Onko tämä mielestänne psykoottista?
Pitää varmaan sanoa heti alkuun, että en ole täällä trollaamassa, vaikka siltä saattaa kuulostaa, sori...
Mulla on ärtyvän suolen oireyhtymä ja siihen liittyen joskus mm. jatkuvaa pieretystä, suolisto työntää kaasua ulos vähän kerrassaan, pieninä annoksina. Ärsyttävää, kun tuntuu välillä, että jotakin vähän väliä pyrkimässä ulos. No joskus olen hajusta huomannut, että kaasua karannut myös ilman että tunsin mitään, not a big deal yleensä, joskus joku lähistöllä kommentoinut.
Jokin aika sitten kaasun tahaton karkailu paheni stressin yhteydessä, mikä tuntui todella nololta ja ahdistavalta. Sain tästä pientä kuittailua puolitutulta ja esim. tuntemattomat teinit kommentoivat hajua bussissa. Pahimmillaan haistoin itse vähän väliä jotain epämiellyttävää, ilman selkeitä tuntemuksia ja yksinollessanikin. Ongelma ilmeni varsinkin ulostamistarpeen yhteydessä, jolloin monesti saatoin haistaa itse hieman jotain ja lisäksi joku lähistöllä saattoi kommentoida epämiellyttävää hajua, jos olin ihmisten ilmoilla. Kaupan päälle lievä ripuli, jota ei yleensä ole.
Pyysin sitten lähetteen psykiatrian poliklinikalle, koska stressi ja ahdistus oli merkittävää ja ajattelin, että olisi syytä keskustella jonkun kanssa nolojen tilanteiden aiheuttamasta ylivoimaisesta ahdistuksesta, jolla varmaan taustansa mm. koulukiusaamiskokemuksissa. Psykiatrin mielestä kuitenkin mun realiteettitaju pettää ja kuvittelen koko ongelman, enhän ikinä vastaanotollakaan haise miltään (no en kai mä nyt koko ajan!). Tarvitsisin kuulemma antipsykoottisen lääkityksen.
Ahdistuin tästä oireilusta alunperin niin paljon, ettei se ahdistus varmasti ollut ihan tervettä (pelkäsin julkisia paikkoja ja kaikkia tilanteita, joissa vieraita ihmisiä). Mutta muuten mulla on suuria vaikeuksia käsittää, että millä tavalla mä olen ollut psykoottinen? Omasta mielestäni en ole väittänyt mitään täysin epärealistista, mutta ilmeisesti oon vaikuttanut siltä, että mulla on ainakin hajuaistin harhoja ja ehkä kuulemani teinien kommentitkin tulkittu harhoiksi??? Oon ollut noissa viimeaikaisissa "noloissa tilanteissa" puolituttujen tai tuntemattomien seurassa, eikä läheiset oo mitään huomautellut, joten luotettava "todistaja" puuttuu. Epäilen myös, etten itse tai esim. perheenjäsenet aina edes haista tätä niin pahasti kuin joku tuntematon kommentoija.
Kommentit (35)
Minkä takia luonnollinen asia, sinulle kiusallisen vaivan aiheuttama ahdistus pitäisi diagnosoida psykoottiseksi, ja alkaa syöttää neurolepteja? Herätys?
Tai siis ymmärrätkö, mitä on psykoottisuus. Määritelmähän on todellisuudentajun pettäminen, äänien kuuleminen, näkyjen näkeminen, kaiken epäileminen.
Miten tuo olisi psykoottista? Ymmärrätkö, miten "vahva" termi/diagnoosi psykoottisuus on. Aika keveät perusteet..
Vierailija kirjoitti:
Tai siis ymmärrätkö, mitä on psykoottisuus. Määritelmähän on todellisuudentajun pettäminen, äänien kuuleminen, näkyjen näkeminen, kaiken epäileminen.
Miten tuo olisi psykoottista? Ymmärrätkö, miten "vahva" termi/diagnoosi psykoottisuus on. Aika keveät perusteet..
Ei sitä kevyesti tehdä. Luultavasti paranoia. Hajuharhoja. Harhaluuloisuutta
Herranen aika. Stressaat siitä että ympäristö kokee sinun ilmavaivasi epämiellyttäviksi, niin oot psykoosissa? Jahas... Lähipiirissä on IBS vaivoista kärsivä ihminen, ja kyllä, jos sattu jotain suoliston mielestä juuri sillä hetkellä sopimatonta syömään, haiseehan ne kaasut, mutta minkä helkkarin se kaveri sille voi? Jos yhtenä päivänä passaa kaikki joulukinkusta pikkukiviin, ja toisena päivänä ei kestäisi edes lasillista vettä ottaa... Ok, vähän äärimmilleen vedetty tuo esimerkki, mutta joka tapauksessa, IBS jo omana itsenään voi aiheuttaa stressiä. Kun siihen lisää ympäristön reaktion varsin luonnolliseen asiaan, stressitaso nousee. Ei se nyt silti tarkoita että sä psykoosissa olisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään tähän kohtaan, ettei mulle vielä oo asetettu psykoosidiagnoosia, mutta todellisuudentajun pettämisestä ollut puhetta ja neuroleptiä suositeltu. En tietenkään itse välttämättä pysty omaa realiteettitajua arvioimaan, mutta suunnilleen aloitusviestin mukaisia juttuja oon psykiatrille selittänyt ja lisäksi puhunut mm. sosiaalisten tilanteiden pelosta, jota ennen ollut ja näiden juttujen perusteella mun todellisuudentajua käsittääkseni epäillään. Lähetteen tehneen lääkärin mielestä olin realiteeteissa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänellähän on äärimmäisen nolo ja kiusallinen sairaus, en ihmettele, että stressaa. Menee lievän yliajattelun puolelle. Psykoottinen? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään tähän kohtaan, ettei mulle vielä oo asetettu psykoosidiagnoosia, mutta todellisuudentajun pettämisestä ollut puhetta ja neuroleptiä suositeltu. En tietenkään itse välttämättä pysty omaa realiteettitajua arvioimaan, mutta suunnilleen aloitusviestin mukaisia juttuja oon psykiatrille selittänyt ja lisäksi puhunut mm. sosiaalisten tilanteiden pelosta, jota ennen ollut ja näiden juttujen perusteella mun todellisuudentajua käsittääkseni epäillään. Lähetteen tehneen lääkärin mielestä olin realiteeteissa.
-ap
Varmaan olet realiteeteissa. Mutta voi olla että sinulla on harvaluuloja. Ne on usein ns mahdollisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Varmaan olet realiteeteissa. Mutta voi olla että sinulla on harvaluuloja. Ne on usein ns mahdollisia asioita.
Lisään vielä että kuvaat vältellersi rilanteita. Koet että muut puhuu ja haistaa sinut kokoajan. Voi olla että tämä alkaa vaikuttamaan elämääsi liikaa
Vaikutat ihan järki-ihmiseltä näin tekstin perusteella.
Suosittelen, että mietit keneen ihmiseen luotat tarpeeksi. Sitten kerrot hänelle ongelman, pyydät rehellistä mielipidettä, ja aina kun itsestäsi tuntuu että nyt haisee, kysy häneltä oletko oikeassa. Saat varmuuden asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Psykiatrilla on nyt hieman liian herkkä liipasinsormi. Älä missään nimessä rupea syömään neuroleptejä ilman todella hyvää syytä. Tekstisi on sen verran johdonmukaista, että on hankala uskoa psykoositeoriaan.
Psykoottinen oli ehkä liian vahva termi tähän kohtaan. Enhän mä psykoosissa ole, mutta todellisuudentajun pettämistä on lievempää ja vakavampaa ja joskus lääkkeistä on apua lievemmissäkin tapauksissa. Lähinnä hain sitä, että onko tuossa kertomuksessa mitään, minkä perusteella voisi varmasti sanoa, että olen ollut harhaluuloinen? Se on totta, että tää rajoitti mun elämää ihan liikaa ja varmasti liioittelin mielessäni ongelmaa. Nyt kuitenkin jo paranemaan päin (ilman lääkkeitä).
-ap
Lääkkeet voi vaan lisätä piereskelyä. Monet lihoo lääkkeiden takia.
Onko mitään hajunsyöjämateriaaleja? Joku DI voisi kehitellä aktiivihiilikalsarit, joita voisi käyttää itsekin.
No minusta kyllä kuulostaa hieman siltä, että realiteettitajusi vaikuttaa paikoin horjuvalta. Kuten ketjussa on jo useasti todettu, niin et todellakaan vaikuta psykoottiselta.
Huolestuttavimpana aloitusviestissä pidän viimeistä virkettä, jossa epäilet, että sinä itse ja läheisesi ovat jotenkin turtuneet tähän hajuongelmaasi, mutta kaikki muut sen huomaavat.
Ajattelepa tuota asiaa. Onko se sinusta looginen ajatus? Jos läheisesi yhtäkkiä alkaisi haista pahalle, haistaisitko sinä sen?
Viesteistäsi ei selviä, että oletko suoraan kysynyt läheisiltäsi (montako sellaista niin läheistä ihmistä sinulla on, joilta tohtisit sitä kysyä), onko sinun ympärilläsi omituinen haju?
Missään nimessä ei kannata eristäytyä, sulkeutua ja antaa epäluuloisuudelle valtaa. Puhu ihan rohkeasti asiasta. Terveydenhuollosta voit puhua asiasta, sanoa että sinun on vaikea ymmärtää miksi sinun sanotaan olevan puutteellinen realiteettitaju. Pyydä, että he selventävät asiaa sinulle ja vastaavat kysymyksiisi. Toki vauvapalstallekin voi tuulettaa, mutta eihän tämä mitenkään voi korvata "omaa" terveydenhoitohenkilöstöä.
Puhu asiasta myös läheisillesi, onhan heitä? Asia tuntuu nololta, mutta koeta puhua kaikesta: hajusta, siitä noloudesta, ettet tiedä onko sitä, että mietit sitä mitä lääkäri sanoi. Ihan varmasti sinua tuetaan! :)
Tottakai on noloa jos karkailee kaasut ja haiset. Ei ihme että sinua ahdistaa. Mutta sinua ei voi mikään psykiatri tässä auttaa, en ymmärrä miksi hänelle menit kun oikea osoite on vain ja ainoastaan joku lääkäri. Toivottavasti löytyy apua hallitsemaan oireyhtymään. Suosittelen käymään läpi ruokavalion ja allergiat ensiksi.
Vierailija kirjoitti:
No minusta kyllä kuulostaa hieman siltä, että realiteettitajusi vaikuttaa paikoin horjuvalta. Kuten ketjussa on jo useasti todettu, niin et todellakaan vaikuta psykoottiselta.
Huolestuttavimpana aloitusviestissä pidän viimeistä virkettä, jossa epäilet, että sinä itse ja läheisesi ovat jotenkin turtuneet tähän hajuongelmaasi, mutta kaikki muut sen huomaavat.
Ajattelepa tuota asiaa. Onko se sinusta looginen ajatus? Jos läheisesi yhtäkkiä alkaisi haista pahalle, haistaisitko sinä sen?
Viesteistäsi ei selviä, että oletko suoraan kysynyt läheisiltäsi (montako sellaista niin läheistä ihmistä sinulla on, joilta tohtisit sitä kysyä), onko sinun ympärilläsi omituinen haju?
Missään nimessä ei kannata eristäytyä, sulkeutua ja antaa epäluuloisuudelle valtaa. Puhu ihan rohkeasti asiasta. Terveydenhuollosta voit puhua asiasta, sanoa että sinun on vaikea ymmärtää miksi sinun sanotaan olevan puutteellinen realiteettitaju. Pyydä, että he selventävät asiaa sinulle ja vastaavat kysymyksiisi. Toki vauvapalstallekin voi tuulettaa, mutta eihän tämä mitenkään voi korvata "omaa" terveydenhoitohenkilöstöä.
Puhu asiasta myös läheisillesi, onhan heitä? Asia tuntuu nololta, mutta koeta puhua kaikesta: hajusta, siitä noloudesta, ettet tiedä onko sitä, että mietit sitä mitä lääkäri sanoi. Ihan varmasti sinua tuetaan! :)
Ihan hyviä pointteja. Kolmelle läheiselle oon jo asiasta ehtinyt avautua, eikä heillä tosiaan ole ongelmasta mitään havaintoja. Totta, että kuulostaahan tuo oudolta, ettei läheiset mitään huomaisi, vaikka ongelma olisi ilmeinen. Oon perustellut sitä itselleni myös siten, että ongelma yleensä ilmenee pahiten sellaisissa tilanteissa , missä oon tosi ahdistunut ja läheisten seurassa en yleensä ole. Toinen "ongelmatilanne", missä oon mielestäni kommentteja kuullut ollut ulostamistarpeen yhteydessä esim. just julkisissa, kun joutuu pidättelemään. Läheisten seurassa esim. kotona menisin todennäköisesti vaan suoraan vessaan...
Terveydenhuoltohenkilökunnan kanssa oon keskustellut tästä nyt jo melkein enemmän kun tarpeeksi ja ärsyttää, kun pidetään harhasena, niin tulin tänne hakemaan muita mielipiteitä. Mutta joo, ens viikolla menen vielä uudestaan keskustelemaan siitä lääkityksestä ja koitan esittää asian mahd. selkeästi omasta näkökulmastani ja saada sellaiset perustelut realiteettitajun horjumiselle, että itsekin ymmärrän.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on noloa jos karkailee kaasut ja haiset. Ei ihme että sinua ahdistaa. Mutta sinua ei voi mikään psykiatri tässä auttaa, en ymmärrä miksi hänelle menit kun oikea osoite on vain ja ainoastaan joku lääkäri. Toivottavasti löytyy apua hallitsemaan oireyhtymään. Suosittelen käymään läpi ruokavalion ja allergiat ensiksi.
Kävin myös tavallisella lääkärillä, mistä ei ollut mitään apua. Ruokavalio oli tuossa pahimmassa vaiheessa jo viimesen päälle rajoitteinen (mm. low-FODMAP) ja yhdistin nuo oireet ennen kaikkea stressiin ja ahdistukseen (joka toisaalta johtui suurelta osin ko. oireista -> kierre). Nyt tilanne jo huomattavasti parempi.
-ap
Elä vain ala syömään niitä psykoosilääkkeitä! Et sinä tarvitse sellaisia! Niitä määrätään turhan kevyesti kaikille. Ja sinun tapauksessa ne vain pahentavat tilannettasi, ne nostavat voimakkaasti ruokahalua ja painoa. Joudut helvettiin kun yrität syödä terveellisesti ja samalla popsit psykoosi lääkkeitä.
Vaivasi on kiusallinen. On ihan normaalia että tunnet stressiä ja ahdistusta. Voimia sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin myös tavallisella lääkärillä, mistä ei ollut mitään apua. Ruokavalio oli tuossa pahimmassa vaiheessa jo viimesen päälle rajoitteinen (mm. low-FODMAP) ja yhdistin nuo oireet ennen kaikkea stressiin ja ahdistukseen (joka toisaalta johtui suurelta osin ko. oireista -> kierre). Nyt tilanne jo huomattavasti parempi.
-ap
Käy varmuudeksi allergiatestit, ei voi tietää jos joku vaikka vaikuttaisikin.. joskus voi tulla ilmavaivoina, tai sitten laktoosi-intorelanssi tai keliakia? Kannattaa rajata poist nämä niin helpottaa hoidoissa.
Psykiatrilla on nyt hieman liian herkkä liipasinsormi. Älä missään nimessä rupea syömään neuroleptejä ilman todella hyvää syytä. Tekstisi on sen verran johdonmukaista, että on hankala uskoa psykoositeoriaan.