Äidin outo käytös, muistisairaus?
Hei, täällä kirjoittaa 16v tyttö. Olen tosi huolissani äitini terveydestä, pelkään hänellä olevan jokin muistisairaus tai jotain. Äsken oltiin ruokapöydässä ja huomautin ihan ystävällisesti hänelle, että voisi syödä suu kiinni, koska hänen suustaan lensi ruokaroiskeita minun lautaselleni ja lasiini. Äiti alkoi huutaa ettei normaali ihminen voi syödä suu kiinni ja minä olen kuulemma inhottavin ja v*ttumaisin ihminen jonka hän tuntee, anorektikko, narsisti ja p*skapää. Ja kaikki tämä siis vain siitä, kun pyysin häntä syömään suu kiinni. :/ Minusta tämä on vähän kohtuutonta, mitä olette mieltä? Hänellä on kyllä paniikkihäiriö ja jonkinlainen työuupumus ja masennus, mutta silti minulle tili tuosta vähän surullinen olo. Voiko jokin muistisairaus alkaa oireilemalla noin?
Kommentit (13)
Aiheuttaako ne muka noin outoa käytöstä? :D
Ap
Veikkaan tuota työuupumusta, ja kannataa käydä lääkärissä.
Oli tuo APlta aika typerää itseltään myös.
Vierailija kirjoitti:
Aiheuttaako ne muka noin outoa käytöstä? :D
Ap
Mun äiti raivoamisen jälkeen sulkeutui huoneeseensa eikä suostunut tulemaan ulos moneen päivään. Mä olin n. 15-v, äiti n. 50-v.
Iskän kanssa pärjäiltiin miten pärjäiltiin.
Nykyään äiti on yli 70-v eikä vielä merkkiäkään muistisairaudesta.
En usko, että vaihdevuodet ovat syynä, vaan ihan vain ärsyttävän teinin äitinä oleminen.
Ahaa...no noille oireille on sitten varmaan turha odottaakaan loppua. :/ Onneksi kohta pääsen muuttamaan pois kun menen eri paikkakunnalle opiskelemaan, niin ei tarvitse kestää sitä.
Ap
Yritän kyllä olla mahdollisimman hiljainen ja rauhallinen, enkä häiritse vanhempiani. Teen omia juttuja, käyn lenkillä ja teen läksyjä ja yritän pysyä pois tieltä. En oikein tiedä, mitä vielä pitäisi tehdä, että kelpaisi. Tietysti myös teen kotitöitä.
Ap
Voisiko olla jokin persoonallisuushäiriö. Minusta kuulostaa vähän sellaiselta.
Miten Ap huomautit asiasta? Jos olit törkeä, en ihmettele ollenkaan. Muista olla hienovarainen, vaikka kuinka ärsyttäisi.
Minun äidilläni on oikeasti keskivaikea muistisairaus ja se alkoi niin, että hän alkoi kertoa samoja juttuja moneen kertaan ja uusien asioiden oppiminen, kuten digiboksin käyttö, oli vaikeaa. Sitten unohtui verenpainelääkkeiden ottaminen ja pankkikortin tunnusluku, avaimet alkoivat katoilla ja laskut jäädä maksamatta. Käytöshäiriöitäkin tulee, mutta vasta myöhäisemmässä vaiheessa, ja silloin on kyllä jo muistihoitajalla käyty ja diagnoosi saatu.
Hän ei siis kovin usein puhu minulle tuolla tavalla, sekin ihmetyttää, että miksi nyt noin.
Hänelää on nykyään myös todella nopeasti vaihteleva mieliala ja välillä hän "irvistelee" ja vääntelee naamaansa oudosti. Minä tosissani pelkään, että tämä on jotain Alzheimeria tai jotain. Haluaisin ottaa tämän hänen kanssaan puheeksi, mutta en kehtaa, pelkään hänen suuttuvan. Minnee pitäisi olla yhteydessä?
Ap