Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi näette vuokratyöt ja epätyypilliset työsuhteet mörkänä?

Vierailija
16.05.2018 |

Yrittäkää jo ymmärtää ettei kaikille ole välttämättä koskaan tulossa sitä vakituista työsuhdetta. Työvoiman tarve on vaihtuvaa, ja realiteetit vaatii myös työntekijäpuolelta joustoa.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan vuokratyöt ja epätyypilliset työsuhteet aika mörkö... Jatkuva epävarmuudessa eläminen. Ellei sitten sote-ala, josta saa kyllä töitä.

Vierailija
2/27 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan vuokratyöt ja epätyypilliset työsuhteet aika mörkö... Jatkuva epävarmuudessa eläminen. Ellei sitten sote-ala, josta saa kyllä töitä.

Pakko kysyä. Mitä pahaa näet siinä että yrittäjä voi ottaa jonkun sopivamman tekemään työt? Kilpailukyky on säilytettävä eikä henkilöstö voi olla yhtiössä rasitteena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on se että työntekijöistä on pulaa. Sydän sykkyrällä odotan että koska työkkäristä soitetaan, että kotona sohvailuni on sohvailtu karenssin uhalla.

Vierailija
4/27 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra- ja muut pätkätyöt sopivat tiettyihin elämäntilanteisiin kuten opiskeluaikaan tms. Ihmiset yleensä haluavat kodin, perheen ja turvatun taloudellisen aseman tai ainakin jotain em. Vaikeata se on epämääräisillä pätkätöillä ja nollasopimuksilla. Ei ole motivaatiota opiskella tai perustaa perhettä jos ei ole toivoa paremmasta. Siinähän sitten hallitusherrat valittavat että ihmiset eivät lisäänny tai osta tuotteita tarpeeksi.

Vierailija
5/27 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko kysyä. Mitä pahaa näet siinä että yrittäjä voi ottaa jonkun sopivamman tekemään työt? Kilpailukyky on säilytettävä eikä henkilöstö voi olla yhtiössä rasitteena.

Tän takia meen julkiselle puolelle.

Vierailija
6/27 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on se että työntekijöistä on pulaa. Sydän sykkyrällä odotan että koska työkkäristä soitetaan, että kotona sohvailuni on sohvailtu karenssin uhalla.

Ammattitaitoisista, joustavista, sitoutuvista ja muuten sopivista työntekijöistä on pula. Kukaan ei halua vaativia, vi**uilevia kahvittelijoita töihin.

Vierailija
7/27 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäkää jo ymmärtää ettei kaikille ole välttämättä koskaan tulossa sitä vakituista työsuhdetta. Työvoiman tarve on vaihtuvaa, ja realiteetit vaatii myös työntekijäpuolelta joustoa.

Miksi se jousto koskee aina työntekijöitä? Mitä jos työnantajatkin joskus joustaisivat? Vuokratyö firmat on välistävetäjiä niin ei niitä voi arvostaa.

Vierailija
8/27 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se jousto koskee aina työntekijöitä? Mitä jos työnantajatkin joskus joustaisivat? Vuokratyö firmat on välistävetäjiä niin ei niitä voi arvostaa.

Koska meidän ei tarvitse joustaa. Sopivia työntekijöitä saa muutenkin.

Vierailija
9/27 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ne yritykset sitten kilpailevat kun pätkätyöt ja epävarmuus laskevat syntyvyyttä ja siten tulevaisuudessa myös kuluttajia?

Vierailija
10/27 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa että 20 pätkätyötä riitti. En luota enää työnantajiin. 

Vierailija
11/27 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ne yritykset sitten kilpailevat kun pätkätyöt ja epävarmuus laskevat syntyvyyttä ja siten tulevaisuudessa myös kuluttajia?

Se on yhteiskunnan eikä minun ongelma. Pääasia etten joudu maksamaan työntekijöideni lisääntymiset ja saan säilytettyä yhtiöni kilpailukykyisenä.

Vierailija
12/27 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä näe.

Jos teen vuokratyötä, vaadin isomman palkan korvaukseksi menetetyistä vakkarien eduista. Työt sovitaan molemmin puolin joustavasti eikä siten että työnantaja sanelee, ja sopparissa lukee minimi minkä saan per kk siltä varalta että töitä on vähemmän.

50-50 kumpi on parempi, joustava vuokratyö vai turvallisempi vakityö.

Vaan kuinka moni vuokratyöntekijä on tässä asemassa? Ellei ole, se on 99% tapauksista duunia huonommilla ehdoilla.

Vierailija
13/27 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ttttttttttt kirjoitti:

En minä näe.

Jos teen vuokratyötä, vaadin isomman palkan korvaukseksi menetetyistä vakkarien eduista. Työt sovitaan molemmin puolin joustavasti eikä siten että työnantaja sanelee, ja sopparissa lukee minimi minkä saan per kk siltä varalta että töitä on vähemmän.

50-50 kumpi on parempi, joustava vuokratyö vai turvallisempi vakityö.

Vaan kuinka moni vuokratyöntekijä on tässä asemassa? Ellei ole, se on 99% tapauksista duunia huonommilla ehdoilla.

:D

Teet työtä niillä ehdoilla kun sinulle sanellaan tai jatkat ilmeisesti työttömänä. Miksi pitäisi joustaa kun viimeisen kahdeksan viikon aikana on tullut satakunta avointa hakemusta?

Vierailija
14/27 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska meidän ei tarvitse joustaa. Sopivia työntekijöitä saa muutenkin.

No vittuakos sitten vingutte työvoimapulasta kerran niitä sopivia työntekijöitä saa jatkuvasti?

Vierailija
15/27 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, en minä pidä vuokratyötä tai epätyypillisiä työsuhteita mörköinä. Minä pidän suomalaisia ns. yrittäjiä mörköinä. 

Vierailija
16/27 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska hetimulletännekaikki-sukupolvi.

Vierailija
17/27 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva epävarmuudessa eläminen, jatkuva työhön hakeminen, jatkuva työpaikan vaihtaminen on todella rankkaa ja kuluttavaa henkisesti. Jää jatkuvaan välitilaan, limboon,  joka on se kaikkein rankin paikka, eikä pysty henkisesti siirtymään eteenpäin. Ei todellakaan ihmne että syntyvyys laskee. Moni ei pääse sellaiseen henkiseen tilanteeseen että lisääntymistä voisi ajatella. Saatika sitten että töissä ollessakin elää epävarmuudessa. 

Vierailija
18/27 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein kolme vuotta vuokrafirman kautta töitä ja olin tosi tyytyväinen!

Mulla oli koko ajan paljon töitä, paljon myös kieltäydyin joistain paskavuoroista.

Oli ihanaa se vapaus. Sai itse määritellä miten paljon tekee töitä ja päättää omat vapaat ja lomat. Palkka tuli aina ajallaan ja oikein.

Mutta mä luulen, että pienissä kaupungeissa ei ehkä ole näin hyvä tilanne, ymmärrän sen.

Mä tein Helsingissä ravintolatyötä.

Lähdin sit kuitenkin opiskelemaan ja vaihdoin alaa.

Joku sanoi, että ovat välistävetäjiä nämä firmat. Ei ne työntekijältä mitään välistä vedä. Se asiakasyritys siinä joutuu maksamaan enemmän. Mä sain ainakin yli TES mukaisen palkan.

Vierailija
19/27 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain siksi, että olen vuokratyöfirmassa nollatuntisopimuksella töissä. 

Firma informoi työehdoista todella huonosti, esim. vasta jälkikäteen kertoi, että osallistuminen firman järjestämiin koulutuksiin on velvollisuuteni, mutta siitä ei makseta palkkaa. Kun firma muutti toiseen paikkaan, kaikkien piti käydä läpi vanhojen mappien sisällöt ja heittää turhat paperit pois. Tästäkin vasta jälkikäteen kerrottiin että palkkaa ei makseta. Vakituiset työntekijät tekivät samaa hommaa palkallisesti.

Jos vuokratyön ehdot olisivat reilut ja selkeät, en vastustaisi.

Vierailija
20/27 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnassa eletään murrosvaihetta. Pysyvät työsuhteet häviävät samaa tahtia kuin häviävät pysyvät asiakassuhteetkin. Jo vuosia kilpailuttaminen on ollut avainsana niin työelämässä kuin kansalaisten yksityiselämässäkin. Vaihdamme teleoperaattoria, sähköyhtiötä, pankkia, vakuutusyhtiötä aina sen mukaan, mistä saa parhaimmat (= edullisimmat) tarjoukset. Tilaamme ulkomailta mieluummin kuin ostamme suomalaista tai suomalaisesta kaupasta, koska ulkomailta saamme halvemmalla Aivan samoin yritykset eivät tee enää monivuotisia sopimuksia toistensa kanssa vaan lyhyitä projekteja, joiden jälkeen projektin jatko voidaan taas kilpailuttaa ja joku toinen yritys tekee sen. Tai hankitaan tilapäistä osaamista ulkomailta.  Yritysten tarve työntekijöille on lyhytaikaista ja tämän vuoksi yhä harvemmassa paikassa on enää toistaiseksi voimassaolevia työsuhteita. 

Valtaosa tämän päivän nuorten aikuisten vanhemmista tai vähintäänkin isovanhemmista on elänyt toisenlaisessa yhteiskunnassa. Yhteiskunnassa, jossa monien yritysten tilauskanta oli taattu vuosiksi ja jopa vuosikymmeniksi eteenpäin. Kun tällainen yritys oli paikkakunnalla, ihmisillä oli töitä, luottamusta tulevaisuuteen ja paikkakunnan pienyrittäjillekin riitti asiakkaita. Tässä yhteiskunnassa opiskeltiin ammatti, mentiin töihin, perustettiin perhe ja aikanaan saatiin työnantajan tarjoamat eläkekahvit, prinikka rintaan ja kiitokset elämäntyöstä. Nyt kansalaisten on sopeuduttava siihen, että vanhempien/isovanhempien kaltaista elämää ei enää ole - eikä tule olemaankaan - kuin harvoille. Miten tuntea luottamusta tulevaisuuteen yhteiskunnassa, jossa ammatti eikä edes työ takaa turvaa ja toimeentuloa? Kun ollaan palattu lähes aikaan, jolloin ihmiset aamuvarhain ilmaantuivat tehtaan tai sataman portille ja työnjohtaja valitsi porukasta ne, jotka saivat siksi päiväksi töitä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä