Ainoa tapa saada talous nousuun on lakkauttaa kaikki ammattiliitot
Ne eivät kuulu 2000 luvulle. Änkyröidään vaan lisää palkkaa ja parempia työehtoja. Suomen alamäki alkoi sodan jälkeen kun kepu ja vasemmisto pääsivät hallitukseen jakamaan ilmaista rahaa kaikille. Nyt ollaankin pulassa. Olisi kannattanut silloin miettiä. Kuningaskunta olisi ollut sittenkin paras vaihtoehto Suomelle.
Kommentit (43)
Mieti asiaa näin:
Palkkaat minut leikkaamaan nurmikkoa 10€/kerta. Myöhemmin vaadin 15€/kerta. Et maksa ->en leikkaa, olen lakossa. Naapurin Ville suostuisi ja haluaa leikata 10€/kerta, mutta tällä hetkellä et saa vaihtaa minua Villeen. Joko leikkaat itse tai maksat minulle 15€.
Vierailija kirjoitti:
Mieti asiaa näin:
Palkkaat minut leikkaamaan nurmikkoa 10€/kerta. Myöhemmin vaadin 15€/kerta. Et maksa ->en leikkaa, olen lakossa. Naapurin Ville suostuisi ja haluaa leikata 10€/kerta, mutta tällä hetkellä et saa vaihtaa minua Villeen. Joko leikkaat itse tai maksat minulle 15€.
Mitäs sitten tehdään, kun joku tulee ja tarjoaa työtään 4 eurolla/kerta, eikä tällöin kukaan enää saa sopimusta kympin kertahinnasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti asiaa näin:
Mitäs sitten tehdään, kun joku tulee ja tarjoaa työtään 4 eurolla/kerta, eikä tällöin kukaan enää saa sopimusta kympin kertahinnasta?
Sanoin että nykyisillä ehdoilla. Eli alle kympin ei tässä vaiheessa pääsisi. Ja jos nurmikon leikkaaja on todella hyvä ja uhkaa lopettaa, niin silloin mielummin maksaa lisää kuin ottaa halvemman ja mahdollisesti huonomman tilalle.
Mitä haluatko 12 vai 24 tuntisen työajan kaikille. Nämä nykyiset työajat on ammattiliitot saaneet aikaan. Muistan kun minimipalkka tuli niin itkin. Siihen asti tein nälkäpalkalla ja kaksi pussia korppuja ja kahvipaketti palkaksi. Työnantaja puoli osakeyhtiöissä nostaa tällä hetkelläkin osinkoja yhtiöistä esim. Nämä laivamatkaajat Tallink, Silja, Vikinline ym. Viikonlopunlehdestä luet kuinka paljon saavat tukea verorahoista, joka sitten jaetaan osinkoina(verottomina) omistajille. Monessa yrityksessä YT ja samaan aikaan jaellaan verottomia osinkoja. Laitetaan osingot verolle.
Ammattiliitot alas, köyhät kyykkyyn, kannatetaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti asiaa näin:
Sanoin että nykyisillä ehdoilla. Eli alle kympin ei tässä vaiheessa pääsisi. Ja jos nurmikon leikkaaja on todella hyvä ja uhkaa lopettaa, niin silloin mielummin maksaa lisää kuin ottaa halvemman ja mahdollisesti huonomman tilalle.
Siis jos tarkoitus on ajaa ammattiliitot ja sitovat työehtosopimukset, mikä estäisi sen, että joku tarjoaa sinun työtäsi huomattavasti halvemmalla? Vaikkapa sen neljän euron nurmikonleikkuun. Ja koska tulijoita on ja paljon, on aivan todennäköistä, että se halvalla työtään tarjoava voi olla ihan yhtä hyvä kuin sinä nykyisellä palkkavaatimuksellasi. Eli jos voi ottaa tilalle halvemman ja paremman, miksi ei?
Vierailija kirjoitti:
Mieti asiaa näin:
Paitsi että missään ei kukaan ole vaatinut 50 %:n palkankorotusta. Jotain rajaa nyt noihin esimerkkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti asiaa näin:
Siis jos tarkoitus on ajaa ammattiliitot ja sitovat työehtosopimukset, mikä estäisi sen, että joku tarjoaa sinun työtäsi huomattavasti halvemmalla? Vaikkapa sen neljän euron nurmikonleikkuun. Ja koska tulijoita on ja paljon, on aivan todennäköistä, että se halvalla työtään tarjoava voi olla ihan yhtä hyvä kuin sinä nykyisellä palkkavaatimuksellasi. Eli jos voi ottaa tilalle halvemman ja paremman, miksi ei?
Elämme globaalissa maailmassa. Nurmikon leikkuuta nyt ei voi siirtää halpamaihin, mutta teollisuuden voi. Jos ulkomailla minun työni maksaa 4€ ja täällä 15€, niin mitä ehdotat ettei työni siirry ulkomaille?
Ja aiempaan nurmikonleikkaukseen viitaten. Mitä jos haluankin 10€ sijasta tuhat euroa? Eikö edelleenkään saisi palkata naapuria 10€ hinnalla?
Työn hinta on ikuisuuskysymys sanoi ammattiliiton lakimies.
En ihan ole sinun kanssasi samaa mieltä AP. Mutta kaikki yritystuet voisi lopettaa kilpailua haittaavana tekijänä. Myös verohuojennuksina maksetut.
Ammattiliitot itsessään ei ole ongelma. Työntekijöillä on oikeus järjestäytyä ja vähintäänkin kilpailuttaa omaa osaamistaan.
Ongelma on ammattiliittojen valta oikeuteen työhön. Siis myös liittoon kuulumattomien. Näin ammattiliitot estävät terveen palkkakilpailun ja luovat työttömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, Suomessa pienetkin yritykset nähdään lähtökohtaisesti riistäjinä, joita vastaan on puolustauduttava. Niinpä palkkojen on oltava kaikissa alan yrityksissä samat ja kun yhdellä tai useammalla niistä alkaa menemään heikosti, se erottaa työntekijänsä tai edes osan niistä, sen sijaan, että palkassa saisi joustaa väliaikaisesti, jolloin ketään ei tarvitsisi erotaa. Kaikki saisi pitää työnsä.
Suomessa vallitsee markkinatalouteen kuulumaton kartelli, jossa ay-liikkeellä on yksinoikeus määrittää palkat ja neuvotella niistä. Suomen tilanne on kieltämättä varsin erilainen, kuin mitä on esim. Ruotsissa. Mutta tämä kuuluu suomalaiseen kansanluonteeseen - täysi joustamattomuus. Maailma muutttuu koko ajan, suomalaiset eivät suostu sen mukana muuttumaan. Suomalainen työmarkkinajärjestelmä on erittäin joustamaton. Näin on ihan oecd myös todennut raporteissaan.
Sitä en sano, etteikö maailma kokonaisuudessaan voisi olla vähemmän kilpailuhenkisempi ja rahakeskeisempi, mutta jos säännöt ovat tällä hetkellä muun maailman asettamat Suomen ollessa kärpäsen kakka meressä, niin Suomen on myös tällöin mukauduttava tähän sinänsä liian talouspainotteiseen maailmaan.
Suomen ei ole mukauduttava yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, Suomessa pienetkin yritykset nähdään lähtökohtaisesti riistäjinä, joita vastaan on puolustauduttava. Niinpä palkkojen on oltava kaikissa alan yrityksissä samat ja kun yhdellä tai useammalla niistä alkaa menemään heikosti, se erottaa työntekijänsä tai edes osan niistä, sen sijaan, että palkassa saisi joustaa väliaikaisesti, jolloin ketään ei tarvitsisi erotaa. Kaikki saisi pitää työnsä.
Suomessa vallitsee markkinatalouteen kuulumaton kartelli, jossa ay-liikkeellä on yksinoikeus määrittää palkat ja neuvotella niistä. Suomen tilanne on kieltämättä varsin erilainen, kuin mitä on esim. Ruotsissa. Mutta tämä kuuluu suomalaiseen kansanluonteeseen - täysi joustamattomuus. Maailma muutttuu koko ajan, suomalaiset eivät suostu sen mukana muuttumaan. Suomalainen työmarkkinajärjestelmä on erittäin joustamaton. Näin on ihan oecd myös todennut raporteissaan.
Sitä en sano, etteikö maailma kokonaisuudessaan voisi olla vähemmän kilpailuhenkisempi ja rahakeskeisempi, mutta jos säännöt ovat tällä hetkellä muun maailman asettamat Suomen ollessa kärpäsen kakka meressä, niin Suomen on myös tällöin mukauduttava tähän sinänsä liian talouspainotteiseen maailmaan.
Suomen ei ole mukauduttava yhtään mihinkään.
Muuta P-Koreaan, jos et välitä vapaudesta ja haluat lisää ylhäältä säänneltyä sosialismia.
Suomi on jo yli sadan vuoden ajan ollut vapauden kannalla. Tuon vapauden eteen on vuodatettu verta. Ja ollaan edelleen valmiita.
Firman pomolle tulisi olla korkeintaan kymmenen kertaa suurempi palkka, mitä firman huonoiten palkatulle maksetaan.
Jos haluaa lisää Liksaa nii korottaa ensin muidenkin palkkaa
Verotusta voisi keventää siten ylemmissä tuloissa
Vierailija kirjoitti:
Mitä haluatko 12 vai 24 tuntisen työajan kaikille. Nämä nykyiset työajat on ammattiliitot saaneet aikaan. Muistan kun minimipalkka tuli niin itkin. Siihen asti tein nälkäpalkalla ja kaksi pussia korppuja ja kahvipaketti palkaksi. Työnantaja puoli osakeyhtiöissä nostaa tällä hetkelläkin osinkoja yhtiöistä esim. Nämä laivamatkaajat Tallink, Silja, Vikinline ym. Viikonlopunlehdestä luet kuinka paljon saavat tukea verorahoista, joka sitten jaetaan osinkoina(verottomina) omistajille. Monessa yrityksessä YT ja samaan aikaan jaellaan verottomia osinkoja. Laitetaan osingot verolle.
Ne on laitettu jo, verot on noista maksettu jo moneen kertaan. Älä läkähdy luuloihisi vaan opiskele vaikka osinkoverotusta 👍
Kuka tekisi 16 tuntista työpäivää nälkäpalkalla, jos enemmän saisi työttömänä? Liitot ovat ajalle ennen nykyisen kaltaista sosiaalitutvaa.
Työehtosopimuksille pitäisi laittaa sellainen ehto, että koko TES tulisi kokonaan sopia yhdelle A4-sivulle normaalikoulu tekstillä.
Näin saataisiin yksinkertaisesti tulkittava TES joka kuitenkin sisältää tärkeimmät asiat molemmille osapuolille.
Vierailija kirjoitti:
Työehtosopimuksille pitäisi laittaa sellainen ehto, että koko TES tulisi kokonaan sopia yhdelle A4-sivulle normaalikoulu tekstillä.
Näin saataisiin yksinkertaisesti tulkittava TES joka kuitenkin sisältää tärkeimmät asiat molemmille osapuolille.
Siis normaalikokoisella tekstillä
Otapa huomioon, että kun työhöntulijoita on globaalisti ihan mistä tahansa päin maailmaa, yhtä työpaikkaa kohden on valtava määrä työnhakijoita. Nyt meillä on työehtosopimukset takaamassa, ettei kukaan työntekijä joudu tekemään töitä nälkäpalkalla, mutta ilman ammattiliittoja tulos olisi se, että palkat tippuisivat, ja radikaalisti, puhumattakaan muista nykyisistä työntekijäin oikeuksista.