Vierailija
57/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap katosi kuin pieru saharaan eli tosiaan taisi jättää asioita kertomatta

Vierailija
58/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko se poikakaverin opinnot nyt valmiit?

Vierailija
59/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntoutustuki = määräaikainen työkyvyttömyyseläke.

Vierailija
60/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuku maksetaan vain sinulle mutta loppu vuokra pitäisi jakaa teidän molempien kesken. Se että vain sinä saat tukea ei tarkoita että loppu pitää vain sinun maksaa

Mutta miten poikaystävä maksaa osansa vuokrasta, kun hänen tulonsa on pelkästään 200€/kk ja tarkistimme asian, eikä vuokran osuutta mene häneltä suoraan vuokranantajalle? :/ Ap