Onko täällä ketään, joka EI pelkää ampiaisia?
Kerrotko jotain lohduttavaa, miten pysyt rauhallisena niiden lähestyessä. Jotkut eivät oikeasti ole moksiskaan, vaikka pörriäinen tulisi naaman eteen surisemaan.
Itse nyt jo kelien lämmitessä alan pelkäämään tulevaa kesää. :( Muistan, etten joskus pelännyt näin paljon, mutta nyt, kun en enää liiku luonnossa kuten lapsena, nuo liian tuttavalliseksi käyvät luontokappaleet aiheuttavat välittömän paniikin.
Täällä saa lukea yleensä muiden ampiaispelkoisten juttuja, mutta missä olette te, jotka ette anna niiden elämäänne häiritä? :) Itseäni hieman lohduttaa, kun seurassa on joku, joka suhtautuu rennosti, jos ampiainen tulee tykö. Toinen panikoija vain lietsoo omaa paniikkiani, ja sekös onkin kivan näköistä sivustaseuraajille!
Kommentit (50)
Pysyn rauhallisena vain ja ainoastaan etten teloisi itseäni pudotessa. Työskentelen rakennuksilla, ja etenkin alkukesästä ampiaiset, kärpäset, hämähäkit, oravat, hirvet ja karhut ovat sairaalloisen kiinnostuneita kypärästäni. Telineillä ei vaan passaa alkaa hyppimään ja kirkumaan kun kypärässä taas surisee, ettei vaan putoa. En ole tietääkseni allerginen mötiäisten pistoille, joten yritän vaan hengitellä rauhassa ja saada sen kypärän helkkariin pään päältä ennen kuin minua tuikataan.
Vierailija kirjoitti:
Minä en pelkää. Miksi pelkäisin? Pistävät itseään puolustaakseen, joten pyrin käyttäytymään niin, ettei tarvitse puolustautua.
Ymmärrän tuon, ja siksi tuntuukin niin tyhmältä, että olen näin paniikissa. Koskaan ei ole pistänyt, mutta kun olin lapsi, peloteltiin, että saatan kuolla pistoon. Luulen, että se on sieltä peräisin. Omat vanhempani esim. eivät pelkää, tämän kuolemasta varoittelun hoiti muu läheinen aikuinen. :( Siksi haluaisin tästä pelosta eroon, sillä ei ole mitenkään varmaa, että kuolisin pistoon. Moni muukin asia voi minut tappaa, enkä pelkää juurikaan mitään muuta.
Ap
Esim. pistosta aiheutuva kipu ei minua kauhistuta. En pelkää esim. paarmojakaan, ja niiden purema se vasta kutaa tekeekin. >:( Ja oikeasti jahtaavat verenhimoissaan, jos kohteekseen keksivät. Olisi myös kiva kuulla, onko joku pelännyt aiemmin, mutta päässyt pelosta eroon?
Ap
Olen nähnyt ihmisiä, jotka alkavat yhtäkkiä poukkoilla ihan paniikissa ympäriinsä. Tekevät itsestään naurunalaisia. Ei sellaisia ihmisiä voi ottaa vakavasti. Todella noloa. Joillain on jopa lapsia! Häpeällistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt ihmisiä, jotka alkavat yhtäkkiä poukkoilla ihan paniikissa ympäriinsä. Tekevät itsestään naurunalaisia. Ei sellaisia ihmisiä voi ottaa vakavasti. Todella noloa. Joillain on jopa lapsia! Häpeällistä.
Niin on. Siksi haluan eroon pelostani. You got the point.
Ap
Ei ampiaisia tarvitse pelätä. Jos yksitttäinen ampiainen pyrkii iholle, voit läimäyttää sen kädelläsi kauemmaksi. Problem solved. Sitä paitsi ampiaisen pisto on suhteellisen harmiton ellei ole sille allerginen.
Vierailija kirjoitti:
Ei noloa vaan todella ärsyttävää. Siinä huidotaan ees ja taas oikein ärsyttäen sitä pistämään. Painukaa muualle muiden läheltä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ampiaisia tarvitse pelätä. Jos yksitttäinen ampiainen pyrkii iholle, voit läimäyttää sen kädelläsi kauemmaksi. Problem solved. Sitä paitsi ampiaisen pisto on suhteellisen harmiton ellei ole sille allerginen.
Kiitos. Tää oli ehkä lohdullisin kommentti. En oikeasti ymmärrä, pelkäänkö edes, että kuolen siitä pistosta. On ihan tosi vaikea analysoida, miksi ne pelottavat. Ehkä se, kun tulevat joskus niin tykö, on ahdistavaa. Mä koitan tänä vuonna päästä eroon pelosta. Pistäisipä kerran, niin tietäisin, etten siihen kuole (ehkä). :)
Ap
En pelkää ampiaisia, pelkästään inhoan niitä. Joka kesä on tietyt viikot kun ei voi pitää parvekkeen ovea auki kun on heti peukalon kokoisia ampiaisia katonrajassa pörisemässä. Siitä sitten purkkiin pyydystän ja ravistan ulos.
Ne on yksinkertaisia luontokappaleita, eivät pahantahtoisia. Kun et härki niitä niin nekään ei härki sinua. Kannattaa kesäisin välttää imeläntuoksuisia hajusteita ja huulivoiteita niin välttyy useilta pörriäiskohtaamisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noloa vaan todella ärsyttävää. Siinä huidotaan ees ja taas oikein ärsyttäen sitä pistämään. Painukaa muualle muiden läheltä.
Ei sellainen ihminen voi olla henkisesti ihan tasapainossa. Jossain viiraa.
Mitä enemmän huidot ja huiskit, sitä varmemmin sinua pistetään. Anna ampiaisen olla ihollasi, lähtee aikansa imuteltuaan iholtasi suolaa. Kun ei tee mitään ja pysyy viileänä, tilanne on äkkiä ohi. Usko huviksesi, on monen kesän kokemus asiasta. Jos epäilet olevasi allerginen pistoille, osta apteekista valmiiksi adrenaliinikynä. Antaa mielenrauhaa ja voit opetella tuota huitomattomuutta.
Minä pysyn rauhallisena ajattelemalla sitä, että annan ampiaisen käydä rauhassa toteamassa ettei esim. kirkas vaatteeni olekaan kukka :)
Muistele sitä, että ampiasen pistoon ei juuri koskaan kuole. Harvemmin kuin voittaa lotossa meidän olosuhteissamme. Ampiainen sen sijaan kuolee pistettyään, joten eivät ne ilokseen töki.
Minua on pistänyt ampiainen muutaman kerran. Liikun paljon luonnossa, enkä tosiaan pelkää niitä, joten olen istunut paljain reisin päälle, poiminut käteeni marjoja poimiessa jne. Eli uhannut ampiaisen henkeä, jolloin on tuikannut. Pisto ei tunnu juuri miltään. Huomattavasti enemmän ärsyttää hyttysen pisto.
Muista erottaa ampiainen ja mehiläinen! Mehiläinen, eli se pyöreä ja pörröinen, on täysin vaaraton eikä pistä kuin äärimmäisessä hätätilanteessa, sillä se kuolee kun pistää.
En pelkää ja pysyn rauhallisena. Suun pyrin pitämään hyvin kiinni ja etenkin ruokapöydässä olen tarkkana, ettei ruoan mukana mene ampiaista suuhun. Eivät tosiaan pistä, jos ei huido. Ja jos pistävät, niin ei se kipu nyt niin ivaa ole, etteikö sitä kestäisi. Meitä on tainnut koko perhettä pistää ainakin kerran, joten en usko, että meistä kukaan on allerginen. Ymmärrän toki, että allerginen ihminen varoo ampiaisia enemmän.
En pelkää yhtään. Mehiläiset ovat tärkeitä ekosysteemissämme. Ilman pölyttäjiä emme voisi viljellä mitään kasveja!
En pelkää yhtään. Toisaalta mua inhottaa ylettömästi esim sokeritoukat ja hiiret. Ei ehkä.pelkoa mutta voimakas puistatus.
Minä en ole jaksanut pelätä sen jälkeen kun erään kesätyöpaikkani (jäätelökioski) rakenteisiin pesiytyi ampiaisparvi. Pari viikkoa niitä sai lätkiä kuoliaaksi n. 3 yksilön tuntivauhtia.
Äitelä sulavan jäätelön haju sai ne hulluiksi ja nuoremmat työkaverini pelkäsi hullun tavalla pistoa, yksi oli jopa pahasti allerginen. Työnantaja ei viitsinyt kutsua tuholaistorjujaa, vaan koetti itse ajaa niitä pois luonnonmukaisilla tuholaiskarkotteilla -_- Sehän meni juuri niin hyvin kuin voi arvata eli tappohommiinhan se oli pakko ryhtyä ettei sekapäiset ampiaiset ois pienessä tilassa pistäneet jotakuta. Sääli, en minä minkään luontokappaleiden tappamisesta pidä.
P.S. Täysin harmittomia lukkeja pelkään niin että menen kokovartalolukkoon ja alan sitten kiljua eli ei tässä oikein mitään järkeä ole.
Minä en pelkää. Miksi pelkäisin? Pistävät itseään puolustaakseen, joten pyrin käyttäytymään niin, ettei tarvitse puolustautua.