Toiminimen kirjanpidosta
Saako päivärahan täysimääräisenä, jos bensat on merkattu kirjanpitoon?
Kommentit (14)
Pitkän linjan toiminimi-yrittäjänä tiedän vastauksen tuohon ja aika helvetin moneen muuhunkin asiaan, mitä yrittäjän kirjanpitoon kuuluu. MUTTA, MINKÄ TAKIA NÄITÄ NEUVOJA PITÄISI SINULLE ILMAISEKSI JAKAA??? Hanki kirjanpitäjä... ainiin, sehän tietty maksaa.
Mitä ihmeen tekemistä noilla bensoilla on sun päivärahan kanssa? 😂
Suosittelen myös kirjanpitäjää, jos noin pahasti hukassa olet.
Mistä saat päivärahan? Googlesta löydät kyllä kaiken ilman kirjanpitäjääkin. Tietysti jos ymmärrät lukemasi. Neuvoisin kuitenkin ottamaan kirjanpitäjän jos ei ole mitään koulutusta asiaan.
Jos et raski maksaa kirjanpitäjälle, verottajan palvelunumerosta saa ilmaisia neuvoja. Suosittelen silti kirjanpitäjääkin.
No kaunis kiitos vain vastauksista!
Suoraan sanottuna en ymmärrä lukemaani 😂 en ole yrittäjä joten eipä ole sitä kirjanpitäjääkään. Täytynee tienata lisää, jotta on jatkossa varaa kysyä.
Mitä oikeasti kysyt? Tarkenna vähän, niin saat vastauksen
ALVin sivuilla lukee näin "Jos työmatkojen aiheuttamia menoja ei ole kirjattu lainkaan kirjanpitoon, lisävähennykset voidaan tehdä suoraan palkansaajien päivärahojen ja kilometrikorvausten suuruisina." Mutta ilmeisesti tässä olikin kyse tuosta kilometrikorvauksesta eikä päivärahasta..
Mä varmasti osaisin vastata, kirjanpitäjä kun olen, mutta en yhtään ymmärrä kysymystä.
Eli kysymys oli että vaikuttaako vähennetyt polttoainekulut päivärahoihin? Vai tarkoitetaanko tuolla aikaisemmassa viestissä mainitulla ”työmatkojen aiheuttamilla menoilla” vain esim. ruokakuluja? Ja polttoainekulut vaikuttaisi vain kilometrikorvauksiin?
Vierailija kirjoitti:
Mä varmasti osaisin vastata, kirjanpitäjä kun olen, mutta en yhtään ymmärrä kysymystä.
No sama täällä, mutta ei tästä mitään selvää saa. Nyt on mahdoton vastata. Tuossa aiemmin yritin, että tarkentaisi kysymyksen.
Vierailija kirjoitti:
Saako päivärahan täysimääräisenä, jos bensat on merkattu kirjanpitoon?
Jos sinulla on toiminimi, kuka sinulle maksaa päivärahaa?
Minä olen elinkeinonharjoittaja.
Minulla on firman hommiin auto, jonka kaikki kulut menevät menopuolelle kirjanpidossa.
Jos käyttäisin yksityistalouden autoa, pitäisi täyttää ajopäiväkirja ja voisin merki kuluiksi vain yritysajot
https://go.accountor.fi/yrittajan-kilometrikorvaus-toiminimi/?cn-reload…
Olen siis ymmärtänyt, että kun työmatka on yli 15 kilsaa, voi hakea lisävähennystä. Mutta vaikuttaako se asiaan, kun auton kulut on jo vähennetty kirjanpidossa?
Mitä siis tarkoittaa ”Mikäli et vähennä mitään työmatkojen aiheuttamia todellisia kuluja kirjanpidossa, lisävähennyksen määrä on tällöin päivärahojen maksimisummia vastaava.”
Hmm, mites tämän voisi selkeämmin kysyä..
Ja jos ei saa niin miten se käytännössä menee?