Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko oikein? (Toimeentulotuesta)

Vierailija
17.05.2018 |

Olen kokematon näiden asioiden kanssa, koska olen tottunut asumaan itsekseni ja siksi kysyn apua täältä.

Sairastuin vakavasti muutama vuosi sitten ja tällä hetkellä kuntoutustuella. Poikaystävä asuu luonani, hän on töitä hakeva opiskelija. Hän ei ole luonnollisestikaan oikeutettu asumistukeen koska minulla eläkkeensaajan asumistuki ja on siis toimeentulotuella siihen asti kunnes saa töitä.

Olemme olleet taloudellisesti todella tiukilla siitä lähtien kun hän muutti luokseni. Tiedän, ehkä ei kaikkien mielestä fiksuin ratkaisu asua yhdessä tällaisessa tilanteessa, mutta laskimme että tilanne olisi taloudellisesti kannattavamp jos kumpikin ei maksaisi vuokraa eri kämpistä ja tilanne helpottaisi entisestään kun hän löytää töitä.

Minä maksan luonnollisesti koko vuokran koska olen meistä se joka asumistukesi saa, mutta asumistuki ei kata sitä kokonaan joten joudun maksamaan reilusti vuokraa myös kuntoutustuestani. Jostain joskus luin, että kuntoutustuen pitäisi olla henkilökohtainen eikä sitä pitäisi laskea mukaan toisen perustoimeentulotuen määrään. Kuulemma kuntoutustuen on tarkoitus kattaa perusosa eli ihmisen eläminen. Minulla on hoidon ja lääkkeiden puolesta menoja. Meillä kuitenkaan ei jää elämiseen edes sitä perustuloa kaikkien välttämättömien laskujen ja menojen jälkeen, poikaystävän toimeentulotuki vaivaiset 200e/kk. Kela ei kuitenkaan ota huomioon laskuista kaikkia.

Elämme mahdollisimman vaatimattomasti, mutta silti joka kuukausi eläminen on taloudellisesti yhtä vääntöä. Menisin heti töihin jos se suinkin olisi vaihtoehto. Olemme yrittäneet hakea tilanteeseen ehkäisevää tai täydentävää toimeentulotukea mutta sitä ei meille myönnetä.

Onko se oikein, että kahdelle yhdessä asuvalle ihmiselle jää välttämättömien menojen ja laskujen jälkeen vain pari sataa elämiseen, mistä pitäisi pystyä kattamaan ruoka, bussikortti, mahdolliset vaatemenot ja muut? Jopa Kelan laskurin mukaan hänen toimeentulotukensa tällä hetkellä on alle sen mitä hänen kuuluisi saada. Kun hän vielä opiskeli, sai opintotukea enemmän kun saa perustoimeentulotukea nyt. Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa? Onkohan tässä mitään tehtävissä, voiko tästä tehdä valitusta mihinkään? Olen ymmärtänyt että perusosan pitäisi olla ainakin se n. 400e/kk mutta meillä ei laskujen ja menojen jälkeen yleensä jää edes sen verran. Kiitos jos joku viitsii antaa asiallisia neuvoja!

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaystävä siis saa toimeentulotukea 200, eikä sää mitään muuta rahaa?

Sinä saat kuntoutustukea sekä asumistukea, et muuta? Paljonko sinulla jää rahaa vuokran jälkeen?

Vierailija
2/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua olla ilkeä tai loukata, mutta eikö tätä kannattaisi kysyä niiltä rahaa antavilta instansseilta ja selvittää kaikki perin pohjin siellä? Tai siis saan työttömyystukea itsekin, niin mietin että jos tuntisin etten saa kaikkea minulle kuuluvaa rahaa, niin tokihan minä kysyisin asiasta Kelalta enkä täältä, koska täällä asian puiminen ei johtaisi rahan saamiseen, mutta Kelalla asian selvittäminen todennäköisesti johtaisi. Toivottavasti saatte asiat kuntoon, hyvää kesää teille :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja poikaystävä ei ole töissä koska...?

Vierailija
4/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusosa yksin asuvalle on se 491e.

Vierailija
5/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja poikaystävä ei ole töissä koska...?

Töitä hakeva, mikä siinä on haasteellista ymmärtää?

Vierailija
6/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten opiskelija saa toimeentulotukea eikä opintorahaa?

Vierailija
7/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin, että mitä ovat nämä öaskut, joita ei huomioida? Niistä karsiminen?

Vierailija
8/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko opintolaina nostettu? Seurakunnalta saa ainakin ruokasetelin ruokapankkiin josta jaetaan leipää jne. Voisitte ottaa myös kielteiset päätökset mukaan ja käydä diakoniapuolella. Saattavat jossain asiassa auttaa yhden kerran.

Vierailija
9/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on niin paljon "tuloja" että enempää tukea ei makseta.

Vierailija
10/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko poikaystävä opiskelija vai työtön?

Vierailija
11/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ukon pitää hakea eka opintolaina

Vierailija
12/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusosalla on nimenomaan tarkoitus kattaa niitä välttämättömiä laskuja ja menoja, eikä niin että laskujen sun muiden jälkeen jää 400 rellestämiseen ja syömiseen. Kannattaa soittaa kelaan huomenna ja kysyä sieltä mutta jos haluat täältä jotain neuvoja niin kerro lukuja eli paljon vuokrasi on, paljon saat yhteensä rahallista avustusta, mitä nämä välttämättömät laskut ovat ja kuinka suuria jne.

Vierailija
13/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen tiedoilla mahdoton vastata, et luettele noita "välttämättömiä menoja ja laskuja" joten osa voi olla  toimeentulotukilaskelmassa huomioitavia, osa ei. Kun olette yhteinen ruokakunta niin teille ei lasketa erikseen omia perusosia vaan molempien tulot ja menot huomioidaan yhteisesti ja myös kuntoustuki huomioidaan tulona. 

Vierailija
14/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opinnot päättyneet ja nyt "ei tee mitään" alias hakee töitä itselleen. Ap

Vierailija
15/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteessa on jotain mätää, mutta toisaalta et kerro tässä, mitä ovat nämä kaikki menot, joihin rahaa menee näin paljon. Onko asunto liian iso/kallis tukien näkökulmasta?

Soita tai mene Kelaan tai varaa aika sosiaalityöntekijälle. 

Vierailija
16/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusosa yksin asuvalle on se 491e.

Miten tämä nyt liittyy aloitukseen? Perusosa kaksin asuvalle 417,50e.

Vierailija
17/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusosalla on nimenomaan tarkoitus kattaa niitä välttämättömiä laskuja ja menoja, eikä niin että laskujen sun muiden jälkeen jää 400 rellestämiseen ja syömiseen. Kannattaa soittaa kelaan huomenna ja kysyä sieltä mutta jos haluat täältä jotain neuvoja niin kerro lukuja eli paljon vuokrasi on, paljon saat yhteensä rahallista avustusta, mitä nämä välttämättömät laskut ovat ja kuinka suuria jne.

Näin on, mutta henkilö sanoi tuossa, että hänellä olisi 200 euroa näihin välttämättömiin menoihin kuten bussikorttiin, vaatteisiin ym. Tuon siis käsittäisi niin, että asumiseen menisi suhteettoman paljon rahaa. Tai sitten on velkaa tmv. 

Vierailija
18/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli opinnot keskeytyneet? Muuten saisi työttömyyspvärahaa.

Vierailija
19/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanteessa on jotain mätää, mutta toisaalta et kerro tässä, mitä ovat nämä kaikki menot, joihin rahaa menee näin paljon. Onko asunto liian iso/kallis tukien näkökulmasta?

Soita tai mene Kelaan tai varaa aika sosiaalityöntekijälle. 

Tarkoitin menoja joihin perusosan tietääkseni pitäisi riittää, eli jo otsikossa mainittuja asoita sekä niitä laskuja joita kela ei huomioi. Edellisestä avoliitosta jäi minun kontolle perittävää Kelaan koska ex ei suostunut maksamaan viimeisestä vuokrasta puolikastaan, siis siltä kuulta minkä vielä asui tässä. Kuitenkaan Kela ei laske tätä minulla menoksi vaikka kyseessä on 50e/kk. Ap

Vierailija
20/69 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli opinnot keskeytyneet? Muuten saisi työttömyyspvärahaa.

Eikös työttömyyspäivärahaa saa silloin, kun tietty määrä päiviä työelämässä on täyttynyt vai olenko ymmärtänyt väärin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän