Google Chrome -selain rohmuaa muistia tietokoneesta aivan tolkuttomasti
Koneesani muistia 8Gb, ajattelin että se olisi ihan ok Windows 10:ssä.
No koneeni rupesi hyytymään päivittäin ja asensin kaikki mahdolliset päivitykset. Sitten en keksinyt enää muuta kuin ruveta tarkkailemaa muistin käyttöä ja menikin koko ajan yli 90%:n.
Siis koneessa pitäisikin ilmeisesti olla vähintään 16Gb muistia jos haluaa availla useita ohjelmia ja välilehtiä jne. Myös Windows 10:n itsessään kuluttama muistin määrä on koko ajan päivitysten myötä ilmeisesti vain kasvanut.
Täytynee siirtyä käyttäämään pääasiallisesti Firefoxia, kuluttaa muistia kuitenkin huomattavasi Chromea vähemmän.
Kommentit (11)
Onko sulla asetukset vähän rempallaan koneessa?
Ei noiden muistinkulutuksessa kylläkään merkittävää eroa ole, Firefoxin tai Chromen. Ellet sitten tosiaan ole asentanut siihen Chromeen laajennuksia (lisäosia) jotka sitä muistia syövät.
Itsellänikin kotikoneessa 8 GB muistia ja ei niin mitään ongelmia Chromen kanssa koskaan. Windows 10 siinäkin käyttöjärjestelmänä. Jopa pelaankin sillä koneella ja on muisti riittänyt.
Mitä ihmettä... Mulla auki 14 välilehteä Chromessa, ja jos katson Chromen muistin kulutusta niin se on aika olematon, noin 2MB luokkaa Task Managerista katsoen.
Ongelma on Chromen ominaisuus. Käytän chromea lähinnä siksi että voin katsoa erilaisia videostriimeja helposti. Vai joko firefox tukee niitä yhtä hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Ei noiden muistinkulutuksessa kylläkään merkittävää eroa ole, Firefoxin tai Chromen. Ellet sitten tosiaan ole asentanut siihen Chromeen laajennuksia (lisäosia) jotka sitä muistia syövät.
Itsellänikin kotikoneessa 8 GB muistia ja ei niin mitään ongelmia Chromen kanssa koskaan. Windows 10 siinäkin käyttöjärjestelmänä. Jopa pelaankin sillä koneella ja on muisti riittänyt.
Netissä on paljonkin keskustelua Chromen muistinkulutuksesta, ero Firefoxiin on kyllä testien perusteella iso. Laajennukset tietysti pahentavat entisestään asiaa.
Jotenkin ongelmat pahenivat vielä Windows 10 1703-version myötä ja sitten vielä tämän kaikkein uusimman Windows 10 -version myötä (huhtikuun päivitys). Eli käyttiksen + selaimen yhteensä kuluttama muisti on päässyt koko ajan kasvamaan. Oli kyllä mulla laajennuksiakin Chromessa, joista suurimman osan poistin. Terv. ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä... Mulla auki 14 välilehteä Chromessa, ja jos katson Chromen muistin kulutusta niin se on aika olematon, noin 2MB luokkaa Task Managerista katsoen.
Riippuu todella paljon että mitä sivustoja on avattu, ei se välilehtien määrä sinänsä vielä kovin paljon vaikuta.
Ja juuri vaihdoin omassa koneessa Firefoxista Chromeen saman ongelman vuoksi. Selaimet vaikuttavat olevan nykyään joidenkin tietokantamoottoreiden kaltaisia, että ne haukkaavat koneesta kaiken käytettävissä olevan muistin. MInulla vaikuttaisi nyt lyhyen testauksen jälkeen, että Chromea pääasiallisena selaimena käyttäessä koneessa pystyy ajamaan myös riittävästi muita sovelluksia. Firefoxin kanssa taistelin turhankin pitkään.
Onkohan sulla jotain kryptomineriä selaimessa tietämättäsi?
Yksi hemmetin syöppö on muuten Windowsin oma virustorjuntaohjelma. Se tosin syö enemmän prosessoritehoa kuin muistia. Olen itse ottanut sen kokonaan pois päältä, koska syö jatkuvasti merkittävän määrän tehoa niin että sinänsä nopea ja tehokas konekin nikottelee esim. virtuaalitodellisuuskäytössä.
mitähän lisäosia olet asentanut siihen vai montako kymmentä youtube-video välilehteä on auki?