Työnarinaa (Pomo)
Mä olen ollut töissä kaupan alalla ja sosiaalialalla ja täytyy kyllä sanoa, että kaupan alan pomot ovat olleet järjestään fiksuja ja yhteistyö alaisen kanssa hyvää ja alaista arvostavaa. Nyt olen ollut sos.alalla kahdessa talossa ja molemmissa on ollut kahnauksia pomon kanssa. Tai ei nyt kahnausta, mutta selkeästi todella kontrolloitua alaissuhteita. Tuntuu, ettei alaisen arvostelukykyyn ja ammattitaitoon luoteta.
Esimerkki: alainen tekee päätöksen jostain toimintatavasta omaa järkeä kuunnellen ja huom. kenellekkään ei aiheudu vaaraa tai harmia. Toimintatavan valinnasta saattaa saada pomolta niskojen nakkelua tai alatyylistä palautetta. Tämä siksi, että pomo olisi valinnut jonkun toisen toimintatavan. Vaikka kummallakin tavalla tulee sama lopputulos.
Onko tämä joku sosiaalialan pomo-alaissuhteen normi, vai onko mulla sattunut pomoiksi vain kaksi harvinaisuutta?
Täysin päinvastaiset kokemukset kaupan alasta. Johtaminen ja esimiestyö aivan surkeaa, päälliköt 19-vuotiaita teinejä ekassa työpaikassaan tai tympeitä, kouluttamattomia 40+ naisia pätemässä.