Mitä mieltä olet ihmisistä joilla on aina siistiä?
Tunnen muutaman tällaisen no life -vanhanpiian ja sääliksi käy.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Ihme oletus, että normaali siisteys vaatisi jotain siisteyshulluutta tai koko ajan siivoamista. Ei vaadi!
Meillä on koti aina siisti, ja näin se onnistuu:
-tavaraa ei ole liikaa
-tavaroilla on oma paikka
-tavarat laitetaan käytön / leikin jälkeen paikoilleen
-keittiö siistitään syömisen jälkeen, astiat suoraan koneeseen
-kerran viikossa mies siivoaa lattiat, minä WC:t & tasot - kesto noin 45 min
Ei se kahden aikuisen kodissa vaadikaan. Pienten lasten perheessä se kyllä vaatii. Lapset levittävät luontaisesri tavaroita kumminkin.
Tai sitten ei olekaan kyse kodista, jossa on "aina siistiä".
Siisteydestä on jokaisella oma tulkintansa. Minusta meillä on siistiä, mutta jonkun tosi siistin mielestä taas ei lainkaan.
15
Itselläni, jotenkin löydän aina rakentavempaa tai miellekkäämpää tekemistä kui nsiivous
Vähintäänkin epäilyttävää. Ihminen ei ole varmaan sisältä yhtä puhtoinen kuin mitä ulkoa päin näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on siisti koti. Olen järjestelmällinen, ja jos tarvitsen jotain niin laitan sen heti käytön jälkeen takaisin. Roskat menee aina roskikseen eikä pöydille pyörimään. Käytetyillä vaatteilla on oma korinsa minne pistän ne. Imuroin kerran viikossa, ja pölyt pyyhin pari kertaa kuukaudessa. Ei siihen paljoa vaadita että koti näyttää siistiltä.
Yksinasuvalla tuo riittää. Jos on pieniä lapsia, imurointi viisi kertaa viikossa ja lattioiden raivaus kolmasti päivässä.
Haluaisin, että kotonani olisi koko ajan tosi siistiä, mutta säännölliseen siivoamiseen menisi paljon energiaa ja priorisoin lepäämisen ja mielenkiinnonkohteisiin keskittymisen yms. Tyydyn kohtalaiseen siisteystasoon.
Vanhempieni kodissa on aina siistiä ja paikat järjestyksessä. Äitini on aina ollut tosi siisti, ja lapsuudenkodissani totuin korkeaan siisteystasoon. Olen huomannut siistin ympäristön vaikuttavan myönteisesti ajatteluuni, mutta toisaalta siivoaminen sitten taas rohmuaisi energiaa kaikesta muusta. Minulla ei riitä energiaa käytettäväksi moniin eri asioihin.
Hyvin etuoikeutettuja ovat ne, joilla käy siivooja kotona säännöllisesti, vaikka he eivät ole esim. vammaisia eli eivät tarvitse sitä välttämättä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Tässä keskustelussa huomaa, että osa ei nyt oikein hahmota sitä, miten paljon olosuhteet vaihtelevat. Kolmensadan neliön omakotitalo, jossa asuu kaksi aikuista on totta kai vähän eri juttu kuin yksineläjä yksiössä tai viisihenkinen lapsiperhe 80 neliön kolmiossa.
Yksineläjä pistää tavarat käytön jälkeen paikalleen ja imuroi kerran viikossa, se riittää. Tuo viisihenkinen lapsiperhe imuroi kerran päivässä ja silti on sotkuista, koska lapset leikkivät ja touhuavat ja tavarat kulkeutuvat hetkessä pois paikoiltaan.
Jos jälkimmäisissä oloissa olisi "aina siistiä", siinä saisi siivota koko hereilläoloajan.
15
Minulla on aina siisti koti koska siivoan joka päivä vähän kerrallaan ja pidän yllä järjestystä. Paljon hankalampaa ja epämiellyttävämpää olisi päästää kämppä sotkuiseksi ja siivota sitten kaikki kerralla. Kun tavaroita ei ole liikaa, kaikelle on omat paikkansa ja siivoaa heti jälkensä niin 10-20 min. päivässä riittää pitämään asunnon täydellisen siistinä. Yksinkertaista ja helppoa, eikä vaadi paljoa aikaa tai vaivaa.
Ei lapsia voi syyttää kodin sotkusta.
Ihan pienetkin osaavat laittaa lelut takaisin koriin samoin kuin sieltä ottavatkin, ja vaikka päiväkodissa näin myös toimitaan.
Meillä on kaksi lasta, ja siisti koti. Ja kyllä lapsilla saa olla pitkäkestoisiakin leikkejä, esim. joku pahvilaatikkomaja pidempään. Ja saavat tehdä ”sotkuisia” asioita, vaikka taikahiekkaa, keräävät itse hiekan lopuksi rasiaan ja minä otan rikoslapion kanssa jäljelle jääneet (vie noin 2 minuuttia).
Mä oon just tollanen. Enpä tiennyt että mustakin on jollain mielipide sen perusteella, että kotini on aina siisti. Mulle on outoa jos jollain on sotkuinen koti koska mulle siisteys on itsestäänselvyys. Aina ollut. Rakastan kotiani ja sinne on aina kiva tulla kun on niin siistiä :)
Minulla - ja huom. korostan: minulla, en puhu nyt muista kuin itsestäni - sotkut alkavat ahdistaa silloin, kun jokin elämän osa-alue ei ole hallinnassa. Stressiä, kränää ihmissuhteissa, sairautta - ja kotini on huomattavasti normaalia siistimpi.
Aina kun luen konmarittajien kertovan, miten "liika tavara ahdistaa", ja se liika tavara ei ole rytöläjiä vaan jokin fairypurkki tiskipöydällä, tulee mieleen, että kannattaisiko katsoa ongelmiaan silmiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsia voi syyttää kodin sotkusta.
Ihan pienetkin osaavat laittaa lelut takaisin koriin samoin kuin sieltä ottavatkin, ja vaikka päiväkodissa näin myös toimitaan.Meillä on kaksi lasta, ja siisti koti. Ja kyllä lapsilla saa olla pitkäkestoisiakin leikkejä, esim. joku pahvilaatikkomaja pidempään. Ja saavat tehdä ”sotkuisia” asioita, vaikka taikahiekkaa, keräävät itse hiekan lopuksi rasiaan ja minä otan rikoslapion kanssa jäljelle jääneet (vie noin 2 minuuttia).
No niin, siinähän se tuli. Se taikahiekkojen kerääminen vie sulta sen 2 minuuttia. Niin vie myös eteisen imurointi hiekasta ulkoilun jälkeen. Ja keittiön lattian pyyhkäisy ruokailun jälkeen. Ja vessan pesu, kun joku on harjoitellut vessatoimia. Eli jos teillä on oikeasti pieniä ja lapsia ja siisti koti, niin kyllä sä jynssäät koko ajan. Tietty hienoa, jos se sujuu sitä ajattelematta.
Kun on päänsisällä asiat järjestyksessä niin sietää ympärillään epäjårjestystä. Vanha viidakon sananlasku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalia pallinaamaa kurinalaisempia ja älykkäämpiä henkilöitä. Sotkuinen huone = sotkuiset aivot.
"If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?"
Albert Einstein
Mielenkiintoista, että Einstein otetaan siisteyskeskusteluun mukaan aina. Tuossa vertauksessa puhuttiin sitä paitsi vain työpöydästä.
Mulle on tärkeää visuaalinen siisteys, että koti näyttää kauniilta. Pidän siis järjestystä yllä ja tavarat paikoillaan, luontevasti kulkiessani. Poistan sotkun/tahran/jossain lojuvan sukan kun se ilmestyy, ja muutkin perheenjäsenet tekevät näin - lapset oppineet pienestä asti viemään pyykit pyykkiin, roskat roskiin ja astiat koneeseen.
On ihanaa tulla kauniiseen siistiin kotiin, näkyvä sotku ärsyttää ja häiritsee. En koe että näkisin kovin paljon vaivaa sen eteen kuitenkaan, muutaman minuutin siellä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalia pallinaamaa kurinalaisempia ja älykkäämpiä henkilöitä. Sotkuinen huone = sotkuiset aivot.
"If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?"
Albert Einstein
Mielenkiintoista, että Einstein otetaan siisteyskeskusteluun mukaan aina. Tuossa vertauksessa puhuttiin sitä paitsi vain työpöydästä.
Vihjaatko, että Albertin muu koti hohti siisteyttään kirjoituspöytää lukuun ottamatta?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä joilla ei ole tippaakaan luovuutta tai vaatimuksia elämässä on aina siistiä. Sen rötin kanssa heiluminen on helpoin tapa päteä.
Minulla on siistiä ja olen minimalisti. Siksipä herätän paheksuntaa muissa ihmisissä, mutta ei haittaa, en ole koskaan mennyt massan mukana. Nyt minulla on unelma-asunto jossa vain tärkeimmät esineet joten asunto pysyy helposti siistinä. Näin minulla jää aikaa toteuttaa luovuuttani. Teen noin parisataa teosta vuodessa. Käytän apuna teknologiaa joka muuttuu koko ajan ja sen opiskeluun kuluu huomattavasti aikaa. Minulla ei olisi aikaa näprätä sotkun ja roinan kanssa. Harmonisessa ympäristössä mieleni voi keskittyä luoviin asioihin. Sotkuissessa tilassa en voisi rentoutua vaan olisi koko ajan mielessä, tuo pitäisi tehdä, tuo ja tuo.
Vanha-piika olen, tai no eronnut. No-lifeä mielestäni on niillä ihmisillä jotka harrastaa sisustamista ja töllöttää tv:tä. Itse käytän aikani toteuttaakseni intohimojani ja tämä mielestäni on sitä elämää.
Toinen vanhempani oli luovassa ammatissa, ja toinenkin vanhempi taiteellinen ja itse aloitin luovat hommani 6-vuotiaana. Meillä oli siistiä.
Vinkkini sotkusta eroon haluaville, konmarita, luo visiosi elämästä jota haluat elää ja katkaise roinan tulohanat kotiisi, lopeta esim. shoppailu ja käytä aikasi intohimoosi.
Vierailija kirjoitti:
Olen aidosti kateellinen. Ainoat ihmiset joita kadehdin. Näen kyllä mikä hinta sillä on, en tunne yhtään kivaa ja rentoa siistin kodin omistajaa. Mutta kadehdin siis erittäin positiivisella tavalla.
Jos olen esim. kylässä sellaisten ihmsten luona, miten aina, pitäisikö sittenkin ottaa siivoja, kun siisti koti on niin ihana. Mutten ole vielä ottanut.
Mulla käy siivoja mutta kotini ei ole silti siisti, koska on osaa pitää tavaroita järjestyksessä. Tätä siivoojatkaan eivät tee. Kadehsin niitä jotka homman osaavat.
Meillä taas leikit kootaan vain siivouspäivinä. Pitkäkestoinen leikki tekee hyvää lasten aivoille. Mutta kodissa on leluvapaat vyöhykkeet.
- Se kolmen sotkumutsi.