Suurin osa karppauksen mollaajista
ovat niitä, jotka eivät ole perehtyneet aiheeseen ja tehneet ne tyypilliset virheet. Ruokavalio mollataan, vaikka ei ole hajuakaan siitä.
Kommentit (41)
Minä karppaan mutten saarnaa enkä ole mitenkään ehdoton. Mutten kyllä ymmärrä, miksi siellä kahvipöydässä pitäisi pullaa ottaa, kun ei tee yhtään mieli ja siitä tulee paha olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin.
Valitettavasti on olemassa myös niitä karppaajia jotka olettavat karppauksen olevan pelkkää possunlihaa, possunrasvaa ja voita.
Oikeaan karppaukseen kuuluu myös runsas määrä kasviksia ja laadukkaita proteiineja.
Mitä tarkoitat "laadukkailla proteiineilla"?
Karppaaja voi syödä myös kanaa, kalaa, palkokasveja, esimerkiksi.
Voi tietty syödä, mutta mitä tarkoitat "laadukkaalla proteiinilla"?
Laadukas proteiinihan tarkoittaa nimenomaan eläinkunnan proteiinia jossa on paras aminohappokoostumus.
Laadukkaassa proteiinissa ei ole myöskään piilorasvoja tolkuttomasti, vaan nimenomaan sitä itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en niinkään mollaa sinänsä karppausta, sen voi varmasti toteuttaa terveellisesti ja hyvin. Mutta en vaan usko että useimmille on tarpeen sellainen ehdottomuus ruoan suhteen. Ja kun olen nähnyt niin paljon ihmisiä jotka hurahtelevat ruokavaliosta toiseen, ja aina on vaan ne samat paino-ongelmatkin joita meikäläinen hiilarihötön puputtaja ei ole koskaan kokenut, niin väkisin tulee mieleen että mitä hyötyä tuosta tempomisesta sen ruoan kanssa on...
Selitäs nyt, mitä tarkoitat sillä ehdottomuudella kun kyse on karppauksesta.
Lähinnä sitä, että missään tilanteessa ei voida poiketa siitä omasta ruokavaliosta, hääjuhlissakin lasketaan hiilarigrammoja ettei vaan mene liikaa. Tai vanhaa isoäitiä loukataan sillä ettei mikään kahvipöydästä kelpaa, kun niissä pahuksissa on vehnäjauhoa ja sokeria. Vaikkei ketään kauheasti vahingoita, vaikka esim. kerran kuussa söisi yhden keksin tai pullaviipaleen, ja antaisi sille mummolle hyvän mielen.
Näissä omissa tutuissa jotka on kokeilleet monia ruokavalioita on lisäksi se piirre että he saarnaavat muillekin kulloisestaan ruokavaliostaan. Sen kun sitten ovat elävän ravinnon vegaaneja tai karppaajia tai paleoita tai mitä vaan, mutta ärsyttää että esim.t yöpaikkaruokalassa saa välillä kuulla miten leipä ja sokeri tappaa, mutta puolen vuoden päästä se voikin olla kaikki prosessoitu ja kypsennetty ruoka mikä tappaa, tai eläinten syöjät on eettisesti alempia olentoja jne.
Sehän ei ole karppauksen vika, jos sinun tuttusi käyttäytyvät noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin.
Valitettavasti on olemassa myös niitä karppaajia jotka olettavat karppauksen olevan pelkkää possunlihaa, possunrasvaa ja voita.
Oikeaan karppaukseen kuuluu myös runsas määrä kasviksia ja laadukkaita proteiineja.
Ja laadukasta rasvaa. Mutta missä muodossa tai minkä kera rasva nautitaan?
Mulle pääasiallisin rasvan lähde on oliivi(öljy) ja avokado. Oliiviöljyä käytän ihan sellaisenaan, kaatelen sitä salaatteihin ja kasviksiin. Avokadoa syön puolikkaan joka päivä.
(Kirkastettua) voita käytän paistamiseen, monityydyttymättömiä rasvoja saan kaloista ja pähkinöistä.
Eri ruokavalioihin höyrähtelijöille on tyypillistä ehdottomuus ja vain oman senhetkisen ruokavalion ylistäminen. Kunnes tulee seuraava. Tyypillistä on myös paino-ongelmat. Siksi kokeillaan kaikkea mahdollista vuorotellen, kun ei hallita normaalia kohtuullista terveellisen ruoan syömistä.
Oman villityksen pakkosyöttäminen muille on sangen ärsyttävää. Juhlissa vaaditaan suureen ääneen erikoiskohtelua, vaikka ei se kerran syöty kakunpala tapa ellei sitten ole oikeasti keliakiaa tai muuta vastaavaa. Omat eväät mukaan, jos on tarve tehdä syömisistään numero. Se sinun lautasella oleva ruoka ei kiinnosta ketään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin.
Rasva syödään ruuassa olevan rasvan muodossa. Ei sitä erikseen erotella.
Vierailija kirjoitti:
Eri ruokavalioihin höyrähtelijöille on tyypillistä ehdottomuus ja vain oman senhetkisen ruokavalion ylistäminen. Kunnes tulee seuraava. Tyypillistä on myös paino-ongelmat. Siksi kokeillaan kaikkea mahdollista vuorotellen, kun ei hallita normaalia kohtuullista terveellisen ruoan syömistä.
Oman villityksen pakkosyöttäminen muille on sangen ärsyttävää. Juhlissa vaaditaan suureen ääneen erikoiskohtelua, vaikka ei se kerran syöty kakunpala tapa ellei sitten ole oikeasti keliakiaa tai muuta vastaavaa. Omat eväät mukaan, jos on tarve tehdä syömisistään numero. Se sinun lautasella oleva ruoka ei kiinnosta ketään muuta.
Onko sulla kaikki kotona??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin.
Laadukas proteiinihan tarkoittaa nimenomaan eläinkunnan proteiinia jossa on paras aminohappokoostumus.
Laadukkaassa proteiinissa ei ole myöskään piilorasvoja tolkuttomasti, vaan nimenomaan sitä itseään.
Hyvin jännää, miten laadukas proteiini tuntuu korreloivan monien elintasosairauksien ja lyhyemmän eliniän kanssa. Pisimpään ja terveimmin elävät kasvissyöjät ja paljon kalaa ruokavaliossaan käyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni ihminen syö hiilihydraattitietoisesti, siitä osoituksena myös paistotuotteiden myynnin selkeä lasku huippuvuosista.
Minä en syö mitään viljatuotteita kotona tai ulkona ruokaillessani, mutta jos olen vieraissa jossakin missä on emännän itse leipomia syötäviä, niin tietenkin otan yhden kohteliaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin.
Hyvin jännää, miten laadukas proteiini tuntuu korreloivan monien elintasosairauksien ja lyhyemmän eliniän kanssa. Pisimpään ja terveimmin elävät kasvissyöjät ja paljon kalaa ruokavaliossaan käyttävät.
Mikä se on se "laadukas proteiini"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin.
Kala ja linnut lasketaan myös eläinproteiinin lähteiksi, eikä noiden kohdalla ole mainitsemaasi ilmiötä.
Ilmeisesti tarkoitit punaista lihaa (nauta, sika, lammas), noiden runsas käyttö on yhdistetty lyhyempään elinajanodotteeseen.
Toisaalta korkeahiilihydraattinen ja rasvainen ruokavalio on puhdasta fyysistä pahoinpitelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on meitä joille kaappaus ei vain sovi. Itse olen kokeillut parikin kertaa ja varmasti oikein, mutta mä nyt vaan voin huonosti karppiruokavaliolla.
En tosin jaksa vaivautua mollaamaan, joillekin sopii vaikka mulle ei. Tätä tosin eivät kaikki karppaajat ole hyväksyneet.
Uteliaisuudesta, miten pitkään kokeilit?
Itselläni menee viikkokin päästä eroon sokerin vieroitusoireista karppiin siirtyessä. Päätä särkee, mahassa outo olo, tuntuu flunssaiselta, jne. Sitten kun keho on sopeutunut hiilarittomuuteen niin olo paranee 1000%.
Näin siis omalla kohdallani, en nyt väitä että kaikilla menisi noin.
Ei mulla ollut mitään sokerivieroitusoireita, kun en ennen noita karppauskokeilujakaan syönyt sitä mitenkään hurjia määriä. Aluksi meni aina hyvin, olo alkoi tuntua vähitellen huonolta ja lopulta kaikki karppiruoka tökki. Olo koheni vasta kun lisäsin taas ruokavalioon hyviä hiilareita. Olen myös käytännössä huomannut että voidakseni hyvin, tarvitsen viljakuituja.
Minusta karppaaminen on hyvin yksinkertaista, eikä minulla ainakaan ole mitään vaikeuksia löytää sopivaa syötävää muiden luona tai ravintoloissa. Sen pullasiivunkin voin ottaa, jos tarjotaan, vaikka mieli ei sitä teekään. Mieluummin syön marjoja ja laadukasta tummaa suklaata, jos tekee mieli jotain jälkkäriä. Pysyn tällä tavalla terveenä ja iloisena, ja se tässä on tärkeintä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin.
Mikä se on se "laadukas proteiini"?
Tuossa yllähän se sanotaan: rasvainen liha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on meitä joille kaappaus ei vain sovi. Itse olen kokeillut parikin kertaa ja varmasti oikein, mutta mä nyt vaan voin huonosti karppiruokavaliolla.
En tosin jaksa vaivautua mollaamaan, joillekin sopii vaikka mulle ei. Tätä tosin eivät kaikki karppaajat ole hyväksyneet.
Itselläni menee viikkokin päästä eroon sokerin vieroitusoireista karppiin siirtyessä. Päätä särkee, mahassa outo olo, tuntuu flunssaiselta, jne. Sitten kun keho on sopeutunut hiilarittomuuteen niin olo paranee 1000%.
Siis sulla menee viikkokin päästä eroon sokerin vieroitusoireista? Ja silti mätät aina vain uudestaan sitä sokeria. Olette te karpit erikoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sulla menee viikkokin päästä eroon sokerin vieroitusoireista? Ja silti mätät aina vain uudestaan sitä sokeria. Olette te karpit erikoisia.
Eihän toi karppaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta karppaaminen on hyvin yksinkertaista, eikä minulla ainakaan ole mitään vaikeuksia löytää sopivaa syötävää muiden luona tai ravintoloissa. Sen pullasiivunkin voin ottaa, jos tarjotaan, vaikka mieli ei sitä teekään. Mieluummin syön marjoja ja laadukasta tummaa suklaata, jos tekee mieli jotain jälkkäriä. Pysyn tällä tavalla terveenä ja iloisena, ja se tässä on tärkeintä!
Mä oon luullut että karppaajille sokeri ja vehnä on ehdoton nounou.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon luullut että karppaajille sokeri ja vehnä on ehdoton nounou.
Niinhän ne ovatkin, mutta joskus on kohteliaampaa joustaa pikkuisen kuin pitää tiukasti kiinni periaatteistaan.
Joka tapauksessa minusta on vierailujen ja matkustelun kannalta paljon helpompaa karpata kuin olla esim. vegaani.