**ENSIKOT 25.4.06**
Huomenta kanssasisarille!!
Aamulla oikeen säikähin kun katoin peiliin. Finnejä niin perkuleesti =( Ei oo ees murkkuiäs ollu finnejä ni nyt sit päättivät tulla. Ja alaselkä/alamaha oli illalla niin kipee, että itku pääsi. Onneks avokki sit lämmitti sellasen tyynyn ni se vähän helpotti. Selkäkipu jatkuu nytkin.
Ootteko muuten miettiny nimiä lapsillenne? Mä oon päättäny jo teininä, että mun tytöstä tulee Nea. Siitä myös mun nimimerkki =) Pojalle en oo keksiny mitään. Joten jos vauva tulee ni saa luvan olla tyttö =)
Mut hyvää päivänjatkoo kaikille!
T. Nea kp 23
Kommentit (31)
Nimigalluppiin: Mie oon pienestä asti tehny nimilistoja joista sitten valitsin nukeille/barbeille ynnä muille nimiä ja osittain samat nimet pöyrii mielessä nyt vauvatouhuissakin. Tytön nimi on luultavasti sama kuin mulla on aina ollu lempinuken nimenä. Pojan nimestä ainaki tiiän sen verran että sen täytyy alkaa J:llä. Kaikki mun " elämäni miehet" on alkanu J:llä :D Kuten myös tämän ihkaoikean elämäni miehen nimi;)
Joku kysyi onko puhuttu ystäville/sukulaisille vauvantekopuuhista. Mie oon semmonen lörppäsuu että on tullu muutamalle paljastettua. Mutta sukulaisille en edes mie möläytä ennen plussaa. En tiiä miltä sit tuntuu jos ei ala plussaa kuulua ja nuo kaverit, joille oon kertonu, alkavat kysellä et joko on vaavi tulossa... Luotan kuitenkin et ennemmin tai myöhemmin tärppää.
Ilma on kyllä aivan ihana. Käytiin miehen kanssa äsken kävelyllä ja jätskillä. Ihan ku ois jo kesä. Toivottavasti viikonloppuna on kans hyvät ilmat. Mulle tulee mun 3v kummipoika pe-ma hoitoon <3 Saahaan leikkiä kotista ainaki tuo kolme päivää!
Tuolla desejo taisi puhua tuosta, että tietävätkö läheiset vauvakuumeesta ynnä muusta...
Meillä kyllä ainakin läheiset ystäväni tietävät kovasta vauvakuumeestani, varmaan myös ainakin äitini on huomannut minun " sairastavan" vauvakuumetta. Kenellekään emme kuitenkaan ole kertoneet, että olemme antaneet vauvalle luvan tulla. Ajatelimme, että kerromme uutiset vasta, kun on tullut plussa ja raskaus on edennyt kriittisimpien vaiheiden yli. Esim. rv12 voisi olla hyvä aika kertoa. Jos nyt sinne asti vielä joskus pääsee :)
En ole halunnut puhua asiasta ystävieni kanssa, sillä koen, ettei (joiltakin) heiltä likenisi ymmärrystä tähän. Kun olen puhunut vain _haaveistani_ tulla äidiksi nuorena, minulle on alettu selittämään, että " sit et voi oikeen matkustella, tai liikkua vapaasti esim. baareissa..." . Minua hieman kismittää, etteivät kaikki ymmärrä, että toisille matkusteluakin tms. tärkeämpää on esim. oma perhe ja oman perheen hyvinvointi. Luulen myös, että ystäväni eivät luota arviontikykyyni, koska olen vielä suhteellisen nuori (vaikka samanikäisiä hekin ovat). He uskovat, etten ole miettinyt " lapsentekoa" loppuun asti.
Vaan kyllä olen miettinyt! Mitään muuta en ole näin kovasti miettinytkään aikoihin! Olen intoillut, olen epäröinyt, olen kyseenalaistanut omaa valmiuttani, mutta kaiken tämänkin jälkeen päädyn siihen, että olen valmis ja halukas antamaan elämän uudelle ihmiselle, olen valmis ottamaan vastaan lapsen tulon myötä tapahtuvat muutokset elämässä, olen valmis ottamaan vastaan vanhemmuuden ilot ja surut ja yllätykset.
Anteeksi tämä avautuminen, mutta välillä ärsyttää tuo lähimpien ystävieni asenne. Juuri kun kaipaisi tukea ja kannustusta, niin saakin vain tuhahtelua ja kyseenalaistamista (vaikka ystävillä on tietysti oikeus myös eriävään mielipiteeseen, toivoisin siitä huolimatta hieman tukea).
Nimikeskustelua on tullu miehen kanssa joskus käytyä ja nimien suhteen meillä on aika samanlaiset ajatukset. Vielä ei sentään oo " päätetty" mitkä tulevien lasten nimet tulee olemaan. Vaihtoehtoja löytyy, mutta todennäköisesti päätös nimestä tehdään vasta sitten kun vaavi on syntynyt.
Keskustelua oli myös vauvantekopuuhien kertomisesta. Itse en henkilökohtaisesti ole kenellekkään asiasta puhunu, ja luulen ettei mieskään ole asiasta maininnu kenellekkään. Toisaalta osa kavereista ja sukulaisista varmaan tietää mun potevan vauvakuumetta, mutta ei tiedä että lupa lapselle on annettu. Jotenkin tuntuu siltä ettei vielä tässä vaiheessa halua asiasta kauheesti mainita, ettei tule paineita siitä jos sitä vaavia ei alakkaan kuulua. Tiedän, että tutut alkais kyllä jo kyseleen asian perään jos ei mitään ala kuulumaan. Ajattelin kertoa vasta sitten kun on oikeesti raskaana ja turvallisemmilla vesillä.
Omaa napaa: Menossa kp 6/?. Ensimmäinen kierto menossa pillereiden lopettamisen jälkeen, joten odottelenkin mielenkiinnolla minkä mittanen siitä tulee. Samalla sais jotain suuntaa siitä millon se ovis vois olla. Mies on kyllä hyvin mukana touhussa eikä sen saaminen peittojen väliin ole ongelma.
Mutta aurinkoiset illan jatkot :)
Han: Kyllähän parikymppisenä on ihan hyvä ikä tehdä lapsia, ikä se on siinä missä muutkin. En mie pidä itseäni minään teiniäitinä tai yhtään liian nuorena, vaikka tässä iässä raskaaksi tulisinkin. Muutenkin tuollainen on aika turhaa toisilta sanoa millon kenelläkin on oikea hetki ajatella vauvoja. Eiväthän he voi tietää, mitä sinä haluat, etkä sinä elä heidän halujensa mukaan.
Ite oon ainaki eläny kovan biletysajan, kun kuljin baareissa jo alaikäisenä ja sitten kahta kauheammin täysikäisenä, baarielämää on todellakin nähty. Kolmesti oon ollu ulkomailla vaihdossakin, joten mulle ei oo kaverit ees kehannu tulla sanomaan mitään elämättömästä nuoruudesta tmv. Arghh..pistää oikein vihaksi Han:n puolesta tuommonen... Vaikka mitä sitä turhaa, saavathan ne toiset olla ja ihmetellä, nautitaan me sitten siitä ihanasta ja " kamalasta" perheonnesta kun sinne asti nyt päästäs.
Tais täälä vaihtua kp29 -) kp1:ksi, valitettavasti plussaa ei tullut vieläkään. Aamulla ei ollut mitään oireita, että täti tulis, mutta jo puolen päivän aikaan vatsa oli ihan mielettömän kipee ja paperiin tuli tuhrua tosi paljon, särkylääkettä oli onneks töissä mukana. Nyt on alkanut vuotaan sitten kunnolla. Oottelin menkkoja alkavaksi vasta aikasintaan huomenna tai torstaina, tosin kierron normaali pituutta mulla ei oo tiedossa. Nyt toi kierto näyttäs olevan ton 28 päivää. Tosin sekin taitaa olla ton Terolut-kuurin ansiota.
Nyt on sitten mieli ihan maassa ja töitten jälkeen piti käydä pahimpaan " masennukseen" ostamassa suklaata ja se sai hieman paremmalle tuulelle. Tosin kun mies tuli töistä olin kuulemma sen näkönen, että olin maani myyny. Ehkä tää pettymys pian väistyy ja jatketaan yritystä iloisin mielin. Ens viikolla on sitten naistentautien polille aika ja toivottavasti saisin jotain selvyyttä tähän epäsäännölliseen kiertoon. Se omasta navasta.
Joku täälä kyseli noista nimistä. Me ollaan aikas paljon miehen kanssa keskusteltu nimistä, jo ennen kun annettiin vauvalle lupa tulla, mitä haluttas antaa tuleville lapsille nimiksi ja on pikku hiljaa tullut muutama nimi mitkä olis molempien mieleen. Saa nähdä sitten , mikä lapsen nimeksi sitten tulee, kun viimein on sellanen aika.
Vauva haaveista mies ei oo tietävästi puhunut kellekään. Mä meidän perheen lörppäsuuna oon kertonut siskolle ja viidelle lähimmälle kaverille, osan kanssa aiheesta on puhuttu enemmän ja osan kanssa vähemmän. Yhden kanssa kuumeillaan oikein tosissaan ja musta on ihana vaihtaa hyvän kaverin kanssa ajatuksia kuumeilusta. Toivottavasti plussattas yhtä aikaa, mutta saa nähdä nyt miten käy. Porukoille en oo puhunut mitään, mutta luulen, että tietävät haaveesta saada lapsi, mutta ei sitä, että sille vauvalle on annettu lupa tulla.
Mutta nyt miehen kainaloon kattoon telkkaria.
Plussasäteitä kaikille paljon +++++++++++
Han, toi sun viesti olisi hyvin voinut olla mun kirjoittama :) Kavereiltani tullut ihan samanlaista suhtautumista. Mutta olen kertonut vauvahaaveista lähes kaikille kavereilleni, tosin tein tämän siinä vaiheessa, kun oli vielä pillerit käytössä. Kerroin siis vain haluavani piakkoin ruveta yrittämään vauvaa. Meillä kun on muutto omaan kämppään elokuussa, niin kaikki arvelevat yrityksen alkavan sitten..
Nyt kun olen juuri plussannut, olen kertonut parille lapsen saaneelle/raskaana olevalle kaverille vertaistuen tarpeessa, ja sitten ihan vaan kahdelle muulle läheiselle kaverille. Mutta vaan sellaisille, joille voin myös kertoa keskenmenosta, jos niin käy. Muille kavereille kerron varmaan touko-kesäkuun vaihteessa. Opiskelukavereitahan en juuri edes näe kesäisin, joten osa saa varmaan vasta syksyllä tietää. JOS tämä pikkuinen nyt pysyy sisässä turvallisesti..
Pajuska, meille kävi aloittamisen kanssa ihan samalla lailla :) Ensin oli puhe kesästä, sitten toukokuusta, sitten vaan helmikuun viimeinen päivä otin viimeisen pillerin, ja päätimme aloittaa yrittämisen heti ekan luomukierron jälkeen. Ja näköjään ekastakin yrityskierrosta voi raskautua :) Vaikka se vieläkin mua kauhistuttaa ja ihmetyttää - vaikka superonnellinen olenkin!
Heiiiiiii!!!!
Mitä uutisia näenkään! Sulla on mooli kyllä aivan kultainen ukko, kun suostuu tutkittavaksi, vaikka se on ilmeisesti ollut hänelle aika vaikea päätös. Muistathan pussata miehen puhki! :D
Missä te aloitatte hoidot? Tosi nopea aikataulu, ihanaa, päästään kohta piinailemaan sun puolesta oikein tosissaan! Tsemppiä hoitoihin ja kaikkeen siihen tunnemyllerrykseen, jonka ne saattaa tuoda mukanaan. Oletko kuitenkin ihan positiivisin mielin tästä uudesta käänteestä?
Sulle ei vissiin määrätty mitään clomeja, kun ovis tapahtuu ihan luomustikin. Se itse toimenpide ei ole mitenkään yltiöromanttinen, mutta voihan sitä sitten kotona vähän paikkailla tunnelmaa. Niin me ainakin tehtiin. :) Ja edelleen suosittelen sitä supertiukkojen housujen ostoa inssipäivänä!
Kohta moolilla on oikea lapsikatras, kun tulee vauva ja ihana adoptiolapsi! :) Tsemppiä ja haleja!!!!
Plussaonnea kaikille muillekin Enskoille! O-puolella pyörii muuten myös vilkas Enska-pino ja vauvapuolelle ollaan juuri perustamassa omaa pinoa! :D
-Q- ja inssiplussa -q- 23+1
Taas olen laittanut kädet kyynärpäitämyöten ristiin, että olette olemassa:=)
Kiitokset pitkäaikaisille kuumeilukumppaneille Q:lle ja Pepsille breiveistä! Käyn harva se päivä teitä vaklailemassa o-puolella ja olen miehellekin hehkuttanut, että ootte jo tooo-oooosi pitkällä odotuksessa! Onnea vielä! Onko teillä muuten nimiä mielessä? Q:llahan on pikkupoju-q tulossa - mites Pepsillä?
Meillä tosiaan hoitopaikkana Felicitas ja siellä kiva naisgyne - ihan sattumalta viime syksynä valitsin ko.paikan. Julkisesta puolesta ei mitään kokemuksia - meillä on toistaiseksi ollut hyvä tilanne,kun mulla on ikivanhoin ehdoin joskus nuorena faijan hankkima vakuutus,joka on tähän mennessä korvannut gynekäynnit ja tutkimukset. Aion myös inssin tunkea sinne - korvaavat, jos korvaavat.
Q; meillä on kesäkuussa seuraava neuvonta-aika adoptioon liittyen. Katsotaan nyt, päädytäänkö sitä ennen johonkin ratkaisuun - me nimittäin olla miehuuden kanssa nyt vähän sitä mieltä, ettei oikein yli 3v. lasta haluta...kun adoptiolapsen kanssa on aina erityisyydestä kyse ja toki jotkut sanomat, että vanhemman lapsen kanssa on mennyt ihan hyvin, mutta silti...katsotaan nyt, kun vielä ei ole pakko päätöksiä tehdä:=)
Haleja tutuille:=)
ja +++++++++++säteitä joka iikalle!
-mooli
Mooli ystäväiseni ¿ täällähän sitä. On ollu töissä niin haipakkaa, ettei ehdi kuin iltamyöhään käydä teidän tarinat lukaisemassa ja sitten taas unta palloon. Kiva kun teidän juttukin etenee ja mies suostuu testeihin. Siitä se sitten lähtee. Ja noin nopeasti pääsette inssiinkin. Hienoa.
Tervetuloa takaisin Jessica. Kyllä meitä ¿vanhoja¿ täällä vielä pyörii, kun ei teitä osaa jättääkään. 11-kierto on meillä menossa. Killalle vilkutus ! Voih, pepsi ja quiero on jo noin pitkällä, yli 20-viikkoa. Siitä sen huomaa, että onpa täällä tullutkin jo oltua KAUAN.
Nimigalluppiin: Poijalle on nimi ollut meillä varauksessa jo pitkään ja aiotaan se pitääkin jos niin onnekkaasti käy että hänet joskus saadaan. Tytön nimen kanssa on vielä miettimistä, mutta eiköhän sekin sieltä löydy. Haluaisin jonkun nimen, joka kääntyisi ulkomaankielellekin.
Meidän tilanteesta ja hoidoista. Itse jätin pillerit pois vuosi sitten huhtikuussa. Menkat tuli ensin suht normaalisti, mutta sitten alkoi alavatsakivut jo kierron puolivälissä. Kun plussaa ei tullut ovistestiin (haamuja vain) eikä raskaustestiin niin varasin ajan paikalliseen tk:hon sillä verukkeella, että ¿on outoa alavatsakipua¿. Eise nyt varsinaisesti niin paha ollut, mutta kun ikää yli 30 niin ajattelin että jollakin verukkeellahan tässä on lääkäriin päästävä. Tk lääkäri tutki ja ultrasikin, ja otti verikokeet. Verikokeet näytti että ovulaatiota ei tapahdu ja ultran perusteella lääkäri oletti että pco. Sain lähetteen keskussairaalaan naistentautien osastolle, jonne tuli aika 3 kuukauden päähän. (näin siis julkisella täällä)
Nyt on viime perjantaina siellä gynellä käyty ja hänen mielestään mulla ei ole pco vaan follikkelit vaan kellottelevat jotenkin keskellä munasarjaa. Ei osannut vielä tehdä tarkempaa diagnoosia. Tänään kävin ottamassa putkilotolkulla verta ja tekevät lisää hormonikokeita. Perjantaina menen munatorvien aukiolotutkimukseen ¿ (mooli: oliko se kivuliasta?). Pelottaa kun luulen, että ne munatorvet on kuitenkin tukossa....No, sittenpä sen näkee. Miehen s-testi oli oikein hyvä, eli simpoissa ei vikaa, niitä on ja liikkuvat hyvin. Ottivat mieheltäkin kuitenkin vielä lisää verikokeita ja tekevät jotain testejä. Se ihku lähtee mun mukaan perjantaina sinne tutkimuksiin kesken työpäivän =)
Perjantaina siis selviää taas lisää asioita. Jos putket on auki, clomit on ilmeisesti seuraava vaihe. Jos ne on tukossa, oisko IVF. Jos clomit ei auta, sitten piikitys ja sitä pidemmälle ei vielä keskusteltukaan. Mies on sanonut, että niin kauan kokeillaan kun joku sanoo, että ¿mitään mahdollisuutta ei omaan lapseen ole¿. Katsotaan sitten mihin riittää voimat ja rahat =) Me on ajateltu kertoa molempien perheille tässä piakkoin siitä, että lapsenlapsia ei sitten välttämättä tulekaan, jos tutkimuksissa sellaiset tulokset tulee. Jos kaikki on suht ok niin odotelkoon rauhassa =)
Tervetuloa joukkoon pajuska ja muut uudet enskat !
No tulipas sitä tekstiä ¿ toivottavasti ette pitkästyneet =)
t. Afternoon
Niin paljon oli juttuja tullut, että pitää lukea ne ihan ajan kanssa myöhemmin. Just töistä kotiuduin, onneksi huomenna iltavuki niin saa nukkua pitkään ja koneellakin ehdin nyt käydä.
Paljon gallupeja oli pystyssä: nimet on ollut valittuna, mutta voipi ne moneen kertaan muuttua ajan saatossa. Mies on sitä mieltä, että sitten, kun vauvan näkee, niin tietää vasta mikä nimi sille passaa. Kukkapenkkejä siistin tänään vanhoista heinistä ja lehdistä niin pääsevät paremmin kasvamaan. Siis multasormen vikaa on. Ja aikas monelle on tullut lörpöteltyä vauvakuumeesta, mutta eipäs kukaan oo nyt perään kysellyt, vaikka tulosta ei ole vielä tullut. Eivät kai kehtaa.
Onnea Kandivaiheelle plussasta ja eikös Nealle tullut se haamu, jos oikein muistan! Ja erilaisiin hoitoihin menijöille myös onnea matkaan!
Ja tervetuloa Uusille!
Oma napaa: Soittelin neuvolaan, josko ois päässyt lääkärin puheille, kun kierrot venyy, mutta ei ole kuulemma resursseja ottaa vastaan. Soitin lähikuntaan yksityiselle, mutta sielä oli ihan tyhmiä aikoja, joihin mulla ei ollut mahdollisuutta ja oli palvelukin puhelimessa aika laimeaa. Ei näytä olevan maksavista asiakkaista pulaa.. Ja lääkärikään ei tiennyt milloin suvaitsee seuraavan kerran tulla. No, vielä on toinen isompi kaupunki, jossa on kaksi eri yksityisklinikkaa, johon kohta varmaan soittelen. Tai sitten täytyy ihan Ouluun asti lähteä. Kp nyt 45 ja menkkoja ei kuulu. Täytyy kai vielä hieman odotella, josko se täti kuitenkin tänne eksyis.
Töissä eräs jäi viime vkolla äippälomalle ja ehdin jo miettiä kukahan on seuraavana ja tänään sitten paljastui, että jo ensi kuussa on seuraava jäämässä pois. Ja kukaan ei ollut aiemmin huomannut! Jotkut ovat hyviä salaamaan.
Tässäpä tällainen valitusvirsi tällä kertaa. Onneksi teidän jutuista saa uutta potkua ja toivoa moneen asiaan. Kiitos siitä!
Pakko nyt kysäistä, kun kuullostat niin kovin tutulta... Oletko Varsinais-Suomesta? Kovasti kuullostat luokkakaveriltani. Ihanaahan olisi, jos me vanhat ystävät plussaisimme yhtaikaa.