Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on saastuttavampi, laiva vai lentokone?

en finne igen
11.05.2018 |

Mulla on hieman ympäristöahdistus, ja haluaisin käydä Tukholmassa viikonloppulomalla. Ei siis niin paha ahdistus, että lomailun lopettaisin, mutta pohdin sinne menoa ja sen saastuttavuutta - onko laiva vai lentokone ekologisesti kestävämpi vaihtoehto?

Kommentit (18)

1/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atr varmaan saastuttaa vähiten. Siis potkurikone, jolla ainakin Norra lentää Arlandaan.

Vierailija
2/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Atr varmaan saastuttaa vähiten. Siis potkurikone, jolla ainakin Norra lentää Arlandaan.

Kiitos! Kuvittelin että laiva olisi ekologisempi, mutta syönee enemmän polttoainetta kuin potkurikone? Jos hypoteettisesti lennättäisi ko. koneella saman rahdin ja ihmiset kuin laivalla on, niin pärjäisikö silti ekologisuudessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh... ketä kiinnostaa?

4/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Atr varmaan saastuttaa vähiten. Siis potkurikone, jolla ainakin Norra lentää Arlandaan.

Kiitos! Kuvittelin että laiva olisi ekologisempi, mutta syönee enemmän polttoainetta kuin potkurikone? Jos hypoteettisesti lennättäisi ko. koneella saman rahdin ja ihmiset kuin laivalla on, niin pärjäisikö silti ekologisuudessa?

Atr-72 kuluttaa täydellä matkustajamäärällä max. 3 litraa polttoainetta sataa matkustajakilometriä kohden.

Vierailija
5/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä? Sinä ja minä ei voida tätä palloa pelastaa, eikä edes Suomalaiset...toi ympäristöjuttu on paljon meitä isompien käsissä. Niinko Kiina, USA, Intia, Venänä jne. Ihan sama menetkö laivalla tai lentokoneella. Mene sillä mikä tuntuu hyvältä.

Vierailija
6/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin välttelen turhaa piereskelyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee gracella, lng käyttöinen.

8/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hel-Sto välillä Silja Serenade tai Viking Line Mariella kuluttaa polttoainetta noin 150 tonnia, riippuen matkanopeudesta, matkustaja- ja rahtimäärästä ym.

http://www.kysy.fi/kysymys/paljonko-keskiverto-ruotsinlaiva-vaikkapa-vi…

Tuossa sama tieto selkokielellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiva. Koska merellä noudatetaan edelleen kulttuuria "mitä tahansa voi kipata mereen, koska se on niin suuri että vaikutus on mitätön".

Vierailija
10/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokone saastuttaa enemmän. Mietipä matkustajamääriä. Prototyyppi vissiin kuvittelee laivassa ja lentokoneessa olevan saman verran matkustajia. Plus viking grace on ympäristöystävällinen laiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi tale kirjoitti:

Lentokone saastuttaa enemmän. Mietipä matkustajamääriä. Prototyyppi vissiin kuvittelee laivassa ja lentokoneessa olevan saman verran matkustajia. Plus viking grace on ympäristöystävällinen laiva.

Yksikään nykyaikainen liikkumisen muoto ei ole ympäristöystävällinen.

12/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiva. Koska merellä noudatetaan edelleen kulttuuria "mitä tahansa voi kipata mereen, koska se on niin suuri että vaikutus on mitätön".

Riippuu laivasta, mitä mereen kipataan. Näillä meidän autolautoilla (Tallink Silja, Viking Line, Eckerö Line...) kerätään jätevedet ym. talteen. Isot kansainväliset risteilyalukset toimivat monesti vastuuttomasti siitäkin huolimatta, että Pietaria lukuunottamatta jätevesien tyhjennys satamissa on ilmaista. Suoraan Pietariin menevät alukset saavat kipata paskansa Itämereen aina 1.6.2023 saakka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
13/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi tale kirjoitti:

Lentokone saastuttaa enemmän. Mietipä matkustajamääriä. Prototyyppi vissiin kuvittelee laivassa ja lentokoneessa olevan saman verran matkustajia. Plus viking grace on ympäristöystävällinen laiva.

Ai kuvittelenko? Kuvittele kuule ihan keskenäsi laivojen ja lentokoneiden päästöt mieleisiksi. Netissä nuo ovat kaikki nähtävillä, kulutukset 100 kilometriä, merimailia tai vaikkapa lentomailia kohden. Ihan miltä pohjalta asiaa vain haluaa tarkastella.

Vierailija
14/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi tale kirjoitti:

Lentokone saastuttaa enemmän. Mietipä matkustajamääriä. Prototyyppi vissiin kuvittelee laivassa ja lentokoneessa olevan saman verran matkustajia. Plus viking grace on ympäristöystävällinen laiva.

Onko sulla ollut aina hahmotushäiriöitä matematiikassa vai pelkästään nyt? Yhtä laivan reittimatkaa kohden saa lentää aika monta lentoa, että päästään edes lähelle laivan polttoainekulutusta.

Vierailija
16/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ajaa Tornion kautta polkupyörällä, vähän voi vaan joutua reenailemaan tuohon aikatauluun alle. Vegaaninen tankkaus on tärkeää ja korkeammilla rengaspaineilla kuluu vähemmän energiaa.

Vierailija
17/18 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitra 23.07.2018:

Pelasta maailma lomallasi – ja tule hulluksi pelastuslaskelmia tehdessäsi

Sitran asiantuntija pähkäilee, mennäkö Helsingistä Tukholmaan laivalla vai lentokoneella.

https://www.sitra.fi/blogit/pelasta-maailma-lomallasi-ja-tule-hulluksi-…

Vierailija
18/18 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekniikka & Talous 28.1.2019:

Laivalla vai lentokoneella? - Tukholman-matkan CO2-päästöt vertailussa ja lopputulos voi yllättää

"Moni kuvittelee vettä pitkin matkustamisen olevan vihreämpi vaihtoehto. Niin ei näytä olevan."

https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/laivalla-vai-len…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi