Miehen sisko näköjään omistaa suurehkon kaupungin euroopassa kun sinne ei saisi mennä
Ollaan varattu viikon matka Euroopan kaupunkiin missä miehen sisko asuu.
Sai tästä ilmeisesti anopin kautta tietää ennenkuin kerroimme asiasta ja nyt on sitten kunnon show päällä.
Sieltä tulee viestiä miehelle että emme sitten yhtään aikaisemmin voineet ilmoittaa, ja ei hänellä ole aikaa meitä opastaa ja meistä huolehtia. Pitäis kuulemma peruuttaa matka.
Kysyin sitten anopilta mitä ihmettä hön on siskolle sanonut niin ei muuta kun että me olemme menossa samaan kaupunkiin missä hän asuu.
Soitin miehen siskolle ja sanoin että olisi kiva nähdä mutta jos se ei sulle sovi niin ok, hän alkaa toisessa päässä jankuttamaan että ei me osata siellä liikkua tai tiedetä mistään mitään ja hän ei kiireiltänsä ehdi ja hän kuulemma tietää sen että joudumme pyytämään kuitenkin häneltä apua jne.. ja jos jokin menee vikaa niin hän on ainoa joka pystyy siellä auttamaan ja taas painotti että hän ei kyllä millään ehdi.
Nyt vielä anoppi soittaa perään että jos me nut kumminkin vaihdettais kohdetta, sanoin että ei vaihdeta ja tästä on enää turha puhua.
Nyt me olemme jotenkin ymmärtämättömiä ihmisiä. Joo no pitää paikkansa, emme todellakaan ymmärrä tälläistä, kuka tahansa muu olisi varmaan iloinen että näkee pitköstä aikaa (jos siis omaan aikatauluun sopii) mutta tuskin käskee vaihtaamaan kohdetta jos ei sovi.
Oli vaan pakko purkautua.
Kommentit (349)
Entäs, jos miehesi sisko on nykyään asunnoton, istuskelee päivät pitkät vaatemyttyjen kanssa puistikoissa ja nukkuu kadulla ja pelkää, että kävelette aurinkolaisit päässä ja hellevaatteissa turisteina vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä logiikka ei kyllä mulle avaudu yhtään. En tosin ole asunut ulkomailla mutta siis onko todella niin, että kun joku sukulainen muuttaa johinkin ulkomaan kaupunkiin, niin sinne ei sitten enää matkustella pariskuntalomille? Kun omien lomien täytyy aina olla ulkomailla asuvien sukulaisten viihdytyslomia? Sitten taas jotkut valittaa, että ulkomailla asuessa kummin kaimatkin yrittää hyötyä ilmaisesta majapaikasta. Että miten se sitten on? Ja mihin tuo raja vedetään? Saako esim samassa maassa vierailla käymättä kylässä? Tai jos on kyse toisesta maanosasta, niin onko epäkohteliasta käydä Uudessa-Seelannissa jollei poikkea myös Australiassa siskokullan luona? Mielenkiintoista miten ihmeellisiä ajatuskulkuja ihmisillä on. Onneksi itsellä ei asu ketään tuttuja Pariisissa.
Minäkin mietin, kuinka suuri alue ulkosuomalaisen ympärillä on rauhoitettava ja pyydettävä lupa siellä vierailuun.
MiäsHenkilö kirjoitti:
Heh, voi mitä ihmisiä. Eihän tuollaiselle voi kuin nauraa. Tämä on mustasukkaisuuden typerin ja hauskin muoto.
Asun ulkomailla, kaikki ovat aina tervetulleita, vaikka majoittaa en pystykään. En minä tätä mestaa omista, enkä halua omistaa.
Kyse ei ole mestan omitamisesta vaan läheisista sukulaissuhteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos käly asuu Etelä-Italiassa (Roomasta alaspäin) niin ymmärrän kyllä ihan hyvin. Täällä on monessa kaupungissa oikeasti todella vaarallista ja oma hermo ainakaan ei kestä kaitsemattomia sukulaisia/ystäviä vierailulla "meidän" kaupungissa.
Ja kuten muut ulkosuomalaiset, saattaisin loukkaantua jos veljelleni olisi ihan se ja sama, näkisikö minua lomansa aikana.
T. ItaliansuomalainenEn ole missään vaiheessa sanonut että on se ja sama nähdäönkö vai eikö.
Olen sanonut että olisi kiva nöhdä mutta ymmärrän kyllä että näin lyhyellä varoitusajalla se voi olla hankalaa jos on kiireistä, toki siltikin oletin että edes yhtenä iltana ehdittäisiin nähdä.
Tiedoksi kuitenkin sulle että vaikka asut kaupungissa et onista sitä. Kyseessä on suurkaupunki ja osaamme käyttäytyä ulkomailla, joten turha hermota jos joku haluaa lomailla Italiassa, ei se yksin sinun ole vaikka siellä asutkin.
Ap
Niin, sitten kun sinulta varastetaan laukku rahoineen, passeineen jne ja samalla paiskataan katuun niin että joudut sairaalaan, niin minuahan sinne ei soitella hätiin?
Ja kyllä, suomenreissuja varatessa kyselen kyllä etukäteen ovatko lähisukulaiset paikalla ja onko ajankohta heille sopiva.
Kuulostat muuten aika aggressiiviselta ja hyökkäävältä persoonalta näin digitaalisesti, vai oletko sittenkin porvoolainen?
Miten sinä sitten voit asua siellä, jos kerran ryöstetyksi tuleminen on kun eikä jos?
eri
Olosuhteiden pakosta, enkä asu kaupungissa ja siellä käydessäni tiedän vältellä pahimpia kaupunginosia ja olla hieman epäluuloisempi kuin keskivertosuomalainen.
Ja en ole ap enkä tietääkseni ap:n käly (ei ainakaan ole tiedossa että veli ja vaimonsa olisivat tännepäin tulossa).
Kyllä minusta olisi outoa, jos sisareni olisi tulossa kaupunkiin, jossa asun eikä kyselisi olenko edes kaupungissa silloin, tavataanko? Haluaisin kyllä tavata pidempään kuin yhdellä illallisella ravintolassa, jos asuisin toisella puolen Eurooppaa, eikä varmaan kuukausittain tavata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos käly asuu Etelä-Italiassa (Roomasta alaspäin) niin ymmärrän kyllä ihan hyvin. Täällä on monessa kaupungissa oikeasti todella vaarallista ja oma hermo ainakaan ei kestä kaitsemattomia sukulaisia/ystäviä vierailulla "meidän" kaupungissa.
Ja kuten muut ulkosuomalaiset, saattaisin loukkaantua jos veljelleni olisi ihan se ja sama, näkisikö minua lomansa aikana.
T. ItaliansuomalainenEn ole missään vaiheessa sanonut että on se ja sama nähdäönkö vai eikö.
Olen sanonut että olisi kiva nöhdä mutta ymmärrän kyllä että näin lyhyellä varoitusajalla se voi olla hankalaa jos on kiireistä, toki siltikin oletin että edes yhtenä iltana ehdittäisiin nähdä.
Tiedoksi kuitenkin sulle että vaikka asut kaupungissa et onista sitä. Kyseessä on suurkaupunki ja osaamme käyttäytyä ulkomailla, joten turha hermota jos joku haluaa lomailla Italiassa, ei se yksin sinun ole vaikka siellä asutkin.
Ap
Niin, sitten kun sinulta varastetaan laukku rahoineen, passeineen jne ja samalla paiskataan katuun niin että joudut sairaalaan, niin minuahan sinne ei soitella hätiin?
Ja kyllä, suomenreissuja varatessa kyselen kyllä etukäteen ovatko lähisukulaiset paikalla ja onko ajankohta heille sopiva.
Kuulostat muuten aika aggressiiviselta ja hyökkäävältä persoonalta näin digitaalisesti, vai oletko sittenkin porvoolainen?
Jos nyt niin kävisi, niin mitä sinä asialle voit tehdä? Oletko kenties lääkäri vai poliisi, siinä tapuksessa voidaan soittaakin..
Mites sitten tuo toinen, jos sukulaisille ei sovi kun olet tulossa, menetkö ruotsiin? Vai odotteletko niin kauan että sukulaisillesi sopii ja sitten vasta tulet Suomeen?
Itse asiassa olen yksi noista kahdesta, ja vaikka en olisikaan, niin en tosiaankaan jättäisi sukulaista/ystävää oman onnensa nojaan tuollaisessa tapauksessa.
En menisi minnekään, vaan siirtäisin matkan ajankohtaa.
Ehkä minulla menee tunteisiin, koska asun maassa, jonne on kalliit lennot mutkien kautta. Jos veljeni tulisi tänne lomalle minua tapaamatta, niin suuttuisin totaalisesti. Riippuu siis tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta olisi outoa, jos sisareni olisi tulossa kaupunkiin, jossa asun eikä kyselisi olenko edes kaupungissa silloin, tavataanko? Haluaisin kyllä tavata pidempään kuin yhdellä illallisella ravintolassa, jos asuisin toisella puolen Eurooppaa, eikä varmaan kuukausittain tavata.
Ap:n ja miehen oli kai tarkoitus kysyä, mutta anoppi ehti ensin ja sitten sisko tulikin silmille.
Vierailija kirjoitti:
Sisaresi pitäisi käyttää ensimmäinen parisuhdelomansa ikinä sinun viihdyttämiseesi? Oikeasti?
Vierailija kirjoitti:
No tässä tapauksessa ap miehineen halusikin tavata mutta ae ei siskolle sopinut vaikka ovat siellä viikon.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä minulla menee tunteisiin, koska asun maassa, jonne on kalliit lennot mutkien kautta. Jos veljeni tulisi tänne lomalle minua tapaamatta, niin suuttuisin totaalisesti. Riippuu siis tilanteesta.
Veli halusi tavata. Sinä tässä esimerkissä olit liian kiireinen tavataksesi, eikä ilmaisesti mitään tekemistäsi voinut yhtään siirtää.
Vierailija kirjoitti:
Onko sisälukutaitosi hukassa? Aloittaja ja miehensä haluaisivat tavata siskoa, mutta hän väittää olevansa liian kiireinen lomaviikolla eikä aika ole muutenkaan sopiva sukulaisten vierailulle.
Nauroin tätä sen vuoksi että me emme voi mieheni kanssa käydä Tukholmassa parisuhde lomalla juuri tämän vuoksi koska jos eräs sukulainen saa tietää niin hän loukkaantuu verisesti jos menemme hotelliin ja kaikki aika pitäisi viettää hänen kanssaan:)))))
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan samaa mielta kuin muut tassa ketjussa vastailevat ulkosuomalaiset: en voisi edes kuvitella etta perheenjasen tulisi tanne asuinkaupunkiini matkalle eika varmistaisi ensin etta olen vapaana! Sukulaiset ja kaverit kuitenkin yleensa vierailevat kaupungissa vain kerran, joten tuntuisi hirvealta haaskaukselta jos eivat haluaisi tavata matkana aikana! Ei tietenkaan varattua matkaa tarvitse perua ja tietysti kaikkialla parjaa myos ilman paikallisopasta (tosin paikallinen sukulainen ihan satavarmasti tietaa just parhaat ravintolat ja baarit jne.), mutta luulisi etta veljella kavisi mielessa ensin soittaa siskolleen ja kysya mahtaako han "olla kotona" reissun ajan. Jos sisko on kiireinen niin kannattaisi miettia muita matkakohteita ja vaikka seuraavana vuonna koettaa uudestaan. Jos siis n. 15 vuoden valein kay siskon kotimaassa kylassa (toki siskon usein odotetaan kylailevan Suomessa useammin). Olisin itsekin jos en nyt surullinen niin hyvin harmistunut ja pettynyt jos en olisi vapaana kun kaverit/sukulaiset tulee kylaan. Ja aina kun joku tulee otan toista vapaata, tietenkin, koska haluan nahda omia rakkaitani ja nayttaa heille omaa elinpiiria!
Mä ymmärrän tätä. Koti-ikävä on kova ja ikävä sukua.
Vaimo taas ei miehen siskoa ikävöi ja on salaa tyytyväinen ettei tarvitse sen kanssa viettää aikaa.
Jos olisivat väleissä niin kyllä kuudesta päivästä yhden voisi viettää lakanoiden ulkopuolella.
Mies parka, ei varmaan ole saanut viiteen vuoteen kun on pienet lapset, ja nyt ei uskalla sanoa vaimolle että siskoa olisi kiva edes nähdä, ettei jää nytkin saamatta.
Ulkosuomalaisena pitää vähän yrittää vielä pelastaa meidän mainettamme. Meillä saa käydä tai olla käymättä, ja yöpaikan saa jos haluaa. Siitä en tykkää, että tullaan lasten kanssa, ja sitten aletaan pyytää lapsenvahtipalvelua meiltä. Kerran yksi porukka olisi jättänyt kolmivuotiaan minun vastuulleni kun olin kuumeessa. Oli pakko olla tyly ja kieltäytyä.
Ja sisaruksemme saavat matkustaa tai olla matkustamatta. Me emme omista tätä maailmaa. Ihan kiva on nähdä, mutta ymmärrän, että jokaisessa perheessä oma perhe tulee ensin. Niin myös meillä.
Olisko anopilla ollut tässä jokin osuus, kun oli matkastanne siskolle kertonut? Luonut matkastanne eri kuvan siskolle - että onpa kiva kun samaan kaupunkiin on veli vaimoineen tulossa ja ehditte viettää aikaa yhdessä jne jne!
Asun ulkomailla ja joskus pitkän työrupeaman päätteeksi on ihana ajatella että seuraavat viikot vapaata ja jos yllätysmatkalle kaveri tulee, niin tottakai haluan häntä nähdä vaikka kalenterin täyttyminen voikin hieman stressata (etenkin tilanteessa vrt 1 illallinen vs. turistioppaana olo, jos vierailuun luonteesta ei ole tarkkaa tietoa). Mutta 99% vierailuista on aina mukavia ja jos suinkin aikaa niin mielelläni tapaan. Tuo informaatiokatkos selittäisi tilannetta, en tiedä.
Mukavaa matkaa ap ja tervetuloa Italiaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sisälukutaitosi hukassa? Aloittaja ja miehensä haluaisivat tavata siskoa, mutta hän väittää olevansa liian kiireinen lomaviikolla eikä aika ole muutenkaan sopiva sukulaisten vierailulle.
Sisko oli tuskaillut että on kiireinen juuri silloin. Ihmiset ovat töissä ja silleen.
Aloittaja oli tämän kuultuaan ollut sopivasti edes kysymättä enempää.
Ihmiset jotka ovat väleissä, siinä kohtaa alkavat keskustella, saisiko hän edes yhden illan järjestettyä, ja mikä ilta se olisi. Mutta ei ap, oli vain tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan samaa mielta kuin muut tassa ketjussa vastailevat ulkosuomalaiset: en voisi edes kuvitella etta perheenjasen tulisi tanne asuinkaupunkiini matkalle eika varmistaisi ensin etta olen vapaana! Sukulaiset ja kaverit kuitenkin yleensa vierailevat kaupungissa vain kerran, joten tuntuisi hirvealta haaskaukselta jos eivat haluaisi tavata matkana aikana! Ei tietenkaan varattua matkaa tarvitse perua ja tietysti kaikkialla parjaa myos ilman paikallisopasta (tosin paikallinen sukulainen ihan satavarmasti tietaa just parhaat ravintolat ja baarit jne.), mutta luulisi etta veljella kavisi mielessa ensin soittaa siskolleen ja kysya mahtaako han "olla kotona" reissun ajan. Jos sisko on kiireinen niin kannattaisi miettia muita matkakohteita ja vaikka seuraavana vuonna koettaa uudestaan. Jos siis n. 15 vuoden valein kay siskon kotimaassa kylassa (toki siskon usein odotetaan kylailevan Suomessa useammin). Olisin itsekin jos en nyt surullinen niin hyvin harmistunut ja pettynyt jos en olisi vapaana kun kaverit/sukulaiset tulee kylaan. Ja aina kun joku tulee otan toista vapaata, tietenkin, koska haluan nahda omia rakkaitani ja nayttaa heille omaa elinpiiria!
Mä ymmärrän tätä. Koti-ikävä on kova ja ikävä sukua.
Vaimo taas ei miehen siskoa ikävöi ja on salaa tyytyväinen ettei tarvitse sen kanssa viettää aikaa.
Jos olisivat väleissä niin kyllä kuudesta päivästä yhden voisi viettää lakanoiden ulkopuolella.Mies parka, ei varmaan ole saanut viiteen vuoteen kun on pienet lapset, ja nyt ei uskalla sanoa vaimolle että siskoa olisi kiva edes nähdä, ettei jää nytkin saamatta.
Aloittaja halusi tavata miehen siskoa. Miehen sisko ei itse suostu tähän, ja myös kieltää koko kaupunkiin matkustamisen.
Ap miehensä kanssa eivät ole mitenkään sosiaalisesti lahjakkaita. Oikea tapa olisi ollut tämä: varaatte lennot ja hotellin. Seuraavaksi soitatte siskolle, että olette tulossa lomalle hänen kotikaupunkiinsa ja olisi todella mukava nähdä edes pikaisesti, toivottavasti hänellä on aikaa. Tällä tavalla sisko kokee, että hänestä välitetään niin paljon, että haluatte vaikka vain pikaisesti nähdä. Pelkkä ajatus riittää.
Koska hän joutui kuulemaan tämän asian kolmannen osapuolen kautta, hänelle on voinut tulla sellainen ajatus, että vihdoinkin veli vaimonsa kanssa pääsee tulemaan kylään. Ja se harmitus, kun tajuaa, että hänellä ei olekaan aikaa teille :( Hänelle ei tietenkään tule ensimmäisenä mieleen, että kun veli on vihdoinkin tulossa kaupunkiin niin hänelle siskon tapaaminen ei ole tärkeää.
Huh heijaa, melkoista ylireagointia systeriltä. Onko hänellä jotain salattavaa kun ei kestä ajatusta teistä samassa maassa ja kaupungissa. Aika törppöä vaatia perumaan matka ja sen päälle kohdella teitä kuin idiootteja (ette osaa ettekä tiedä mitään ja teitä pitäisi kaitsea kuin pikkulapsia). Sisko on tässä se itsekäs osapuoli, ette te.