Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yläkoulun opettaja, kurinpitoneuvoja please!

Vierailija
12.05.2018 |

Mietin, miten kehittäisin kurinpitotaitojani. Useimpien luokkien kanssa tulen ihan ok toimeen. Sitten on kuitenkin näitä, joissa on useampi suurisuu ja näiden vanavedessä puhkeaa vähän väliä yleinen hälinä. Olen yrittänyt pitää näitä luokkia kurissa ns. Taulurasteilla. Eli olen laittanut pahimpien meluajien nimet taululle, nimestä ja parista rastoista perään sitten punaista. Se hillitsee jonkun verran, mutta nyt parin luokan oppilaat ovat alkaneet ilmaista kokevansa sen epäoikeudenmukaiseksi. Kun eihän juuri merkinnän saanut ole mikään ainoa meluaja ja miksei toi toinen sitten saa...? Höpisijöitä on niin paljon, etten pysty kaikkia rekisteröimään saati muistiin kirjoittelemaan. Siksi pahimmat rikoksenuusija ja kovimmat huutavat sinne päätyvät kerta toisensa jälkeen. Muutkin pysyvät hiljaa jos nämä tiennäyttäjä ovat. Mutta alkavat nyt käydä uhmakkaiksi ja välinpitämättömäksi rangaistuksia kohtaan. Luokan karjaisu kerralla hiljaiseksi ei vaan ole vaihtoehto. Sitä en osaa, olen liian "kiltti". Mitä muita vaihtoehtoja olisi?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rangaistukset eivät koskaan auta. Opettajan on saatava oppilaat puolelleen. Anna äänekkäille vastuuta ja mahdollisimman paljon hyvää palautetta. Käytä huumoria.Vältä jonkin aikaa sellaista ohjelmaa, jonka tiedät aiheuttavan kuhinaa. Jos tunti epäonnistuu, jätä oppilas heti tunnin jälkeen juttelemaan. Kysy joskus, mitä oppilas toivoo sinulta. Oppilaat halveksivat opettajaa, joka yrittää hallita heitä Wilman kautta. Se ei onnistu koskaan.

T. Yläkoulun opettajana 18 v.

Vierailija
2/54 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään karjaisemista vaan asiallisesti ilmoittaa, että hälisemisestä seuraa istumista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä entiseltä aineenopelta ja nykyiseltä erityisopettajalta:

- less is more eli valitse asiat, joista olet valmis taistelemaan ja sitten pysyt jämäkkänä niissä. Pahinta on semmoinen puolivillainen joka asian kietäminen ja samalla ei vahdi kieltojen toteutusta.

- huumoria, huumoria, lämmintä tunnelmaa luokkaan

- oppilaan pitää kokea, että opettaja pitää hänestä. Erityisesti häiriköt ja vastaavat haluavat, että heistä tykätään ja ovat paljon käsiteltävämpiä sen jälkeen.

- kahden keskiset juttelut pahimpien kukkasten kanssa

- suoraa puhetta. Pojille ainakin saa sanoa ihan suoraan, missä mennään. Ei tylytystä, mutta ei tarvi kermaankaan kuorruttaa sanomisiaan.

Ja sitten se fakta, että luokissa on eroa ja jokaisella opettajalla on uralla useita luokkia, joiden tunnit on vaan raskaita...

Vierailija
4/54 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaat oppilaat ryhmiin, jossa nämä mölyäjät ovat jokainen eri ryhmissä, sitten jaat ryhmät eri tiloihin, käytävälle, luokkaan, kirjastoon.. Ryhmätyöt opettavat sosiaalisia taitoja, joita ei ole, jos joutuu tukeutumaan aina samaan porukkaan, jossa sitten ei osata edes keskustella asiallisesti.

Vierailija
5/54 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä entiseltä aineenopelta ja nykyiseltä erityisopettajalta:

- less is more eli valitse asiat, joista olet valmis taistelemaan ja sitten pysyt jämäkkänä niissä. Pahinta on semmoinen puolivillainen joka asian kietäminen ja samalla ei vahdi kieltojen toteutusta.

- huumoria, huumoria, lämmintä tunnelmaa luokkaan

- oppilaan pitää kokea, että opettaja pitää hänestä. Erityisesti häiriköt ja vastaavat haluavat, että heistä tykätään ja ovat paljon käsiteltävämpiä sen jälkeen.

- kahden keskiset juttelut pahimpien kukkasten kanssa

- suoraa puhetta. Pojille ainakin saa sanoa ihan suoraan, missä mennään. Ei tylytystä, mutta ei tarvi kermaankaan kuorruttaa sanomisiaan.

Ja sitten se fakta, että luokissa on eroa ja jokaisella opettajalla on uralla useita luokkia, joiden tunnit on vaan raskaita...

Täysin samaa mieltä! Erityisesti tuosta tykkäämisjutusta. Sellainen oppilas, joka ajattelee open tykkäävän hänestä, ei halua olla ilkeä. Vaikka opiskelusta olisi vaikea kehua, opettaja voi osoittaa arvostusta muutenkin: antamalla vastuuta, hymyilemällä, juttelemalla mukavia. Oppilaan itsetuntoa voi nostaa esimerkiksi kysymällä häneltä vaikka mopoista tmv. Jos oppilas arvelee open pitävän häntä ärsyttävänä idioottina, siten hän tulee käyttäytymään.

T. Yläkoulun opettajana 18 v.

Vierailija
6/54 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaat oppilaat ryhmiin, jossa nämä mölyäjät ovat jokainen eri ryhmissä, sitten jaat ryhmät eri tiloihin, käytävälle, luokkaan, kirjastoon.. Ryhmätyöt opettavat sosiaalisia taitoja, joita ei ole, jos joutuu tukeutumaan aina samaan porukkaan, jossa sitten ei osata edes keskustella asiallisesti.

Joskus yritin tällaista, mutta äkkiä tuli kielto päästää oppilaita silmistään. Ne kun sotkivat ja harjoittivat paikat, sytyttivät roskiksesta tuleen yms. Ei näissä luokissa ole kourallistakaan kunnon ryhmätöihin kykenevää oppilasta. Ja nekin tietysti suostuvat työskentelemään vain keskenään. Juu ja nämä pahimmat remuhemmot saattavat luuhata kaikki välkät luokassani juttelemassa mukavia. Mutta kun jotain asiallista pitäisi tehdä, niin helvetti on irti...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/54 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rangaistukset eivät koskaan auta. Opettajan on saatava oppilaat puolelleen. Anna äänekkäille vastuuta ja mahdollisimman paljon hyvää palautetta. Käytä huumoria.Vältä jonkin aikaa sellaista ohjelmaa, jonka tiedät aiheuttavan kuhinaa. Jos tunti epäonnistuu, jätä oppilas heti tunnin jälkeen juttelemaan. Kysy joskus, mitä oppilas toivoo sinulta. Oppilaat halveksivat opettajaa, joka yrittää hallita heitä Wilman kautta. Se ei onnistu koskaan.

T. Yläkoulun opettajana 18 v.

Samaa mieltä. Vaikka perusopetuslaki salliikin rangaistukset, niin nykyaikainen kasvatustieteen sekä lapsi- ja nuorisopsykologian tutkimus ei millään lailla tue niiden käyttöä. Rangaistus ainoastaan katkeroittaa oppilaan mielen, saa hänet inhoamaan opettajaa ja koulua sekä usein aiheuttaa traumaattisia kokemuksia.

Vierailija
8/54 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä entiseltä aineenopelta ja nykyiseltä erityisopettajalta:

- less is more eli valitse asiat, joista olet valmis taistelemaan ja sitten pysyt jämäkkänä niissä. Pahinta on semmoinen puolivillainen joka asian kietäminen ja samalla ei vahdi kieltojen toteutusta.

- huumoria, huumoria, lämmintä tunnelmaa luokkaan

- oppilaan pitää kokea, että opettaja pitää hänestä. Erityisesti häiriköt ja vastaavat haluavat, että heistä tykätään ja ovat paljon käsiteltävämpiä sen jälkeen.

- kahden keskiset juttelut pahimpien kukkasten kanssa

- suoraa puhetta. Pojille ainakin saa sanoa ihan suoraan, missä mennään. Ei tylytystä, mutta ei tarvi kermaankaan kuorruttaa sanomisiaan.

Ja sitten se fakta, että luokissa on eroa ja jokaisella opettajalla on uralla useita luokkia, joiden tunnit on vaan raskaita...

Täysin samaa mieltä! Erityisesti tuosta tykkäämisjutusta. Sellainen oppilas, joka ajattelee open tykkäävän hänestä, ei halua olla ilkeä. Vaikka opiskelusta olisi vaikea kehua, opettaja voi osoittaa arvostusta muutenkin: antamalla vastuuta, hymyilemällä, juttelemalla mukavia. Oppilaan itsetuntoa voi nostaa esimerkiksi kysymällä häneltä vaikka mopoista tmv. Jos oppilas arvelee open pitävän häntä ärsyttävänä idioottina, siten hän tulee käyttäytymään.

T. Yläkoulun opettajana 18 v.

Lapsi aloitti yläkoulun ja oli aluksi murheen murtama, meidän luokasta ei tykkää kukaan, ollaan varmasti koulun pahin luokka. Sitten aikaa kului ja tunne siitä, että kyllä se ja se ope tykkääkin meidän luokasta otti valtaa.

Oppilaalla on raskasta, jos on tunne että luokkaa vihataan ja opettajalla on raskasta, kun luokka hälisee.

Itse olen jutellut kotona lapsen kanssa siitä, miten opettajalla on valmiina tietyt opetettavat asiat ja miten se harmittaa, kun ei niitä ehdi käydä läpi ja lopullinen kärsijä on lapsi, joka ei ehdi saada sitä opetusta mikä suunnitelmiin kuuluu... eli ei se opettaja/oppilaat huvikseen sitä työrauhaa tarvitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/54 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen aikaan, kun sai antaa karttakepistä ja laittaa nurkkaan häpeämään oli opettajan sana laki eikä hänelle urputettu.

Vierailija
10/54 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rangaistukset eivät koskaan auta. Opettajan on saatava oppilaat puolelleen. Anna äänekkäille vastuuta ja mahdollisimman paljon hyvää palautetta. Käytä huumoria.Vältä jonkin aikaa sellaista ohjelmaa, jonka tiedät aiheuttavan kuhinaa. Jos tunti epäonnistuu, jätä oppilas heti tunnin jälkeen juttelemaan. Kysy joskus, mitä oppilas toivoo sinulta. Oppilaat halveksivat opettajaa, joka yrittää hallita heitä Wilman kautta. Se ei onnistu koskaan.

T. Yläkoulun opettajana 18 v.

Samaa mieltä. Vaikka perusopetuslaki salliikin rangaistukset, niin nykyaikainen kasvatustieteen sekä lapsi- ja nuorisopsykologian tutkimus ei millään lailla tue niiden käyttöä. Rangaistus ainoastaan katkeroittaa oppilaan mielen, saa hänet inhoamaan opettajaa ja koulua sekä usein aiheuttaa traumaattisia kokemuksia.

Ehkä nyt vähän kuitenkin realismia peliin. Millähän fakiirin taidoilla opettaja saa vaikkapa 300 oppilasta tykkäämään itsestään niin paljon että oppilaat sen takia haluaisivat vaihtaa viikonloppubileistä vouhkaamisen vaikkapa ruotsin kieliopin opiskeluun. Vanhoilla opettajilla tuntuu olevan mottona "vihatkoot, kunhan pelkäävät". Joo minä en osaa olla sellainen ärjy. Mutta ne kiukkuisen kääkät saavat ainakin työrauhan aikaan. Voi olla että hinta on joidenkin traumat, mutta saisiko heitä kumminkaan oppimaan mitään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/54 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sijaisena yläluokalle, ja kysyin meluavalta ja päätään aukovalta oppilaalta vastausta kysymykseen. Hän totesi ettei tiedä, ja sanoin ”kirjasta löytyy vastaus. Kyllähän sä lukea osaat”.

Eikös sitten seuraavana päivänä ollut tapaaminen rehtorin kanssa siitä, että vanhempien mukaan haukun oppilaita lukutaidottomiksi.

Tosi varovainen saa sanojensa kanssa olla. Ei ihme että teinit hyppii silmille, kun vastaan ei saa mitään sanoa, ei edes huumorilla.

Vierailija
12/54 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos oppilas ei pidä opettajasta vaan ajattelee tämän ärsyttävä lässyttäjä, joka koittaa mielistellä huumorin ja kyselyn avulla? (mimusta ei pidetty opettajaharjoittelussa, vaihdoin alaa)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/54 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin sijaisena yläluokalle, ja kysyin meluavalta ja päätään aukovalta oppilaalta vastausta kysymykseen. Hän totesi ettei tiedä, ja sanoin ”kirjasta löytyy vastaus. Kyllähän sä lukea osaat”.

Eikös sitten seuraavana päivänä ollut tapaaminen rehtorin kanssa siitä, että vanhempien mukaan haukun oppilaita lukutaidottomiksi.

Tosi varovainen saa sanojensa kanssa olla. Ei ihme että teinit hyppii silmille, kun vastaan ei saa mitään sanoa, ei edes huumorilla.

Olipa munaton rehtori. Toivottavasti et enää suostunut sijaiseksi sinne

Vierailija
14/54 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos oppilas ei pidä opettajasta vaan ajattelee tämän ärsyttävä lässyttäjä, joka koittaa mielistellä huumorin ja kyselyn avulla? (mimusta ei pidetty opettajaharjoittelussa, vaihdoin alaa)

Ei sitä kukaan heti osaa. Mutta oppii. Tähän menee vuosia. Sitten osaa olla rento ja se välittyy oppilaille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/54 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yläkouluopena työskennellessäni huomasin tuon saman, että huumori toimii, ja se että vaikka kuinka raivostuttava joku oppilas joskus on, niin siitä mitä oot sanonut, on pidettävä kiinni. Yleisesti ryhmät, joista etukäteen varoiteltiin olivat juurikin niitä, joiden kanssa homma toimi kyllä hienosti, kunhan osoitit että samalla puolella tässä pelataan, mutta kuitenkin niin, että sinä olet se joukkueen kapteeni. Jotkut teinit ovat ihan timanttisen kovia ja kuorta on vaikea raottaa, mutta ehdottomasti kannatan että ennemmin hyvällä, kuin pahalla. Johdonmukaisuus on kaiken a ja o minusta. Tsemppiä hurjasti!

Vierailija
16/54 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos oppilas ei pidä opettajasta vaan ajattelee tämän ärsyttävä lässyttäjä, joka koittaa mielistellä huumorin ja kyselyn avulla? (mimusta ei pidetty opettajaharjoittelussa, vaihdoin alaa)

NI sepä se, että kaikki ei vaan voi tykätä kaikista. Olen itse sitä mieltä, että isoin osa oppilaista ajattelee minun olevan ok. Tuskin nuo häirikötkään ajattelevat minun vihaavan heitä, kun aina seuraan hakeutuvat. Mutta... kaikenlainen opiskelun ja asiallisesti/hiljaa olemisen vaatimus ärsyttää näitä välittömästi. Ja muuta luokkaa taas alkaa ärsyttää työrauhan puute. Minkä takia kaikki möykkäävät ja ovat välinpitämättömiä työrauhapyynnöille. Olisikohan sittenkin tehokkaampaa olla raivopäinen näille tietyille hemmoille, olisi edes se muu luokka tyytyväisempi... ap

Vierailija
17/54 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rangaistukset eivät koskaan auta. Opettajan on saatava oppilaat puolelleen. Anna äänekkäille vastuuta ja mahdollisimman paljon hyvää palautetta. Käytä huumoria.Vältä jonkin aikaa sellaista ohjelmaa, jonka tiedät aiheuttavan kuhinaa. Jos tunti epäonnistuu, jätä oppilas heti tunnin jälkeen juttelemaan. Kysy joskus, mitä oppilas toivoo sinulta. Oppilaat halveksivat opettajaa, joka yrittää hallita heitä Wilman kautta. Se ei onnistu koskaan.

T. Yläkoulun opettajana 18 v.

Samaa mieltä. Vaikka perusopetuslaki salliikin rangaistukset, niin nykyaikainen kasvatustieteen sekä lapsi- ja nuorisopsykologian tutkimus ei millään lailla tue niiden käyttöä. Rangaistus ainoastaan katkeroittaa oppilaan mielen, saa hänet inhoamaan opettajaa ja koulua sekä usein aiheuttaa traumaattisia kokemuksia.

Ehkä nyt vähän kuitenkin realismia peliin. Millähän fakiirin taidoilla opettaja saa vaikkapa 300 oppilasta tykkäämään itsestään niin paljon että oppilaat sen takia haluaisivat vaihtaa viikonloppubileistä vouhkaamisen vaikkapa ruotsin kieliopin opiskeluun. Vanhoilla opettajilla tuntuu olevan mottona "vihatkoot, kunhan pelkäävät". Joo minä en osaa olla sellainen ärjy. Mutta ne kiukkuisen kääkät saavat ainakin työrauhan aikaan. Voi olla että hinta on joidenkin traumat, mutta saisiko heitä kumminkaan oppimaan mitään?

Opettajan tehtävä ei ole saada oppilaita tykkäämään itsestään vaan saada oppilaat oppimaan mahdollisimman hyvin ja mahdollistaa se hyvällä työrauhalla. Jos joku tykkää niin se on bonusta. Kauneinta mitä minusta on oppilas sanonut on että olen vaativa opettaja.

Ja Wilmaa saa ja pitää käyttää. Jos oppilas tekee jotain tosi pöllöä niin kyllähän siitä on kotiin ilmoitettava. Oppilas on alaikäinen ja huoltajalla kasvatusvastuu ja eikö suurin osa halua lapsestaan hyvin käyttäytyvää.

Opettajat, jotka pyrkivät siihen että oppilaat tykkäävät hänestä, sahaavat kaikkien oksaa. Se, että tykätään, vaatii nimittäin usein niiden yhdessä sovittujen sääntöjen venyttämistä. Tähän syyllistyvät useimmiten kaikenikäiset miesopettajat.

Vierailija
18/54 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ope mutta oppilas oon ollut. Vaikuttaa että ainoastaan karjuminen auttaa. Kaikille opeille perseiltiin kunnes ne ekan kerran karjui kunnolla.

Vierailija
19/54 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aivan ekaksi luovut siitä ajatuksesta, että oppilaitten täytyisi tykätä susta. Tai viihtyä. Teinit on teinejä. Osa oppii, osa ei. Huumorilla ja sarkasmilla pääsee pitkälle.

Tässä ne tärkeimmät. Ja vielä vinkkinä: voita se luokan alfa (tyttö tai poika) puolellesi and the rest will follow.

Minä olen sitä tyyppiä, josta oppilaat pitävät enemmän kuin kollegat tai reksi. Siltikään en ole heidän kaveri vaan hyvin tiukka maikka kun tarvitaan. Kurinpidolliset toimet myös käytössä kun tarvitaan.

Eli ope, sossu, lääkäri, poliisi kun tarvitaan. Ennen kaikkea en ole koskaan pelännyt niitä isojakaan kolleja. Siinähän uhittelevat. Who cares.

Vierailija
20/54 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille kuuluu asettaa rajat, ei pitää kuria. Kurinpito on juuri tätä vanhanaikaista ajattelua missä kasvatetaan pelolla.