Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keuhkoahtaumatauti pelottaa - onkohan tämä kuitenkin vain astmaa?

Vierailija
16.05.2018 |

Olen 25-vuotias nainen, tupakoinut noin 5 vuotta askin päivässä. Välissä olen tosin ollut yhteensä noin 7 kuukautta kokonaan polttamatta. Olen harrastanut liikuntaa koko elämäni.

Hengitys on vaikeimmillaan allergiaoireiden aikaan, mutta nyt saatuani käyttöön astmalääkkeet ensimmäistä kertaa elämässäni, tajusin, että hengitykseni on ollut vaikeaa myös talvisin. Nyt nimittäin allergia-aikaan hengitys kulkee astmalääkkeillä huomattavasti paremmin kuin milloinkaan monen vuoden aikana.

Isälläni on astma sekä samat allergiat kuin minulla, jotka ovat myös puhjenneet suunnilleen samoina ikävuosina kuin isälläni (heinä lapsena, muut siitepölyt vähitellen myöhemmin).

En ole missään vaiheessa kärsinyt limaisesta yskästä tai tupakoijan yskästä, en polttaessani, enkä taukojen aikana. Myöskään kipua en ole tuntenut hengitysteissä. Hengitystieinfektioista en muista kärsineeni. En ole myöskään laihtunut ja hengitysvaikeudet on lääkärissä aiemmin kuitattu psykosomaattisiksi kaiketi dissosiaatiohäiriö-diagnoosin takia. Happisaturaatio on aina mitattaessa ollut hyvä.

Mitä olette mieltä, kuulostaako tämä astmalta vai mahdollisesti keuhkoahtaumataudilta? Polttamisen lopetan nyt ihan kokonaan, koko kevään olen vähitellen jo lopetellut joten ei ole isompi juttu nyt lopettaa. Liikuntaa lisään myös. Silti pelottaa, olenko aiheuttanut itselleni vakavamman, etenevän sairauden... :/ Niiden jo olemassa olevien lisäksi.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet sen verran nuori että enpä usko että olisi keuhkoahtaumataudiksi vielä mennyt.

Mutta mitä keuhkolääkäri sanoi kun määräsi astmalääkkeet?

Sain lääkkeet nyt allergia-aikaan esiintyviin astmaoireisiin puhelinajalla, keuhkoja ei tutkittu. En ole itsekään tiennyt, että hengitykseni on ollut niin vaikeaa talvisin, luulin sitä normaaliksi. Lääkäri sanoi tosin, että jos allergia-ajan jälkeen edelleen tarvetta näille, niin sitten tutkitaan syksyllä.

-ap

Aika hurjaa, puhelinajalla!

Itse kävin ensin allergiatestit, kaksi kertaa spirometriassa ja puhaltelin pef-mittauksia yhteensä 3 kk ajan ennen kuin sain astmalääkereseptin. Sitten vielä puoli vuotta ja uudet mittaukset ennen kuin tuli diagnoosi.

Ohis astmalääkkeet voi saada ilman astmadiagnoosia. Itsellänikin pitkittyneeseen yskään. Tuo puhelimitse saatu resepti kuulostaa kyllä hurjalta. Varsinkin kun hoitavan astmalääkkeen jälkeen pitää muistaa huuhdella suu ja käyttää lääkettä oikea-aikaisesti suhteessa hampaiden pesuun ettei pilaa hampaitaan. Tosin jotkut käyttävät termiä astmalääke kun puhutaan vain avaavasta lääkkeestä.

Ap- Minäkään en uskoisi keuhkoahtaumatautiin sinun iässäsi. Mutta kannattaa mennä syksyllä tarkkoihin tutkimuksiin.

Puhelinaika oli kyllä pitkä, lähes tunnin mittainen, eli laajasti kyllä puhuttiin aiheesta. Sain kyllä myös tarkat ohjeet lääkkeen käyttöön. Lisäksi olen kokeillut lääkettä aikaisemmin, ja tosiaan resepti ei ole jatkuva, vaan sain nyt yhden erän käyttöön. 

Nyt alkaa olla hieman rauhallisempi olo, ehkä tämä on vain astmaa... Hengitys on kulkenut paremmin kun olen ollut polttamatta, mutta ero ei ole ollut kovin merkittävä. Joka tapauksessa hakeudun syksyllä tarkempiin tutkimuksiin. 

-ap

Ehkä se ei ole sitäkään vaan ihan vaan siitepölyallergiaa ja hengitysvaikeudet johtuneet tupakoinnista.

Vierailija
22/23 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvä että on auttanut. Voi olla ettet tarvitse jatkuvaa astmalääkitystä tutkimusten jälkeenkään. Pelkästään allergialääkkeet keväällä ja kohtauslääkkeet tarvittaessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keuhkoputket supistuvat ja keuhkot ahtautuvat, jotta tupakan saasteilla olisi pienempi reitti keuhkoihin, mutta tämä puolustusmekanismi ei pelasta. Liman nousukin häiriintyy, kun tarpeeksi kauan polttaa ja ahtautuvilla jäykistyvillä putkilla on raskasta hengittää.

Eka varoitusmerkki - limaa tulee tavallista enemmän. Toinen - limaa ei tule riittävästi. Toipumisvaihe tupakoinnin lopettamisen jälkeen - limaa ja yskää voi tulla niin kauan kuin puhdistettavaa riittää ja on tupakasta vieroittumisoireitakin. Selviää jäikö pysyviä oireita. Toipunut - oireet lievittyvät, flunssaisena on toki limaa ja yskää, mutta muuten hengitys kulkee, makuaisti palautuu ja kunto kohenee.