Kaverin käyttötili suljettu. Mikä taho voi tehdä näin, jos kuitenkin katetta?
Tai en nyt tiedä, onko varmasti katetta, mutta kaveri vakuuttaa.
Kävin itse varmistamassa kortit automaatilla ja tuli tosiaan esto. Mistä voi olla kyse?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilys että joku on yrittänyt väärinkäyttää korttia esim. netissä. Olisiko kortin numero voinut päätyä vahingossa vääriin käsiin?
Näin varmaan on. Tiedän, että siellä tillillä on rahaa, on näyttänyt tiliotteet.
Heiluu juoppopiireissä ja näin on sitten mahdollisesti käynyt. Itsekin olen alkoholisti, mutta takuuvarmasti en ole tehnyt näin.
OT: Kortin tiedot voi jotua väärälle ihmiselle muutenkin kuin tuttavapiirin kautta. Esim. skimmauslaite automaatissa, korttimaksu epämääräisessä paikassa tai netissä tehty huonoilla turva-asetuksilla tehty maksu.
Kannattaa käydä siellä pankissa huomenna henk. koht (selvinpäin ;)) kysymässä missä vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytät kaverin korttia automaatilla?
Kaverisi on tollo ja en ihmettele käytönestoa.
Korttia ja PIN-koodia ei saa luovuttaa kenellekään.Joo... mutta olen täysin rehellinen ja kävin vain tarkistamassa tilanteen. Tuli tosiaan kuitti, että tilille ei pääse.
Kuka muka ei olisi pin-koodia antanut läheisille? Jos tämäkin on jokin lakipykälä, niin ainakaan kohdallani ei ole väärinkäytöksiä.
Kauheesti alapeukkuja?
Kyllä meillä perheessä käydään automaatilla toistenkin PIN-koodilla. Eikö muka muut?
Ihan rehellisyydellä mennään tietty. Ihan sama kuin sanoisi, että ota mun lompsasta pari kymppiä. Mitä kummempaa?
Miksi? Puhelimella voi nykyään siirrellä parilla painalluksella rahaa tililtä toiselle. Miksi ihmeessä kenenkän pitäisi käyttää toisen korttia?!? Tuo voi hyvinkin olla tilin käyttökiellon syy, joku on huomannut että korttia käyttää väärä henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tili suljettu vai kortti käyttökiellossa?
Mä oon itsekin vähän kännissä, mut musta siihen kuittiin tulostu jotenkin koko tilin esto. En muista nyt sanamuotoa ja kuitit jäi kaverille.
" Vähän kännissä " " kaverin kortti mukana ja automaatille... " Miten tunnusluku on saatu? hmmm...
Ja kuka on maanantaina kännissä?
Ihan ohiksena, mutta mä olen vuorotyötä tekevä sh ja meinasin kyllä tänään olla kännissä kun vapaat alkoi. Terdelle mukaan lähtee baarissa ja suurkeittiössä vuorotyötä tekevät kaverit jotka nekin varmaan tulevat olemaan kännissä :P Viikonloppuisin ei paljoa nähdä kun aina on joku ainakin osan aikaa töissä.
Aika yllätys että nykyisessä miltei 24/7 aukiolevassa palveluyhteiskunnassa löytyy vielä teitä "ai kauheeta, keskellä viikkoa ne kännää, onpa huonoja ihmisiä"-päivittelijöitä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon itsekin vähän kännissä, mut musta siihen kuittiin tulostu jotenkin koko tilin esto. En muista nyt sanamuotoa ja kuitit jäi kaverille.
" Vähän kännissä " " kaverin kortti mukana ja automaatille... " Miten tunnusluku on saatu? hmmm...
No maanantaina voi olla kännissä ihan siinä kuin muinakin päivinä. Ei kovin ihmeellistä.
Ihan oikeasti ihmiset voivat luottaa kavereihinsan sen verran, että katsoo tilin automaatilta. Ikävä elämä, jos ei keneenkään voi luottaa.
Että huoh ja puuh...
Kortin tunnuslukua ei anneta missään tilanteessa kenellekään muulle. Pitäisi olla päivänselvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ohiksena, mutta mä olen vuorotyötä tekevä sh ja meinasin kyllä tänään olla kännissä kun vapaat alkoi. Terdelle mukaan lähtee baarissa ja suurkeittiössä vuorotyötä tekevät kaverit jotka nekin varmaan tulevat olemaan kännissä :P Viikonloppuisin ei paljoa nähdä kun aina on joku ainakin osan aikaa töissä.
Aika yllätys että nykyisessä miltei 24/7 aukiolevassa palveluyhteiskunnassa löytyy vielä teitä "ai kauheeta, keskellä viikkoa ne kännää, onpa huonoja ihmisiä"-päivittelijöitä :D
Saa toki ryypätä vaikka joka päivä, mutta miksi pitää vetää ne perseet? Voi käydä muutamalla ihan sivistyneestikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka vapaat alkaa niin ei se tarkoita että pitää juoda itsensä humalaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikös sen voi sulkea ihan itsekin?
Suomessa ei toisen korttia saa käyttää missään tilanteessa. Tämä on ehdotonta. Veli ei saanut käyttää edes sokean isämme korttia meidän sisarustenkaan luvalla. Pankki sanoi EI.
Sokean isän tilille olisi veli voinut saada käyttöoikeuden ja OMAN kortin. Minullakin on käyttöoikeus useammankin perheenjäseneni tiliin, mutta en minä silti saa käyttää heidän henkiökohtaisia pankkitunnuksia enkä korttia.
Kortti voidaan sulkea, jos on kännipäissään laittanut liian monta kertaa väärän PINin.
Kortti voidaan sulkea, jos on kännipäissään laittanut liian monta kertaa väärän PINin.[/quote]
Ainakin S-pankissa 5 väärän tunnusluvun antaminen nettipankissa tai automaatilla johtaa sulkuun. Osuuskaupan info ei voi sitä aktivoida, vaan pitää mennä automaatille ja antaa tunnusluku oikein, jolloin tuo 5 kerran laskuri nollautuu.
Ohi aiheen menee, mutta me tiedetään miehen kanssa toistemme pin koodit. Siinä ei oo mitään ihmeellistä.
Ja esimerkiksi pääsiäisenä olimme reissussa ja sisko kissan vahtina meillä.
Pyysin siskoa tarkistamaan mun tilin saldon ja kerroin tunnukset.
Jostain syystä en päässyt puhelimella Nordeaan.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä en päässyt puhelimella Nordeaan.
Yritin myös Nordean ePalveluun. Ei onnistunut. Mikään pankki-ikoni toiminut. Otin yhteyttä Nordean chattiin. Siellä vastasi Mariam (olletikin Virossa), joka ei tuntunut tajuavan asiaa ollenkaan. Ainoa neuvo oli ottaa yhteyttä Nordean konttoriin, koska minua ei kuulemma oltu aktivoitu ePalveluun. Vaikka oli toiminut hyvin vuosikausia.
Heh, aktivoinnisssa vikaa, vaikka en ollut päässyt edes kertomaan nettipankille kuka olen. Että sellaista asiakaspalvelua, siirretään sinne missä halvinta.
Mun kortti poistettiin käytöstä pankin toimesta, kun korttini kuului johonkin tiettyyn korttiryhmään, joiden tietoja oli yritetty kalastella. En ihan ymmärtänyt mitä se käytännössä tarkoitti, mutta tosiaan automaatilla ei voinut katsoa edes saldoa.
Vierailija kirjoitti:
Mun kortti poistettiin käytöstä pankin toimesta, kun korttini kuului johonkin tiettyyn korttiryhmään, joiden tietoja oli yritetty kalastella. En ihan ymmärtänyt mitä se käytännössä tarkoitti, mutta tosiaan automaatilla ei voinut katsoa edes saldoa.
Olit käyttänyt korttiasi jossain automaatissa josta on löydetty semmoinen ylimääräinen rosvon asentama kortinlukulaite. Pankki ei tiedä onko korttisi tiedot rosmolla joten kortit suljetaan automaattisesti ja saat (sait) uuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korttia ja PIN-koodia ei saa luovuttaa kenellekään.Joo... mutta olen täysin rehellinen ja kävin vain tarkistamassa tilanteen. Tuli tosiaan kuitti, että tilille ei pääse.
Kuka muka ei olisi pin-koodia antanut läheisille? Jos tämäkin on jokin lakipykälä, niin ainakaan kohdallani ei ole väärinkäytöksiä.
No mun kortin pin-koodia ei tiedä kukaan mun läheinen, ei edes puoliso, enkä minä sen kummemmin tiedä puolison korttien pin-koodia. Yhteisiä tilejä ei ole, ollaan oltu 5v yhdessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siinä korttisopimuksessa lukee, että kortti on pankin omaisuutta ja että kortin haltija EI saa antaa koodia kenellekään muulle. Ei edes rehelliselle omaiselle tai kaverille. Sitä ei anneta kenellekään. Pankilla on oikeus ottaa kortti pois jos kortinhaltija rikkoo sopimusta. Tähän sopimukseen olet suostunut ja luvannut ettet anna korttia tai tunnuslukua muille.
Niin ja minä en ole antanut pin-koodiani kenellekään, samoin mieheni ei ole antanut ja kun otettiin tyttärelle (13v.) kortti niin neuvottiin että koodia ei anneta kenellekään. Eli edes me vanhemmat emme sitä tiedä. Ei ole tarvetta. Se kun on henkilökohtainen.
Musta vaikuttaa että ap on juoppo joka pyörii jossain elämänkoululaisten juoppoporukoissa. Nyt sitten pitäs saada rahaa viinaan lisää,joko omalta tai sammuneen kaverin tililtä ja ihmetyttää miksei onnistu.
Onko kellään tästä kokemusta? Mun kaveri on joutunut tähän tilanteeseen vahingossa ja hänen tili on suljettu
Vierailija kirjoitti:
Rikollinen toiminta tulee mieleen.
Tulee mieleen sata ihan kunniallistakin syytä näinä aikoina. Tietojen vaarantumisesta alkaen.
T pankin täti
Oman pankkikortin tunnusluvun antaminen ei ole luottamista vaan hölmöyttä koska kortin käyttöehdoissa kielletään tunnusluvun antaminen toiselle henkilölle.