Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kai minulla on oikeus istuttaa/viedä isäni haudalle kukkia?

Vierailija
13.05.2018 |

Taustatietoja: vanhempani erosivat ollessani 3-vuotias. Olen nyt 51-vuotias.
Isäni meni aikanaan uudelleen naimisiin ja sai uuden vaimonsa kanssa neljä lasta, jotka siis ovat sisaruspuoliani.
En ole n. kymmeneen vuoteen ollut heidän kanssaan muissa kuin isäni viitisen vuotta sitten tapahtuneen poismenon vuoksi.
Ei ole ollut riitoja, ei perintäasioissa eikä muutenkaan.

Kävin toissapäivänä isäni haudalla pitkään aikaan, koska asun parin sadan kilometrin päässä kyseisestä haudasta.
Hautaa on hoitanut tähän päivään saakka lähinnä äitini, isäni ex-vaimo, jonka olen pyytänyt istuttamaan haudalle kesäkukat. Ja tietenkin olen maksanut hänelle kukista.

Itse olen vienyt jouluisin havukranssin, pääsiäisin narsissiruukun, syksyllä minä tai äitini olemme istuttaneet callunoja.

Koska haudalla on useimmiten siellä käydessäni ollut joku kynttilänjämä, ovat sisaruspuolenikin siellä kaiketi vierailleet.

Yllätyksekseni huomasin toissapäivänä, että isäni haudalle oli oikein istutettu kukkia.
Minulla oli mukanani valkoinen ruusuruukku ja pieni kuokka, koska olimme puhuneet äitini kanssa, että se on ns. välikausikukka ennen kesäistutusta.

Äitini oli sitä mieltä, että olisimme vieneet (toisenkin) ruusun isovanhempieni haudalle, mutta minä halusin jättää sen isäni muistoksi.
En sotkenut tai koskenut jo olemassa olleita kukkia, vaan istutuin ruusuni ihan siististi orvokkien viereen.

Teinkö väärin?
Astuinko varpaille, kun joku muukin vihdoin oli nähnyt pientä vaivaa isämme muistoa kunnioittaen?
Omasta mielestäni en.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyikö joku lupaa sinulta niiden kukkian istuttamiseen? Vastaus käy myös tuohon kysymykseesi.

Vierailija
2/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein olet tehnyt. Penkistä on varmasti tullut varsin sievä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään, veit isäsi haudalle kukkia. Tottakai saat isääsi muistaa.

Vierailija
4/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti. Äitini haudalle kävi usein hänen hyvä ystävänsä, nyt jo itsekin kuollut, joka asui vain parin sadan metrin päässä hautausmaasta, laittamassa usein kukkia. Ei tullut mieleenkään loukkaantua, vaan pidin sitä kauniina eleenä. Samoin isäni (menehtyi pari vuotta sitten) oli siitä jopa iloinen. Sen lisäksi meidän omat kukat. Siitä tuli kaunis hauta.

Vierailija
5/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein isäni haudalle orvokkeja jo kauan sitten. Unohdin asian ja huolissani vein ruusun. Siellä ne munun orvokit plus muu orvokkiruukku oli. Isän siskot oli vieneet. Vein ruusun äidille.

Kuka vaan saa viedä haudalle kukkia

Vierailija
6/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on lohduttavaa saada huomata etten ole suruni kanssa yksin. Isäsi kiittää ap. 

Vierailija
7/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi käyt niin usein vaikka asut kaukana? Miksi äitisi hoitaa haitaa vaikka ovat eronneet 48 vuotta sitten?

Vierailija
8/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi käyt niin usein vaikka asut kaukana? Miksi äitisi hoitaa haitaa vaikka ovat eronneet 48 vuotta sitten?

Lyhyt vastaus: käyn "usein" äitini luona ja samalla käymme hautausmaalla, joka on n. 5 min. ajomatkan päässä.

Äitini on hoitanut isäni hautaa hyvänhyvyyttään pyynnöstäni -kuten kai ap-kirjoituksessani mainitsin-, minua ja isääni kunnioittaen.

Hän on samassa kaupungissa kuin exänsä hauta.

Äitini ei HOIDA hautaa, vaan on vain istuttanut vuosittain jotain, jos ja kun en itse ole ollut paikalla.

Vierailija
9/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voit laittaa kukkasi. Haudalla on yleensä virallinen hoitaja? Oletko sinä se vai sisaruksesi? Minusta ehkä hieman kummallista, että ex-vaimo istuttelee kukkia haudalla... On hitusen vähemmän kummallista, jos olette sopineet, että sinä olet vastuussa haudan hoidosta. Tosi outoa, jos leski ja sisarpuolet vastuussa ja exä käy siellä omin luvin puuhastelemassa.

Miksi leski ei hoida?

Vierailija
10/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voit laittaa kukkasi. Haudalla on yleensä virallinen hoitaja? Oletko sinä se vai sisaruksesi? Minusta ehkä hieman kummallista, että ex-vaimo istuttelee kukkia haudalla... On hitusen vähemmän kummallista, jos olette sopineet, että sinä olet vastuussa haudan hoidosta. Tosi outoa, jos leski ja sisarpuolet vastuussa ja exä käy siellä omin luvin puuhastelemassa.

Miksi leski ei hoida?

Siis joku "hallitsee" sitä hautaa. Jos se on Ap, niin ymmärrän äidin avun. Jos se on leski tai sisarukset, olisi ehkä sen exän syytä pysyä pois. Ap voisi toki viedä kukkia isänsä haudalle, mutta ex-vaimon 50-vuoden takaa kannattaisi jättää varsinainen istuttaminen tekemättä ja jättää kukka tai kynttilä halutessaan muistoksi.

Vierailija
11/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi leski ei hoida?

Tietooni ei ole tullut virallisia hoitajia. Mikä se on? Ei juridiikka sellaista tunne.

Muut isäni lapset eivät ole kaiketi tehneet haudanhoitosopimusta.

Onhan se periaatteessa erikoista, että "ex-vaimo istuttelee kukkia haudalla", mutta ottaen huomioon äitini ja isäni erosta kuluneen ajan ja sen, että äitini on tehnyt istutukset minun (ja tyttäreni) puolestani ilman sarvia ja hampaita, asiassa ei ole mitään erikoista. :)

Vierailija
12/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leski ei isäni haudalle voi tehdä mitään, koska hänkin edesmeni.

Vierailija
13/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi leski ei hoida?

Tietooni ei ole tullut virallisia hoitajia. Mikä se on? Ei juridiikka sellaista tunne.

Onhan se periaatteessa erikoista, että "ex-vaimo istuttelee kukkia haudalla", mutta ottaen huomioon äitini ja isäni erosta kuluneen ajan ja sen, että äitini on tehnyt istutukset minun (ja tyttäreni) puolestani ilman sarvia ja hampaita, asiassa ei ole mitään erikoista. :)

Jonkun on oltava hautaoikeuden haltija. Aika usein haudoilla on jokin perushoito (vaikka kukkahoitoa ei olisikaan). Eikö leskeä ole haudattua isäsi kanssa?

Vierailija
14/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi leski ei hoida?

Jonkun on oltava hautaoikeuden haltija. Aika usein haudoilla on jokin perushoito (vaikka kukkahoitoa ei olisikaan). Eikö leskeä ole haudattua isäsi kanssa?

Se hautaoikeuden haltija päättää hoitaako itse vai maksaako jonkinlaisen hoidon. Hän myös hallitsee sitä kenet jatkossa saa hautaan haudata. Esimerkiksi, jos haluaisit haudata äitisi samaan hautaan isäsi kanssa, voisit tehdä sen, jos olisit isäsi haudan hautaoikeuden haltija. Jos taas et ole, sinun pitäisi kysyä hautaoikeuden haltijan lupaa (etkä välttämättä saisi sitä).

Vierailija
15/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin haudalla on usein joku outo kukka tai kynttilä. Ihana, että joku muukin muistaa.

Vierailija
16/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni leskeä ei ole haudattu samaan isäni kanssa.

Miksi? Tarina ei kerro.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi