Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ole meillä varaa yo-juhliin

Vierailija
14.05.2018 |

Nyt vihdoin tuosta lukiosta pääsee. Minä olen joutunut syömään paljon puuroa ja keräilemään pulloja, jotta ne kirjat saadaan. Tyttö valmistuu nyt keväällä, läpi kai pääsee oman arvionsa mukaan. Mutta juhlia ei ole meillä, ei ole varaa kestitä sukua. On tosin pieni suku. Mummo kyllä käy kahvilla, mutta tarjoiluna on vain tavallinen arkiruoka, voitte antaa tähän vinkkejä. Säälittää kyllä tytön puolesta, ei saa juhlia eikä ole varaa lähteä ”jatkoillekaan”. Että näin pidetään Suomessa nuorista huolta. Hävetkää päättäjät ja Kela. Voin vain kuvitella miten pahalta tytöstä tuntuu kököttää neljän seinän sisällä toisten juhliessa.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ei meilläkään ollut varaa, kun laps kirjoitti yo:ksi. Onneksi oli vain muutama vieras tulossa eli exä (lapsen isä siis) ja 5 - 6 ystävää. Ei edes sukulaisia. ;) Tein pienen mutakakun ja savukalapiirakan. Lisäksi kahvia/teetä/jäävettä. Oli oikein mukavat, lämminhenkiset juhlat eikä tod. mitään pönötystä. Illaksi ao. vieraat keräsivät lapselle pienen summan iltajuhliin aivan omatoimisesti. Emme pyytäneet lahjoja eikä hän niitä saanutkaan, toki me veimme lakkiaisiin ruusun. Kaikki tiesivät, että olemme pienituloisia, joten emme antaneet pikkujuttujen häiritä. Juhlikaa tekin omalla tavallanne. Se on ihan parasta! Ja onnea!!! <3

Olivatko kaikki vieraatkin vähävaraisia vai miksi ei saanut lahjoja? Kai se kuitenkin on tapana, viedä lahja jos menee yo-juhliin.

Vierailija
22/32 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt vihdoin tuosta lukiosta pääsee. Minä olen joutunut syömään paljon puuroa ja keräilemään pulloja, jotta ne kirjat saadaan. Tyttö valmistuu nyt keväällä, läpi kai pääsee oman arvionsa mukaan. Mutta juhlia ei ole meillä, ei ole varaa kestitä sukua. On tosin pieni suku. Mummo kyllä käy kahvilla, mutta tarjoiluna on vain tavallinen arkiruoka, voitte antaa tähän vinkkejä. Säälittää kyllä tytön puolesta, ei saa juhlia eikä ole varaa lähteä ”jatkoillekaan”. Että näin pidetään Suomessa nuorista huolta. Hävetkää päättäjät ja Kela. Voin vain kuvitella miten pahalta tytöstä tuntuu kököttää neljän seinän sisällä toisten juhliessa.

Kulunut trollaus, tämä on täällä joka vuosi. Ei ole päättäjien vika jos sinä et osaa ennakoida ja säästää. Oisit hankkinut töitä. Itse kävin lukion ohessa töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono.

Vierailija
24/32 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin pätkäsiivoustöitä tekevän yhn lapsi ja minä sain ihan kelpo juhlat. Eikä ikinä syöty puuroa. Kyse on budjetoimisesta ja elämänhallinnasta. Sittemmin äitini on uudelleenkouluttautunut ja vakityössä.

Vierailija
25/32 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko rahaa ostaa edes yo- lakki? Yritä ensi kerralla vähän paremmin.

Vierailija
26/32 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nipana kirjoitti:

Itse olin pätkäsiivoustöitä tekevän yhn lapsi ja minä sain ihan kelpo juhlat. Eikä ikinä syöty puuroa. Kyse on budjetoimisesta ja elämänhallinnasta. Sittemmin äitini on uudelleenkouluttautunut ja vakityössä.

Ei ikinä puuroa. Puuro on maailman paras aamiaisruoka lisättynä vaikkapa desillä raejuustoa tai parilla kananmunalla tms. proteiinilisällä ja marjoilla sekä hedelmillä. Eihän se tietenkään päivällisruoka ole.  

Vierailija
27/32 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehtynä täytekakku ei ole kallis, esim. kinuskitäytekakku. Myös itse leivottu pulla on edullista, tärkeintä on että se on tuoretta. Vai eikö teillä osata leipoa?

Joudutte syömään tuona päivänä joka tapauksessa jotain, miksi ette panosta muutamaa euroa ja laita pientä juhlavampaa tarjoilua. 

Tonnikalapiirakka

Itse leivottua patonkia ja tuorejuustoa

Pastasalaattia 

täytekakku

jotain keksejä, kahvikakku, pullaa

Noin. Ei maksa paljon, varsinkaan jos huomioi että jos ruokaa tekee vähän reilummat annokset, niistä jää yli.

Vierailija
28/32 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kenelläkään aikuisella voi olla noin onneton elämänhallinta. Totta kai olet varautunut ja suunnitellut juhlia jo pidempään. Kuten sanottua, juhlat voi järjestää myös halvemmalla, mutta totta kai järjestät ne. Tästä jää lapsellesi koko loppuelämän kestävä muisto, joten yritä nyt jotain.

Vierailija
29/32 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai pidät tyttärellesi juhlat. Turha syyttää systeemiä, ettei ole varaa pitää juhlia. Tarjoat kahvit ja vaikkapa kaupan pullaa ja kaupan edulliset valmiit piparit.

En ymmärrä niitä, jotka ehdottavat kakun, piirakan ja piparien leipomista. Usein syrjäytyneillä ei ole oma-aloitteellisuutta ja on ihan turha ehdottaa mitään juhlien järjestämistä pienellä budjetilla ITSE TEHDEN.

Ap kutsu suku kahville yo-päivän kunniaksi ja kerro, että raha olisi opiskelijalle mieluinen lahja. Tyttäresi on juhlansa ansainnut. Yo-lakki on saavutus elämässä. Tämä on sinulta väärä paikka ottaa oma asenteellisuutesi esiin.

Vierailija
30/32 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, ei meilläkään ollut varaa, kun laps kirjoitti yo:ksi. Onneksi oli vain muutama vieras tulossa eli exä (lapsen isä siis) ja 5 - 6 ystävää. Ei edes sukulaisia. ;) Tein pienen mutakakun ja savukalapiirakan. Lisäksi kahvia/teetä/jäävettä. Oli oikein mukavat, lämminhenkiset juhlat eikä tod. mitään pönötystä. Illaksi ao. vieraat keräsivät lapselle pienen summan iltajuhliin aivan omatoimisesti. Emme pyytäneet lahjoja eikä hän niitä saanutkaan, toki me veimme lakkiaisiin ruusun. Kaikki tiesivät, että olemme pienituloisia, joten emme antaneet pikkujuttujen häiritä. Juhlikaa tekin omalla tavallanne. Se on ihan parasta! Ja onnea!!! <3

Olivatko kaikki vieraatkin vähävaraisia vai miksi ei saanut lahjoja? Kai se kuitenkin on tapana, viedä lahja jos menee yo-juhliin.

Halusimme juhliin ystäviä ja he tietävät taloudellisen tilanteemme. Ja yllättäen, eipä heissäkään ole ketään hyvätuloista. Kuten sanoin, keräsivät keskuudestaan rahaa, että tuore yo pääsi iltakekkereihin (ja kyllä siitä summasta jotain jäikin, toki). Mutta emme siis tarkoituksella pyytäneet mitään! Eikä kukaan silloin tuonutkaan mitään turhaa roinaa. Parempi näin, kaikille. :) Ainakin laps oli tyytyväinen ja iloinen, se on minusta pääasia.

Vierailija
31/32 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halusimme juhliin ystäviä ja he tietävät taloudellisen tilanteemme. Ja yllättäen, eipä heissäkään ole ketään hyvätuloista. Kuten sanoin, keräsivät keskuudestaan rahaa, että tuore yo pääsi iltakekkereihin (ja kyllä siitä summasta jotain jäikin, toki). Mutta emme siis tarkoituksella pyytäneet mitään! Eikä kukaan silloin tuonutkaan mitään turhaa roinaa. Parempi näin, kaikille. :) Ainakin laps oli tyytyväinen ja iloinen, se on minusta pääasia.

Yleensä tuollaisiin juhliin on tapana viedä lahjoja, vaikkei niitä erikseen pyydettäisi, ja joku kolehti baarireissua varten ei ole se mitä sillä lahjalla yleensä tarkoitetaan. Vaan jos kaikki ovat pienituloisia niin toki kivempi että paikalle edes pääsivät, ei siinä mitään.

Vierailija
32/32 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salaatti, pellillinen tonnikalapiirakkaa ja kasvispiirakkaa, keksejä, itse tehty kakku, pyydätte sukulaisia tuomaan juomia?

Liikenisikö mummolta tai kummitädiltä jokunen kymppi, että tyttö pääsisi jatkoille?

Meidän ruokabudjetilla ehkä se tonnikalapiiras voisi onnistua. Ei ole sukua tulossa kun ei ole juhlia. Käsititkö aloitusta?

Ap

Kutsu se suku ja tee itse halpoja tarjottavia.

Sinänsä peesaan sua siinä asiassa, että Työmarkkinatuki on aivan liian pieni ja kaikki ei saa sossusta (omistuksien vuoksi) mitään.

Työmarkkinatuen pitäisi olla noin 1200 samoin alimpien eläkkeiden. Tällöin voitaisiin luopua lähes kaikista sossutuista. Ehkä sairastumiseen saisi lisätukia. Tuolloin ihminen voisi suunnitella paremmin elämää, kun kerran kaikille ei riitä töitä.

Itse kannatan työajan ja palkkojen vähentämistä, jolloin olisi palattava useampi ja vajaatyökykyisetkim olisivat ehkä työvoimaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi