Sosiaalinen työkaveri närkästyttää
Tuli tuosta toisesta aloituksesta mieleen... Jokin aika sitten meillä töissä aloitti uusi tyyppi, jonka työpiste on välittömästi minun lähelläni. Hänellä juttua riittää. Mistä vaan kerrotaan tarinaa tolkuttoman kauan. Hän saattaa vain yhtäkkiä alkaa hölistä jotain ja olettaa, että kuuntelen ja haluan keskustella. Kertaakaan hän ei ole kysynyt, että anteeksi häiritsenkö, tms. Hänen tyylinsä kysyä apua on samanlainen: alkaa vain puhua asiaansa ja odottaa minun keskeyttävän työni siksi aikaa.
Jotenkin sen vielä jaksaa, että puhutaan työasioista, pitäähän uutta kaveria auttaa. Mutta ne muut asiat! Hän vain puhuu ja puhuu. Jos joku tulee puhumaan minulle ns. henkilökohtaisia, omia juttuja, hän puuttuu aina siihenkin keskusteluun.
En pysty karkaamaan tilanteesta, koska tosiaan istumme lähekkäin. Siinä sitten kuuntelen ja nyökyttelen ja sanon väliin niin, juu, jep. Ja tyyppi sen kun jatkaa. Eikö hän tajua, etten jaksa jutella, kun juuri mitään vastavuoroisuutta ei ole? Olemme ihan eri aaltopituudella. En vain jaksaisi kuunnella juttuja jostain siskontytön kumminkaimasta. Tämän tyypin tikusta asiaa -jutut ovat aivan käsittämättömissä sfääreissä.
Sinänsä ihan mukava ja kiltti tyyppi, mutta missä pelisilmä? Ärsyttää jo valmiiksi nykyään kun hän saapuu töihin. Alkaa sellainen ihme tohina ja itsekseen höpöttely, koko ajan saa olla valmiudessa että koska se alkaa puhua mulle. Tuntuu, että työrauha on kärsinyt kun jatkuvasti pitää kuunnella mitä lie tarinoita.
Kommentit (8)
Halailemaan pyrkivät tyypit on ihan parhaita.
Olen itse koettanut hiljentää samanlaista uutta, tutustumisinnokasta työkaveria vastailemalla yksisanaisesti tai olemalla kokonaan hiljaa, välttelemällä katsekontaktia, ohjaamalla keskustelut työaiheisiin. Ei auta. Kohta pitää sanoa suoraan, mutta en millään viitsisi, kun en kuitenkaan tahdo olla ilkeä.
Tiedän tyypin, meillä on yksi samanlainen, sosiaalinen kontrolli puuttuu eli ei ymmärrä mikä on sopivaa ja mikä ei. Nuorille kaikista kavereistaan ja kumminkaimoistaan (jopa heidän terveysongelmansa) ymmärtämättä että ei niitä jaksa kuunnella eikä ole aikaa työtä tehdessä siinä määrin kuin hänen sosiaalisuuden tarpeensa vaatii. Toinen suosikkiaihe on omat sairaudet, kun kuulet 3. kerran samalla viikolla raportin hänen gynevaivojensa nykytilasta niin ei enää naurata (ja tämä oli ihan tavallista). Sittemmin monen työkaverin mitta täyttyi ja tästä vastuuttomasta työkäyttäytymisestä raportoitiin esimiehelle. Se oli kertakaikkiaan niin sietämätöntä. No hän heittäytyi sitten marttyyriksi ja me jotkut jotka asian otimme puheeksi olemme ilm. pahiksia emmekä ymmärrä häntä. Onneksi esimies on kartalla ja tietää kyllä tilanteen oikean laidan. Sama tyyppi on myös sarjasaikuttaja ja on jäänyt kiinni siitä että tekee saikullaan tyyliin vatsataudissa/migreenissä jotain ihan muuta eli ei ole sairas.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tyypin, meillä on yksi samanlainen, sosiaalinen kontrolli puuttuu eli ei ymmärrä mikä on sopivaa ja mikä ei. Nuorille kaikista kavereistaan ja kumminkaimoistaan (jopa heidän terveysongelmansa) ymmärtämättä että ei niitä jaksa kuunnella eikä ole aikaa työtä tehdessä siinä määrin kuin hänen sosiaalisuuden tarpeensa vaatii. Toinen suosikkiaihe on omat sairaudet, kun kuulet 3. kerran samalla viikolla raportin hänen gynevaivojensa nykytilasta niin ei enää naurata (ja tämä oli ihan tavallista). Sittemmin monen työkaverin mitta täyttyi ja tästä vastuuttomasta työkäyttäytymisestä raportoitiin esimiehelle. Se oli kertakaikkiaan niin sietämätöntä. No hän heittäytyi sitten marttyyriksi ja me jotkut jotka asian otimme puheeksi olemme ilm. pahiksia emmekä ymmärrä häntä. Onneksi esimies on kartalla ja tietää kyllä tilanteen oikean laidan. Sama tyyppi on myös sarjasaikuttaja ja on jäänyt kiinni siitä että tekee saikullaan tyyliin vatsataudissa/migreenissä jotain ihan muuta eli ei ole sairas.
Siis JUORUILEE
"Sori, nyt ei ehdi turista; pitää tehdä töitä." toimii. Kokeile.
Ei hän pahaa tarkoita, älä ole ilkeä ainakaan. Voi olla myös, että häntä vain jännittää uudessa paikassa, ja silloin tapana on höpöttää paljon. Kohta rauhoittuu ja jos pidät häneen hyvät välit, voit saada hyvän uuden työkaverin.
Sano suoraan, että anteeksi minun pitää nyt keskittyä töihin. Jos siitä loukkaantuu niin kyseessä on nolostuminen ja siitä seuraava möksähdys. Jos jatkaa vaan, niin sanot uudestaan ja lopulta otat asian puheeksi esimiehensä kanssa. Tällä tavalla aikuiset hoitaa asioita.
Mulla oli kerran työkaveri joka höpötteli itsekseen jatkuvasti, aamusta iltaan. En ikinä vastannut mitään ja tein selväksi että nyt tehdään töitä. Ei paljoa kiinnostanut jos en saanut hänestä "uutta mukavaa työkaveria".
Vaihda pistettä. Sano sille, että ole hiljaa. Sillätavalla suoraan sanomalla tai tilanteista vetäytymällä saat oman rauhasi.