Englannissa asuvat. Onko niillä paikallisilla lapsilla ihan oikeasti koulussa eväänä sipsipussi ja suklaapatukka.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Sinä oletettavasti suomalainen ap: syötkö oikeasti jäätelöä talvellakin? Miksi?
Onko lapsellasi oikeasti karkkipäivä? Miksi?
Syötkö tosiaan leipää joka päivä? Miksi?
Laitatko leivällesi ravintoköyhää ja leivälle kuulumatonta kurkkua? Miksi?
Menetkö perheesi kanssa ”ravintolaan”, eli pizzeriaan? Miksi?
Syötkö välipalaa vaikka olet aikuinen? Miksi?
Miksi kirjoitit tämän viestin? Miksi?
Mä olen myös ollut kuukauden vaihdossa. Söin melkein koko vaihtoajan Corn Flakeseja aamiaiseksi, siis ihan paljaita maissihiutaleita maidon kera niinkuin nyt täälläkin yleensä. Pari ekaa kertaa joku tuli sokeri- ja hillopurkkien kanssa viereen höseltämään, että "kyllä sä voit kysyä meiltä, jos et löydä tarvikkeita". En vain millään pystynyt ottamaan enää mitään makeutusta niihin muroihin, kun mielestäni se UHT-maito (tai mikälie, mitä tuntuivat käyttävän siellä, oli muuten myös erittäin ällöä huoneenlämpöisenä, jos jääkaapissa ollut purkki loppui) oli jo niin makeaa. Hämmentyivät kovasti, kun kohteliaasti selitin, että tykkään syödä näin. Muut aamiaisvaihtoehdot vain olivat paistettua munaa tai sitten leipä, jonka päälle ei ollut tarjolla juuri mitään leivän päälle "kuuluvaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mita luulette siina autuaaksitevassa salaatinlehdessa ja kurkkusiivussa olevan? 99.99% vetta.
Ei se suomalainen ruokavaliokaan kovin terveelta kuulosta: Makaroonilaatikkoa, nakkisoppaa, perunoita ja kastiketta ja joka ruokaan tungetaan kermaa ja juustoa. Leipaa, leipaa ja taas leipaa jopa paaruoan kanssa. Ja kaiken kruunaa karkkipussi.
Mitä leipä on tehnyt sinulle?
Liikakiloja ja vatsanvaanteita.
Minä muistan kun olin 14 vuotiaana kielikurssilla tuolla. Isäntäperhe huolehti että saatiin päivän lounas mukaan, lounas oli aina hyvin samanlainen: minipussi viinietikkasipsejä, pikkuinen mehujään tapainen patukka, jotain leipää... olikohan joku pillimehu tms juotavaa vielä, en muista tarkemmin.
Niinä päivinä kun ei ollut kielikurssin tunteja tms vaan syötiin perheen luonalounas, tarjosivat perinteisesti pelkkää leipää ja hilloa yms päälle.
Olihan se vähä hassua suomalaiseen ruokailuun tottuneelle.
Illalla olikin usein niin nälkä illallisesta huolimatta että kävin kaverini kanssa juuri ennen kotiituloaikaa (klo 23) syömässä läheisellä millälie burgeripaikalla melkein joka ilta x) kun oli tottunut kahteen kunnon ruokaan... Kun aamiainenkin oli yleensä jotain muroja vaan niin illalal nälkä oli kova.
Oman kokemukseni mukaan briteillä ei juuri ole kotona ruokaa arkena.
Myös Ranskassa välipala oli usein suklaata, se luki ihan ohjeissa. Vanhemmat siis vuoroviikoin hoitivat koko luokalle välipalan ja yhtenä artikkelina oli suklaa. Muutenkaan sokeri ei todellakaan ollut mikään mörkö. Ranskalaiset varmaan järkyttyisivät suomalaisesta, melko karusta päiväkotiruoasta: kaurapuuro aamulla ja jotain kiusausta ruoaksi ja pala porkkanaa välipalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan briteillä ei juuri ole kotona ruokaa arkena.
Mulla on vähän samanlainen kokemus. Mutta olen miettinyt, että koska ne sitten oikein syö? Työskentelen nimittäin tällä hetkellä brittiporukassa (toimisto), eikä ne tunnu täällä töissäkään syövän. Suomalaistoimistoissa puputetaan koko ajan jotain mutta täällä ei kukaan koskaan syö. Lounaalla toki käyvät, jos käyvät mutta ei mitään muuta vaikka päivät ovat pitkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä englantilaisista, mutta ainakaan saksalainen kouluni ei ollut aivan niin paha kuin olin esim joskus saksankirjasta lukenut, en tainnut nähdä kellään suklaapatukoita tms. Eväänä oli 2-4 kpl voileipiä, jotka olivat kyllä sinänsä aikamoista valkeaa pullamössöä (ja aivan hirveä määrä hiilareita, kun kotona olin tottunut syömään saksalaisten viikon leipäannoksen ehkä puolessa vuodessa). Tietty leivän päälle tarjottiin Nutellaa, mutta laitoin kinkkua ja juustoa. Salaattia tai tuoretta kurkkua ei edes tarjottu. Hieman kotiuduttuani rohkenin pyytää tummaa leipää, ja sain lähteä kauppaan mukaan valitsemaan. Löytyi jotain murenevaa, kuivaa ja hemmetin siirappista dieettikänttyä. Söin kiltisti sen pussin loppuun ja vaihdoin kaikessa hiljaisuudessa takaisin höttöön. :D Ja sitä leipää tuputettiin, perhe kauhisteli monesti kun otin vain yhden viipaleen koko päiväksi. Todellisuudessa ne viipaleet olivat niin järkyttävän isoja, että toisinaan en jaksanut syödä sitäkään.
Kun tuli kesä ja kuuma, monet kävivät ostamassa jäätelöpakkauksen välitunnilla ja jakoivat kaverien kesken.
Ai niin, kotieläimille syötettiin myös leipää. Naapurilla oli jotakin vuohennäköisiä otuksia, jotka eivät kuitenkaan kai olleet vuohia (kyllä, olen kaupungista), ja niiden aitaus oli täynnä homehtuvia sämpylöitä. Toinen heppu piti peuroja takapihalla. Siellä ei vissiin hirveästi eläintenkään terveydestä tiedetty.
Nyt jäi häiritsemään mitä olivat nämä vuohennäköiset eläimet? Lampaita? T. Toinen kaupunkilainen.
Vain Suomessa on ruokahysteria ja kuvitellaan sen avulla saavan ikuinen nuoruus, terveys ja pitkäikä, vaikka ruualla on hyvin pieni merkitys, vaan sen edelle menevät geenit ja muut elämäntavat esim. onnellisuus, tyytyväisyys, stressitaso, riittävä lepo ja yöunet jne. joista niin harvoin puhutaan.
Jos ruualla olisi niin suuri merkitys, kun täällä moni kuvittelee ja uskoo, Suomessa eläisi maailman tervein kansa, mutta näin ei ole ja jo ihan tilastollisestikin Suomessa syödään kaikista Eu-maista vähiten sokeria tai käytetään makeita mehuja ja virvoitusjuomia, mutta silti ei voida hyvin, ainakaan henkisellä tasolla.
Ap. kuvaili Englantilaista ruokailutottomuksia, mutta yhtälailla se pätee suurempaan osaan maita, paitsi Suomeen.
Täällä sipsit, vaalea leipä, hillot, mehut, leivokset jne. ovat nykyään ihmisen tuhon tie.
Olen ollut pari kertaa kielikurssilla ja kerran aupairina Englannissa. Kyllä ne eväslounaat on aina olleet jotain yksittäispakattuja keksejä, sipsejä, suklaapatukka -tyyliä.
Aamupala oli aina weetabixiä, lounaalla (kun oli kotona) vaalea paahtoleipä, valkoisia papuja tomaattikastikeessa ja ehkä tomaatti. Siellä muuten opin tykkäämään noista pavuista ja käytän niitä edelleen. Kyllä illalla syötiin ruoka, yleensä tyyliin perunamuusia ja jauhelihakastiketta/makkaraa. Ainoa vihannes oli herneet. Ei siis mitään tuoretta salaattia. Enkä muista että kalaa oltasiin syöty, paitsi fish and chips joskus (leivitettynä, uppopaistettua).
Muistakaa, että pubissa myös käydään ahkerasti.
Vierailija kirjoitti:
Myös Ranskassa välipala oli usein suklaata, se luki ihan ohjeissa. Vanhemmat siis vuoroviikoin hoitivat koko luokalle välipalan ja yhtenä artikkelina oli suklaa. Muutenkaan sokeri ei todellakaan ollut mikään mörkö. Ranskalaiset varmaan järkyttyisivät suomalaisesta, melko karusta päiväkotiruoasta: kaurapuuro aamulla ja jotain kiusausta ruoaksi ja pala porkkanaa välipalaksi.
Mutta onpahan suomityttö ranskalaista laihempi, eiku...
Ainakin Lontoon matkalla pisti silmään miten monet ihmiset hakivat kaupasta lounaaksi kolmioleivän, jonkun limsan ja pienen pussin sipsejä. Niitä sipsejä olikin sitten ihan joka paikassa saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin avustajana englantilaisessa koulussa. Siellä lähti kotiin lappu, jos eväsrasiasta löytyi sipsejä, suklaata, limsaa, keksejä jne. Mehua ja joku pieni jälkkäri sai olla perjantaisin.
Tämä oli Pohjois-Englannissa ihan taviskoulussa.
Lappu kotiin? Eiköhän vanhemmat itse tiedä mitä eväsrasiassa on :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin avustajana englantilaisessa koulussa. Siellä lähti kotiin lappu, jos eväsrasiasta löytyi sipsejä, suklaata, limsaa, keksejä jne. Mehua ja joku pieni jälkkäri sai olla perjantaisin.
Tämä oli Pohjois-Englannissa ihan taviskoulussa.
Lappu kotiin? Eiköhän vanhemmat itse tiedä mitä eväsrasiassa on :D
Eiköhän tuo lappu ole jokin ravitsemusneuvontaa antava ohjelappunen fiksumpaan evääseen. Tai ehkä koulun säännöt kieltää tuon tasoset herkkueväät ja lappu muistuttaa säännöistä?
Englannissa asuvat ihmiset eivät osaa suomen kieltä eivätkä taatusti tule suomenkieliselle vauvapalstalle, eli turhaan tuollaisia kyselet. Me kysymään sitä englannin kielellä johonkin englantilaiseen keskustelupalstaan.
Enkuissa asun ja harva tuo sipsejä, monella leipä, kirsikkatomaatteja, cracereita, omppuja jne...
Tosin joillain on suklaata, sipsejä, jopa colaa, mutta monet vanhemmat juoruaa niistä, et voi paska kun Bill saa semmosta ja Damien haluaa myös. Monessa koulussa on herkuton politiikka. Kouluruoka on fast foodia, mutta sekin harmittaa vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan leppoisaa ja huumorintajuista asennetta salaisuudeksi roskaruokaa syövien brittien normaalin eliniän taustalla.
Juuri tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen Saksassa huomannut, että vehnäsämpylät ovat no no, vaikka niissä olisi terveellistä välissä. Tosin eväät kielivät perheen yhteiskuntaluokan. Niillä alemmilla saattaa olla Milchschnitteä, suklaajugurttia tms. moskaa, parempien perheiden lapsilla taas täysjyväleipää tuorejuuston ja kasvisten kanssa. Siis oikeaa täysjyvää, ei suomalaista tekotäysjyvää. Meillä saa aina koululta hedelmiä. Juomaksi vesijohto- tai mineraalivettä, mehua ei ikinä.
Mitä on suomalainen tekotäysjyvä?
Huomaat eron jos syöt kunnon leipomon täysjyväleipää Suomen pussileipien sijaan. Tästä esim. Kuluttajan artikkelissa "Luulitko syöväsi täysjyväleipää?". Leipä on asia jonka saksalaiset osaa.
Mutta kyllä täälläkin on Englannin tapaan kummallisia evästapoja. Vaikka alakoulussa ollaan tarkkoja ettei kouluun tuoda sokerivälipaloja niin esim. joissakin yläkouluissa kiertää kiertää leipuri myymässä sämpylöitä ja DONITSEJA välitunnin aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä englantilaisista, mutta ainakaan saksalainen kouluni ei ollut aivan niin paha kuin olin esim joskus saksankirjasta lukenut, en tainnut nähdä kellään suklaapatukoita tms. Eväänä oli 2-4 kpl voileipiä, jotka olivat kyllä sinänsä aikamoista valkeaa pullamössöä (ja aivan hirveä määrä hiilareita, kun kotona olin tottunut syömään saksalaisten viikon leipäannoksen ehkä puolessa vuodessa). Tietty leivän päälle tarjottiin Nutellaa, mutta laitoin kinkkua ja juustoa. Salaattia tai tuoretta kurkkua ei edes tarjottu. Hieman kotiuduttuani rohkenin pyytää tummaa leipää, ja sain lähteä kauppaan mukaan valitsemaan. Löytyi jotain murenevaa, kuivaa ja hemmetin siirappista dieettikänttyä. Söin kiltisti sen pussin loppuun ja vaihdoin kaikessa hiljaisuudessa takaisin höttöön. :D Ja sitä leipää tuputettiin, perhe kauhisteli monesti kun otin vain yhden viipaleen koko päiväksi. Todellisuudessa ne viipaleet olivat niin järkyttävän isoja, että toisinaan en jaksanut syödä sitäkään.
Kun tuli kesä ja kuuma, monet kävivät ostamassa jäätelöpakkauksen välitunnilla ja jakoivat kaverien kesken.
Ai niin, kotieläimille syötettiin myös leipää. Naapurilla oli jotakin vuohennäköisiä otuksia, jotka eivät kuitenkaan kai olleet vuohia (kyllä, olen kaupungista), ja niiden aitaus oli täynnä homehtuvia sämpylöitä. Toinen heppu piti peuroja takapihalla. Siellä ei vissiin hirveästi eläintenkään terveydestä tiedetty.
Nyt jäi häiritsemään mitä olivat nämä vuohennäköiset eläimet? Lampaita? T. Toinen kaupunkilainen.
Ei, eivät kai olleet lampaita. Tulee vähän myöhässä, mutta voin laittaa tähän kuvan, jos joku kotieläintietäjä tunnistaa. :D Jos ovat vuohia, niin on kyllä ihmeellinen väritys, en ole koskaan nähnyt.
Ai niin ja se kurkku, sitä syön salaatissa kun sitä leipää en syö. Mutta miksi muuten kysyt?
Ap