Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, jolla ei ole mielenterveysongelmia - kuvaile arkeasi

Vierailija
15.05.2018 |

Olen ollut masentunut ainakin puolet elämästäni, ja tästä paraneminen tuntuu mahdottomalta osittain sen vuoksi, että en yksinkertaisesti enää tiedä, millaista on "normaali" elämä ja arki. Miten voin tavoitella jotain sellaista, josta minulla ei oikeastaan ole mitään käsitystä? Millaista on, kun joka päivä ei ahdista, itketä tai halua käyttäytyä itsetuhoisesti? Millaista on olla toimintakykyinen, käydä töissä ja pitää yllä sosiaalisia suhteita? Olisin kiitollinen jos siis kertoisit omasta arjesta, jotta tietäisin edes suurin piirtein mitä tavoitella ja millaista oma elämäni voisi olla ilman mielenterveysongelmia.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut masentunut ainakin puolet elämästäni, ja tästä paraneminen tuntuu mahdottomalta osittain sen vuoksi, että en yksinkertaisesti enää tiedä, millaista on "normaali" elämä ja arki. Miten voin tavoitella jotain sellaista, josta minulla ei oikeastaan ole mitään käsitystä? Millaista on, kun joka päivä ei ahdista, itketä tai halua käyttäytyä itsetuhoisesti? Millaista on olla toimintakykyinen, käydä töissä ja pitää yllä sosiaalisia suhteita? Olisin kiitollinen jos siis kertoisit omasta arjesta, jotta tietäisin edes suurin piirtein mitä tavoitella ja millaista oma elämäni voisi olla ilman mielenterveysongelmia.

Miksi jäljitellä onnellisuutta, kun voit löytää sen itse?

Suosittelen googlaamaan netistä / etsimään youtubesta:

Eckhar tolle

Sri ramana maharshi

Rupert spira

Onks nää jotain buddha-videoita?

Keskimmäinen on edesmennyt itämainen ukkeli, kaksi muuta länsimaisia, ei varsinaisesti minkään uskontokunnan tuputtajia. Eckhart tollen kirja, nykyhetken voima, on klassikko. Rupert spiralta en tiedä suomennettuja teoksia. Molemmat pureutuvat tehokkaasti nykyihmisen tilaan.

Vierailija
22/31 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jäljitellä onnellisuutta, kun voit löytää sen itse?

Suosittelen googlaamaan netistä / etsimään youtubesta:

Eckhar tolle

Sri ramana maharshi

Rupert spira

Kiitos, Eckhart Tolle onkin jo tuttu, mutta ehkä voisin tutustua myös noihin muihin nimiin.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arki on ihan sitä perus ylös, ulos, töihin, kotiin. Perheessä 2 aikuista, päiväkoti-ikäinen ja koira. Töiden jälkeen kotitöitä ja lapsen kanssa olemista. Kiirettä, riittämättömyyden tunteita, väsymystä. Ja tietysti myös hauskuutta ja iloa.

Koira liikuttaa ympäri maita ja mantuja ja sen kanssa välillä jotain treenataan ja käydään lähinnä mätsäreissä. Se on se minun harrastukseni.

Syksyllä kesäloman jälkeen vaihdan työelämän opiskeluun ja suuntaan suurella motivaatiolla kohti uusia mahdollisuuksia.

Vierailija
24/31 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin. Herätyskello soi kuudelta, mutta torkutan yleensä puoli seitsemään asti. Syön nopeasti jotain pientä aamupalaa, ajelen toimistolle ja olen töissä 7-9 tuntia päivästä riippuen. Iltapäivällä kotiin, usein kaupan kautta. Ennen jaksoin harrastaa enemmän, nykyään arkisin lähinnä lepäilen. Laitan ruokaa, teen kotityöt ja katselen telkkaria/leffaa, kuuntelen musiikkia, luen kirjoja tai pelaan tietokoneella. Viikonloppuisin käyn konserteissa, urheilutapahtumissa tai ihan vaan kavereiden kanssa syömässä tai kaljalla. Perusmieliala on aika tasainen, joskus ärsyttää tai stressaa, mutta yleensä elämä tuntuu ihan mukavalta. 

Vierailija
25/31 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsää arkea. Työ vie kaiken energian, vapaalla en jaksa mitään. Ei ole sosiaalisia suhteita, syön epäterveellisesti, en jaksa hoitaa kotia. Elän kuin mielenterveysongelmainen.

Vierailija
26/31 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli kaunis ilma ja vapaa päivä, joten hain kaupasta mansikoita ja muita herkkuja. Lähdin hoitamaan yhden asian, sitten kauniiseen puistoon istuskelemaan ja syömään eväitä. Välillä keskityin ihan vain nauttimaan lintujen laulusta, leikkivistä lapsista, auringosta, hassuista koirista. Välillä annoin ajatusten harhailla suunnitelmissa, käytännön asioissa ja vähän liiankin rikkaan mielikuvituksen tuottamista haaveiluista. Välillä viesteilin perheelle tai ystäville. Tämän jälkeen oli yhä hyvä ilma, joten kävelin metsäistä reittiä muutaman kilometrin kotiin kaupan kautta. Nyt olen ihan poikki sängylläni ja mietin teenkö jauhelihakeittoa vai syönkö kaikenlaista roskaruokaa. Kohta menen suihkuun ja aloittelen kämpän suursiivousta. Teen sitä pienissä osissa joka päivä, ettei mene hyvät ilmat hukkaan.

Vierailija
27/31 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ulkomailla asuvan päivä on aika samanlainen kuin Suomessakin- herään kuuden jälkeen ilman herätyskelloa, aurinko nousee juuri ja paistaa makuuhuoneeseen puiden lehtien läpi.

Herätän alas mennessäni teinit, koira hyppää jomman kumman sängystä mukaani ja lähdemme aamiaisen laittoon. Karjun useaan kertaan portaiden päässä ennenkuin kuulen ylhäältä liikettä.Aamiaisella jutellaan tulevasta päivästä, unista, elämästä- saatan katsoa teinien kännyköistä jotain heille tärkeitä videonpätkiä jne.

Teinien ja puolison lähdettyä laitan kodin päiväkuntoon, koneet pesemään pyykit ja astiat.Koiran kanssa aamulenkki, joka päivä maisema muuttuu, näkyy eläimiä jne.Saatan vaihtaa tuttujen koiraihmisten tai postia hakevien vanhusten kanssa pari sanaa.

Kotiin tultua vaihdellen kauppaan tai harrastuksiin lähtö, usein tapaan ystäviä lounaan merkeissä ulkona.

Perheelle päivällinen, yhteistä aikaa ja nukkumaan. Siinä se, olen tyytyväinen mutta kaipaan töihin- virkavapaana kestää vielä vuoden, sitten päätettävä jäädäänkö asumaan tänne vai pelataanko Suomeen.

Vierailija
28/31 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille vastanneille! Olen toki monesti luonnostelut millaista "unelmaelämäni" eli ihan tavallinen arkeni olisi, mutta vielä ei ole ollut voimavaroja ryhtyä toimeen, kun ahdistus ja alakulo leimaavat niin vahvasti jo perusarkirutiinejani, ja esimerkiksi syöminen on yhtä taistelua. Toki välillä on parempia kausia, ja silloin jaksan tietenkin uskoa enemmän valoisampaan tulevaisuuteen.

Voisin vielä kysyä muutamaa juttua: millainen on perusmielialanne arjessa? Onko kotitöihin, liikuntaan ja harrastuksiin ryhtyminen mieluisaa ja onnistuuko se ilman erityisiä ponnisteluja? Entä millaista on lähteä töihin tai ryhtyä opiskelemaan?

AP

Perusmieliala on positiivinen. Yksin asumisessa on se hyvä puoli, että jos ei oikeasti joku asia huvita, niin sen voi siirtää myöhempään ajankohtaan (työt tietysti poislukien). Olen ollut jonkin aikaa leskenä, ja alussa oli aika hankalaa tottua uuteen elämäntapaan ja tehdä kaikki talon askareet itse (miehen eläessä meillä esim kävi siivooja, jonka sanoin irti kun rahat ei enää riitä). Mutta nykyään nautin siitä, että saan, voin ja osaan tehdä itse! Se fiilis kun olet vaikka mopannut ja koko talo tuoksuu puhtaalta ja pujahdat puhtaassa yöpaidassa puhtaisiin, viileisiin lakanoihin ja uni tulee heti fyysisen rasituksen (so. sen siivoamisen) jälkeen niin aijjai <3 

Varmaan kaikesta saisi ns. pakkopullaa jos asennoituisi askareisiin negatiivisesti. Positiivinen ajattelu on kaiken a ja o ainakin minulla. 

Vierailija
29/31 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

haraldina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille vastanneille! Olen toki monesti luonnostelut millaista "unelmaelämäni" eli ihan tavallinen arkeni olisi, mutta vielä ei ole ollut voimavaroja ryhtyä toimeen, kun ahdistus ja alakulo leimaavat niin vahvasti jo perusarkirutiinejani, ja esimerkiksi syöminen on yhtä taistelua. Toki välillä on parempia kausia, ja silloin jaksan tietenkin uskoa enemmän valoisampaan tulevaisuuteen.

Voisin vielä kysyä muutamaa juttua: millainen on perusmielialanne arjessa? Onko kotitöihin, liikuntaan ja harrastuksiin ryhtyminen mieluisaa ja onnistuuko se ilman erityisiä ponnisteluja? Entä millaista on lähteä töihin tai ryhtyä opiskelemaan?

AP

Perusmieliala on positiivinen. Yksin asumisessa on se hyvä puoli, että jos ei oikeasti joku asia huvita, niin sen voi siirtää myöhempään ajankohtaan (työt tietysti poislukien). Olen ollut jonkin aikaa leskenä, ja alussa oli aika hankalaa tottua uuteen elämäntapaan ja tehdä kaikki talon askareet itse (miehen eläessä meillä esim kävi siivooja, jonka sanoin irti kun rahat ei enää riitä). Mutta nykyään nautin siitä, että saan, voin ja osaan tehdä itse! Se fiilis kun olet vaikka mopannut ja koko talo tuoksuu puhtaalta ja pujahdat puhtaassa yöpaidassa puhtaisiin, viileisiin lakanoihin ja uni tulee heti fyysisen rasituksen (so. sen siivoamisen) jälkeen niin aijjai <3 

Varmaan kaikesta saisi ns. pakkopullaa jos asennoituisi askareisiin negatiivisesti. Positiivinen ajattelu on kaiken a ja o ainakin minulla. 

Positiivisella ajattelulla on varmasti iso vaikutus siihen, kuinka mielekkäänä arjen kokee, ja sitä minun pitää kieltämättä vielä paljon harjoitella. Mutta mukavaa kuulla, että sinä nautit arjestasi!

AP

Vierailija
30/31 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako tähän vastata entisenä mt-ongelmaisena?

Vierailija
31/31 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työttömänä tällä hetkellä. Herään aamuisin siinä 7.30-10.00 välillä, riippuu vähän siitä, onko mulla menoa aamulla jonnekin vai ei. Pätee myös viikonloppuisin.  Keitän kahvin ja syön aamupalan. Sen jälkeen pesen hampaat ja laittaudun. Sen jälkeen lähden joko käymään asioilla tai jos mitään sellaista ei ole, niin käyn ruokakaupassa. Joskus saatan myös käydä juoksulenkillä. Sitten tulen kotiin, teen ruuan (asun yksin), keitän iltapäiväkahvit, tämä tosin riippuu ajankohdasta, jolloin olen tehnyt ruuan tai siitä, olenko käynyt kahvilla jossain. Tämän jälkeen joko valmistaudun lähtemään harrastukseen tai selaan nettiä/katson telkkaria/pesen pyykkiä. Tässä meneekin yleensä loppuilta ja joskus 23.00 aikoihin menen nukkumaan. 

Oli muuten tosi kiva listata niitä asioita, joita tekee päivän aikana. :)