Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko tosiaan olla aikuisella ihmisellä ulkohuussi ja kyykkypissa kynnyskysymys mökille tulla??

Vierailija
13.05.2018 |

Vai onko tässä jotain muuta nyt takana?
Mökkimme on helpon matkan päässä, tilaa on erittäin runsaasti, vieraille on tupa omilla terasseilla ja laitureilla. Ei käärmeitä, kallioita tai muutenkaan mitään liian eksoottista: vanha maalaistaloa isolla tontilla, puutarha ja merta. Että enpä voisi upeampaa paikkaa kuvitella.
Tänne ei ole vedetty sisälle mitään suihkuja tai vesivessoja. Lämminvesi tulee keittiöön sisään ja likavedet ulos. Tässä halutaan ihan vanhaa taloa säästää ja kunnioittaa.
Vessassa käydään siis pihan perällä ja pissat kyykkyllä. Yöllä käytetään kuistin yhteyteen perustettua pikkuista pakastavaa vessaa, tai voi toki mennä pihallakin jos haluaa tavata vaikka peuroja.
Niin tämä nyt sitten lyö umpeen sukulaisnaisen, 35vee, joka ei voi viipyä täällä kuin juuri sen ajan minkä ehkä ruuminaukot kestää!?
Ei kait voi näin vaikeaa? Asiat on asioita ja ne hoidetaan. Rauhassa saa olla eikä huussi ole missään keskellä pihaa. Enkä tajua että joku pissan päästäminen voi kovin vaikeaa olla.
Onko tää joku vakavakin vaiva ja syndrooma, vai pelkkää ylihyysteerisointia?
Mies sanoikin, että kävis armeijan niin oppisi että vessa-asiat on vaan asioita jotka pitää hoitaa, oli mikä oli.

Kommentit (374)

Vierailija
61/374 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole ollut kenellekään ongelma, tosin meillä huussiin saa myös pissata. Yleensä niin naiset kuin miehetkin kuitenkin valitsee sen muualle kusaisemisen, tontti on iso ja puskanperiä riittää, ei tartte kenellekään pyllistellä. Pyyhit''n kyllä, mutta papaerit menee poltettavien pussiin tai sinne huussiin. Mutta huussiin saa ja myös pitää  jossain määrin pissata (Biolanin kompostoiva). 

Samoin meillä tulee vesi sisään, saunassa on suihku. Itse en pitäisi "kantovettä" ongelmana, mutta sitä vettä pitää sitten saunassa olla tarpeeksi. Juuri talvella olimme miehen perheen mökillä, jossa vesi kannetaan saunalle ja talvella avannosta. Menin vikana saunaan  ja shamppoot päässä tajusin muun perheen käyttäneen kaiken veden niin vähiin että hätäisesti sain pään huuhdeltua, en kovin hyvin kuitenkaan. 

No nyt on jollekulle ongelma. Tyypillinen vastaus: "Ei tästä ole kukaan valittanut..." kun ensimmäinen valittaa. Ovat varmaan hammasta purren kyykkineet siellä pusikossa, kun olette antaneet ymmärtää, että huussiin ei pitäisi päästää kovin paljon nestettä. Ei kaikki ole sellaisia luonnonlapsia kuin te. Metsäretket on erikseen.

Vierailija
62/374 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin pelkään lukkeja (joita tähän aikaan vuodesta ei ole juuri ollenkaan). Kammoan pieniä huusseja, joissa joutuu olemaan lähellä seiniä.

Käyn kyllä silti mökeillä ja tarvittaessa pissailen uloskin. Ajattelen niin, että vesivessa on oikeasti aivan mieletön ylellisyys. Vähän yli sata vuotta sitten tulivat ensimmäiset kaupunkien keskustoihin.

Suurin osa ötököistä ei haittaa mua luonnossa, mutta en halua niitä lähelleni kun olen huussissa. Siellä pöntössä voi olla kärpäsiä ja koko ajan pitää vahtia ettei mikään kiipeä housuun :D meidän mökillämme on huussi kesällä ja syksyllä täynnä lukkeja, joita pelkään. On meillä sisävessakin, mutta mieluummin käyttäisin ympäristöystävällistä huussia. Öisin ja lukkiaikaan kuitenkin suosin sisävessaa, ellei joku ole ensin käynyt heittämässä niitä otuksia ulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/374 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko se sama pelle, joka provoili rippijuhlien pitämisestä mökillä. Mökkiprovot taitaa olla sydäntäsi lähellä.

Vierailija
64/374 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyykkypissalla käydään kuten nimikin kertoo, että kyykäten ja ei sitten muuta. Tuuli hieman huulia kuivailee kun rauhassa hetken odottaa, housut jalkaan ja menoksi. Mitään papereita, sen enemmpiä käytettyjä tai käyttämättömiä aleta taskuissa ja käsissä kantamaan! Alusvaatteet vaihdetaan joka tapauksessa joka päivä, joten kyllä näillä pitää pärjätä.

En oikein ymmärrä teitä paperin kanssa pusaajia, mihin te sitten niitä laitatte?

Meillä on mökillä ulkohuussi, aika ovelassa paikassa semmoista luonnon kallioon muovaamaa polkua pitkin. Eli sinne ei mene tutukaan enää iltapimeällä, saatika vieraamman muutenkaan. Mustikanvarpujen joukkoon on vuosia liruteltu eikä ongelmia: itikoilta tai käärmeenpuremista häpläreissäkään.

Vierailija
65/374 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan jopa ulkohuusseja, puhumattakaan nyt tuollaisesta systeemistä, että pitkin pihoja pitäisi kyykkiä. Kun me oltiin mökkiä hankkimassa, oli yksi ehdoton vaatimus sisävessa. Rakastan mökkeilyä ja vietän kesäisin pitkiä aikoja meidän mökillä, ei ole mitään ihanampaa kuin päästä kaupungista sinne luonnonrauhaan, saunoa puusaunassa ja uida omassa rannassa kesäillassa... mutta en ymmärrä mitä lisäarvoa kaikkien mahdollisten mukavuuksien karsiminen joillekin tuo siihen mökkeilyyn. Minulla ainakin on puhtaampi ja mukavampi olo kun saan käydä oikeassa sisävessassa, ei ole ötököitä, ei muiden ulosteiden hajua, saa pestyä kädet kunnolla saippuan kanssa ja tarvittaessa käytettyä käsisuihkua. Eikä ole kyse siitä etten osaisi tai pystyisi, harrastanut vaellusta vuosikausia ja niillä reissuilla ei juuri muuta mahdollisuutta ole kuin käydä kyykkypissalla, en vain keksi yhtään syytä miksi haluaisin sellaista mökillä harrastaa. Puhumattakaan että lähtisi jonnekin vieraiden ihmisten k*sisille pihoille kyykkimään. 

Ja lisäksi ap kannattaa ottaa huomioon, että vaikka sinun mielestäsi se sinun mökkisi on suurin piirtein paratiisi (kuten kieltämättä minunkin mielestä omani), niin se on sitä vain sinulle, kaikki muut eivät jaa tuota näkemystä. Kaikki eivät viihtyisi mökillä vaikka millaiset mukavuudet siellä olisi. Minulla on sellainen käytäntö, että olen sanonut niille ihmisille joiden vierailut ovat mieluisia, että "olette sitten tervetulleita käymään mökillä tänäkin kesänä, ilmoitelkaa jos on jossain välissä aikaa", eli tietävät olevansa tervetulleita mutta en rupea sinne ketään mankumaan koska tiedän varsin hyvin että se ei ole kaikkien juttu. Saavat siis tulla jos itse haluavat, mutta mitään paineita ei ole eikä tarvi keksiä tekosyitä kieltäytymiseen jos ei haluta tulla. Kuulostaa tosi ahdistavalta että kyttäilet jonkun sukulaisen vessassa käyntiä ja ruodit miksei tule.

Vierailija
66/374 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyykkypissalla käydään kuten nimikin kertoo, että kyykäten ja ei sitten muuta. Tuuli hieman huulia kuivailee kun rauhassa hetken odottaa, housut jalkaan ja menoksi. Mitään papereita, sen enemmpiä käytettyjä tai käyttämättömiä aleta taskuissa ja käsissä kantamaan! Alusvaatteet vaihdetaan joka tapauksessa joka päivä, joten kyllä näillä pitää pärjätä.

En oikein ymmärrä teitä paperin kanssa pusaajia, mihin te sitten niitä laitatte?

Meillä on mökillä ulkohuussi, aika ovelassa paikassa semmoista luonnon kallioon muovaamaa polkua pitkin. Eli sinne ei mene tutukaan enää iltapimeällä, saatika vieraamman muutenkaan. Mustikanvarpujen joukkoon on vuosia liruteltu eikä ongelmia: itikoilta tai käärmeenpuremista häpläreissäkään.

Voi oksennus. Ja sitten syötte ne mustikat.

Vierailija
67/374 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla. Itse olen niin mukavuudenhaluinen, etten nauti noin "alkeellisesta" mökkielämästä.

Vierailija
68/374 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko se sama pelle, joka provoili rippijuhlien pitämisestä mökillä. Mökkiprovot taitaa olla sydäntäsi lähellä.

Ei meillä ole lapsia ollenkaan. Siksihän mielellään sukulaisia lapsineen kutsutaankin. Mökki on meillä kyllä enemmänkin kartano tai tila, kuten olen tässä yrittänyt kuvailla. Mutta jokainen lukee omalla tavallaan viestejä. Eli sää näet jtn mökkiprovoja tässä.

Vierailija
69/374 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies sanoikin, että kävis armeijan niin oppisi että vessa-asiat on vaan asioita jotka pitää hoitaa, oli mikä oli.

Ai että ihan miehen kanssa olette tämän sukulaisnaisen vessa-asioita kytänneet ja ruotineet. Huh huh, kuulostatte todella ahdistavilta ihmisiltä. En yhtään ihmettele jos eivät halua tulla.

Toisekseen, se mökki ei ole mikään armeija. Tuskin on kyse siitä etteikö tuo sukulaisnainen pakon edessä kykenisi kyykkypissalla käymään, vaan siitä että hän ei halua tulla viettämään omaa vapaa-aikaansa ja lomaansa epämukaviksi kokemiinsa oloihin. 

Vierailija
70/374 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voisi? Tiedän muutamankin ihmisen, joille ulkohuusi on täysin käymätön paikka. Tai riuku. Jos ei ole sisävessaa, ei nämäkään ole siellä. 

Vierailija
71/374 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi oksennus. Ja sitten syötte ne mustikat.

Mä tämän kyllä jo arvasin: kyllä tosiaan leivotaan erittäin maukasta mustikkapiirakkaa peltikaupalla ja osa pakkaseen vieraanvaraksi!

Luuletko että joku yksittäinen mustikka jotenkin imee ja kypsyy parin pissapisaran jälkeen eri tavalla? Että siihen marjaan tarttuu ja takertuu ureabasilleja? Ettäkö ne maistuu tai tartuttaa sen marjan?

Sun pitää mennä uudestaan johonkin peruskouluun, ota biologiaa ja jotain extrakursseja ihan vaan siitä miten luonto toimii. Esim ruuan kypsentämisen vaikutus.Mä jaksa näitä persebakteereista jauhavia.

Vierailija
72/374 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhottaisi vetää alushousut jalkaan pyyhkimättä. Vaikka kuinka vaihdetaan joka päivä alusvaatteet, niin sen päivän kuitenkin joutuu sitten olemaan niissä pissaisissa alushousuissa. Ja ei, en usko että se tuuli sitä sun alapäätäs kuivaa niin tehokkaasti. Ei sillä että sun alusvaatteesi ja alapääsi minun ongelmani olisi, elät tottakai miten itse tykkäät... Mutta minä kyllä viihdyn mökilläkin parhaiten kuivana ja puhtaana. En ymmärrä miksi se mökkeily on joillekin synonyymi mahdollisimman epämukaville oloille.

Vierailija
73/374 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole ollut kenellekään ongelma, tosin meillä huussiin saa myös pissata. Yleensä niin naiset kuin miehetkin kuitenkin valitsee sen muualle kusaisemisen, tontti on iso ja puskanperiä riittää, ei tartte kenellekään pyllistellä. Pyyhit''n kyllä, mutta papaerit menee poltettavien pussiin tai sinne huussiin. Mutta huussiin saa ja myös pitää  jossain määrin pissata (Biolanin kompostoiva). 

Samoin meillä tulee vesi sisään, saunassa on suihku. Itse en pitäisi "kantovettä" ongelmana, mutta sitä vettä pitää sitten saunassa olla tarpeeksi. Juuri talvella olimme miehen perheen mökillä, jossa vesi kannetaan saunalle ja talvella avannosta. Menin vikana saunaan  ja shamppoot päässä tajusin muun perheen käyttäneen kaiken veden niin vähiin että hätäisesti sain pään huuhdeltua, en kovin hyvin kuitenkaan. 

No nyt on jollekulle ongelma. Tyypillinen vastaus: "Ei tästä ole kukaan valittanut..." kun ensimmäinen valittaa. Ovat varmaan hammasta purren kyykkineet siellä pusikossa, kun olette antaneet ymmärtää, että huussiin ei pitäisi päästää kovin paljon nestettä. Ei kaikki ole sellaisia luonnonlapsia kuin te. Metsäretket on erikseen.

Anteeksi mitä?

Kukaan ei ole millään lailla rajoittanut, noissa kompostoivissa husseissahan on jopa erottelu sille pissalle, sinne saa pissata just niin paljon kuin huvittaa.

Jostain syystä, kun on iso tontti ja kolme mökkiä, niin porukka on kokenut kätevämmäksi puskapissaamisen siinä tilanteessa kun istuu iltaa "ylätalossa" josta on matkaa huussille ehkä 200 m. Edelleenkään, kukaan ei ole millään lailla rajoittanut menemästä niihin huusseihin pissaamaan, meillä on kaksi Biolanin kompostoivaa huussia

Ei meillä mökillä ravaa mitään tuntemattomia kylänmiehiä jotka ei uskalla mielipdettään sanoa, sen verran on tuttua porukkaa, että kaikki tasan tietävät mihin tulevat ja millaisissa olosuhteissa sitten vessahommelit tapahtuu. Yksi ystäväni menee aina huussiin, tässäkin ketjussa mainitusta syystä: leikattu polvi ei tahdo kestää kyykkimistä. Mikään pakkohan kenenkään ei ole vieraaksi tulla, enemmän on ollut tulijoita kuitenkin, huussista huolimatta.  Kyllä mä ymmärrän ettei kaikki halua tai edes pysty asioimaan huussissa ja se on ihan ok. Meidän mökki ei vaan sitten ole se vierailukohde heille ja se on ihan ok. 

Vierailija
74/374 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kun eivät viihdy kusisissa pikkareissa ja nauti ruokia, jotka on valmistettu huonolla käsihygienialla.

Vierailija
75/374 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtava paikka! Yönseutu pidätellään isompaa hätää ja ripsukkaa. Kyläpaikkojen aatelia!

Vierailija
76/374 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään ihan järjettömästi hämähäkkejä, enkä ole vielä nähnyt yhtään puuceetä, jossa niitä ei majailisi kokonaista armeijaa. Puskapissalla voin käydä, kun pääsen valitsemaan paikan, mutta tuskin isäntäväki haluaa minun vääntävän myös pjaskat siihen polun viereen, kun en uskalla mennä huusiin. Siksi kyläilyni kestää vain siihen asti, kun on päästävä ihan oikeaan vessaan.  Ikää on 36 v ja olen nainen.

Vierailija
77/374 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhottaisi vetää alushousut jalkaan pyyhkimättä. Vaikka kuinka vaihdetaan joka päivä alusvaatteet, niin sen päivän kuitenkin joutuu sitten olemaan niissä pissaisissa alushousuissa. Ja ei, en usko että se tuuli sitä sun alapäätäs kuivaa niin tehokkaasti. Ei sillä että sun alusvaatteesi ja alapääsi minun ongelmani olisi, elät tottakai miten itse tykkäät... Mutta minä kyllä viihdyn mökilläkin parhaiten kuivana ja puhtaana. En ymmärrä miksi se mökkeily on joillekin synonyymi mahdollisimman epämukaville oloille.

Mä käytän aina paperia myös kyykkypissalla. Myös metsäretkellä, Metsäretkellä on erikseen pieni roskapussi, jonne ne paperit voi muiden roskien ohessa laittaa. Mökillä otan pissalle mennessäni palan paperia mukaan, pyyhin ja nakkaan tilanteesta riippuen joko saunan poltettavien roskiin, kompostiin, mökissä poltettavien roskien joukkoon, huussiin tai tulipaikalle . Käyn kyykkypissalla vain ja ainoastaan siksi, että se on nopsempaa ja helpompaa kuin mennä erikseen huussiin, mitään muuta syytä siihen ei ole - ei huussin säästämistä tms. Joka päivä kuitenkin jossain joku tuli poltetaan, eikä me nyt niin jumalattomasti kuseskella, että sitä paperia ihan riesaksi saakka olisi. 

Vierailija
78/374 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja synonyymi sille että haiset kuselle jatkuvasti.

Vierailija
79/374 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mitä?

Kukaan ei ole millään lailla rajoittanut, noissa kompostoivissa husseissahan on jopa erottelu sille pissalle, sinne saa pissata just niin paljon kuin huvittaa.

Jostain syystä, kun on iso tontti ja kolme mökkiä, niin porukka on kokenut kätevämmäksi puskapissaamisen siinä tilanteessa kun istuu iltaa "ylätalossa" josta on matkaa huussille ehkä 200 m. Edelleenkään, kukaan ei ole millään lailla rajoittanut menemästä niihin huusseihin pissaamaan, meillä on kaksi Biolanin kompostoivaa huussia

Ei meillä mökillä ravaa mitään tuntemattomia kylänmiehiä jotka ei uskalla mielipdettään sanoa, sen verran on tuttua porukkaa, että kaikki tasan tietävät mihin tulevat ja millaisissa olosuhteissa sitten vessahommelit tapahtuu. Yksi ystäväni menee aina huussiin, tässäkin ketjussa mainitusta syystä: leikattu polvi ei tahdo kestää kyykkimistä. Mikään pakkohan kenenkään ei ole vieraaksi tulla, enemmän on ollut tulijoita kuitenkin, huussista huolimatta.  Kyllä mä ymmärrän ettei kaikki halua tai edes pysty asioimaan huussissa ja se on ihan ok. Meidän mökki ei vaan sitten ole se vierailukohde heille ja se on ihan ok. 

Sun aloituksesta taisi moni saada väärän kuvan, että sitä olisi jotenkin rajoitettu sitä huussin käyttöä, ja myöhempien viestiesi seuraaminen on hieman hankalaa, olisi paljon helpompaa jos kirjoittaisit viestien perään esim "Ap." niin ei tarvisi arpoa mitkä viestit tulevat ap:lta ja mitkä muiden kommentoijien kyykkypissakertomuksia. :) 

Mutta hyvä jos ymmärrät, etteivät kaikki halua asioida edes huussissa, sitten ei varmaan tarvi edes sen sukulaisnaisen vessassa käymisiä ruotia. Ihan kuten itse sanot, se teidän mökki ei ole paikka jossa he haluaisivat aikaansa viettää ja sekin on ihan ok, ei kaikkien tarvitse.

Vierailija
80/374 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on nykyään kultalusikat perseessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän