Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiesittekö, että NELJÄ suomalaista on parin kuukauden aikana kuollut Thaimaasta saamaansa melioidoosiin

Vierailija
17.05.2018 |

Kaikki nuoria ihmisiä. En voi käsittää, miksi THL ei tiedota tästä tai muutenkaan ylipäätään varoita tuosta taudista. On Thaimaassa KOLMANNEKSI yleisin kuolinsyy HIV:n ja tuberkuloosin jälkeen, miettikää. Vuosittain 90 000 kuolemantapausta maailmanlaajuisesti, sairastuneita varmaan 10-kertainen määrä. Tappaa nuoria, terveitä ja kovakuntoisia tuosta noin vaan kuin kärpäsiä. Eikä kukaan hiisku mitään. En voi ymmärtää.

Kommentit (152)

Vierailija
121/152 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni näistä asioista tulee puhua enemmän. Esimerkiksi itse pidän itseäni melko hygieniatietoisena, mutta en ole aikaisemmin edes ajatellut, että makeassa vedessä voisi olla joku vaara Thaimaassa, tai muualla Aasiassa. Matkaoppaissa ja blogeissa hienoja kuvia kun jengi polskii vesiputouksilla.

Minulla on myös useampi autoimmuunisairaus, joka altistaa kaikenlaiselle ikävälle, mutta yksikään lääkäri ei ole tästä mitään puhunut, että se voisi lisätä riskejä matkustaessa. Itse olen näitä asioita selvitellyt ja nykytilanteessa jää moni kaukomatka tekemättä, koska se olisi liian riskialtista. Matkustelu on ihanaa, vapauttavaa ja saa mieltä avartavia uusia kokemuksia, mutta on myös hyvä tiedostaa riskit.

Vierailija
122/152 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärpäsestä härkänen taas kerran. Vähän sama kuin ihmettelisi miksi kukaan matkustaisi Suomeen, koska punkit, aivokuume ja borrelioosi.

Kuule, niitä punkkeja (ja siten niiden levittämiä tauteja) on ympäri maailmaa.

Tässä esim. borrelioosin levinneisyysalue https://fi.wikipedia.org/wiki/Borrelioosi#/media/File:Borreliose.png

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/152 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni näistä asioista tulee puhua enemmän. Esimerkiksi itse pidän itseäni melko hygieniatietoisena, mutta en ole aikaisemmin edes ajatellut, että makeassa vedessä voisi olla joku vaara Thaimaassa, tai muualla Aasiassa. Matkaoppaissa ja blogeissa hienoja kuvia kun jengi polskii vesiputouksilla.

Minulla on myös useampi autoimmuunisairaus, joka altistaa kaikenlaiselle ikävälle, mutta yksikään lääkäri ei ole tästä mitään puhunut, että se voisi lisätä riskejä matkustaessa. Itse olen näitä asioita selvitellyt ja nykytilanteessa jää moni kaukomatka tekemättä, koska se olisi liian riskialtista. Matkustelu on ihanaa, vapauttavaa ja saa mieltä avartavia uusia kokemuksia, mutta on myös hyvä tiedostaa riskit.

Tropiikissa makeassa vedessä on muitakin vaaroja, kuin bakteerit. Esim. runsaasti loiseläimiä, joista osa kaivautuu jopa ihon läpi. Niistä voi olla tosi hankala päästä eroon. Itse lapsuudessa trooppisella alueella asuneena nämä asiat iskostettiin meille lapsillekin jo pienestä pitäen.  Että vain meressä kahlataan.

Vierailija
124/152 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kärpäsestä härkänen taas kerran. Vähän sama kuin ihmettelisi miksi kukaan matkustaisi Suomeen, koska punkit, aivokuume ja borrelioosi.

Kuule, niitä punkkeja (ja siten niiden levittämiä tauteja) on ympäri maailmaa.

Tässä esim. borrelioosin levinneisyysalue https://fi.wikipedia.org/wiki/Borrelioosi#/media/File:Borreliose.png

Nimenomaan näin,  ko taudit ovat levinneet maailmalta meille punkkien välityksellä.

Vierailija
125/152 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko  mennä Thaikkulaan hakemaan tauteja.

Vierailija
126/152 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo jos matkustaa jonnekin, niin ottaa ihan itse selvää mitä sairauksia siellä liikkuu ja miten niiltä voi välttyä. Ei kai kukaan nyt tosissaan sysää vastuuta matkatoimistolle? Paitsi ehkä ne jotka muutenkin valittaa matkatoimistoon kun paikan päällä ei oltukaan puhuttu kuin ulkomaan kieliä ja ruokakin oli outoa yms.

Elämme sivistysvaltiossa ja viranomaisten tehtävänä on tiedottaa edes verkkosivuillaan kuhunkin maahan liittyvistä riskeistä. Jos jättävät jonkin oleellisen asian huomioimatta he ovat epäonnistuneet tehtävässään.

Se ei paljon auta eikä terveyttä palauta viranomaisia syyttää siinä vaiheessa, kun tauti on iskenyt.

Vierailija
127/152 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti matkabisneksien takia ei uutisoida?

Mietin, mitä tauteja leviää elintarvikkeiden mukana. Esim viinirypäleitä, joita kasvatetaan esim resistentistä bakteerikannastaan tunnetussa Intiassa. Tai mitä tulee tautisesta Afrikasta tänne.

Tästä syystä ostan vain Euroopassa tai Yhdysvalloissa kasvatettuja hedelmiä ja vihanneksia. No, avokadoja ostan, jotka on Etelä-Amerikasta. Mutta jotain viinirypäleitä ei voi edes kuoria. En ikinä ostaisi intialaisia viinirypäleitä

Sama täällä. Olen miettinyt, olenko liian varovainen, mutta näköjään en ole ajatuksineni yksin tässä. Jos ei rypäleissä olisikaan bakteereita, niin yhä edelleen Intiassa jatkuvasti käytetään niin tujuja kasvinsuojeluaineita, että ei houkuttele senkään takia.

Vierailija
128/152 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo jos matkustaa jonnekin, niin ottaa ihan itse selvää mitä sairauksia siellä liikkuu ja miten niiltä voi välttyä. Ei kai kukaan nyt tosissaan sysää vastuuta matkatoimistolle? Paitsi ehkä ne jotka muutenkin valittaa matkatoimistoon kun paikan päällä ei oltukaan puhuttu kuin ulkomaan kieliä ja ruokakin oli outoa yms.

Elämme sivistysvaltiossa ja viranomaisten tehtävänä on tiedottaa edes verkkosivuillaan kuhunkin maahan liittyvistä riskeistä. Jos jättävät jonkin oleellisen asian huomioimatta he ovat epäonnistuneet tehtävässään.

Sivistysvaltiota ei kai voi olla olemassa ilman sivistyneitä kansalaisia, jotka osaavat valistaa ja sivistää itseään.

Vierailija
129/152 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti matkabisneksien takia ei uutisoida?

Mietin, mitä tauteja leviää elintarvikkeiden mukana. Esim viinirypäleitä, joita kasvatetaan esim resistentistä bakteerikannastaan tunnetussa Intiassa. Tai mitä tulee tautisesta Afrikasta tänne.

Tästä syystä ostan vain Euroopassa tai Yhdysvalloissa kasvatettuja hedelmiä ja vihanneksia. No, avokadoja ostan, jotka on Etelä-Amerikasta. Mutta jotain viinirypäleitä ei voi edes kuoria. En ikinä ostaisi intialaisia viinirypäleitä

Sama täällä. Olen miettinyt, olenko liian varovainen, mutta näköjään en ole ajatuksineni yksin tässä. Jos ei rypäleissä olisikaan bakteereita, niin yhä edelleen Intiassa jatkuvasti käytetään niin tujuja kasvinsuojeluaineita, että ei houkuttele senkään takia.

Intialaisia viinirypäleitä en osta senkään takia enää koskaan, koska kerran onnistuin saamaan kaupan päälle hillittömän hämähäkin tai jonkun muun vastaavan seittipesän viinirypäleiden mukana.  Sisällä näkyi liikettä. Refleksin omaisesti heitin rypäleet ikkunasta ulos lumihankeen. Onneksi oli pakkasta, kai ne kuoli. Jäkss.

Vierailija
130/152 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas saatiin lintu/sikainfluenssien lisäksi lisää hysterisoitavaa.

Vierailija
131/152 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisempää siellä on kuolla liikenneonnettomuudessa.

Niin, suurimmassa osassa maailmaa on vaarallisempaa kuin Suomessa. Jokainen voi omalta osaltaan miettiä, mitä riskejä on valmis ottamaan.

Vierailija
132/152 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Thaimaan matkailijat tuovat antibiooteille vastustuskykyisiä bakteereita Suomeen ihan hitosti.

Vierailija
133/152 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin tiedän semmosen tapauksen, kun yks poika sai jonkun superbakteerin silmään. Sillä on krooninen silmätulehdus ja se melkein sokeutui. Veljeni kaveri.

Vierailija
134/152 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin helmikuussa kaksi viikkoa Thaimaassa ja suunnittelen jo seuraavaa reissua. Liikenne siellä oli mielestäni täydellinen! Vuokrattiin skootterit, eikä muuten kärsitty ruuhkista koska siellä ihmiset uskaltavat ajaa. Ja olihan se vapauttavaa!

Makeassa vedessä en uisi kyllä ikinä.

Vierailija
135/152 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja Thaimaan matkailijat tuovat antibiooteille vastustuskykyisiä bakteereita Suomeen ihan hitosti.

Entäs ne kaikki ulkomailta tuodut rescue-koirat?

Vierailija
136/152 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo tauti vain Thaimaassa vai muuallakin Aasiassa?

Vierailija
137/152 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa.

Vierailija
138/152 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olet saanut tiedon nuorten menehtymisestä Melioidoosiin? Millaisissa olosuhteissa ja missä päin Thaimaata, onko tiedossa? Olisin kiinnostunut asiasta. Poikani menehtyi Meliodoosiin Thaimaassa 2010. Sai tartunnan Koh Samuin saarelta.

Vierailija
139/152 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olet saanut tiedon nuorten menehtymisestä Melioidoosiin? Millaisissa olosuhteissa ja missä päin Thaimaata, onko tiedossa? Olisin kiinnostunut asiasta. Poikani menehtyi Meliodoosiin Thaimaassa 2010. Sai tartunnan Koh Samuin saarelta.

Vierailija
140/152 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset jutut eivät tee hyvää, kun on näin ahdistunut bakteerikammoinen neurootikko. En tiedä miksi kiusaan itseäni näin. En edes matkustele koskaan, pisimmillään käyn Helsingissä ja sielläkin jo inhottaa.