Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ketään, joka EI pelkää ampiaisia?

Ampiaispelkoinen
09.05.2018 |

Kerrotko jotain lohduttavaa, miten pysyt rauhallisena niiden lähestyessä. Jotkut eivät oikeasti ole moksiskaan, vaikka pörriäinen tulisi naaman eteen surisemaan.

Itse nyt jo kelien lämmitessä alan pelkäämään tulevaa kesää. :( Muistan, etten joskus pelännyt näin paljon, mutta nyt, kun en enää liiku luonnossa kuten lapsena, nuo liian tuttavalliseksi käyvät luontokappaleet aiheuttavat välittömän paniikin.

Täällä saa lukea yleensä muiden ampiaispelkoisten juttuja, mutta missä olette te, jotka ette anna niiden elämäänne häiritä? :) Itseäni hieman lohduttaa, kun seurassa on joku, joka suhtautuu rennosti, jos ampiainen tulee tykö. Toinen panikoija vain lietsoo omaa paniikkiani, ja sekös onkin kivan näköistä sivustaseuraajille!

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä pelkään kaikkia öttiäisiä ja elukoita jotka tunkevat liian lähelle, vaikka kuinka harmittomia olisivat, enkä voi kyllä estää kirkaisua ja pakoreaktiota. Vaikka siis asunkin maalla jossa niitä riittää, ja sisällekin onnistuvat usein tunkemaan niin kimalaiset, hämähäkit kuin hiiretkin.

Ja kyllä se pisto sattui, ampiaiset ovat joskus tehneet pesänsä vintille ja ovat hurjistuneet joskus ovea sulkiessa jne. ja olen saanut juosta autoon kiiruusti kun sieltä sotajoukot hyökkäävät. Kerran sain iskut huuleen ja niskaan, eikä kyllä naurattanut.

Vierailija
42/50 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ampiaispelkoinen kirjoitti:

Kerrotko jotain lohduttavaa, miten pysyt rauhallisena niiden lähestyessä. Jotkut eivät oikeasti ole moksiskaan, vaikka pörriäinen tulisi naaman eteen surisemaan.

Itse nyt jo kelien lämmitessä alan pelkäämään tulevaa kesää. :( Muistan, etten joskus pelännyt näin paljon, mutta nyt, kun en enää liiku luonnossa kuten lapsena, nuo liian tuttavalliseksi käyvät luontokappaleet aiheuttavat välittömän paniikin.

Täällä saa lukea yleensä muiden ampiaispelkoisten juttuja, mutta missä olette te, jotka ette anna niiden elämäänne häiritä? :) Itseäni hieman lohduttaa, kun seurassa on joku, joka suhtautuu rennosti, jos ampiainen tulee tykö. Toinen panikoija vain lietsoo omaa paniikkiani, ja sekös onkin kivan näköistä sivustaseuraajille!

En pelkää ötököitä. En näe siihen mitään syytä. Ei ole pistänyt pimppari sitten lapsuuden, mut jos pistää, mitä sitten. Hetken kirvely ja sillä hyvä. Niin, en ole allerginen pistoille, toki suhtautumiseni olisi varmasti eri jos olisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden miehen, joka kuoli ampiaisen pistoksiin, oli allerginen eikä ollut vastalääkitystä mukana veneessä. Itse en tykkää amppareista, ostin Tokmannilta sellaisen ”tennismailan” näköisen vehkeen, johon laitetaan kaksi patteria sisään ja sillä, kun läimäsee ampiaista, se saa ”sähköiskun” ja sitten vaan poimii sen roskikseen tai vetää vessasta alas.

Vierailija
44/50 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää. On joskus pistänytkin, kun istuin päälle. Mutta hämähäkkejä pelkään, siinä nyt ei ainakaan ole mitään järkeä.

Vierailija
45/50 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ampiaisessa olisi pelättävää? Annan pöristä aikansa, mutta jollei tajua poistua kauemmas, lätkäisen kädellä. Ampiainen on pistänyt minua tasan kerran 30 vuotta sitten. Silloin astuin sen päälle. Jollet ole allerginen, on turha hysterioitua ampiaisen läheisyydestä.

Vierailija
46/50 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan, paarma se vasta ihmistä(kin) saalistaakin, ja on petollisen hiljainen vaanija (paitsi se yksi joka pörisee). Voi jäädä kipeekin paukama, jos oikein sopivaan kohtaan pääsee puremaan. Niitä ei puhaltele pois tuulet tai muut ilmavirrat, kätevästi pörräävät menossa mukana moottoriveneessäkin. Ainoa hyvä puoli paarmassa on se, että se ei pysty yhtään puolustautumaan, kun sitä huiskii ja läpsii. Ei vaan kuole kovin kepeällä läpsäsyllä, se on huonoja puolia. :P Yhtään en nyt tarkoita väheksyä amppari-kammoa, ittellänikin oli se nuorempana.

Tosiaan! Tervetuloa tänne maalle, paarmoja on joka sorttia ja niiden purema se vasta sattuukin! Kerran lettugrillillä kuumana kesäpäivänä olin aivan varma, että ampiainen pisti reiteeni, mutta olikin iso paarma, joka oli upottanut leukansa housujeni läpi lihaani. Saakeli teki kipeää!! Ja ne penteleet jahtaavat vaikka hamaan tappiin... Niitä kyllä vähän kammolla odotan. Ei niiltä voi välttyä pellolla.

Vierailija
47/50 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelen, että ampiaiset vain ajattelevat minun tuoksuvan hyvältä ja ottavat minusta selvää, että olenko kenties kukka. Tutkivat aikansa ja kun toteavat, etten ole kukka, lähtevät pois. 

Vierailija
48/50 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää. Olen rauhassa, en huido tms. Jos pitkään pyörii ympärillä vaihdan rauhallisesti paikkaa. Huitominen yms äkkinäinen käytös saa ampparit helpommin puolustautumaan.

Vierailija
49/50 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin tutustuin mieheeni, kavahdin vähän kimalaisiakin. Mieheni kautta opin suorastaan tykkäämään niistä. Ne on niin sympaattisia ja söpöjä. Niiden touhuja kukissa voi seurata ihan läheltäkin, miten ne kerää mettä satulalaukkuihinsa. Ei niitä kiinnosta kuin kukat. Päälle ei toki kannata astua jos ei ole itellä kengät jalassa. Muuten voi sattua hemmetin kovaa jalkapohjaan se piikki, jos ehtivät nostaa sen esiin puolustuksekseen. Kerran yksi laskeutui paitani rintamukselle, näytti aivan pyyhkivän itseään paitaani, ja meitä nauratti. Tsoukkailin että ennen lähtöään pyyhki paitaani vielä peppunsakin, niisti nenänsä ja sitten oli tyytyväinen. :D

Vierailija
50/50 |
09.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvittelen, että ampiaiset vain ajattelevat minun tuoksuvan hyvältä ja ottavat minusta selvää, että olenko kenties kukka. Tutkivat aikansa ja kun toteavat, etten ole kukka, lähtevät pois. 

Tai sitten raadolta ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän