1v5kk taapero, ei yhtään sanaa? Ei yritä matkia
Kaikki kehittyy omaan tahtiin, mutta mietin onko syytä huoleen kun yhtään sanaa ei tule ja tavuja lapsi käyttää vähän? Ymmärtää kyllä puhetta mutta kommunikoi enemmän erilaisilla ”kurkkuäänillä”. Miten teidän saman ikäiset puhui?
Kommentit (13)
1 v 6 kk ensimmäinen sana. Koulussa äidinkieli ja vieraat kielet olleet aina helppoja.
Jos lapsi oppii aikaisin kävelemään, voi oppia vasta myöhemmin puhumaan. Kaikkee ei opi kerralla.
Eikös neuvolassa ole puolitoistavuotiskäynti? Kannattaa kysyä sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Matkiiko lapsi mitään ääniä?
Autojen pärinää kyllä matkii. Kommunikoi eleillä ja osaa leikkiä ikäisekseen ”normaalisti”. Mutta ei vaan ole vielä tullut sanoja. Tavujokeltelua on ollut aika vähän.
Ei kävele vielä ilman tukea. Sekin on tullut vähän hitaasti. Ap
En olisi huolisaan. Varsinkin jos ymmärtää puhetta ja reagoi omaan nimeensä.
T. Autistin äiti
Tietysti kysyn neuvolassa mutta siihen käyntiin on vielä aikaa ja vähän on alkanut huolettaa. Ap
Ei hätää. Mä oon puhunut vasta 2,5vuotiaana, ja aloin heti puhua kokonaisia lauseita niin, että sanat oli oikein taivutettu. Oon perfektionisti ja vihaan keskeneräisyyttä, ehkä se jotenkin vaikutti jo silloin enkä halunnut puhua mitään ennenkuin tiesin että varmasti osaan.
Monessa kunnassa voi myös soittaa suoraan puheterapeutille puhelinaikana ja kysyä neuvoa.
Onko muuten vuorovaikutuksessa ja yrittääkö kommunikoida osoittamalla, ilmeillä ym sanattomasti?
Viimeistään 3veenä pitäisi tulla jo selviä lauseita. Vielä hän kerkiää oppia.
Matkiiko lapsi mitään ääniä?