Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tämä mielestänne psykoottista?

Vierailija
11.05.2018 |

Pitää varmaan sanoa heti alkuun, että en ole täällä trollaamassa, vaikka siltä saattaa kuulostaa, sori...

Mulla on ärtyvän suolen oireyhtymä ja siihen liittyen joskus mm. jatkuvaa pieretystä, suolisto työntää kaasua ulos vähän kerrassaan, pieninä annoksina. Ärsyttävää, kun tuntuu  välillä, että jotakin vähän väliä pyrkimässä ulos. No joskus olen hajusta huomannut, että kaasua karannut myös ilman että tunsin mitään, not a big deal yleensä, joskus joku lähistöllä kommentoinut.

Jokin aika sitten kaasun tahaton karkailu paheni stressin yhteydessä, mikä tuntui todella nololta ja ahdistavalta. Sain tästä pientä kuittailua puolitutulta ja esim. tuntemattomat teinit kommentoivat hajua bussissa. Pahimmillaan haistoin itse vähän väliä jotain epämiellyttävää, ilman selkeitä tuntemuksia ja yksinollessanikin. Ongelma ilmeni varsinkin ulostamistarpeen yhteydessä, jolloin monesti saatoin haistaa itse hieman jotain ja lisäksi joku lähistöllä saattoi kommentoida epämiellyttävää hajua, jos olin ihmisten ilmoilla. Kaupan päälle lievä ripuli, jota ei yleensä ole.

Pyysin sitten lähetteen psykiatrian poliklinikalle, koska stressi ja ahdistus oli merkittävää ja ajattelin, että olisi syytä keskustella jonkun kanssa nolojen tilanteiden aiheuttamasta ylivoimaisesta ahdistuksesta, jolla varmaan taustansa mm. koulukiusaamiskokemuksissa. Psykiatrin mielestä kuitenkin mun realiteettitaju pettää ja kuvittelen koko ongelman, enhän ikinä vastaanotollakaan haise miltään (no en kai mä nyt koko ajan!). Tarvitsisin kuulemma antipsykoottisen lääkityksen.

Ahdistuin tästä oireilusta alunperin niin paljon, ettei se ahdistus varmasti ollut ihan tervettä (pelkäsin julkisia paikkoja ja kaikkia tilanteita, joissa vieraita ihmisiä). Mutta muuten mulla on suuria vaikeuksia käsittää, että millä tavalla mä olen ollut psykoottinen? Omasta mielestäni en ole väittänyt mitään täysin epärealistista, mutta ilmeisesti oon vaikuttanut siltä, että mulla on ainakin hajuaistin harhoja ja ehkä kuulemani teinien kommentitkin tulkittu harhoiksi??? Oon ollut noissa viimeaikaisissa "noloissa tilanteissa"  puolituttujen tai tuntemattomien seurassa, eikä läheiset oo mitään huomautellut, joten luotettava "todistaja" puuttuu. Epäilen myös, etten itse tai esim. perheenjäsenet aina edes haista tätä niin pahasti kuin joku tuntematon kommentoija.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan toki sinua kuvitellaan harhaiseksi, jos psykiatrian puolelle menet kaasuongelmien takia. Se on vähän sama kuin menisit naamiaisasussa hautajaisiin.

Vierailija
22/35 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jotka olette kommentoineet tähän "vai psykoottista?! Hohhoijjaa tätä Suomen psykiatriaa!" -tyylisiä kommentteja, muistakaa, että tässä keskustelussa kuulette vain aloittajan puolen tarinasta. Netissä kirjoitettuna.

Psykoottisuudesta kärsivillä henkilöillä eivät esim. hajuharhat ole mitenkään tavattomia. Aivan hyvin voi olla psykiatrinen asiakas, jolla on harha, että hän haisee pahalta, sekä näkö-/ääniharhoja joissa muut ihmiset kommentoivat asiasta hänelle. Psykoottinen henkilö itse uskoo harhojensa todellisuuteen yleensä täysin, jolloin seurauksena voisi hyvinkin olla aloittajan kirjoittaman kaltainen teksti. Psykiatrit Suomessa ovat ammattitaitoisia, ja diagnoosin saadakseen on täytettävä tietyt häiriöön liittyvät oirekriteerit, jotka ovat melko spesifejä.

Yhtä hyvin on kuitenkin mahdollista, että aloittaja on täysin todellisuudentajuinen, ja psykiatri vain on diagnosoinut väärin.

Meidän täällä netissä on mahdotonta tietää asian laitaa vain toisen osapuolen kirjoitusten perusteella.

Viestini pointtina taisin vain haluta sanoa, että muistakaa tietynlainen kriittinen lukeminen täällä netin maailmassa. :)

T. Psykologian opiskelija

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui ibs-oireet mielialalääkitykseen:) jäi tunteet syömisestä ja stressi pois. Ihanaa, tää on mahtava fiilis, kannattaa kokeilla kaikki keinot:)

Vierailija
24/35 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
25/35 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
26/35 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein muistaakseni eilen samasta aiheesta aloituksen! Ja olen lukenut paljon muidenkin kokemuksia samanlaisesta vaivasta. Voiko kaikki vain kuvitella ongelmansa? En jotenkin usko. Yleensä vaivaan liittyy ongelmia ulostamisen kanssa mitä minullakin on. Itselleni ei ole kukaan koskaan huomauttanut hajusta, paitsi että asuessani kimppakämpässä parilla kämppikselläni oli sellanen ”juttu” mille naureskelivat että kuinka joku haisisi p*skalle ja ei pyyhkisi takapuoltaan jne. Olen varma että kyse oli minusta. Myös minun aikana bussissa teinipojat kommentoivat että haisee pahalle. Syyttivät kyllä hajusta toista poikaa jota muutenkin kiusasivat, mutta itse en haistanut bussissa mitään joten todnäk haju tuli itsestäni. Pari kertaa myös autossa läheisteni kanssa matkustaessa joku kysynyt että pieraisiko joku? Ja itse en haistanut mitään eikä syyllistä löytynyt. :D Näiden lisäksi haistan itse välillä ulosteen hajun aivan ohimenevästi ja en ole keksinyt mistä muualtakaan se tulisi kuin itsestäni. Ja joo, voin kuulostaa hullulta mutta hulluksi olen tullut tämän vaivan myötä en ennen sitä. Miten kehtaa käydä esim parturissa jos ilma sattuu karkailemaan ja parturi luulee että piereskelen ihan naama pokerina siinä. Tai luulee että ulostan housuuni. :( vaiva on todellinen ja erittäin kiusallinen.

Vierailija
27/35 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä toi kuulostaa harhaisuudelta jos sun läheiset ei ikinä huomaa mitään , mutta vieraat ihmiset huomauttelee ja haistaa jne.

Vierailija
28/35 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä toi kuulostaa harhaisuudelta jos sun läheiset ei ikinä huomaa mitään , mutta vieraat ihmiset huomauttelee ja haistaa jne.

Otitko huomioon että ap kirjoitti että se vaivaa stressatessa ja ahdistuneena? Ehkä läheisten seurassa ei ole sattunut olemaan ahdistunut tai stressaantunut.

Vierailija
29/35 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä aktiivihiilipikkareita muuten myydään. 100% varma en ole tehosta, mutta voisi lisätä uskallusta mennä ihmisten ilmoille? En nyt tähän hätään muista merkin nimeä, mutta sai Suomeenkin sivustolta tilattua.

Vierailija
30/35 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on niin tulkittava, että lääkäri tarkoitti psykoosilääkkeitä huomauttelijoille tarjottavaksi.

Vierailija
31/35 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse uskon, että tämä vaiva on monilla jännittäjä-tyypeillä. Sisäinen sulkijalihas reagoi stressiin ja jännittämiseen -> ei toimi normaalisti ja silloin saattaa päästää ilmaa karkaamaan. Paras hoito tähän varmaan olisi että lopettaa vaivasta stressaamisen ja ei vaan välitä. Joku lääkitys voisi myös auttaa jännittämiseen ja stressiin. Psykoosilääkitys sen sentään ei tarvi olla. T. tuo yksi aiempi

Vierailija
32/35 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on aikoinaan diagnosoitu ärtynyt paksusuolen toiminta ja on ollut myös sos.til.ongelmaa. En ymmärrä, miksi ottaisit neurolepteja tms. Itselläni ärtynyt suolen toiminta loppui monen vuoden jälkeen kuin seinään kun viikon söin lomamatkalla (paikallisen katastrofin vuoksi) vain vaaleaa vehnäleipää, lihaa ja vettä. Tajusin, että ongelma oli johtunut liian nopeasta suolesta, suoli piti saada täyttymään tiiviisti, jotta sen toiminta hidastuu. Säännöllinen ateriarytmi on siis tärkeä. Maito pois vaikka ei olisi laktoosiongelmia, samoin ruis. Lisäksi ajattelisin sinulle sopivan ahdistukseen propral ja tarvittaessa lievästi rauhoittavaa, mutta ei jatkuvasti toleranssin vuoksi. Itse en haissut, mutta suoliston kanssa sai varoa minne menee. Ajan myötä sullakin varmaan suolisto rauhoittuu. Ikä tuo rentoutta ja asiat helpottuvat.

Vierailija
33/35 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D te olette pöljiä.

Kyseessä on sama kaveri mikä vuoden ajan kertoi miten epäilee takapuolensa pettävän kun sinne jää ulostetta mikä haiskahtaa voimakkaasti.

Vierailija
34/35 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko IBS:älläkin yhteys stressiin ja jännittäjäluonteeseen? Se nyt on ainakin faktaa että suolisto reagoi stressiin monilla ihmisillä.

Vierailija
35/35 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota ota neurolepseja ota ota, haluutko syödä kämmeneltäni yhden ;)