Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kielitietäjät huom! Kuinka puhua ilman laatu- ja vertailusanoja?

Vierailija
10.05.2018 |

Kaverini syyttää minua jatkuvasti vertailusta ja arvostelusta. Kuinka oppia puhumaan ilman ko. termejä?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan täsmävastaus, mutta jos puhut passiivissa kuin poliitikot, ei voi suoraan syyllistyä. Tehdään, laitetaan, lähetetään esim.

Vierailija
2/10 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihan täsmävastaus, mutta jos puhut passiivissa kuin poliitikot, ei voi suoraan syyllistyä. Tehdään, laitetaan, lähetetään esim.

Kuinka sanoa "Punainen kuin peipponen." passiivissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Vierailija
4/10 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten puhutaan pasiivissa? Passiivisista asioistako että ei oikeasti tapahdu mitään mutta jauhetaan jotain että muka olisi tapahtumassa vai miten?

Vierailija
5/10 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittele. Ota joku teksti ja poista siitä adjektiivit. Mieti miten saman asian voisi sanoa vaikka verbillä, tai tarvitseeko sitä sanoa ollenkaan. Anna jotain esimerkkejä, niin voin demonstroida.

"Punainen kuin peipponen" > muistuttaa peipposta (väriltään)

Vierailija
6/10 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten puhutaan pasiivissa? Passiivisista asioistako että ei oikeasti tapahdu mitään mutta jauhetaan jotain että muka olisi tapahtumassa vai miten?

Tämä on eri asia kuin aloittajan tarkoittama, mutta passiivissa tekijä jää epämääräiseksi: metsä myytiin vs. maanviljelijä myi metsänsä

Vierailija
7/10 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää, voit jatkaa arvotelua ja vertailua ilmankin! "Taas toi mirkku käyttää tota huivia, jossa on ruutuja. Mä ainakin käytin huivia, jossa on ruutuja, jo vuonna sejase." TAI "Mun mielestä tyypit, jotka ottaa laseista tarrat pois, ei arvosta itseään." Selkiskö?

Vierailija
8/10 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hätää, voit jatkaa arvotelua ja vertailua ilmankin! "Taas toi mirkku käyttää tota huivia, jossa on ruutuja. Mä ainakin käytin huivia, jossa on ruutuja, jo vuonna sejase." TAI "Mun mielestä tyypit, jotka ottaa laseista tarrat pois, ei arvosta itseään." Selkiskö?

Miten noi samat asiat olisi sanottu ap:n tarkoittamalla vertailutavalla? Hyviä olisi sellaiset esimerkit, joissa näytetään, miten ihan sama asiasisältö sanotaan kahdella eri tavalla, "väärällä" ja "oikealla".

Vierailija
9/10 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jatkuvasti sanot, että kahvi on pahaa, tee on hyvää, niin opettele sanomaan pelkästään "pidän kahvista" tai "en juo teetä".

Vierailija
10/10 |
10.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten noi samat asiat olisi sanottu ap:n tarkoittamalla vertailutavalla? Hyviä olisi sellaiset esimerkit, joissa näytetään, miten ihan sama asiasisältö sanotaan kahdella eri tavalla, "väärällä" ja "oikealla".

Okei, vaikka näin: "Toi mirkku on ihan muoditon, nolo perässähiihtäjä ton iänikuisen ruudullisen huivinsa kanssa, mä oon ainakin paljon trendikkäämpi." tai "Vähänkö nolo ja wt semmonen, joka ottaa siis ne punaset tarrat laseista pois."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan