Mistä oman veriryhmän saa tietää?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulemalla raskaaksi. Kyllä se neuvolassa selvitetään ihan ilman eri maksua.
En tahdo lapsia vielä moneen vuoteen, ehkä en koskaan. Joten mieluusti maksan tiedosta =) Ap
Miksi et halua???
Olen onnellinen että Suomessa saa nainen itse päättää haluaako koskaa lapsia vaiko ei. Siihen ei aina tarvia erityistä syytä, jotkut ei vain yksinkertaisesti halua omia lapsia. Toki ymmärrän sen hyvin, maailma on julma paikka.
Terveysasemalta. Esimerkiksi verikokeiden yhteydessä voit pyytää. :)
Sitä veriryhmää ei muuten määritetä lapselta syntyessä automaattisesti eikä määritellä perus verikokeiden jne oheella myöskään. Raskaana se määritellään rhesus tekijöiden takia. Syy miksi sitä ei määritellä on se että sitä ei haluta tietoihin heti pysyvästi on se että sinne saattaa lipsahtaa väärää tietoa. Aina kun annetaan lisäverta ja veriryhmä pikatestataan. Mäitä testejä saa myös apteekista ja ebaystä jne jos vain kärsii itseään pistää
Vierailija kirjoitti:
Soita sairaalaan jossa synnyit.
Se on purettu.
Tämä palsta oli ihana löytö ainakin minulle. Oikeasti on helpottavaa huomata, ettei kaikki muutkaan tiedä näitä asioita vaikka itsestä tuntuu että on tosi outo kun ei tiedä (edes) omaa veriryhmäänsä.
Jotenkin ehkä hassustikin tämä palsta ja vertaistuki täällä nostaa ainakin minun itseluottamusta. Kiitos.
Soita terveyskeskukseen ja kysy neuvoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa että tietoa veriryhmästä ei laiteta näkyviin johonkin lappuun jo heti lapsena. Minäkään en tiedä omaa veriryhmääni. Verta en pysty luovuttamaan joten sitä kauttakaan en tietoa saa.
Mitä tekisit sillä tiedolla?
Miksei joku halua tietää veriryhmäänsä? Esim.jos joutuu onnettomuuteen ja pitää ottaa verensiirto, väärä veri vie hautaan.
Se on mulla siinä pahvisessa rokotuskortissa jonka sain koulusta aikoinaan.
Vauvan veriryhmää ei voi määrittää vielä synnärillä. Äidin vasta-aineet yms vaikuttavat vielä vauvassa. Lopullinen veriryhmä voidaan määrittää vasta muistaakseni 6kk ikäiseltä. Rhesustekijä on ja pysyy samana koko ajan ja synnytyksen yhteydessä Rh-negatiivisten öitien vauvoilta se määritetään mahdollista immunoglobuliinihoitoa varten. Taidetaan sekin kyllä tutkia nykyään jo raskausaikana...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa että tietoa veriryhmästä ei laiteta näkyviin johonkin lappuun jo heti lapsena. Minäkään en tiedä omaa veriryhmääni. Verta en pysty luovuttamaan joten sitä kauttakaan en tietoa saa.
Miksei joku halua tietää veriryhmäänsä? Esim.jos joutuu onnettomuuteen ja pitää ottaa verensiirto, väärä veri vie hautaan.
Eivät ota henkilön omaa sanomaa ryhmää todesta ja yleensä ei ole aikaa tsrkistaa tiedoista joten tekevät pikatestin mistä sen näkee. Muuten antavat o verta jos oikein kiire tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että ne verensiirtoa tarvitessa kysyy potilaalta itseltään että mikä veriryhmä hänellä on? :D Ei todellakaan kysytä tai uskota vaikka kertoisikin, kyllä se testataan erikseen.
Tarvitset anti-a seerumia sekä anti-b seerumia. Maksavat noin 65e
Vierailija kirjoitti:
Äidiltä kysymällä.
Nuivat alapeukuttajat 😂 Minä, 27 v kysyin tietenkin äipältä, kun sillä on kaikki maailman neuvolakortit tallessa. Itse asioin niin harvoin missään keskuksissa etten muistanut omaa veriryhmääni. Äiti tietää kaiken!
Aika moni varmaan tietää sen siksi, että joskus oli tapana yläasteella biologian tunnilla se katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Tulemalla raskaaksi. Kyllä se neuvolassa selvitetään ihan ilman eri maksua.
Tämä on se kallein mahdollinen tapa selvittää asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ota henkilön omaa sanomaa ryhmää todesta ja yleensä ei ole aikaa tsrkistaa tiedoista joten tekevät pikatestin mistä sen näkee. Muuten antavat o verta jos oikein kiire tulee.
Tarkemmin vielä O Rh-
Törmäsitkö ihan ensimmäistä kertaa vapaaehtoisesti lapsettomaan tällä palstalla? Kysymysmerkkien määrästä päätellen.