Oikea köyhyys ja ruoka-aineet, auttakaa:(
erosin miehestä, muutan omaan asuntoon parin päivän päästä. Ei töitä kesän aikana (syyskuussa alkaa) ja rahaa ruokaan max 40 euroa kuukausi kesä, heinä ja elokuussa!! Laskin kaikki tulot ja menot ja tuon verran jää kun on maksanut pakolliset laskut. Ei ole lehtitilausta jonka voisi peruuttaa tai mitään muuta vastaavaa, en polta, en näköjään käy kesällä baarissa tai reissaa mihinkään, käy edes kahvilla missään:( Uusista vaatteista on turha haaveilla myös.
Toukokuusta ei jää mitään säästöön kun pitää maksaa uuden asunnon takuuvuokrat:(
Sossua ei kannata ehdottaa koska sieltä en saa mitään (tarkistin jo). Työtä kesäksi olen etsinyt mutta mitään ei löydy mitä osaisin mihin haluttaisiin työntekijä noin lyhyeksi aikaa.
Kertokaa kuinka voin ostaa ja tehdä mahdollisimman halpaa ruokaa, mitkä tuottet ja muut päivittäistavarat on milläkin merkillä halvimpia (daily, pirkka, euroshopper jne)
Mitään varastoja (jauho, riisi, puuro, pakasteet, mausteet) ei siis ennestään ole ja uudessa asunnossa ei ole edes pakastinta ja sellaista ei ole varaa hankkia:(
Auttakaa!
Kommentit (66)
koulut on kiinni ja tarhat, mikset tarjoaisi lastenhoitoapua?
Ja jos kerran kesällä on aikaa, niin sen netin ehdottomasti irtisanoisin sille ajalle ja käyttäisin kirjaston ilmaista nettiä. Konetta en myisi, voi kirjoittaa työpaikkahakemuksia.
Pirkka ei niinkään välttämättä...
Ehdottomasti haet seurakunnalta tai mistä teillä päin saakin ruokakassin...saako sen nyt kerran viikossa vai miten menee...en tiedä. Mutta ota yhteyttä vaikka seurakunnan diakoniatyäntekijään, ja kysy, ei todellakaan ole häpeä, monet käy siellä, kun tiukkaa ja etenkin työttömät.
Kun vaan jaksaa kerätä niin varmasti nettoaa satoja euroja päivässä.
kannattaisko hakea? ei olisi mitään takuuvuokria!
kaikki ei asu sellaisessa pilvilinnassa kuin sinä! Tällaista tapahtuu ihan oikeassa elämässä.
Jos ap ei kehtaa ottaa apua vastaan edes seurakunnalta, niin luuletko että se alkaisi jakaa tilinumeroaan ja kerjätä av:lla?????????
Tsemppiä aapeelle!
siis suunnilleen missäpäin...oletko lähelläkään pk-seutua ?
Ihan yksinkertaisin leipä olisi yhtä jauhoa + hiivaa + vettä + suolaa. Jauhopaketin kyljessä on ohje, mutta minä teen näin:
Lämmitän 1/2 litraa vettä, lisään siihen suolan ja tilkan öljyä sekä kaurahiutaleita. Jauhot lisätään ja vaivataan kunnes taikina alkaa irrota käsistä. Jätetään kohoamaan lämpimään paikkaan liinan alle.
Voit tehdä sämpylöitä tai pyöreitä leipiä tai vaikka vuokaan kaadettavan vuokaleivän. Sämpylöiden paistolämpötila on muistaakseni 225´c ja n 10 minuuttia.
Vaihtelua leipätaikinaan saat esim. käyttämällä keiton lientä nesteenä tai lisäämällä porkkanaraastetta. Itse käytän usein auringonkukan- tai sesaminsiemeniä mutta ne ovat hintavia ostaa.
Halvimmat jauhot löytynevät Lidlistä ja niistä " pullajauhoistakin" eli karkeista voi leipoa leipää, mutta toki sämpyläjauhot ovat terveellisempiä ja parempia.
Muuten ehdottelen samaa kuin moni muu; paljon vihanneksia ja juureksia. Ei mehuja, juustoja yms eikä mitään leikkeleitä ja vastaavia. Sipuli, porkkana, peruna, kaali ovat hyviä ja monikäyttöisiä ja itse olen huomannut että kun raha on tiukalla, syömme paljon terveellisemmin.
Laskeskelin että saat kyllä kuukauden ruoat tuolla 40 ¿ mutta ei sillä tosiaan juhlita. Tsemppiä!
Jauhelihakastikkeeseenkin voi laittaa melkein puolet porkkanaa! Muutenkin kastikkeet täyttävät mukavasti. Kastikkeeseen ei tarvitse laittaa voita ja kermaa, minä suurustan esim. jauhelihakastikkeen ripottelemalla jauhot paistetun jauhelihan päälle ja sitten vain lisään nesteen. Mausteilla saa hyvää vaihtelua, joskus loraus ketsuppia, joskus valkosipulinkynsi jne.
Yhden hengen talous ilman pakastinta on tietysti ongelmallinen, koska ainakin tarjoustuotteet ovat yleensä valmiiksi pakattuja. 400 g jauhelihapaketista söisit 5-6 ateriaa, mutta on eri asia, miten liha säilyy. Onko jääkaapissasi edes pakastelokeroa? Silloin voisit esim. jauhelihan jakaa pieniin annos pusseihin heti paistamisen jälkeen ja laittaa pakastelokeroon. Näin ne varmasti säilyisivät tuon 4-5 päivää. Sitten vain yksi pussi keittoon, yksi pastakastikkeeseen, yksi uuniperunaan...
antaa kympin, jos saan tilinumeron.
ota kallis vakuudeton kulutusluotto, jonka maksat sitten nopeasti pois kun menet töihin.
tai sitten jos saat ota visa tai mastercard tmv. kortti, jossa edullinen korko (alle 10%) ja venytä pari kk eteenpäin, ja maksat sitten heti kun on rahaa ja siihen saakka menet minimilyhennyksin, jotka on tosi pieniä.
tuskin on todellisessa pulassa jos ei kehtaa hakea apua leipäjonosta tai ole muutenkaan kovin innokas näkemään asian kohenemisen eteen vaivaa.
mulla vähän sama tilanne kuin ap:lla ennen eroa, mies tienaa tuhottoman paljon ja itse eläisi köyhyysrajalla, ylpeys sanoo että menot puoliksi...
muutatko yksin vai muuttaako kanssasi kenties lapsi? kaurapuuroa ruuaksi joka aamu, ruisleipä siivuja yksi paketti viikoksi, lauantaimakkara paketti koko viikoksi, litra maitoa viikoksi, kahvipaketti ja voipaketti riittää kuukaudeksi, vehnäjauhopussi ja suola koko kesäksi, perunoita 5kg säkki riittää kanssa pitkäksi aikaa ja halvimmasta jauhelihasta keittoa tai kastiketta 2-3 pakettia viikoksi. ( 400g paketista tulee keittoa 5 perheelle kahdeksi ruokakerraksi ainakin meillä), sekavihannepusseja monta. Nämä kaikki saa noin 30 euroa. Ei mitään ylimääräistä vaan tällä tulee just toimeen.
Aamulla heti aukeamis aikaan kauppaan katsomaan josko olis jotkut ruuat alennuksessa päiväyksen takia. janojuomaksi vain vettä ja hedelmiä tai keksejä ja pullaa ei koko kesänä.
ja tomaattikeitto (murskasta) ovat halpoja ja hyviä. Ei lihaa tarvitse lainkaan. Tonnikala on aika kallista. Kanaa saa usein 99 senttiä kilo (koipia tai siipiä). Näkkileipä on aika halpaa- ja herkullista. Itse en syö leipää lainkaan vaikka siihen onkin varaa. Puurot ovat hyviä ja täyttäviä.
Siis vaikka kassillisen ruokaa kuussa, jos ei muuta.
kuukausia lasketa taaksepäin kun max. 2kk.
Miksi et voi mennä seurakunnalle? Tilaat ajan diakonisalle ja kahden kesken juttelet tilanteestasi ja varmasti saat sieltä apua esim. sähköissä ja vuokrassa. Nyt älä ole liian ylpeä, kuka sinun puoliasi pitää, jos et sinä itse?!
Osta 10kg perunasäkki ja 5kg porkkanasäkki ne saat hyvällä tsäkällä alle 5¿ yht.
Voit tehdä lohkoperunoita uunissa maustetta vähäsen päälle, perunamuussia ja vaihtoehtoisesti peruna-porkkanamuussia. Perunalaatikkoa, porkkanalaatikkoa. Porkkanaraastetta.
Voit raastaa perunan raastimella ja laita kanamunaa ja mausteita, paista pannulla pihveiksi. Kuulostaa yksitoikkoiselta, mutta halvalta ja mahdollisuuksia on monia. Niin ja keitinperunoita unohtamatta.
Osta leipää suoraan leipomon myymälästä ll-laatua saa paljon halvemmalla. Pesuaineita saa esim. euronpuodeista tosi halvalla, samoin pyykinpesuainetta.
Mielestäni on hieman outoa, jos olet ajatellut olevasi vain jouten?
Neljällä kympillä pärjää hyvin yksi ihminen! Kaali on todella halpaa ja lisäksi erittäin terveellistä, siihen sitten munia, joista saa proteiinia ja kaurapuuroa. Juhlapäivinä seitiä tai jauhelihaa. Ei ihminen mitään hienouksia tarvitse, tomaattimurskia jne.
Itse olen nyt syönyt viikonlopusta lähtien yhtä makkarapakettia ja kananmunia ja välillä kaurapuuroa. Ja kaalia rouskuttelen tuoreeltaan. Jos saisin aikaiseksi keittäisin välillä spagettia... Mutta; ihminen pärjää vaatimattomillakin ruuilla, jos suuntaa ajatukset muuhun kuin siihen ruokaan. Jos koko ajan surkuttelee ettei ole varaa herkkuihin, niin varmasti on nälkä ja harmittaa koko ajan, mutta jos harrastat jotain muuta ja syöt " ohimennen" , et edes kiinnitä huomiota ruokaan!
Ai niin, sipuli on halpaa ja terveellistä eikä leipää kannata missään nimessä ostaa!
Jos ap taas maksaisi esim yhdestä siivouskeikasta verot itsenäisesti, hänet katsotaan kelalla ja työkkärissä yrittäjäksi, ja tuet loppuvat. Sitten aplla on vain se 20-50 euroa, jos työkeikat loppuvat!
Terveisin asioista tietävä
Ihan varmasti saa jotain työtä, kun ei ole turhan tarkka. Tuollaisella rahalla pihistely on vielä vaikeampaa, kun ei ole rahaa tehdä mitään ja aikaa on vaikka millä mitalla.
Neuvoni ap:lle siis on, että hae töitä!!