En pysty lopettamaan tupakointia raskausaikana.
Rv 14+3. Vähentänyt olen kyllä, entinen aski-päivässä tahti on puolittunut. Ahdistaa ihan sairaasti, en halua aiheuttaa lapselleni astmaa tai sydänvikaa. Nikotiinipurkkaa syön jo, mutta silti on pakko saada se 10 röökiä päivässä. Huoh, uskoin liian sinisilmäisesti sen "raskausaikana ei edes tee mieli polttaa"-propagandan. En voi elää itseni kanssa jos lapsi on sairastunut, mutta lopetus ei vaan onnistu. Sähköröökiäkin koitin, mutta sillä ei ollut muuta vaikutusta kuin oikean tupakan mieliteon lisääntyminen.
Onko kellään mitään vinkkejä? Kieriskelen syyllisyydentunnossa joka päivä ja vihaan itseäni. Olisinpa yrittänyt lopettamista jo ennen raskautta, en olisi altistamassa myrkkysavulle viatonta lasta....
Ennenkuin joku kysyy: olen 26v ja polttamista takana 10 vuotta.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vammanen lapsi tulossa kiitos typerän äidin.
Todennäköisesti lapsi on ihan terve. Lapsen itsensä onneksi.
Ja tiedoksi, etten ole ikinä polttanut yhtään savuketta, enkä ymmärrä raskaana tupakoivia, mutta en myöskään ymmärrä, millainen ihminen oikein toivoo vammaisuutta toiselle.
Ap lisää vielä: Ihan ansaittua tämä ruoskiminen on. Oma itsekurin puute yllätti ja syyllistän itseäni pahemmin kuin kukaan täällä.
Kiitos kuitenkin kovasti neuvoista! Viimeisimmän tupakan poltin 13 aikaan iltapäivällä, nyt tekee jo kovasti mieli. Koitan tuota puolen tunnin-päästä taktiikkaa, toivon ainakin pääseväni mahdollisimman pitkälle.
Heitin tuossa yksi aamu puolitäyden askin roskiin juuri sillä ajatuksella että eipähän jää mitään poltettavaa. No, enköhän juossut kumminkin kioskille ostamaan askin jo aamupäivällä. Onneksi maha ei sentään vielä pahasti näy...
Muista onnitella itseäsi illalla kun huomaat olleesi tupakoimatta. Kun pystyt oleen yhden päivän, miksei toistakin. Myös puhelimeen saa appeja, joiden avulla voi seurata rahansäästöä, elimistön reaktioita lopettamiseen ym sekin voi auttaa motivoitumaan
Tuon takia lopettakaa tupakointi ennenkuin jätätte ehkäisyn pois.
Jokainen sauhutus tekee hallaa lapselle, vaikka kuinka lohduttaisit itseäsi, että "oon sentään vähentänyt".
Länttäät siihen askiin vauvan tai ultrakuvan,hankit muutaman 56cm asun ja laitat ne esille kotiin.Noi auttoi minulla muistamaan että vauva on minussa ja joka kerta askia hivelöidessäni kysyin itseltäni "kannattaako".Ei kannattanut tupakoida,ja olin tosi paljon onnellisempi saavuttomana vauvamassuilija sen jälkeen..
Saattaa auttaa myös stumppaa tähän-kirja.Eka lukukerta saa vihaamaan kirjailijaa mutta kyllä siitä jää korvien väliin aika vahva stigma joka auttaa lopettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap lisää vielä: Ihan ansaittua tämä ruoskiminen on. Oma itsekurin puute yllätti ja syyllistän itseäni pahemmin kuin kukaan täällä.
Kiitos kuitenkin kovasti neuvoista! Viimeisimmän tupakan poltin 13 aikaan iltapäivällä, nyt tekee jo kovasti mieli. Koitan tuota puolen tunnin-päästä taktiikkaa, toivon ainakin pääseväni mahdollisimman pitkälle.
Heitin tuossa yksi aamu puolitäyden askin roskiin juuri sillä ajatuksella että eipähän jää mitään poltettavaa. No, enköhän juossut kumminkin kioskille ostamaan askin jo aamupäivällä. Onneksi maha ei sentään vielä pahasti näy...
Mene hakee lääkäristä lääkekuuri siihen lopettamiseen, jos se auttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vammanen lapsi tulossa kiitos typerän äidin.
Ei se tupakointi mitään vammaisuutta aiheuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene hakee lääkäristä lääkekuuri siihen lopettamiseen, jos se auttaisi.
Kysyin tästä yhdeltä tutulta joka lopetti tupakanpolton muutama vuosi sitten. Kuulemma lähes yhtä vaarallisia vauvalle, saattaa olla kyllä että on tullut uusia vaihtoehtoja markkinoille. Pitää kysyä.
Noniin. Sorruin nyt polttamaan mutta noudatin yhtä neuvoa ja tumppasin puolet. Heitin vielä vesituhkakuppiin ällötysreaktion aikaansaamiseksi. Kyselin muuten viime neuvolasta että olisiko meidän paikkakunnalla tarjolla mitään psykiatrista apua tähän, kuulemma julkiselle on niin pitkät jonot ettei "näin pikkujutun takia" kannata edes yrittää. Huoh.... tietenkin voisin mennä yksityiselle ja ajatella säästäväni monen kuukauden tupakkarahat. Kestin hyvin päänsäryt kofeiininvähentämisestä, eli uskon selviäväni fyysisistä vieroitusoireista jotenkin. Psyykkinen riippuvuus on pahempi.
Haistakaa nyt jo sanonko mikä.....60 ja 70 luvuilla ei ollut tupakoinnista mitään kieltoja raskaana oleville ja ihan terveitä tässä ollaan. Listeria hysteerikin on mennyt ihan järjettömyyksiin. Moni teistä on saanut listerian kalasta tai homejuustosta. Joten vähennä vaikka 1 rööki joka toinen päivä niin 20pv:n päästä olet tupakoimaton. Kaupungissa asuvat saavat ilmasta myrkkyjä monen tupakan verran päivässä eikä heitä kuitenkaan kehoteta muuttamaan maalle.
Alat vaikka virkkaamaan vauvalle vaatteita niin saat muuta ajateltavaa kuin tupakoinnin
Nää vammainen lapsi tulossa ja muut kommentoijat..en puolustele tupakanpolttoa raskausaikana, mut eihän täällä olis ku puolet vammaisia keski ikäisiä nyt, jos tuo niin automaatio olis..sen verran röökaili 60-70 ja viel 80 luvulla odottaessaki..!/
Kyllä 70-luvulla tiedettiin tupakoinnin haitoista. Varsinkin matalasti koulutetut tupakoi raskaana ja se aiheuttaa lapsille oppimisvaikeuksia ja muita ongelmia. Sitten väitetään kirkkain silmin, ettei ongelmia ole.
Ap, ajattele että muutama kuukausi menee ilman röökiä vaikka päällä seisten. Ajattele lasta ja että jokainen rööki sinun polttamana on sama kuin näkisit vauvalla röökin suussa.
Nykyään röökiä vedetään ihan yhtä paljon kuin menneinä vuosikymmeninä eli noin 15 prosenttia äideistä polttaa nykyään ja poltti ennen raskaana. Selkeä enemmistö ei polta, mutta liian moni polttaa silti.
Tupakoinnin haitat ovat lukuisin tutkimuksin todistettu. Lapsilla on alhaisempi älykkyysosamäärä, huonompi koulumenestys ja keskittymisvaikeuksia. Keskosuus on yleisempää. Kuka haluaa sitä lapsilleen?
Miten VOI OLLA niin vaikeaa lopettaa? Lopetat seinään ja kärsit itse, ei se sen kummempaa ole. Et ole kunnon ihminen etkä yhtään mitään, jos et kestä ilman tupakkaa. Laitat lapsesi kärsimään, kun itse et pysty. Häpeä! Tajuatko, että moni kunnon vanhempi tekisi ihan mitä tahansa lapsensa puolesta, siis aivan mitä tahansa? Kärsisi vaikka kuinka paljon, kunhan vain voisi suojella lastaan kärsimyksiltä. Sinä olet kaiken tuollaisen kunnollisen ja normaalin vanhemmuuden vastakohta. Sinua sietääkin syyllistää. Sinun tupakkasi ja sinun itsekkyytesi voi tutkimusten mukaan vaikuttaa vielä kolmanteen polveen. Mitä aiot sanoa lapsellesi, jos viet tältä esim. normaalin lisääntymiskyvyn itsekkyydelläsi? Sellaista ei ikinä voi antaa anteeksi.
Tupakoivat äidit ovat melkein aina huonosti koulutettuja. Korkeasti koulutetuista harva polttaa raskauden aikana. Kertoo aika paljon.
Kun on nähnyt, mitä tupakka voi saada aikaan, ei voi suhtautua ap:n kaltaisiin mitenkään muuten kuin maan alimpina matoina...
En ymmärrä miten joku voi valita oman mielitekonsa lapsensa terveyden yli. En vaan ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Miten VOI OLLA niin vaikeaa lopettaa? Lopetat seinään ja kärsit itse, ei se sen kummempaa ole. Et ole kunnon ihminen etkä yhtään mitään, jos et kestä ilman tupakkaa. Laitat lapsesi kärsimään, kun itse et pysty. Häpeä! Tajuatko, että moni kunnon vanhempi tekisi ihan mitä tahansa lapsensa puolesta, siis aivan mitä tahansa? Kärsisi vaikka kuinka paljon, kunhan vain voisi suojella lastaan kärsimyksiltä. Sinä olet kaiken tuollaisen kunnollisen ja normaalin vanhemmuuden vastakohta. Sinua sietääkin syyllistää. Sinun tupakkasi ja sinun itsekkyytesi voi tutkimusten mukaan vaikuttaa vielä kolmanteen polveen. Mitä aiot sanoa lapsellesi, jos viet tältä esim. normaalin lisääntymiskyvyn itsekkyydelläsi? Sellaista ei ikinä voi antaa anteeksi.
Ei tarvitse edes erikseen käskeä häpeämään. Siksi kyselenkin täältä apua, omat keinot ei auta. Ei stumppaa tähän, seinään lopetus tai edes nikotiinipurkka.
Olen myös tietoinen riskeistä, neuvolassa niistä luonnollisesti muistutellaan. Tietenkin VOI käydä lottovoitto eli lapsi syntyykin terveenä ja elää elämänsä ilman oppimisvaikeuksia. En vaan voisi ikinä antaa itselleni anteeksi jos taas aiheutan esimerkiksi lapseni astman.
Jollet itse ole täysin lopettamispäätöksen takana, et pysty lopettamaan. Tupakoitsija kehittää aina jostain jonkun tekosyyn, miksi voi polttaa.
Itse lopetin aikanaan heti positiiviseen raskaustestiin, yhtään en sen jälkeen polttanut. Itseni tietäen, jos olisin sen yhdenkin polttanut, niin siitä olis tullut se, että mitä se seuraavakaan haittaa kun on jo polttanut ja lopettaminen ei olisi onnistunut. Tämä nyt ei enää auta, mutta mulle ainoa tapa oli täydellinen lopettaminen ja enkä antanut lupaa itselleni enää polttaa.