Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhän silmissä rikas käy ikeassa. Missä maailmassa elätte?

Vierailija
08.05.2018 |

Lueskelin noita köyhyysaiheisia ketjuja. Ihmettelin suuresti, kun osa luokittelee tietyt astiat, verhot jne "köyhien jutuiksi". Ellei asu lähellä ikeaa, niin köyhä ei todellakaan käy Ikeassa. Sinne matkustaminen on jo liian kallista. Eikä ne ikean kalusteet mitään ilmaisia ole. Jos mieluisa sohva ikeassa maksaa vaikkapa "vain" 500€, niin se on köyhälle aivan liikaa. Kun se sohva saa maksaa korkeintaan 50€. 500€ on köyhälle aivan utopistisen suuri raha. 10-15€ muumimuki jää kaupassa todellakin vain haaveeksi, sillä sillä rahalla pitää ostaa perheen kahden päivän ruoka.

Olen lähihoitaja ja käyn töissä. En ole varsinaisesti köyhä. Lapsista (12v ja 16v) saan elarit ja lapsilisät. Meillä ei polteta tupakkaa, eikä käytetä alkoholia. Tyttö on lukiossa ja pärjää hyvin koulussa. Koulukirjat ovat kalliita mutta saan maksettua ne. Kuudesluokkalainen poika on myös hyvä oppilas. Olen kannustanut lapsiani koulunkäyntiin kaikin mahdollisin keinoin, sillä toivon heidän saavan hyvät ammatit. Meillä luetaan paljon kirjoja ja käydään viikoittain kirjastossa. Poika pelaa jalkapalloa ja tyttö lentopalloa. Tyttö soitti myös pianoa koko peruskouluiän. Ja kyllä, maksoin aikoinaan pianon osarilla.
Meillä on puhdas ja siisti koti. Vaikka varaa ei kovin paljon ole, niin pidän sisustamisesta ja meillä näyttää ihan yhtä kivalta, kuin monissa varakkaammissakin perheissä. Vanha auto on, mutta toimiva ja velaton.
Palkasta säästän sen mitä pystyn ja myyn tarpeettomat tavarat aina kirpparilla. Säästöillä juhlitaan joulua (jouluna meillä mällätään vähän enemmän) ja synttäreitä. Joka vuosi käydään huvipuistossa. Risteilyllä käydään ehkä joka toinen vuosi. Haluaisin näyttää lapsilleni maailmaa ja viedä linnoihin, museoihin, näyttelyihin, alpeille, välimerelle ja vaikka mihin. Valitettavasti en pysty. Tukholmassa ja Tallinnassa ollaan kierretty kaupunkilomilla muutaman kerran ihan nähtävyyksiä kierrellen, mutta lasten Isovanhemmat, kummit jne ovat olleet sponssaamassa.
Tyttö oli ysiluokalta koulun retkellä Prahassa ja nyt lukiosta menevät Roomaan. Teen paljon sen vuoksi, että pääsee reissuihin mukaan. Poika oli talvella Lapissa kaverin perheen mukana ja heillä on oma mökki siellä. Mä leivoin tän perheen yhden lapsen rippijuhliin kakut kiitokseksi. Eivät ottaneet meiltä mitään maksua matkasta. Toki pojan kulut maksoin itse.

Tiedän saavani ilkeitä kommentteja. Ihan sama. Pointti oli vaan kertoa, ettei todellakaan Pienituloiset "huonosti koulutetut" istu vain läävässään polttamassa röökiö vailla minkäänlaista tietoa siitä, missä lapset menevät.

Toisaalta se oikeakin köyhyys on joskus koettu. Se, että vallilan verhot koetaan köyhien jutuksi, voi satuttaa montaa köyhää. Vallivan verhojen hinnalla kun köyhän pitää elää kuukausi. Mariskoolit ovat köyhän silmissä rikkaiden juttuja. Jos tarvitaan uusi matto, niin 100€ matosta on köyhälle todellakin aivan liikaa.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tälläset keskustelut on aina vähän hassuja, kun jako köyhiin ja rikkaisiin tuntuu niin kärjistetyltä.  Itse olen keskituloisena aina nähnyt Ikean 500 euroa maksavat sohvat tai parinkympin muumimukit yksinkertaisesti turhuuksina, kun kivaa, kestävää ja yleensä pilkkahintaistakin saa käytettynä pienellä vaivalla. Meillä esimerkiksi on kiva nahkasohva (200e), Iittalan kivat astiat (koko setti ehkä 150 e pikkuhiljaa kirppareilta haalittuna), laadukkaat villamatot (max 200e) ja muutenkin just meille sopiva sisustus suht pikkubudjetilla, pikku hiljaa käytettynä hankittuna. Jos esimerkiksi pesukone hajoaa, voi pyykit varmasti pesettää pesutuvassa tai kaverilla kunnes torista/kierrätyskeskuksesta löytyy parilla kympillä tarpeisiin sopiva. Vaatteitakaan ei juuri tarvitse nykyään uutena ostaa, kun oppii  etsimään käytettyä, ajatonta ja laadukasta (FB:ssä on lukuisia vaatekirppuja joissa myydään esim. skandidesignia Bikbok-lumppujen ja luksusbrändien sijaan). Käytettynä ostetun tavaran jälleenmyyntiarvo myös säilyy, Ikeakalusteen arvon pudotessa viideosaan heti kotiin kantamisen jälkeen

En varsinaisesti paheksu asioiden ostamista uutena, ja ymmärrän että jotkut asiat on vaan hankittava nopeasti ja helpointa tietä. Välillä vaan ihmettelen sitä, millasia summia (niin "rikkaat" kun "köyhätkin") syytää vaikkapa Ikean aikaa kestämättömään lastulevykalustukseen. Olen kuulunut elämäni aikana useampaan tuloluokkaan, enkä nytkään ole keskituloisen yläpuolella. Siitä huolimatta kulutustottumukset on pysynyt pitkälti samoina aina, mitä nyt harrastuksiin ym. aineettomiin asioihin liittyvissä kuluissa on pientä vaihtelua.

Vierailija
22/25 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tarkennan vielä sen verran, että muumimukithan on tosi kivoja jos niistä erityisesti tykkää ja juuri niihin haluaa panostaa. Maininnalla viittasin lähinnä tarpeeseen ostaa aina sitä tiettyä merkkiä uutena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kestää Ikean kalusteet,ainakin puiset.Minulla on monet olleet 10+ vuotta,maalia ovat välillä saaneet.

Vierailija
24/25 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikea mikää halpa kauppa ole, riippuu tietenkin mitä ostamassa. Hinnat on laidasta laitaan ja laatu.

Itse "köyhänä" käyn harvoin ikeassa ja rahaa menee yleensä n.50-60€ ja reissut on aina suunniteltu ja budjetoitu. Huonekaluja joskus mietin että sieltä ostaisin (kunhan säästänyt niitä varten) mutta totesin että halvemmaksi tulee jostain sotkasta tai jyskistä ostettuna (kotiinkuljetuksineen)

Vierailija
25/25 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sivistymätöntä puhua rahasta, tuloista, omaisuuksista jne. Sitä tekevät vain ne, jotka ovat nousseet esim. työnteolla "ryysyistä rikkauksiin" ja kuvittelevat nyt olevansa jotain parempaa.

Noin sanoo hän joka ei ole koskaan edes yrittänyt. Kirpputorin ellottava lemu oikein tulee viestistäsi läpi...