Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rasistinen ja homofobinen puhe työpaikalla

Vierailija
06.05.2018 |

En itse ole se poliittisesti kaikista liberaalein ihminen, mutta silti inhottaa kun työpaikalla on muutamia ihmisiä, jotka puhuvat toisista rumasti ja tuomitsevasti. Ymmärrän maahanmuuttokriittisyydenkin, mutta suoranainen nimittely ja kiroilu tiettyihin vähemmistöihin liittyen ällöttää. Rumaa puhetta on enimmäkseen mielenterveysongelmaisista, alkotaustoista, maahanmuuttajista ja seksuaalivähemmistön edustajista. Pahinta on se, että olen töissä sairaalassa, missä kaikkia näitä ihmisiä pitäisi pystyä hoitamaan tuomitsematta ja tasa-arvoisesti.

Oletteko itse huomanneet samankaltaista puhetta työpaikallanne vai johtuuko tämä siitä, että olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ainakaan tollasta ole. Hoitoalalla taitaa kuitenkin olla yleistä tuo.

Vierailija
2/29 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tuo ole asiallista käytöstä työpaikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä kohdistuu joskus epäsuorasti potilaisiinkin. Hoitajissa on yllättävän paljon umpirasisteja.

Vierailija
4/29 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä kohdistuu joskus epäsuorasti potilaisiinkin. Hoitajissa on yllättävän paljon umpirasisteja.

Johtuiskohan ainakin osittain huonoista kokemuksista?

Vierailija
5/29 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut päiväkodissa. Koulutuksesta riippumatta. Oikein sielua kylmäsi. Näiden kanssa on turha alkaa vänkäämäänkään, koska ajattelevat niin kapeasti.

Vierailija
6/29 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tuollaista, sillä se on yrityksen arvojen vastaista. Mutta maahantulokriittisiä, perussuomalaisia, Trumppia ja vastaavia saa haukkua vapaasti.

Vierailija
7/29 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä henkilöstöpäällikkö laittoi kuriin yhden ryssittelijän. Olin kuulemassa. Sanoi todella tiukasti asiasta tyyliin että saat olla pääsi sisällä ihan sitä mitä mieltä haluat, mutta suustasi ei tämän talon seinien sisällä tule ulos mitään syrjivää ilman seurauksia. Oli sen verran tiukka puhuttelu, että ryssittely loppui siihen. Ja tämä idiootti ei edes ryssitellyt ketään tiettyä henkilöä, vaan ihan vain puhui itänaapuristamme yleensä.

Vierailija
8/29 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne jotkut tosirasistit ihan tosissaan ryssittelee ja n-kerittelee, mutta ei kai siinä sitten ongelmaa ole jos kaikki on huumorimielellä. Meidän duunissa mustaihoiset itse heittää aina jotain n-keriläppää ja nauraa päälle.

Vierailija
9/29 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ne jotkut tosirasistit ihan tosissaan ryssittelee ja n-kerittelee, mutta ei kai siinä sitten ongelmaa ole jos kaikki on huumorimielellä. Meidän duunissa mustaihoiset itse heittää aina jotain n-keriläppää ja nauraa päälle.

Se on muuten ihan eri juttu, jos he itse sitä käyttävät.

Vierailija
10/29 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä henkilöstöpäällikkö laittoi kuriin yhden ryssittelijän. Olin kuulemassa. Sanoi todella tiukasti asiasta tyyliin että saat olla pääsi sisällä ihan sitä mitä mieltä haluat, mutta suustasi ei tämän talon seinien sisällä tule ulos mitään syrjivää ilman seurauksia. Oli sen verran tiukka puhuttelu, että ryssittely loppui siihen. Ja tämä idiootti ei edes ryssitellyt ketään tiettyä henkilöä, vaan ihan vain puhui itänaapuristamme yleensä.

asiabossi, hienoa!

Vierailija
11/29 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen miesvaltaisella alalla töissä. Ei ole kukaan loukkaantumassa vääränlaisista termeistä!

Vierailija
12/29 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP

On sitä itselläkin huonoja kokemuksia maahanmuuttajista, mutta en anna vaikuttaa omaan käyttäytymiseeni tai ammatillisuuteen työpaikalla. 

Vierailija
13/29 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toivon, että työpaikka on poliittisista puheista vapaata vyöhykettä. Pienissä ja yhteishenkisissä työyhteisöissä tämä saattaa onnistuakin, mutta yritäpä isommassa firmassa vahtia jokaisen puheita. Itse kuulun kriittisiin, mutta en päästele mitään n-sanoja suustani, kun en sitä sanaa muutenkaan käytä.

Vierailija
14/29 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena: asiatonta henkilöstöpäälliköltä antaa tuollainen palaute yleisön edessä. Kehut julkisesti, kritiikki yksityisesti.

Vierailija
15/29 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei  muuten takuulla huonot kokemukset ole syy. Syy on se että hoitoalalle otetaan sisään ihan ne kaikkein pahimmat wt-sakit jotka ei mihinkään muualle päässeet opiskelemaan. Kouluaika hoituu röökillä ollessa jatkuvasti ja vapaa-aika vietetään kännäämällä. Usein paljon mt-ongelmiakin. Onneksi hoitoalalla on niitä fiksujakin jotka oikeasti alalla tykkäävät toimia, mutta moni ajautuu sinne ilman aitoa motivaatiota. Heillä usein on nämä rasistisimmat maailmankuvatkin, jotka on saatu ihan wt-vanhemmiltaan imettyä jo pikkulapsina. Ne on ne samat henkilöt joita peruskoulussa ei koulu kiinnosta pätkääkään ja viinalla läträtään jo seiskaluokalla...

Vierailija
16/29 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei  muuten takuulla huonot kokemukset ole syy. Syy on se että hoitoalalle otetaan sisään ihan ne kaikkein pahimmat wt-sakit jotka ei mihinkään muualle päässeet opiskelemaan. Kouluaika hoituu röökillä ollessa jatkuvasti ja vapaa-aika vietetään kännäämällä. Usein paljon mt-ongelmiakin. Onneksi hoitoalalla on niitä fiksujakin jotka oikeasti alalla tykkäävät toimia, mutta moni ajautuu sinne ilman aitoa motivaatiota. Heillä usein on nämä rasistisimmat maailmankuvatkin, jotka on saatu ihan wt-vanhemmiltaan imettyä jo pikkulapsina. Ne on ne samat henkilöt joita peruskoulussa ei koulu kiinnosta pätkääkään ja viinalla läträtään jo seiskaluokalla...

Ala on kuitenkin rankka, vastuullinen ja huonosti palkattu. Työyhteisöt myös usein inhottavia. Tästä syystä ne kutsumuksesta työtään tekevät palavat ensimmäisinä loppuun.

Vierailija
17/29 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain ihmisillä ei ole täysin hallussa asiallinen työpaikkakäyttäytyminen. Työpaikalta tulee jättää poiis politiikka ja uskonto keskusteluissa täysin. Ja vaikka olisi umpirasisti, sen ei saa antaa vaikuttaa työhönsä. Vaan monella on ammattitaitojen suhteen tässä paljon puutteita.

Vierailija
18/29 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lesbo ja oppinut sulkemaan korvani homovastaiselta puheelta kahvipöydässä, vaikka kyllä se tuntuu pahalta. Olen ne samat kommentit kuullut miljoona kertaa ja en vaan jaksa sanoa siihen enää mitään. En jaksa vängätä vastaan. Kukaan työkaverini ei tiedä suuntautumisestani. Asun muutenkin täällä Pohjanmaan "raamattuvyöhykkeellä" ja ilmapiiri ei ole kaikkein suvaitsevaisin.

Vierailija
19/29 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lesbo ja oppinut sulkemaan korvani homovastaiselta puheelta kahvipöydässä, vaikka kyllä se tuntuu pahalta. Olen ne samat kommentit kuullut miljoona kertaa ja en vaan jaksa sanoa siihen enää mitään. En jaksa vängätä vastaan. Kukaan työkaverini ei tiedä suuntautumisestani. Asun muutenkin täällä Pohjanmaan "raamattuvyöhykkeellä" ja ilmapiiri ei ole kaikkein suvaitsevaisin.

Täällä lännestä päin Bi, jolla on samanlaisia kokemuksia. Tuollasten kommenttien takia olen työpaikalla visusti kaapissa, vaikken arjessa läheisten piirissä olekaan. Onhan se ikävä kuulla niitä kommentteja. Ei se itseä niin häiritse, jos joku ei avioliittoa vähemmistöille soisi, mutta törkeä kielenkäyttö ylittää jo jonkun rajan.

Vierailija
20/29 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tjaa... Jos läpällä heittää, se on ok, kunhan huumorin kohde (esim. potilas, asiakas jne.) ei ole sitä kuulemassa. Tosissaan tarkoitetut rasistiset kommentit eivät kuulu työpaikalle julkiseen keskusteluun. Toki työkaverin kanssa voi kahdestaan puhua avoimemmin vaikka lounaalla tai tauolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan