Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos huomaat kaapissasi eräpäivän ylittänyttä ruokaa, (viiliä, kananmunia, leikkelettä, maitoa, leipää...) heitätkö ne automaattisesti roskiin vai syötkö pois?

Vierailija
08.05.2018 |

Itseäni ei haittaa, jos jossain ruuassa on mennyt eräpäivä pari päivää tai useampikin päivä sitten umpeen. Kyllä mä maistan ensin vähän sitä onko mennyt jo pilalle ja jos ei ole niin syön pois.

Mulla saattaa aamiainenkin tai iltapalakin muuttua sen mukaan, minkä tuotteen sillä hetkellä huomaankin jääkaapissa menneen ”vanhaksi”. Esim. Nyt aamiaiseksi löysin jääkaapista hotdogin ja kauravälipalan joissa molemmissa oli eräpäivä 4.5. Kyllä näistä vielä hyvän aamiaisen saa. 👍🏼

Mies taas olis heittänyt ne suoraan roskiin koska hän katsoo aina vaan pelkkää päivämäärää, että ”oho, täällä on vanhaksi mennyttä ruokaa, heitetäänpä roskiin”.

Miten teillä toimitaan tällaisten ruokien kanssa?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En heitä, vaikka olisi viikonkin yli. Vasta, jos näen hometta tai haisee mädäntyneeltä.

Vierailija
2/14 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistetaan haju ja maku. Jos tuote on syöntikuntoinen, ei sitä roskiin heitetä van käytetään heti. Tai no, jos tuote on sellainen ettei sitä mitenkään pysty käyttämään heti, silloin kyllä tulee heitettyä roskiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen käyttöpäivä on oikeasti viimeinen käyttöpäivä, sen jälkeen voi ruuasta jo sairastua. Parasta ennen päivä on eri asia. Itsekin käytän loppuun vanhaksi menneet maidot ja jugurtit, kyllä niistä huomaa jos ovat menneet huonoksi.

Vierailija
4/14 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitotuotteita voin syödä muutama pvä päiväyksen jälkeen, leipääkin (yleensä jämät pakkaseen ennen vanhenemista josta sulatan), mutta lihatuotteet ei kiitos paitsi kananmunia ehkä. Joskus olen jonkun kanan tehnyt yhden päivän päiväyksen jälkeen. Kuivatuotteita voi käyttää päiväyksen jälkeenkin. Pitää tarkistella koostumusta ja hajua aina kun kokkailee jtn päiväysmerkintöjen jälkeen.

Vierailija
5/14 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haistan ja maistan. Jos tuoksahtaa epämääräiseltä, niin roskiin. Jos ei ole mitään epämääräistä tuoksahdusta, maistan ja jos kaikki on ok, käytän normaalisti. Olen joskus käyttänyt kuukausi aikaisemmin viimeisen käyttöpäivän ohittanutta kermaviiliä. Ei ollut hometta, ei tuoksunut eikä maistunut oudolle. Eli aistit käyttöön. Maitoa ei meillä käytetä lainkaan, eli siitä en osaa sanoa mitään.

Vierailija
6/14 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti söisin, jos en aistein havaitse mitään poikkeuksellista. Näin raskausaikana ei voi riskeerata, joten kysäisen ekaksi mieheltä, syökö hän vai heitänkö pois.

Vierailija
7/14 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ovat syömäkelpoisia, syön. Jos eivät, heitän pois.

Vierailija
8/14 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunissa mulla ei haittaa, vaikka eräpäivä on mennyt useampikin kuukausi sitten umpeen. Kun tällaisiakin munia oon kokeillut vesilasissa (jossain oli ohje, että kananmunan käyttökelpoisuuden voi testata laittamalla vesilasiin. Jos pysyy pohjalla, on vielä käyttökelpoinen mutta jos kelluu on jo pilaantunut) niin useasti ne ovat osoittautuneet vielä ihan käyttökelpoisiksi. Ap

Vierailija
9/14 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihan ja lihatuotteiden kanssa olen aika tarkka.

Muuten luotan aika pitkälle aistihavaintoihin, se päivämäärä siinä paketin kyljessä ei ole kuin viitteellinen. Jugurtti ei enää happane, mutta jos se alkaa kasvattaa hometta niin sitten on aika mennä eteenpäin.

Vierailija
10/14 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraille kyllä leivon sitten ihan tuoreista kananmunista mutta kyllä itse uskallan syödä noita eräpäivän ylittäneitäkin munia. 😁 Ap

Vierailija
11/14 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunat, kaurahiutaleet jne nyt voivat olla helposti kuukausiakin päiväyksen jälkeen ihan samaa tavaraa kuin "tuoreenakin". Jauhelihat jne nyt taas sitten ei kestä jääkaapissa siihen päiväykseen asti. Itse pidän jauhelihaa jääkaapissa maksimissaan sen yhden yön ennen syömistä/pakastusta, vaikka päiväystä olisi vielä viikko jäljellä.

Maito näin kuumemmilla säillä ei tunnu kestävän samalla tavalla kuin vaikka talvella tai syksyllä. Hyvä kun tuli mieleen, että nyt on taas aika alkaa ostamaan iskukuumennettua maitoa.

Vierailija
12/14 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö, syötän vieraille.

Vierailija
13/14 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen lihan suhteen tarkka, muut valmisteet haistelen ja maistelen. Jos ei ole sivumakuja, niin käytän. Kertaakaan en ole vielä noista sairastunut. Mies syö aika paljon makkaraa eikä hän päiväyksiä katsele, terveenä on hänkin pysynyt. Meidän jääkaappi on hyvin kylmä, joten uskon sen edesauttavan ruokien säilymistä.

Vierailija
14/14 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En heitä automaattisesti mitää pois. Varsinkin kananmunat säilyvät pitkään yli päiväyksen. Päiväyksen ylittäneet elintarvikkeet haistetaan ja maisetaan ensin ja jos ne ovat oikeasti pilalla, niin sitten vasta heitetään pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan