Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soitin auttavaan puhelimeen ja sieltä käskettiin mennä töihin

Vierailija
15.05.2018 |

Olen nyt herkillä ja voi olla että ylireagoin. Soitin auttavaan puhelimeen ja en tiedä mitä odotin, mutta olen vielä enemmän p****na kuin ennen soittoa.

Tilanteeni on tällä hetkellä tämä ( yksityiskohtia muutettu tunnistettavuuden välttämiseksi, mutta asiat sinällään tosia):

Erosin reilu vuosi sitten omasta aloitteestani henkisesti väkivaltaisesta miehestä. Vaikka ero olikin aloitteestani jäi silti välillemme paljon selvittämättömiä asioita. Miehestä toipuminen on ollut rankaa ja olen käynyt terapiassa. Jouduin jäämään eron jälkeen pitkälle sairaslomalle opinnoista ja olen tapellut kelan kanssa erilaisista vaihtoehdoista tilanteeseeni. Nyt kelalta on tullut selvä viesti, että opiskelupaikasta pitäisi luopua ja ilmoittautua työttömäksi ja olen aivan hukassa sen suhteen mitä kannattaisi tehdä.
Löysin uuden miehen heti eron jälkeen joka on ollut suureksi avuksi monessa asiassa, ihan jo pelkästään olemalla "normaali" ja vaikka ketään ei pitäisi tarvita- olen tarvinnu häntä silti. Aiemman suhteen vuoksi välini ovat katkenneet kokonaan tai viilenneet tuttaviini. Joudun muuttamaan pian ja ainoa mahdollinen apu on miesystäväni, yksin en voi tietyistä syistä muuttoa tehdä, eikä varoja ole palkata apua. Menoja ja henkistä kuormittavuutta voin vielä avata sen verran, että olen tämän kuun aikana menettänyt läheisiäni ja eräs on sairastunut vakavasti.

Sitten pääsemme omaan mokailuuni. Exäni otti yhteyttä ensimmäistä kertaa eron jälkeen ja halusi nähdä, että voisimme käsitellä kesken jääneet asiat. Suostuin tapaamiseen ja ex yritti painostaa seksiin. Ilta päätyi käytännössä raiskaukseen. En ole kertonut miesytävälleni tapaamisesta, enkä edes osaisi selittää millainen henkinen ylivalta exällä oli edelleen. En kuitenkaan suostuessani tapaamiseen olisi uskonut exästä tällaista. En tiedä miten toimia asian suhteen ja miten selitän miksi edes suostuin näkemään. En myöskään tiedä, että mitä teen muuton suhteen jos kerron ja miesystäväni päättää lähteä. En myöskään tiedä, miten voisin olla kertomatta kun en vielä tiedä oliko exän tapaamisesta terveydellistä vahinkoa henkisen lisäksi.

Auttavassa puhelimessa puhuttiin exän tapaamisesta "syrjähyppynä" ja kerrottiin että aikuisen ihmisen elämä eroaa lapsen elämästä siinä, että äiti ja isi ei ole enää auttamassa ja itse pitää pärjätä. Lopuksi kehoitettiin menemään töihin, koska niin se yhteiskunta toimii.

Tässä ei vielä edes ollut kaikki. Itseinho on sen verran korkealla, että taidan oikeasti hypätä katolta alas.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

:(

Ammattitaidotonta palvelua puhelimessa.

Vierailija
2/28 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä auttavassa puhelimessa muka sanottiin tuollaista paskaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älähän nyt töihin mene, tulee hiki ja paha mieli!

Vierailija
4/28 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä auttavassa puhelimessa muka sanottiin tuollaista paskaa?

Siinä ilmaisessa.

Vierailija
5/28 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo on oikeasti totta, tee heti asiasta valitus. Ei pelkästään itsesi takia - vaikka sinäkin ehdottomasti ansaitset anteeksipyynnön ja todellista tukea tilanteessasi - vaan myös muiden. Kauhistuttaa ajatellakin, mitä tapahtuisi, jos akuutissa itsemurhavaarassa oleva ihminen soittaisi palveluun ja saisi tuollaista kohtelua osakseen.

Tuo "auttaja" ei sovellu työhönsä. Piste.

Vierailija
6/28 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vat10 kirjoitti:

Voin mennä, jos sulla on sellainen palkallinen tarjota. Tällä hetkellä minulla on opiskelupaikka sellaisella alalla, jolle pääsee n. 4% kaikista hakijoista. Vaikka itse olen ainakin osittain tilani aiheuttanut, tuntuu järjettömältä luovuttaa koulun suhteen vain siksi että pääsisi kurssille leikkimään ponia tai risusavottaan riisipalkalla. Eikä minusta niihin tällä hetkellä olisikaan, yhtään sen enempää kuin kouluunkaan.

Vierailija
7/28 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo on oikeasti totta, tee heti asiasta valitus. Ei pelkästään itsesi takia - vaikka sinäkin ehdottomasti ansaitset anteeksipyynnön ja todellista tukea tilanteessasi - vaan myös muiden. Kauhistuttaa ajatellakin, mitä tapahtuisi, jos akuutissa itsemurhavaarassa oleva ihminen soittaisi palveluun ja saisi tuollaista kohtelua osakseen.

Tuo "auttaja" ei sovellu työhönsä. Piste.

Kiitos. En tiedä kuuluuko "taudin kuvaan" mutta ehdin jo tästäkin syyttää itseäni ja mietin että enkö ollut tarpeeksi selkeä. Päädyin sitten häpeissäni vain myötäilemään puheluun vastannutta, enkä saanut sanottua enää mitään järkevää. Jotenkin koen olevani itse vastuussa. Yritän silti laittaa palautetta.

Vierailija
8/28 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttavasta puhelimesta kehoitetaan töihin.

Poliisit vie itsetuhoisen kansalaisen putkaan sairaalan sijaan.

Sairaalassa ei masentunut saa kaikkia niitä hoitoja joilla masennuksen saisi pois, koska MIKSI?... sillä voisi ehkäistä itsemurhia... 

Vierailija
9/28 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. On kans tullut koettua kaikenlaista puhelua näiden tahojen kanssa joiden pitäisi auttaa. Unohda toi puhelu parhaas mukaan ja mee mieluummin lääkäriin. Esitä sinne sun huolesi ja varmista sitä kautta onko vahinkoa syntynyt. Tee testejä raskauden ja sukupuolitautien varalta. Jos vaikuttaa inhimilliseltä lääkäriltä / jos kaipaa selittelyjä testeille kerro mielipiteesi että oli mielestäsi raiskaus kyseessä. Rikosilmoitusta sun ei oo pakko tehdä mutta saat jos mielestäsi aiheellista.

Älä tapaa exääsi enää. Älä vastaa viesteihin, älä mihinkään. Jos se laittaa viestejä, säästä ne toistaiseksi jos sun pitää vaik todistaa ahdistelua mut älä tuijottele niitä vaan laita jonnekki sivuun. Vaikka oon avoimuuden kannalla en kertoisi miesystävälle tapahtuneesta muuta toistaiseksi kuin että exä lähenteli erittäin lujaa, sua ahdisti saakelisti, ja laitat nyt kokonaan kaikki välit poikki exän kanssa.

Kela ei kiusaa vaan toimii sääntöjen mukaan. Heillä on varmaan joku sääntö että vuoden tai yli opiskelupaikkaa voi pitää tai et sun sairasloma max päivälukema on päättynyt. Tilanne on varmaan se et sun pitää mennä kouluun tai ilmoittautua työnhakijaksi jos jotain tukea meinaat tukia nostaa.  Kumpaakaan sun ei oo pakko tehdä mutta sitten et saa tukea. Toimeentulotuki on vaihtoehto ja sitäkin saa helposti kelan kautta hakea.

Jos sulla on vielä mahdollisuus palata kouluun ja halua/kiinnostusta, tee niin. Se on vähemmän raskasta kuin töiden haku ja nostaa sun itsetuntoa, toisin kuin töiden haku tuppaa tekemään. Mahdollisuuden selvittämiseks laita koululle viestiä ja kysele tilanteestasi. Kyllä sä selviät. Et oo yhtää sen vähempiarvoinen vaik sulle onkin sattunut kaikkea paskaa. Mee rentoutuu kesäaurinkooon, ainaki se on ilmaista ja tulee parempi mieli.

Vierailija
10/28 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä auttavassa puhelimessa pitäisi sanoa? Jos ei opiskele, jos on terve => mene töihin, ei tarvitse tapella Kelan kanssa. Vai olettiko ap, että siellä puhutellaan reppanaksi eikä edes yritetä ratkaista ongelmaa?

Vierailija
11/28 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä luovuta. Kela ei voi pakottaa sinua eroamaan koulusta. Hanki avuksesi henkilö joka tietää asioista.

Vierailija
12/28 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vat10 kirjoitti:

Voin mennä, jos sulla on sellainen palkallinen tarjota. Tällä hetkellä minulla on opiskelupaikka sellaisella alalla, jolle pääsee n. 4% kaikista hakijoista. Vaikka itse olen ainakin osittain tilani aiheuttanut, tuntuu järjettömältä luovuttaa koulun suhteen vain siksi että pääsisi kurssille leikkimään ponia tai risusavottaan riisipalkalla. Eikä minusta niihin tällä hetkellä olisikaan, yhtään sen enempää kuin kouluunkaan.

No sittenhän ei ole ongelmaa, palaa opiskelemaan tai huomaat menettäneesi koko opiskelupaikan! Tai vaihtoehtoisesti mene töihin, koska yhteiskunnan tehtävänä ei ole tukea taloudellisesti henkilöä, joka voisi vaan ei viitsi.

Vierailija
13/28 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on ollut joku ammattitaidoton vapaehtoinen vastaamassa. Onko sinulla joku diagnoosi psykiatrilta jolla saisit Kelan kuntoutusta tai terapiaa? Tosin kai sen opinto-oikeuden voi myös myöhemmin palauttaa, mutta jos et ole opiskelu- tai työkykyinen niin sitten et ole.

Vierailija
14/28 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee töihin oli varmasti paras mahdollinen neuvo.

Tepsii 95% masennus tapauksiin.

Vierailija
15/28 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suski hakeutunut vapaaehtoistöihin?

Vierailija
16/28 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä luovuta. Kela ei voi pakottaa sinua eroamaan koulusta. Hanki avuksesi henkilö joka tietää asioista.

Ei kela pakota eroamaan koulusta, kela vai ei maksa euroakaan tukia, jos ei tuossa tapauksessa lopeta opintoja.

Vierailija
17/28 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta Kelan kehoituksesta sen verran, että Kelahan ei voi iankaiken toimeentulotuella tukea opintoja, (jos tuo nyt on tilanne?) jotka eivät etene. Silloin vaihtoehtona on ilmoittutua työttömäksi työnhakijaksi ja voit saada rahaa enemmän. Töitähän ei välttämättä työttömänä työnhakijana saa, mutta saa kyllä työkkärin hengittämään niskaansa. Työkkärille selvitys että et opiskele päätoimisesti.

Jos et ole työkykyinen, tarvitset lääkärintodistuksen jolla voit hakea sairauspäivärahaa. Sen saaminenkaan ei aina ole itsestään selvää.

Älä jää vaivaamaan mieltäsi enempää jonkun puhelinsoiton takia. Me ihmiset tulemme loukanneeksi toisiamme joskus vahingossa ja usein tahallaankin.

Vierailija
18/28 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi pahoillani puolestasi! Ikävä kyllä itsellänikin on huonoja kokemuksia auttavasta puhelimesta, mielenterveyspuolelta. Koin kerran pahoja harhoja ja soitin sitten tuohon puhelimeen, kun en uskaltanut mennä kotiini paukkupakkasilla ja olin ulkona t-paita päällä. Vastaukset olivat tosi vähätteleviä, ja lopulta linjan toisesta päästä todettiin "kuule vapautetaas tää puhelin nyt sellaisille, joilla on OIKEITA ONGELMIA".

Hakeutuuko noihin auttajiksi juuri nämä "mene töihin"-kusipäät vai mistä on kyse?

Vierailija
19/28 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä on ollut joku ammattitaidoton vapaehtoinen vastaamassa. Onko sinulla joku diagnoosi psykiatrilta jolla saisit Kelan kuntoutusta tai terapiaa? Tosin kai sen opinto-oikeuden voi myös myöhemmin palauttaa, mutta jos et ole opiskelu- tai työkykyinen niin sitten et ole.

On dg. Ja useampia lääkärin lausuntoja on Kelaan lähetetty ja erilaisilla perusteilla. Kela kuitenkin katsoo, että olen työkykyinen. Ironisesta kyllä, mutta itselläni on sellainen tunne että saattaisin tähän mennessä olla jopa opiskelukykyinen, mikäli olisin voinut käyttää tämän "jouten olo" ajan toipumiseen ja kuntoutumiseen sen sijaan että olen tapellut tämän ajan byrokratian kanssa, kun siihen päälle lasketaan vielä kokonaisuudesaan haastava elämäntilanne ja tragediat. Enää ei vain jaksaisi tapella. Ja suostuminen kelan vaatimukseen tuntuu samalta kuin luovuttamien kaikista toiveista tulevaisuuden suhteen. Kelan ratkaisuun suostuminen tarkoittaisi myös toista heti perättäistä muuttoa ja en jaksaisi enää tätä yhtäkään. En jaksaisi mitään.

Vierailija
20/28 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä auttavassa puhelimessa pitäisi sanoa? Jos ei opiskele, jos on terve => mene töihin, ei tarvitse tapella Kelan kanssa. Vai olettiko ap, että siellä puhutellaan reppanaksi eikä edes yritetä ratkaista ongelmaa?

Miten tuo vastaus sitten auttoi? Jos ongelma on työkyvyttömyys ei ratkaisu silloin voi olla työhön meneminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme