Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi se on niin vaikea luopua asioista? Rahaan liittyvää

Vierailija
08.05.2018 |

Minulla on aivan järkyttävä rahaongelma tällä hetkellä. Oli pakollista remonttia, muuttoa, ja sairastumista samaan aikaan, joten hätävararahat ja luottokortti miinuksella. Laskuja pitäisi maksaa (vakuutusmaksuja jne), mutta tilillä oikeasti 0,5cnt. Lauantaina myös tärkeät juhlat, joihin pitäisi ostaa sukkahousut ja meikkivoide, vaikka oikeasti aivan turhia ostoksia tässä tilanteessa..

Olen myymässä huonekaluja ja viimeistä työlaukkuani (arvokkaimmat) pois, jotta saisin rahaa tilille.

Tuntuu vain niin vaikealta nyt luopua noista muutamista tavaroista. Ne on viimeiset kalliit jutut täällä kotona ja olleet minulle ns. Tärkeitä. Tiedän kyllä että rahaa tarvitsen, mutta silti roikun näissä kiinni :(

Tuo eräs huonekalu on vielä äitini antama, eikä hän ole enää elämässäni (ei kuitenkaan kulllut) ja tekisi mieli pitää se muistona..

Sanokaa mulle että materia on materiaa ja joskus vielä minulla on varaa ostaa uusia..

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MItä kaikkea olet jo myynyt ja miten on mahdollista hankkia noin 700 e merkkilaukku (ja myydä se nyt 250 eurolla), jos tilillä ei ole muutaman kuukauden palkan verran säästöjä? Eli miksi ihmeessä tuhlaat huolettomasti rahojasi kaikenlaiseen turhaan ja sitten ihmettelet ylimääräisiä menoja kuten muutto (tosiylläri) ja remontti (miksi se nyt muuton kanssa samaan aikaan tupsahti eli sinulla on omistusasunto, vuokrakämppää ei itse rempata).

Vierailija
22/31 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kuulostaa siltä ettet todellisuudessa kykene suunnittelemaan ja hallitsemaan omaa rahatalouttasi. Siitä kertoo se että aina on joku yllätys, joku suunnittelematon menoerä joka välittömästi tuhoaa koko talouden, ja siinähän taas selittelet ja ihmettelet etkä voi käsittää miten tässä taas kävi näin.

Parasta olisi jos löytäisit jonkun joka opettaisi sinulle kädestä pitäen miten rahaa käytetään. Menot on sopeutettava tulojen mukaan ja yllättäviä menoja (joita oikeasti tulee vain harvoin) varten on oltava säästöjä jonkun verran. Mahdollisesti myytävät pari tavaraa ei ole varma tulolähde. Sukkahousut ja meikkivoide ovat äärimmäisen halpoja päivittäisiä käyttötavaroita eikä merkittäviä investointeja.

Ilmeisesti ihan turhaa paasata ihmiselle joka ei ymmärrä alkeitakaan rahankäytöstä. Koeta saada apua joltakin joka ymmärtää. Olisikohan kunnalla jotain palvelua tällä saralla, velkaneuvonnan puolella esim tai sosiaalipuolella toimeentulotukien käsittelyssä.

Todella kummallinen olettamus ja syytös, siihen nähden kuinka vähän tiedät tilanteessani. En maininnut mitään, että tämä on kestänyt kauan.

Raha asiani olivat hyvin. Olin opiskelua, tein töitä, ja säästin samaan aikaan. Valmiisiin, sain vakipaikan ja ostettiin koti. Kotiimme tuli yllättävä remontti, joihin en ymmärtänyt varautua, jouduimme muuttamaan pois hetkeksi (tähän meni aivan turhaa rahaa) ja samaan aikaan sairastuin todella pahasti. Sairaaloita, ja lääkkeitä, sekä sairauslomasta johtuvaa ansionmenetystä en nyt osannut laskea budjettini, koska olen ollut aina todella terve.

Olisiko sinun mielestä taloudellisesti järkevämpää tässä tilanteessa A) ottaa lisää lainaa B) myydä tavaroita, ettei talous enempää kärsi?

Nyt kun myyn jotain - maksan laskuni ja jää vielä vähän käteen rahaa. Tämä tarkoittaa, kun palkka tulee - ei kaikki mene laskuihin.

Tämä ei ole vuosia kestänyt epätoivo kuitenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panttaa tavarat

Vierailija
24/31 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MItä kaikkea olet jo myynyt ja miten on mahdollista hankkia noin 700 e merkkilaukku (ja myydä se nyt 250 eurolla), jos tilillä ei ole muutaman kuukauden palkan verran säästöjä? Eli miksi ihmeessä tuhlaat huolettomasti rahojasi kaikenlaiseen turhaan ja sitten ihmettelet ylimääräisiä menoja kuten muutto (tosiylläri) ja remontti (miksi se nyt muuton kanssa samaan aikaan tupsahti eli sinulla on omistusasunto, vuokrakämppää ei itse rempata).

Olen ollut vakitöissä pitkään, joten totta kai pn olit varaa ollut ostaa tavaroita. Remontti ei ollut mikään parin sadan juttu vaan meni kaikki SÄÄSTÖT. Sairastuminen taas vaikutti tuloihin.

Eli minulla oli säästöjä!! Jotka kaikki menivät :D puhutaan siis useista tuhansista mitä remonttiin meni. Ja muutto tuli remontin myötä..

Miksi te hyökkäätte nyt näin pahasti?

Ap

Vierailija
25/31 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elät kädestä suuhun. Nyt järki käteen ja mietit miksi olet tässä tilanteessa. Ei ole normaalia, että joudut myymään tavaroitasi saadaksesi tavaroita. Sukkahousut ja meikkivoide ovat turhia hankintoja. Ovatko juhlat välttämättömät vai onko kyseessä rahanmenoa lisäävä huvittelu? Unohda juhlat tai käyt vain pikaisesti siellä.

Etsi itsellesi työ.

Otsikon luettuani odotin jotain syvällisempää. Kuten menojen olennaista pienenemistä elämäntilanteen muuttumisen takia.

Kuulostat nuorelta ja kypsymättömältä. Nyt raha-asiat haltuun.

Vierailija
26/31 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä myisi jos esineillä suuri tunnearvo. Eikä niillä muutamalla satasella, jotka saisit kovin pitkälle pötkittMitääisi.

Vierailija
27/31 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos et myisi sitä huonekalua mutta vaan laukun. Mitä tapahtuisi,jos et myisi? Seuraavallahan kerralla sinulla ei edes ole enää myytävää, leiki että se on jo nyt.

Vierailija
28/31 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vakitöissä pitkään, joten totta kai pn olit varaa ollut ostaa tavaroita. Remontti ei ollut mikään parin sadan juttu vaan meni kaikki SÄÄSTÖT. Sairastuminen taas vaikutti tuloihin.

Eli minulla oli säästöjä!! Jotka kaikki menivät :D puhutaan siis useista tuhansista mitä remonttiin meni. Ja muutto tuli remontin myötä..

Ap

En hyökkää vaan ihmettelen. Olen ollut sairauslomalla 3 kk, koko ajalta olen saanut palkkaa, tosin tällä hetkellä enää 75% verran. Ensi viikolla palaan töihin. Joka tapauksessa sairaus ei ole suistanut minua kadotukseen. Toisaalta remonttiin voi ottaa remonttilainaa, jos tili alkaa olla tyhjä.

Ja jos se remontti tuli tuollaisena yllätyksenä, niin mielessä käy, onko kyse mukavuudesta vai pakkotilanteesta.

Vierailija
29/31 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En hyökkää vaan ihmettelen. Olen ollut sairauslomalla 3 kk, koko ajalta olen saanut palkkaa, tosin tällä hetkellä enää 75% verran. Ensi viikolla palaan töihin. Joka tapauksessa sairaus ei ole suistanut minua kadotukseen. Toisaalta remonttiin voi ottaa remonttilainaa, jos tili alkaa olla tyhjä.

Ja jos se remontti tuli tuollaisena yllätyksenä, niin mielessä käy, onko kyse mukavuudesta vai pakkotilanteesta.

Miksi mukavuudesta alkaisin rempata, joka vie säästöt? En tekisi niin. Ja kyllähän se vaikuttaa aika paljon jos saa 75% palkkaa yhtäkkiä.

Onko se niin vaikea ymmärtää ettei kaikilla olen niin hyvin asiat kuin sinulla?

Yritän tässä selvitä ilman että aiheuttaisin lisää hallaa taloudelleni.

Ap

Vierailija
30/31 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukkahousuja ei tarvita jos pitkä mekko, meikkivoidenäytteet kannattaa säilyttää.

Säästämistä ei kannata ajatella liian tehokkaasti koska voi käydä kuten laihduttaessa, ensin nälkä sitten ylensyöminen.

On oltava vähemmän tehokas.

Vierailija
31/31 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olethan soitellut sähköyhtiöön yms. ja pyytänyt laskuihin lisää maksuaikaa? 

Onko elämäntavoissasi jotain juttuja mitä voisit karsia pois, esim. juhlimiset?

Olen pyytänyt ja nyt pitäisi maksaa.

Ei ole mitään. En harrasta mitään, en ostele mitään, en juo, en polta.. Sairastumiseen meni rahaa, lääkkeet maksoivat monta sataa ja sairaala jne maksuja. Ap

Uskoin jutun noihin sairastamiskuluihin asti. Suomessa maksukatto.

Huono. Hyvin huono