Miehen sisko näköjään omistaa suurehkon kaupungin euroopassa kun sinne ei saisi mennä
Ollaan varattu viikon matka Euroopan kaupunkiin missä miehen sisko asuu.
Sai tästä ilmeisesti anopin kautta tietää ennenkuin kerroimme asiasta ja nyt on sitten kunnon show päällä.
Sieltä tulee viestiä miehelle että emme sitten yhtään aikaisemmin voineet ilmoittaa, ja ei hänellä ole aikaa meitä opastaa ja meistä huolehtia. Pitäis kuulemma peruuttaa matka.
Kysyin sitten anopilta mitä ihmettä hön on siskolle sanonut niin ei muuta kun että me olemme menossa samaan kaupunkiin missä hän asuu.
Soitin miehen siskolle ja sanoin että olisi kiva nähdä mutta jos se ei sulle sovi niin ok, hän alkaa toisessa päässä jankuttamaan että ei me osata siellä liikkua tai tiedetä mistään mitään ja hän ei kiireiltänsä ehdi ja hän kuulemma tietää sen että joudumme pyytämään kuitenkin häneltä apua jne.. ja jos jokin menee vikaa niin hän on ainoa joka pystyy siellä auttamaan ja taas painotti että hän ei kyllä millään ehdi.
Nyt vielä anoppi soittaa perään että jos me nut kumminkin vaihdettais kohdetta, sanoin että ei vaihdeta ja tästä on enää turha puhua.
Nyt me olemme jotenkin ymmärtämättömiä ihmisiä. Joo no pitää paikkansa, emme todellakaan ymmärrä tälläistä, kuka tahansa muu olisi varmaan iloinen että näkee pitköstä aikaa (jos siis omaan aikatauluun sopii) mutta tuskin käskee vaihtaamaan kohdetta jos ei sovi.
Oli vaan pakko purkautua.
Kommentit (349)
En jaksanut lukea edes aloitusta kunnolla, mutta tulin nyt pelkän otsikon perusteella läyhäämään. Syyllistän ap:ta ja kysyn asioita, jotka selviäis aloitusviestistä.
Kun saan alapeukkuja ja ansaittua kritiikkiä viestistäni, otan lisää kierroksia ja haukun muita ketjuun kirjoittavia, jotka ovat kanssani eri mieltä.
Hieno ketju, jatkakaa.
Siis mitä ihmettä? Olette menossa miehen siskon asuinkaupunkiin, ettekä viitsineet ottaa etukäteen selvää, olisiko hänellä aikaa nähdä teitä? Eikö miehesi halua varmistaa että näkee siskoaan kun kerrankin samassa kaupungissa?
Itse ainakin loukkaantuisin, jos sisko tulisi käymään Helsinkiin samalla tyylillä.
Minäkin kielsin isääni tulemasta enää koskaan suomeen, kun oli tulossa tänne nopealla aikataululla eikä ilmoittanut minulle ajoissa, ei ehditty tapaamaan. Pysyköön siellä omassa maassaan ja kaupungissaan.
Eiku.
Koomisin ketju av:lla aikoihin. 😂
Jos se ei edes asu siellä, pelkää nyt että paljastuu ja näpyttelee paniikkiviestejä jostain takahikiältä.
Ei me useinkaan ilmoitella sukulaisille kun ollaan mökillä heidän kotinurkillaan. Nähdään jos satutaan näkemään, muuten ollaan omissa oloissa ja tehdään mitä itse tykätään.
Miehen sisko kyllä kertaalleen veti hernekasvin juurineen sieraimeen kun törmättiin kaupan kassajonossa. Sama se että mä olin seudulla työasioissa ja yksinäni...hänen olisi pitänyt saada tietää ja vähintään kahvikutsu järjestää puolelle sukua. Ei olla koskaan tarkemmin kerrottu miten usein me siellä oikeasti käydään :)
Jos miehen kanssa matkustaa, mitä se sisko siihen kuuluu? Tai anoppi? Onko teillä joku persoonallisuushäiriö koko suvulla, jos noin pitää olla?
Meette tai ette mee, vitut heistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kuin nauraa näille ketjun uhriutujille :D ihmettelen suuresti, että teitä kukaan viitsii sinne ulkomaille tulla edes moikkaamaan.
Aika paljon vituttaa, kun tullaan muka kylään, mutta sitten tajutaankin olevamme vain ilmainen majoitus.
Ei saa tulla kylään, ettei vaan pidetä ilmaisena majapaikkana, mutta ei missään tapauksessa saa majoittua hotelliin, koska sehän tarkoittaa ettei tarjoamasi majoitus kelpaa. Ei saa odottaa, että käyttäisit aikaasi kyläilijöiden viihdyttämiseen, mutta herra varjelkoon kuinka kiittämätön kyläilijä on, jos ei olekaan koko ajan tarvitsemassa apuasi.
Koittakaa nyt vttu päättää.
Noin niikuin yleensä toivotaan jotakin siitä ääripäiden keskivaiheilta, niin tässä, kuin monissa muissakin asioissa.
Täsmäohjeet, kiitos!
No, kun ulkosuomalaiset ystävät ovat toki sulle normaalia elämää(?), niin olet varmaan huomannut että lämminhenkiset vierailut onnistuvat normaalien kommunikointitaitojen avulla. Eli ehkä kannattaisi kysyä siltä kyläpaikalta. Vai meinaatko vetoavasi av-raadin päätökseen, jos joku joskus loukkaantuukin?
Yleensäkään ei kannata odottaa juuri minkään ryhmän ottavan täällä vastattavakseen palstaprovojen mielenilmauksia. Ulkosuomalaisiakin on kymmeniätuhansia vai onko enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä? Olette menossa miehen siskon asuinkaupunkiin, ettekä viitsineet ottaa etukäteen selvää, olisiko hänellä aikaa nähdä teitä? Eikö miehesi halua varmistaa että näkee siskoaan kun kerrankin samassa kaupungissa?
Itse ainakin loukkaantuisin, jos sisko tulisi käymään Helsinkiin samalla tyylillä.
Jos ajankohta on sidottu, kerro minulle mitä vaikutusta etukäteen kysymisellä olisi ollut? Siskolle joko käy tai ei käy. Aloittajalla ei ole kuitenkaan vaihtaa ajankohtaa.
Mitenköhän tuo anoppi on asian esittänyt, olisiko siinä ongelman ydin? On saattanut mennä selittämään, että sun pitää sitten näyttää niille paikkoja tms omasta päästään. Itse asun ulkomailla ja kummasti osa porukasta tuntuu olettavan, että tarkoitus olisi lähinnä toimia vieraiden oppaana ja majoittajana. Ekspattien keskusteluissa on tällaisia valituksia ollut aika usein, pahimmassa tapauksessa yritetään lähettää teini oleskelemaan viikkokausiksi tai muuta vastaavaa, kiristäen sillä että asia on jo luvattu tms. Ongelma ei ehkä niinkään olisi vieraat, vaan se asenne ylipäänsä. Siskolla voi olla muita tuttuja jotka toimivat näin, ja stressi tästä vähän valui yli. Outoa käytöstä silti toki.
Vierailija kirjoitti:
Jos käly asuu Etelä-Italiassa (Roomasta alaspäin) niin ymmärrän kyllä ihan hyvin. Täällä on monessa kaupungissa oikeasti todella vaarallista ja oma hermo ainakaan ei kestä kaitsemattomia sukulaisia/ystäviä vierailulla "meidän" kaupungissa.
Ja kuten muut ulkosuomalaiset, saattaisin loukkaantua jos veljelleni olisi ihan se ja sama, näkisikö minua lomansa aikana.
T. Italiansuomalainen
Ai jaa.. En ole huomannutkaan etta taalla Etela-Italiassa on niin vaarallista.. Itse kayn jopa teatterissa ja palaan kotiin todella myohaan.. Minun sukulaisetkin kylla kiertelee yksinaan jos en ehdi mukaan. 29 vuoden aikana ei ole kertaakaan sattunut mitaan :sita maalaisjarkea saa kayttaa. Ainoa kerta kun olen tuntenut oloni uhatuksi oli suomalaisessa pikkukaupungissa viime vuonna.. 3 humalaista ahdisteli kaupassa!
Haha!
Minä saan näppäriä matkailuvinkkejä siskoltani kaupungista, jossa asuin itse kaksi vuotta ja jonka turistikohteetkin luultavasti tiedän siskoani paremmin, koska olen joutunut niissä aika tavalla vieraiden kanssa kiertelemään. Kaikkia museoita en toki tunne, koska en niissä kaikissa ole käynyt. Mitäpä tuosta.
Menette ja viis veisaatte mammoista ja siskoista. Siskolle voitte sanoa matkan jäkeen, että olisi ollut kiva nähdä, mutta ei jäänyt aikaa kyläilyyn.
Hyvä kuitenkin, että soitit suoraan sille kälyllesi. Meillä yrittää aikuisten lasten vanhemmat olla välimiehinä kaikissa sisarusten välisissä asioissa ja huonolla seurauksella, jutut vääristellään, jos ei ole mitä vääristellä, niin keksitään vaan, juorutaan, jne.
Itse yritän pitää linjaa, että puhun sen ihmisen kanssa, jolle mulla on asiaa, enkä hänen äitinsä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän tuo anoppi on asian esittänyt, olisiko siinä ongelman ydin? On saattanut mennä selittämään, että sun pitää sitten näyttää niille paikkoja tms omasta päästään. Itse asun ulkomailla ja kummasti osa porukasta tuntuu olettavan, että tarkoitus olisi lähinnä toimia vieraiden oppaana ja majoittajana. Ekspattien keskusteluissa on tällaisia valituksia ollut aika usein, pahimmassa tapauksessa yritetään lähettää teini oleskelemaan viikkokausiksi tai muuta vastaavaa, kiristäen sillä että asia on jo luvattu tms. Ongelma ei ehkä niinkään olisi vieraat, vaan se asenne ylipäänsä. Siskolla voi olla muita tuttuja jotka toimivat näin, ja stressi tästä vähän valui yli. Outoa käytöstä silti toki.
Ulkomaan tädillä oli just mies kuollut, ja hän oli vähän heikossa hapessa. Niin eikö pikkuserkku lähettänyt lapsensa sinne loisimaan. Lapsia joita täti ei ollut koskaan tavannut näiden ollessa pieniä. Täti sitten kantoi olutta teinille, kun tämä huomasi että surevaa on helppo pomputtaa. Itse olin läheinen lapsena, mutta en kehtaa mennä, ettei ole vaivaksi.
Kuulostaa tutulle. Mieheni sisko oli opiskelijavaihdossa aikoinaan Padovassa Italiassa. Kun me varasimme matkan Venetsiaan, hän alkoi esiintymään seudun erikoisasiantuntijana. Siis ennen lähtöämme. Menkää sinne, tehkää niin ja näin. Siellä on sitten sellaista ja tällaista. Hän oli kerran käynyt päiväreissulla venetsiassa! Me menimme sinne viikoksi.
Reissun jälkeen tein faceen postauksen / tiivistyksen kuvineen. Eiköhän hän ilmestynyt "korjailemaan" ja "selittelemään" kuvia ja tekstejä. Kerroin omista kokemuksista, mm. että tilaamme pizzat olivat todella huonoja. Epäilin että valmis pakasteita, ainakin sama näkö ja maku.
Mieheni sisar tähän, että olemme " tyhmyyksissä menneet turistirysiin" syömään. Koko venetsia on yksi turistirysä! "Venetsiassa on Italian parhaat pizzat" hän julisti. Hän koki jotenkin, että olimme menneet "hänen seuduilleen" lupaa kysymättä. Emme ole enää puheväleissä.
Minä olen asunut ulkomailla 15 vuotta ja sinä aikana yksi lähisukulainen on käynyt kerran kylässä, muuten ei kukaan. Minä olen aina se, joka tapaa sukulaisia käydessäni kaksi kertaa vuodessa Suomessa.
Jos veljeni ja kälyni ilmoittaisivat tulevansa käymään täällä (eteläisessä Keski-Euroopassa, ei mahdoton matka mutta Suomesta ei ole suoria lentoja tänne), yrittäisin järjestää yhden illan vapaaksi heidän menojensa mukaan. Jos itse olisin samaan aikaan matkalla jossain muualla, toki se harmittaisi, mutta eipä sille mitään voisi. On pari kertaa käynyt niinkin, ettei heille ole sopinut tavata minua Suomessa käydessäni, enkä ole vetänyt siitä herneitä nenään. On sitten tavattu seuraavana vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tutulle. Mieheni sisko oli opiskelijavaihdossa aikoinaan Padovassa Italiassa. Kun me varasimme matkan Venetsiaan, hän alkoi esiintymään seudun erikoisasiantuntijana. Siis ennen lähtöämme. Menkää sinne, tehkää niin ja näin. Siellä on sitten sellaista ja tällaista. Hän oli kerran käynyt päiväreissulla venetsiassa! Me menimme sinne viikoksi.
Reissun jälkeen tein faceen postauksen / tiivistyksen kuvineen. Eiköhän hän ilmestynyt "korjailemaan" ja "selittelemään" kuvia ja tekstejä. Kerroin omista kokemuksista, mm. että tilaamme pizzat olivat todella huonoja. Epäilin että valmis pakasteita, ainakin sama näkö ja maku.
Mieheni sisar tähän, että olemme " tyhmyyksissä menneet turistirysiin" syömään. Koko venetsia on yksi turistirysä! "Venetsiassa on Italian parhaat pizzat" hän julisti. Hän koki jotenkin, että olimme menneet "hänen seuduilleen" lupaa kysymättä. Emme ole enää puheväleissä.
En voi ymmärtää, että tuollaisia ihmisiä on :-0
Nimittäin miehesi sisko ja sinä, tehoilette ja katkaisette pätemisen tarpeesta puhevälit ja perhesuhteet. Etenkin miehesi joutuu kärsimään typerästä vaimosta ja jos yhteydenpito hänen perheeseensä on hankalaa johtuen yhdestä Facebook-päivityksestä ja jostain matkasta. Todella tyhmää käytöstä ja ajattelua aikuisilta ihmisiltä.
Tuommoiset asiat ovat ohitettavissa olankohautuksella. Vain toinen tehoilija vetää herneet nenään tehoilusta. Näköjään riitaan tarvitaan kaksi. Sinuna häpeäisin käytöstäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan samaa mielta kuin muut tassa ketjussa vastailevat ulkosuomalaiset: en voisi edes kuvitella etta perheenjasen tulisi tanne asuinkaupunkiini matkalle eika varmistaisi ensin etta olen vapaana! Sukulaiset ja kaverit kuitenkin yleensa vierailevat kaupungissa vain kerran, joten tuntuisi hirvealta haaskaukselta jos eivat haluaisi tavata matkana aikana! Ei tietenkaan varattua matkaa tarvitse perua ja tietysti kaikkialla parjaa myos ilman paikallisopasta (tosin paikallinen sukulainen ihan satavarmasti tietaa just parhaat ravintolat ja baarit jne.), mutta luulisi etta veljella kavisi mielessa ensin soittaa siskolleen ja kysya mahtaako han "olla kotona" reissun ajan. Jos sisko on kiireinen niin kannattaisi miettia muita matkakohteita ja vaikka seuraavana vuonna koettaa uudestaan. Jos siis n. 15 vuoden valein kay siskon kotimaassa kylassa (toki siskon usein odotetaan kylailevan Suomessa useammin). Olisin itsekin jos en nyt surullinen niin hyvin harmistunut ja pettynyt jos en olisi vapaana kun kaverit/sukulaiset tulee kylaan. Ja aina kun joku tulee otan toista vapaata, tietenkin, koska haluan nahda omia rakkaitani ja nayttaa heille omaa elinpiiria!
Kai sinäkin ennen Suomeen tuloa kysyt sukulaisilta luvan?
En ole tuo ulkosuomalainen, mutta siinä mielessä kyllä, että kysyn mahdollisimman monelta kesäsuunnitelmista, jos on matkan suhteen edes hieman pelivaraa. Joskus kaikille ei vain saa sopimaan, mutta omat vanhemmat nyt ovat sen verran tärkeitä, että heidän lomien aikaan yritetään tulla.
Loman viimeisenä päivänä osta ja lähetä tälle kälylle siitä kaupungista mahdollismman kliseinen postikortti täynnä itse kirjoitettuja lomakliseitä. Jos ei siitä kuitista tajua tahdittomuuttaan, ei ole yhteyden pidon arvoinen jatkossa.
jos vähän saivarrellaan vielä:
Missähän vaiheessa tarkalleen lapsenhoitoa on kysytty anopilta? Silloin kun lomapäivät oli selvillä vai silloin kun bongattiin lennot, vai sitten kun lennot oli jo varattu? Ja kuinka nopeaa toimintaa tuo anoppi mahtoi harjoittaa että ehti soitella asiasta tyttärelleen ennen ap:tä ja ap:n miestä?
(Ihan turhasta mielenkiinnosta mietin... liekö oli ollut mitää väliä.)