Lapselle tuli kesätehtäväksi kasvion kerääminen, määrä 40 kasvia
Voi kiesus mikä urakka. Ihan oikeesti, onko mitään järkeä, voi ne kasvit muutenkin opetella.
Laitoin kouluun viestin, ensinnäkin kysyin kuka maksaa kasvion keräämisen materiaalit. Peruskoulu on maksuton.
Kommentit (451)
Vierailija kirjoitti:
Meidän piti aikoinaan kerätä 100: 50 pakollista ja 50 vapaaehtoista ja opetella vielä latinalaiset nimet. Vaihdeltiin sitten kasveja keskenämme, harvinaisemmalla kasvilla sai useita tavallisimpia. Jäkälä oli yksi prkle kuivattaa, sitten joku neuvo, että kantsii upottaa veteen yöksi. Asuin maalla, joten oli helpompaa, mutta kaupungissa voi olla hankalampaa.
Joo tulee Helsingin luonnonsuojelualueet kitketyksi harvinaisuuksista. Luonto kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lenkkeilen paljon ja minusta on todella kiinnostavaa katsella erilaisia kasveja ja kuunnella linnunlauluja.
Joskus istahdan levähdyspenkille ja yritän kuunnella kuinka monta eri linnunlaulua kuulen. Luonto on kiehtova ja kiinnostava. Tämä on hyvä tilaisuutesi lähteä lapsesi kanssa yhdessä luontoretkelle. Mukavaa yhdessäoloa ja uusien asioiden oppimista.
Pakkopulla on ihan eri asia kuin oma kiinnostus. Mun lapset on olleet monta kesää luontokoulussa, mökkeilemme joka viikonloppu. Silti toi kasvio oli hemmetin työläs.
Miksi se on työläs?
Minä etsi yksin ne kasvit ja minusta se oli vain mielenkiintoista ja haastavaa etsiä erilaisia kasveja, joita en jopa tuntenut.
Mitkä ”ne kasvit” sinä etsit? Ja mitä teit niille sen jälkeen? Mitä kaikkea muuta teit?
En kenenkään haavoissa puukkoa väännä, mutta ihan toivon, että lapselleni tuli tuollainen kesätehtävä, koska kasvien etsiminen, kuivaaminen, kansion tekeminen on todellakin hauskaa!
Ei kukaan ihan tosissaan voi olla sitä mieltä, että tehtävä on jotenkin ylivoimainen ja hirvittävä!
Anteeksi nyt vain...
Jouduin 80-luvulla itse moisen "supersuorituksen" tekemään ja kellarissa on myös äitini herbaario 50-luvun lopulta: se se vasta komea onkin!
Niityillä kasvaa eniten erilaisia kasveja. Pihanurmikoltakin saattaa löytyä helposti 10 kasvia. Kasvilajeja on kuitenkin useita tuhansia. Jäkäliäkin on jo pelkästään 1800 lajia. Voisin kuvitella, että ei tuossa mene kuin pari tuntia keräillessä, mutta se selvitys työ voi olla hankalampi. Kännykällä kuvat vaan kasveista ja kyllä se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lenkkeilen paljon ja minusta on todella kiinnostavaa katsella erilaisia kasveja ja kuunnella linnunlauluja.
Joskus istahdan levähdyspenkille ja yritän kuunnella kuinka monta eri linnunlaulua kuulen. Luonto on kiehtova ja kiinnostava. Tämä on hyvä tilaisuutesi lähteä lapsesi kanssa yhdessä luontoretkelle. Mukavaa yhdessäoloa ja uusien asioiden oppimista.
Pakkopulla on ihan eri asia kuin oma kiinnostus. Mun lapset on olleet monta kesää luontokoulussa, mökkeilemme joka viikonloppu. Silti toi kasvio oli hemmetin työläs.
Miksi se on työläs?
Minä etsi yksin ne kasvit ja minusta se oli vain mielenkiintoista ja haastavaa etsiä erilaisia kasveja, joita en jopa tuntenut.
Mitkä ”ne kasvit” sinä etsit? Ja mitä teit niille sen jälkeen? Mitä kaikkea muuta teit?
Kuivatin ja tein kasvikirjan. Saattaapi olla vieläkin tallessa kotipuolessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on työläs?
Kuivatin ja tein kasvikirjan. Saattaapi olla vieläkin tallessa kotipuolessa.
Tein myös kaksi kehystettyä taulua kuivatuista kukista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin kamalaa? Suomen luonto on ihana.
Suomen luonto on ihana, siellä liikutaan säännöllisesti. Mutta miksi pitää tehdä kasvio, voi tunnistamista opetella muutenkin. 40 kasvia on 5 kuukaudelle paljon.
ap
Päivän hommahan tuossa on enintään. Tällaiset tehtävät pitäisi tulla pakollisiksi koska ihmiset on niin eksyneet luonnosta.
Onneksi olen 70-luvulla syntynyt ja vältin kasvion. Olisin niin vihannut tuota tehtävää.
Öööö, miksi vanhempi stressaa ylä-asteikäisen koulutehtävästä???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka kevät tämä sama aloitus ja monta kymmentä sivua, kuinka mammojen piltit keräsi 40 kasvia parissa tunnissa pihalta.
Oikeassa elämässä omien lasten peruskouluaikaan nuoret ja vanhemmat kirosi tätä touhua. Jaettiin vinkkejä, mistä metsästä milloin kukki se määrätty kasvi. Tuttujen kesken helpotettiin hommaa myös niin, että jonkun lapsi kävi vanhempiensa kanssa rämpimässä sen määrätyn kasvin metsästä ja toi kavereille kanssa ja toinen kun löysi esim. kynsisammalen (oli muuten vaikea löytää kyseistä samallet asuinpaikkakunnaltamme), keräsi sitä ison läjän ja jakoi kavereilleen.
Oikeassa elämässä omien lasten peruskouluaikaan nuoret kirosi tätä touhua, mutta ei meidän perheessä äidin kuullen. Minä olen se, joka olen kerännyt kasveja ilomielin, mutta vain itselleni. Vain silloinen poikakaverini esitti keräämääni kasvion omanaan, mutta me etsimme suuren osan kasveista yhdessä.
Oikeasti opettajan pitäisi ohjeistaa oppilaat kunnolla. Pitäisi olla selvä suunnitelma siitä, mitä kerätään jo toukokuun loppuun mennessä, millaisesta paikasta ja mitä vasta elokuussa. Väitän, että niin kevään, keskikesän kuin syyskesän kasvit niin soilta, metsistä kuin pihoilta ja pelloilta saa kerätyksi koulumatkoilta ja 3 erillisellä kerralla.
Voisin todistaa väitteeni järjestämällä sellaiset retket, jos tällä paikkakunnalla olisi avuttomia kerääjiä. Sanomalehdet antaisin kaupan päälle kuivausta varten.
Koulumatkoilta? Kai sinä tajuat että kaikki ei asu maalla. Meidän lasten koulumatkalta löytyy tasan leskenlehti, eikä se edes ollut kerättävien listalta. Kaikki muu maisema on kaupunkia eli ios on kasveja, ne on puutarhakasveja. Eikä täällä todellakaan ole esim soita lähimaillakaan!
Onko noin tyhmiä edes olemassa?
Aika harva asuu noin ydinkeskustassa koulun vieressä niin, ettei ainoatakaan kukkaa leskenlehden lisäksi löydy. Me asumme Tampereella ja kyllä siinä koulun lähiympäristössä on kaikki listan kukat ja muut. Onhan sitä puistikkoja kaupungin liepeillä.
Suurin osa pääkaupunkiseudusta asuu sillä lailla. Ei me edes asuta keskustassa täällä Helsingissä.
Mistä sinä Tampereen puistikossa löydät konnanmarjan ja tupasvillan? Tai suopursun?
Opettaja oli katsonut, että listan kasvit löytyvät koulun lähialueilta. Lista oli silti erittäin monipuolinen. Kirjopillike oli ehkä vaikein löytää.
Eli teillä tehtiin ”kasvio for dummies”. Meillä ei tehty.
Ei mikään for dummies. Kyllä siinä piti olla tarkkana, että löysi kaikki, vaikka samalla asuinalueella ne olivatkin.
Ja että ymmärsi etsiä oikeaan aikaan kutakin.
No on toi apukoululaisten helpotettu versio.
Ei ollut apukoululaisten helpotettu versio. Kyllä monet noista oli vaikeaa löytää.
No jessus, jos opettaja on rajannut sen etsimisen pienelle alueelle niin todellakin on todella helpotettu versio. Todella helpotettu versio.
Älä viitsi. Yksi kaupunginosa on kuitenkin aika laaja alue.
Sinne ohjataan myös muilta alakoulualueilta yläkoulun. Esim meidän lapsemme keräsi kaikki kasvion kukat ihan muualta. Ei hän tuonne jäänyt koulun jälkeen hengailemaan varsinkaan kesälomalla.
Helpotettu tehtävä. Turha kitistä. Tarinasi muuttuukin koko ajan. Juurihan kehuit miten ne löysi helposti. Yksi pillike vähän vaikeampi. Ja että opettaja oli varmistanut että kasvit löytyy ”koulun läheltä”. Nyt yhtäkkiä kyse onkin vaaaaaaltavasta kaupunginosasta.
Ilmaisen tarkemmin. Opettaja oli varmistanut, että vaaditut kasvit löytyvät siitä kaupunginosasta, jossa yläkoulu sijaitsee. Eli ei sinänsä juuri aivan siitä koulun läheltä niitä löytynyt.
Ja tosiaan lapsemme haki kaikki ihan muualta, kun emme siinä kaupunginosassa edes asu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se lista sellainen ole, että jokainen kasvilaji olisi löydettävä?
Joku jo aiemmin totesi, ettei niitä kasveja tarvitse saman tien kartongille kiinnittää. Ne voi jättää prässiin vaikka koko kesäksi ja vasta syksyllä kiinnittää papereille ja nimetä. Sen kesän ajan lapsesi voi kasvien lisäksi keräillä pulloja, minkä panttirahoilla voi ostaa sitä kasvion kartonkia.
Jokainen kasvi, 40kpl on löydettävä. Ei meillä ole prässiä. Ettäkö laitan lapsen 13v. keräämään tien vierustoilta pulloja että saa kasvion tehty. Not.
Kirjatkin käyvät prässistä! Ei se kasvioon tarvittava materiaali maltaita maksa. J
Taitaa olla provo mutta vastataan nyt kuitenkin.
Miksi äidit tekevät koulutehtäviä lasten puolesta? Eri asia tietty, jos kyseessä alakoululainen. Meillä on tähän mennessä kaksi lasta tehnyt kasvion eikä se ole työllistänyt meitä vanhempia pätkääkään.
Ja noista materiaalikuluista on turha nillittää. Kyseessä parin euron kulut. Jättää sitten vaikka yhden muropaketin ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka kevät tämä sama aloitus ja monta kymmentä sivua, kuinka mammojen piltit keräsi 40 kasvia parissa tunnissa pihalta.
Oikeassa elämässä omien lasten peruskouluaikaan nuoret ja vanhemmat kirosi tätä touhua. Jaettiin vinkkejä, mistä metsästä milloin kukki se määrätty kasvi. Tuttujen kesken helpotettiin hommaa myös niin, että jonkun lapsi kävi vanhempiensa kanssa rämpimässä sen määrätyn kasvin metsästä ja toi kavereille kanssa ja toinen kun löysi esim. kynsisammalen (oli muuten vaikea löytää kyseistä samallet asuinpaikkakunnaltamme), keräsi sitä ison läjän ja jakoi kavereilleen.
Oikeassa elämässä omien lasten peruskouluaikaan nuoret kirosi tätä touhua, mutta ei meidän perheessä äidin kuullen. Minä olen se, joka olen kerännyt kasveja ilomielin, mutta vain itselleni. Vain silloinen poikakaverini esitti keräämääni kasvion omanaan, mutta me etsimme suuren osan kasveista yhdessä.
Oikeasti opettajan pitäisi ohjeistaa oppilaat kunnolla. Pitäisi olla selvä suunnitelma siitä, mitä kerätään jo toukokuun loppuun mennessä, millaisesta paikasta ja mitä vasta elokuussa. Väitän, että niin kevään, keskikesän kuin syyskesän kasvit niin soilta, metsistä kuin pihoilta ja pelloilta saa kerätyksi koulumatkoilta ja 3 erillisellä kerralla.
Voisin todistaa väitteeni järjestämällä sellaiset retket, jos tällä paikkakunnalla olisi avuttomia kerääjiä. Sanomalehdet antaisin kaupan päälle kuivausta varten.
Koulumatkoilta? Kai sinä tajuat että kaikki ei asu maalla. Meidän lasten koulumatkalta löytyy tasan leskenlehti, eikä se edes ollut kerättävien listalta. Kaikki muu maisema on kaupunkia eli ios on kasveja, ne on puutarhakasveja. Eikä täällä todellakaan ole esim soita lähimaillakaan!
Onko noin tyhmiä edes olemassa?
Aika harva asuu noin ydinkeskustassa koulun vieressä niin, ettei ainoatakaan kukkaa leskenlehden lisäksi löydy. Me asumme Tampereella ja kyllä siinä koulun lähiympäristössä on kaikki listan kukat ja muut. Onhan sitä puistikkoja kaupungin liepeillä.
Suurin osa pääkaupunkiseudusta asuu sillä lailla. Ei me edes asuta keskustassa täällä Helsingissä.
Mistä sinä Tampereen puistikossa löydät konnanmarjan ja tupasvillan? Tai suopursun?
Missä käsketään lapsia keräämään konnanmarjaa? Oletko varma, ettei ollut jättiputkikin keräyskohteena?
Konnanmarja on myrkyllinen ja aiheuttaa jo kosketuksella iho-oireita. Suopursukin on lievästi myrkyllinen. Jos on tarkoitus oppia kantapään kautta miten käsitellä myrkkykasveja, olen varma, että siinä listassa löytyy jättiputkikin.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostaisi suosiolla sen puhelimen, jos kyse on 7.luokkalaisesta. Älypuhelin jossa suht hyvä kamera ei ihan älyttömästi maksa (n. 100 eurolla saa jo hyvän).
Miksi pitää olla älypuhelin. Mulla on ihan ikivanha nokialainen näppäinpuhelin ja siinä olevalla kameralla olen paljon kuvannut kasveja ihan omaksi ilokseni.
Kertokaa myös, mikä kasvi on sinikello????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40 kasvia kerää päivässä ja laittaa painon alle kuivumaan. Onpa hirvee vaiva, NOT! Stanan laiskoja nää nykyiset lapset ja vanhemmat valittajia.
Siinä taas kommentoi joku, kellä ei ole mitään käsitystä mistä on kyse. Ne 40, nimettyä, kasvia EIVÄT ole haettavissa samaan aikaan luonnosta. Ja jos vielä vaaditaan kukkivana, esim leskenlehti ja sitten vaikka sinikello, niin toinen kukkii nyt, toinen heinäkuussa. Eli 1) on otettava selvää missä ja mihin aikaan vuodesta kukin kasvi esiintyy, 2) käytävä hakemassa ne tuolloin. 3) prässättävä ne, 4) nimettävä, myös latinaksi (tämä oli tosin vaan yhdellä meidän lapsista, ei kaikilla), merkittävä liikuntapaikka JA päivämäärä. Pikkujuttu..
Sinikello? Kerro mullekin mikä tämä uusi luonnonkasvi on. Latinaksi? Ne on tieteellisiä nimiä, ei latinaa.
Ne tieteelliset nimet nimenomaan on latinaa...
Ne on johdettu latinasta ja kreikasta.
Tässä vielä: “Tieteellinen nimi on kuitenkin oikeampi nimitys, koska usein nimi (tai sen osa) on peräisin kreikan kielestä ja joskus muistakin kielistä, ja muutettu latinalaiseen asuun. Lisäksi nimet eivät aina noudata latinan sanastoa tai kielioppisääntöjä vaan ovat sovinnaisia.“
Te, jotka valitatte muutaman pahvisivun kuluista: miten selvitä lukion kirjahankinnoista. Tai amiksen.
Kaikista älypuhelimista ei ole helppoa siirtää kuvia tietsikkaan. Lapseni puhelimesta emme onnistuneet.
Osallistuin kerran kännykänkäytön kurssille työväenopistossa ja siellä vetäjä sanoi, ettei hänkään välttämättä saa jokaisesta puhelimesta siirrettyä kuvia tietokoneelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostaisi suosiolla sen puhelimen, jos kyse on 7.luokkalaisesta. Älypuhelin jossa suht hyvä kamera ei ihan älyttömästi maksa (n. 100 eurolla saa jo hyvän).
Miksi pitää olla älypuhelin. Mulla on ihan ikivanha nokialainen näppäinpuhelin ja siinä olevalla kameralla olen paljon kuvannut kasveja ihan omaksi ilokseni.
https://www.vastavalo.net/sinikello-kukka-kellokasvi-sinikello-558128.h…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No täällä mammat pätee toisilleen ilman mitään todellista tietoa. Jotakin kellokasveista varmaan tarkoittaa: harakan-, kissan-, peuran-, kurjen-...
Miksi se on työläs?