tv:n katselusta
Meillä on poika 5kk ja aivan " hulluna" tv:n katseluun. Itse en pidä siitä että poika tv:tä katsoisi koska kuulin jostain, että se ei ole hyväksi noin pienille lapsille, koska kuvat vaihtuvat nopeasti ja ruutu vilisee. Meillä poika on usein olohuoneen lattialla ja vaikka kuinka kääntäisin häntä pois tv:n luota poitsu pyörii niin että näkee telkan.
Eli mitä mieltä olette tv:n katselusta noin pienten kohdalla. Onko siis oikeasti haitallista vai annanko vaan katsoa.
Mamma + poitsu 5kk
Kommentit (4)
Meillä vauva on ikänsä olkkarissa köllinyt ja leikkinyt ja telkka on meillä tosi paljon päällä. Vauva on siis katellu enemmän tai vähemmän telkkaa koko pienen ikänsä ja nyt alkaa jo lastenohjelmat kiinnostaa (vauva nyt 11kk). PIkkukakkosen tunnusmusiikki vetää lapsen olkkariin kuin magneetti, samoin jotkut muut tunnarit telkkarista, etenkin Himpulat!!! Joskus muksu kattoo telkkaa ja lepuuttaa päätä sohvaa vasten, kai se siinä hetken hengähtää ihan kuin aikuinenkin. Tuskin niin kauheen vahingollista on. Ihan pieni ei tietty näe kuin värejä ja valoa ja kuulee äänen mut kyllä uskosin et meidän muksu hahmottaa jo hyvin kuvan koska nauraa aina kun yhen lastenohjelman hahmon näkee!
Pienenpänä istui usein sitterissä ja katseli tv:ta. Nyt ikää 7kk ja katselu jäänyt. Ainoastaan mtv3:n tunnarit, uutiset ja muut saa pään kääntymään välittömästi! Tuskin haittaa hirveästi, jos vähän katselee.
Mun mielestä ei ole ollenkaan tarpeellista vauvojen katsoa tv:tä. päivällä meillä ei ikinä ole telkkari päällä. Illalla kyllä katsotaan, mutta usein puuhataan vauvan kanssa jotain, enkä kyllä ikinä laittais esim. sitteriin tv:n eteen. Tietenkin meilläkin välillä pari minuuttia saattaa katsoa jos tulee jotain mitä itse katsoo. Mutta mun mielestä telkkari on kyllä aika huono lapsenvahti. Tämä mun mielepiteeni. Enkä kyllä usko että ainakaan alle vuoden ikäinen haluaisi tiettyä ohjelmaa katsoa.
Tipy
Meillä tyttö oli 3kk ikäisenä niin kiinnostunut Emmerdalesta, että muutaman viikon ajan piti joka päivä katsoa se! Vähitellen kiinnostus hävisi, kun muut asiat alkoivat kiinnostaa. Nyt on 8kk eikä tv kiinnosta enää yhtään :0)!
Tutkimustietoa tuostakin asiasta on puoleen ja vastaan, mutta mun mielestä vauvan pitäisi antaa tutkia asioita omaan tahtiinsa. Välillä kiinnostaa tv, välillä radio (meillä tyttö tykkää istua radion edessä ja kuunnella tuttuja toimittajia. ITse työskentelen radiossa, ja väillä tulee lukemani mainos :0) ), välillä lelut, välillä kotieläimet ymym.
Heather ja neiti-nessukka 8kk