Kaverin omituinen käyttäytyminen 1990-luvulla jäänyt vaivaamaan
Olin koulukaverillani yötä 1990-luvulla. Illalla juttelimme niitä näitä ja kaikki oli normaalisti. Yhtäkkiä kaverini tiuskaisi johonkin tavalliseen kysymykseen (mitähän huomenna söis? tai sataakohan huomenna? tms.) "No en tiiä!!" Olin ihan hiljaa, mutta hetken päästä kaverini katsoi minuun vihaisesti ja huusi "Hiljaa!". Ihan kuin olisi harhakuullut että sanoin jotain. Sen jälkeen hän ei enää puhunut mitä eikä vastannut minulle ja kääntyi seinään päin nukkumaan. Nukuimme samassa huoneessa, joka oli heidän vierashuone. Kaverin vanhemmat eivät olleet kotona.
Seuraavana päivänä kaikki oli aluksi normaalia ja kaverini taas puhui minulle, mutta kun olimme talon pihalla ottamassa aurinkoa, hän otti yhtäkkiä rautaisen puutarhalapion käsiinsä ja sanoi "pitäisköhän mun lyödä sua tällä". Naurahdin ja sanoin hämmentyneenä "älä nyt" tms. Sen jälkeen sanoin että mun täytyy lähteä ja lähdin.
Koulussa kaverini oli taas normaali. Tämä tapahtui ysiluokan toukokuussa, ja kesän jälkeen aloitimme eri kouluissa. Aikuisena emme ole olleet tekemisissä.
Kaverillani ei ollut mitään mielisairautta ainakaan minun tietääkseni ja nyt kun olen löytänyt hänet somesta, hänen elämä näyttää ihan normaalilta ihmissuhteineen ja harrastuksineen. Mitä ihmettä?
Kommentit (24)
What happens in ysäri stays in ysäri.
Mun kaverin skitsofrenia ilmeni noin.
Alkuun oli juuri aivan tilanteeseen sopimattomia kiukkuisia kommentteja.
Kului 15 vuotta, ennen kuin havaitsin tyypin olevan sekaisin ja suurella vaivalla sitten sain houkuteltua hänet puhumaan taholle, joka ohjasi hänet hoitoon.
Nyt onkin siinä vaiheessa, että pitkiä laitosjaksoja.
Joku jo sanoikin, että taisi vain ärsyyntyä höpötykseesi, kun olisi halunnut jo nukkua. Ihan järkeenkäypä selitys ja aika tyypillistä nuoren käyttäytymistä. Lapiojuttu on vähän hankalampi, olisiko sitten väsynyt huonoista yöunista ja ärsytti jo sitten ihan pärstäsikin.
Ylikorostaminen ei selitä tapahtumia.