Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oikein? (Toimeentulotuesta)

Vierailija
17.05.2018 |

Olen kokematon näiden asioiden kanssa, koska olen tottunut asumaan itsekseni ja siksi kysyn apua täältä.

Sairastuin vakavasti muutama vuosi sitten ja tällä hetkellä kuntoutustuella. Poikaystävä asuu luonani, hän on töitä hakeva opiskelija. Hän ei ole luonnollisestikaan oikeutettu asumistukeen koska minulla eläkkeensaajan asumistuki ja on siis toimeentulotuella siihen asti kunnes saa töitä.

Olemme olleet taloudellisesti todella tiukilla siitä lähtien kun hän muutti luokseni. Tiedän, ehkä ei kaikkien mielestä fiksuin ratkaisu asua yhdessä tällaisessa tilanteessa, mutta laskimme että tilanne olisi taloudellisesti kannattavamp jos kumpikin ei maksaisi vuokraa eri kämpistä ja tilanne helpottaisi entisestään kun hän löytää töitä.

Minä maksan luonnollisesti koko vuokran koska olen meistä se joka asumistukesi saa, mutta asumistuki ei kata sitä kokonaan joten joudun maksamaan reilusti vuokraa myös kuntoutustuestani. Jostain joskus luin, että kuntoutustuen pitäisi olla henkilökohtainen eikä sitä pitäisi laskea mukaan toisen perustoimeentulotuen määrään. Kuulemma kuntoutustuen on tarkoitus kattaa perusosa eli ihmisen eläminen. Minulla on hoidon ja lääkkeiden puolesta menoja. Meillä kuitenkaan ei jää elämiseen edes sitä perustuloa kaikkien välttämättömien laskujen ja menojen jälkeen, poikaystävän toimeentulotuki vaivaiset 200e/kk. Kela ei kuitenkaan ota huomioon laskuista kaikkia.

Elämme mahdollisimman vaatimattomasti, mutta silti joka kuukausi eläminen on taloudellisesti yhtä vääntöä. Menisin heti töihin jos se suinkin olisi vaihtoehto. Olemme yrittäneet hakea tilanteeseen ehkäisevää tai täydentävää toimeentulotukea mutta sitä ei meille myönnetä.

Onko se oikein, että kahdelle yhdessä asuvalle ihmiselle jää välttämättömien menojen ja laskujen jälkeen vain pari sataa elämiseen, mistä pitäisi pystyä kattamaan ruoka, bussikortti, mahdolliset vaatemenot ja muut? Jopa Kelan laskurin mukaan hänen toimeentulotukensa tällä hetkellä on alle sen mitä hänen kuuluisi saada. Kun hän vielä opiskeli, sai opintotukea enemmän kun saa perustoimeentulotukea nyt. Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa? Onkohan tässä mitään tehtävissä, voiko tästä tehdä valitusta mihinkään? Olen ymmärtänyt että perusosan pitäisi olla ainakin se n. 400e/kk mutta meillä ei laskujen ja menojen jälkeen yleensä jää edes sen verran. Kiitos jos joku viitsii antaa asiallisia neuvoja!

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusosalla on nimenomaan tarkoitus kattaa niitä välttämättömiä laskuja ja menoja, eikä niin että laskujen sun muiden jälkeen jää 400 rellestämiseen ja syömiseen. Kannattaa soittaa kelaan huomenna ja kysyä sieltä mutta jos haluat täältä jotain neuvoja niin kerro lukuja eli paljon vuokrasi on, paljon saat yhteensä rahallista avustusta, mitä nämä välttämättömät laskut ovat ja kuinka suuria jne.

Näin on, mutta henkilö sanoi tuossa, että hänellä olisi 200 euroa näihin välttämättömiin menoihin kuten bussikorttiin, vaatteisiin ym. Tuon siis käsittäisi niin, että asumiseen menisi suhteettoman paljon rahaa. Tai sitten on velkaa tmv. 

Tai sitten voi olla niinkin että välttämättömät menot ovat kallis puhelin- ja nettiliittymä, erilaisia osamaksuja postimyyntifirmoihin tms, kaikki menot eivät valitettavasti ole sellaisia että ne huomioidaan toimeentulotukilaskelmassa. 

Opiskeluaikoina olin kesäduunissa sos. toimiston etuuskäsittelyssä ja monille nuorille oli valtava järkytys ettei "sossu maksa" kaikkea mahdollista, kun "mulla on laskuja näin ja näin paljon".

Vierailija
22/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanteessa on jotain mätää, mutta toisaalta et kerro tässä, mitä ovat nämä kaikki menot, joihin rahaa menee näin paljon. Onko asunto liian iso/kallis tukien näkökulmasta?

Soita tai mene Kelaan tai varaa aika sosiaalityöntekijälle. 

Tarkoitin menoja joihin perusosan tietääkseni pitäisi riittää, eli jo otsikossa mainittuja asoita sekä niitä laskuja joita kela ei huomioi. Edellisestä avoliitosta jäi minun kontolle perittävää Kelaan koska ex ei suostunut maksamaan viimeisestä vuokrasta puolikastaan, siis siltä kuulta minkä vielä asui tässä. Kuitenkaan Kela ei laske tätä minulla menoksi vaikka kyseessä on 50e/kk. Ap

No tietenkään kela ei huomio etuuden takaisinperintää menona, muutenhan koko takaisinperintä olisi systeeminä aika hyödytön :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanteessa on jotain mätää, mutta toisaalta et kerro tässä, mitä ovat nämä kaikki menot, joihin rahaa menee näin paljon. Onko asunto liian iso/kallis tukien näkökulmasta?

Tarkoitin menoja joihin perusosan tietääkseni pitäisi riittää, eli jo otsikossa mainittuja asoita sekä niitä laskuja joita kela ei huomioi. Edellisestä avoliitosta jäi minun kontolle perittävää Kelaan koska ex ei suostunut maksamaan viimeisestä vuokrasta puolikastaan, siis siltä kuulta minkä vielä asui tässä. Kuitenkaan Kela ei laske tätä minulla menoksi vaikka kyseessä on 50e/kk. Ap

Siis kelahan perii vain liikaa maksettuja tukia takaisin. Miten tämä liittyy exääsi, otit kelalta velkaa...? Ja mitä ovat nämä laskut, joita kela ei huomioi?

Vierailija
24/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusosalla on nimenomaan tarkoitus kattaa niitä välttämättömiä laskuja ja menoja, eikä niin että laskujen sun muiden jälkeen jää 400 rellestämiseen ja syömiseen. Kannattaa soittaa kelaan huomenna ja kysyä sieltä mutta jos haluat täältä jotain neuvoja niin kerro lukuja eli paljon vuokrasi on, paljon saat yhteensä rahallista avustusta, mitä nämä välttämättömät laskut ovat ja kuinka suuria jne.

Näin on, mutta henkilö sanoi tuossa, että hänellä olisi 200 euroa näihin välttämättömiin menoihin kuten bussikorttiin, vaatteisiin ym. Tuon siis käsittäisi niin, että asumiseen menisi suhteettoman paljon rahaa. Tai sitten on velkaa tmv. 

Tai sitten voi olla niinkin että välttämättömät menot ovat kallis puhelin- ja nettiliittymä, erilaisia osamaksuja postimyyntifirmoihin tms, kaikki menot eivät valitettavasti ole sellaisia että ne huomioidaan toimeentulotukilaskelmassa. 

Opiskeluaikoina olin kesäduunissa sos. toimiston etuuskäsittelyssä ja monille nuorille oli valtava järkytys ettei "sossu maksa" kaikkea mahdollista, kun "mulla on laskuja näin ja näin paljon".

Joo, sen ymmärränkin ettei kaikkia "itse aiheutettuja", ei-välttämättömiä laskuja sossu tai Kela kata, mutta kuten sanottu, meillä nämä on niin minimissä kuin mahdollista. Ap

Vierailija
25/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä hakeva opiskelija? Eli saako poikaystäväsi siis opintotukea (jolloin pitäisi myös laina nostaa jos siihen oikeus on) vai saako hän työttömyysetuutta? Koska asutte yhdessä, kuulutte samaan ruokakuntaan ja toimeentulotuessa huomioidaan molempien tulot yhteiseksi tottakai. 

Vierailija
26/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kelahan perii vain liikaa maksettuja tukia takaisin. Miten tämä liittyy exääsi, otit kelalta velkaa...? Ja mitä ovat nämä laskut, joita kela ei huomioi?

Kun ex otti ja lähti, laitoin kelaan tiedon välittömästi mutta soitoista ja kiirehtimispyynnöistä huolimatta käsittelyssä kesti jonka takia minulta perittiin takaisin ylimääräiset mitä siltä ajalta kun muka asuimme vielä yhdessä maksettiin. Ap

Vierailija
27/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

".

Niin, mikään noista ei kuulu kelan maksettavaksi, sähkö, vesi ja kotivakuutus kyllä.

Vierailija
28/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten opiskelija saa toimeentulotukea eikä opintorahaa?

Opinnot päättyneet ja nyt "ei tee mitään" alias hakee töitä itselleen. Ap

Eli opinnot keskeytyneet? Muuten saisi työttömyyspvärahaa.

Eikös työttömyyspäivärahaa saa silloin, kun tietty määrä päiviä työelämässä on täyttynyt vai olenko ymmärtänyt väärin?

Ammattiin johtavalla tutkinnolla saa juurikin. Ihan senkin takia kannattaisi pusertaa ne loppuun.

Vierailija
29/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä hakeva opiskelija? Eli saako poikaystäväsi siis opintotukea (jolloin pitäisi myös laina nostaa jos siihen oikeus on) vai saako hän työttömyysetuutta? Koska asutte yhdessä, kuulutte samaan ruokakuntaan ja toimeentulotuessa huomioidaan molempien tulot yhteiseksi tottakai. 

Hän ei enää saa opintolainaa, koska nostanut sen (opiskellut useampaa alaa menneisyydessä). Mietin vain mikä silloin on hänen tulonsa, kun ei muuhun ole oikeutettu kuin toimeentulotukeen joka tosiaan on sen 200€/kk. Itselläni asumistuki on n. 400€/kk ja kuntoutus 500€/kk ja vuokra 630€ jonka jälkeen ei kaikella järjellä jää elämiseen sen verran kuin ymmärtääkseni kuuluisi. Noista siis pois vielä ne laskut mitkä kela laskee mukaan eli ainakin kotivakuutus, sähkö ja puhelinlasku. Ap

Vierailija
30/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pummi & pummi. Ja vastaus kysymykseesi: Ei ole oikein elää veronmaksajien siivellä.

Vierailija
31/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikaystävä siis saa toimeentulotukea 200, eikä sää mitään muuta rahaa?

Sinä saat kuntoutustukea sekä asumistukea, et muuta? Paljonko sinulla jää rahaa vuokran jälkeen?

Juu, hänen toimeentulotuki 200€/kk mikä on vähemmän kuin vaikkapa opintolaina oli per kk. Minä saan 500€ kuntoutusta ja 400€ asumistukea ja vuokra on 630€. Ap

Vierailija
32/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole laskelma oikein, jos teillä tulona kuntoutustuki 500e, asumistuki 400e ja vuokra on 630e. Teille pitäisi jäädä vuokran jälkeen yli 800 euroa. En usko hetkeäkään, että tuossa on teidän ainoat tulot, koska muuten maksettavan toimeentulotuen pitäisi olla suurempi. Katsopas sitä laskelmaa. Mitä siellä on tuloina ja menoina?

Vierailija
33/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ex otti ja lähti, laitoin kelaan tiedon välittömästi mutta soitoista ja kiirehtimispyynnöistä huolimatta käsittelyssä kesti jonka takia minulta perittiin takaisin ylimääräiset mitä siltä ajalta kun muka asuimme vielä yhdessä maksettiin. Ap

Mitä ylimääräistä ne exän perusteella maksoi? Ja vaikuttaa epäuskottavalta, että olisi ilmoituksesta huolimatta laskutettu takaisin, kyllä se ilmoituksesta, eikä käsittelyajasta lasketaan. Toki jos olet saanut tilille ylimääräistä ja hassannut ne johonkin kun tiesit että pitäisi palauttaa, niin laskuhan siitä tulee.

Kaikenkaikkiaan, anteeksi vaan, vaikuttaa huonolta asioiden hoidolta. Älä ota niitä miehiä nurkkiin pyörimään, jos sitten aina pakka leviää käsiin?

Vierailija
34/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua olla ilkeä tai loukata, mutta eikö tätä kannattaisi kysyä niiltä rahaa antavilta instansseilta ja selvittää kaikki perin pohjin siellä? Tai siis saan työttömyystukea itsekin, niin mietin että jos tuntisin etten saa kaikkea minulle kuuluvaa rahaa, niin tokihan minä kysyisin asiasta Kelalta enkä täältä, koska täällä asian puiminen ei johtaisi rahan saamiseen, mutta Kelalla asian selvittäminen todennäköisesti johtaisi. Toivottavasti saatte asiat kuntoon, hyvää kesää teille :)

No olemme olleet useamman kerran yhteydessä Kelaan, mutta antavat ristiriitaista infoa riippuen siitä kumpi sinne soittaa. Ajattelin vaan kysyä täältä jos joku olisi ollut vastaavassa tilanteessa ja vaikkapa pystynyt kertomaan, onko asian pidemmälle vieminen lopulta hyödyttänyt mitään. Olemme myös yrittäneet saada sossua kiinni mutta sieltä ei koskaan saa ketään kiinni ja ajat näin kesäaikaan menevät takuulla tajuttoman pitkälle. Noh, eikai auta muu kuin marssia Kelan luukulle yhdessä selvittämään tätä. Kiitos ja samoin sulle! :)

Vierailija
35/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole laskelma oikein, jos teillä tulona kuntoutustuki 500e, asumistuki 400e ja vuokra on 630e. Teille pitäisi jäädä vuokran jälkeen yli 800 euroa. En usko hetkeäkään, että tuossa on teidän ainoat tulot, koska muuten maksettavan toimeentulotuen pitäisi olla suurempi. Katsopas sitä laskelmaa. Mitä siellä on tuloina ja menoina?

Juuri äsken tein Kelan laskurilla arvion ja kuten aikaisemmin sanoin, poikaystävän nykyinen toimeentulotuki jää alle sen mitä laskuri sanoo, tosin laskurihan on vain suuntaa antava.

Vierailija
36/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei kyllä jokin täsmää. Kerro, mitä laskelmaan on merkitty tuloksi. Tuohan ei voi mitenkään pitää paikkansa antamillasi tiedoilla. Ja jos sinulla on takaisinperintää ja olet toimeentulotuella, takaisinperinnästä luovutaan ja perittävä siirtyy ulosottoon. Silloin ei voida periä mistään etuudesta, jos samaan aikaan maksetaan toimeentulotukea. T. Toimeentulotuen käsittelijä Kelasta

Vierailija
37/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei enää saa opintolainaa, koska nostanut sen (opiskellut useampaa alaa menneisyydessä). Mietin vain mikä silloin on hänen tulonsa, kun ei muuhun ole oikeutettu kuin toimeentulotukeen joka tosiaan on sen 200€/kk. Itselläni asumistuki on n. 400€/kk ja kuntoutus 500€/kk ja vuokra 630€ jonka jälkeen ei kaikella järjellä jää elämiseen sen verran kuin ymmärtääkseni kuuluisi. Noista siis pois vielä ne laskut mitkä kela laskee mukaan eli ainakin kotivakuutus, sähkö ja puhelinlasku. Ap

Jos olet kuntoutustuella saat lisäksi takuueläkettä joka luultavasti on reilu 200e tuohon vielä

Vierailija
38/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ylimääräistä ne exän perusteella maksoi? Ja vaikuttaa epäuskottavalta, että olisi ilmoituksesta huolimatta laskutettu takaisin, kyllä se ilmoituksesta, eikä käsittelyajasta lasketaan. Toki jos olet saanut tilille ylimääräistä ja hassannut ne johonkin kun tiesit että pitäisi palauttaa, niin laskuhan siitä tulee.

Kaikenkaikkiaan, anteeksi vaan, vaikuttaa huonolta asioiden hoidolta. Älä ota niitä miehiä nurkkiin pyörimään, jos sitten aina pakka leviää käsiin?

Tästä saa vähän sellaisen kuvan, että älä seurustele äläkä ole avoliitossa jos et ole "normaali", terve työssäkäyvä ihminen. Eli pitäisikö asua erillään vaikka se olisi myös taloudellisesti todella huono vaihtoehto? Maksaa kahdesta asunnosta vaikka käytännössä kaikki aika vietetään yhdessä toisen asunnolla?

Vierailija
39/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri äsken tein Kelan laskurilla arvion ja kuten aikaisemmin sanoin, poikaystävän nykyinen toimeentulotuki jää alle sen mitä laskuri sanoo, tosin laskurihan on vain suuntaa antava.

Ei kun katso sitä sinun tai poikaystäväsi saamaa toimeentulotuen päätöstä. Siellä on laskelma lopussa. Kerro, mitä sinne on merkitty tuloksi ja menoksi.

Vierailija
40/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä tee arvoita millään laskureilla vaan katso sitä teidän tämän kuun toimeentulotukipäätöstä. Mitä menoja ja tuloja siinä on huomioitu?