Porottaa porottaa! Oletko ikinä palanut kunnolla auringossa?
Minä olen, joskus 20-vuotiaana kun vedettiin kaverin kanssa päiväkännit parvekkeella, narutopit päällä eikä tietenkään mitään aurinkorasvaa. Seuraavana päivänä kesi tissit ja nenä.
Kommentit (22)
Jep, Australiassa tammikuussa 2017 vesikelloille reidet. Edelleenkin arvet jaloissa.
Olen palanut ja rakkuloiden jälkeen iho kuoriutui pois (uusi tuli tilalle). Olen yleensä tarkka auringolta suojautumisessa, mutta palan näköjään herkästi myös "pilvisellä" säällä. Kyseessä oli tuollainen ei paahteinen päivä pilviharsoilla ja kurahdin palaa, koska en tajunnut varoa pilvistä keliä. Olin koko päivän ulkona t-paidassa ja hups vaan..
Välimerellä paloi kerran tissit ja nenä, myös Intian valtamerellä onnistuin polttamaan jalkapöydät, perseen ja nenän.
Suomessa en ole palanut koskaan.
17v ekaA kertaa elämässäni kreikassa. Ei mitään rasvoja mukana. sisäreudet paloivat vesikellukoille. Enhän mä tajunnut varoa. Vuosi oli 1990.
Antibioottikuurilla ollessa, paloin tosi pahasti. Nukahdin viltille ja parin tunnin päästä olin grillattu. Vatsa ja rinnanalue paloi ja kesi.
En mä oo koskaan palanut, miksi käyttäisin jotain rasvaa, sehän estää ruskettumasta. Tällaisella 22-vuotiaan asenteella thaimaahan, ja ensimmäisen päivän jälkeen paikalliselle lääkärille näyttämään vesikelloja. Loppuloma meni lähestulkoon hotellihuoneessa.
Tämän jälkeen olen Suomessakin käyttänyt rasvaa.
No kuule, monta kertaa! Kalpea iho jossa on kaksi sävyä: albiino tai tomaatti.
Ja vaikka olen lähes nelikymppinen, tulee joka vuosi yllätyksenä se että jo kevätaurinko polttaa !
Esim. kerran vein tuolloin taaperoikäistä tyttöä puistoon ja ajattelin ,etten ehdi palaa kun aamu ja puistoa varjostivat puut. Olimme siellä jotain klo 10-12 välisen ajan, minulla sortsit ja tuubitoppi päällä. Tytölläkin oli vain hihaton mekko, mutta istui aika paljon hiekkalaatikolla puun alla ja päässä oli vielä sellainen lippis jossa niskasuoja. Kun minä taas istuin penkillä suorassa paahteessa ja aamulla sitten olivat punaisena olkapäät, rinta ja toinen käsivarsi....
Varmaan joka kesä lapsena. Nyt pelkään melanoomaa..
Teini-ikäisenä festareilla kun heiluin niskalenkkitopissa kännissä kuin käki, poltin selkäni ja kasvoni pahasti, junassa ihmiset tuijottivat kun naamani näytti olevan irtomassa... ja toisella kertaa poltin POLVENI , kun join kahvia ja fiilistelin ensimmäisen oman asuntoni parvekkeella jalat ojennettuna aurinkoon.
Kerran kun olin joskus nuorena poimimassa mansikoita kesätyönä. Kiinalainen mummeli sitten alkoi koskettelemaan punaisia kipeitä olkapäitä, auts.
Vierailija kirjoitti:
Kerran kun olin joskus nuorena poimimassa mansikoita kesätyönä. Kiinalainen mummeli sitten alkoi koskettelemaan punaisia kipeitä olkapäitä, auts.
Koskettelemaan hmmm. mielenkiintoista. Kerro lisää.
Nää on kyllä hankalia hetkiä nämä helleputket.
Pitkän talven ja kylmän kevään jälkeen tekisi mieli olla joka hetki auringossa mutta mun iho punottaa jo tarpeeksi. Mites nyt sitten kun tänään ja huomenna on vielä hellettä :(
Ikää 19wee ja olin juuri muuttanut omaan asuntoon joka oli seitsemännessa kerroksessa ja parveke suoraan petolliseen aamuaurinkoon päin . Päätin sitte pestä parvekkeen siitepölystä bikinit päällä ja multa kärtsähti selkä, olkapäät, niska (kun hiukset nutturalla), naama ja reidet ! Olin punainen kuin jku vatun intiaani ja nukkuminen teki tosi kipeetä.
[/quote] Koskettelemaan hmmm. mielenkiintoista. Kerro lisää.[/quote]
En tiedä miksi, ei ollut yhteistä kieltä. Ehkä luuli etten ole itse huomannut palamista tai jotain ja halusi huomauttaa asiasta?
Lapsena Espanjassa, onneksi en muista itse mitään! Selkä vesikelloilla ja auringonpistos, lääkäri tuli katsomaan minua hotellihuoneeseen.
15-vuotiaana paloin kunnolla uimarannalla, kun vedessä ei huomannut kuumuutta, kotona vasta totesin että selkä ja jalat olivat ravunpunaiset ja kipeät.
Parikymppisenä kun käytin vielä naruolkain toppeja hartiat ja dekoltee paloivat joka kesä.
Nykyään käytän suosiolla suojakerroin 30 aurinkorasvaa :D
Aikoinaan ulkomailla, kivasti kuoriutui iho pois
Kun ei ollut tuolloin miestä, lapsia eikä töitä tuli usein alettua alkon ottaminen heti aamusta. Olin nuori ja huoleton taiteilijasielu. Tuona aamuna sain idean maalata yhden tuolin parvekkeella , raahasin kannettavan cd-soittimen seuraksi ja otin lasin punkkua. Useamman lasillisen. En sitten ollut tajunnut auringon siirtyneen ja hääräilin onnessani pelkissä tissiliiveissä sekä farkkushortseissa, illalla suihkussa teki todella kipeää ja kun tutkin vaurioita kokovartalopeilin edessä totesin polttaneeni takareiteni sekä selkäni niskasta häntäluuhun . Pahasti. Uskoin että jäisi pelkkään punoitukseen, mutta nahat lähtivät.
Oltiin viime kesänä myymässä Hietsun kirppiksellä, ihan perus suht lämmin päivä, mulla off shoulder toppi. Tietenkin paloin hartioista vesikelloille.