Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapselle tuli kesätehtäväksi kasvion kerääminen, määrä 40 kasvia

Vierailija
05.05.2018 |

Voi kiesus mikä urakka. Ihan oikeesti, onko mitään järkeä, voi ne kasvit muutenkin opetella.

Laitoin kouluun viestin, ensinnäkin kysyin kuka maksaa kasvion keräämisen materiaalit. Peruskoulu on maksuton.

Kommentit (451)

Vierailija
261/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ap:n viestissä osa on varmasti provoa, niin ärsyttää ihmisten vähättelevä asenne kasvion keräämisen vaikeutta kohtaan. Se on oikeasti vaikeaa. Sama 40 nimettyä kasvia prässättynä tai nimilapun kanssa kuvattuna on myös meidän tytön tehtävänä. Tehtävässä lukee, että kannattaa pyytää apua vanhemmilta ja muilta sukulaisilta. Ei oletetakaan että tuosta selviää yksin. Ensinnäkin jos haluaa 9-10 numeroksi, eivät lähiseudun kasvit riitä, vaan osa kasvaa Lapissa, osa etelässä. Kasion numero on puolet bilsan arvosanasta. Jo 8 saadakseen pitää tajuta aloittaa nyt ja jatkaa elokuuhun asti. Kasvit pitää kuvata/kerätä kukkivina. Pelkistä lehdistä lähtee pisteitä.

Sinänsä tehtävä on kiva, ellei olisi noin haastava. Aiotaan jo tänään lähteä pyörälenkille yhdessä, sillä minulla on muistikuva, että olisin joskus nähnyt valkovuokkoja tietyssä paikassa. Täällä ei niitä normaalisti kasva. Tai onkohan etelässä vielä valkovuokkoja äitienpäivän aikaan, silloin saatetaan käydä mummolassa. Sinivuokko on jo kuvattu. Viime hetkillä ennen kukinnan loppumista. Samalla retkellä voisi tsekata valmiiksi onko tuolla "vanhan kartanonherran puistossa" jalavaa. Siellä nimittäin on nimettynä monia muualta tuotuja kasveja ja puita.

Vähättelevä asenne johtunee siitä, että suurin osa on tehnyt tuon kasvion itse kouluaikoinaan (ainakin itse olen). En tiedä ketää, kuka olisi luokalle tuon takia jäänyt. Olihan jotkut hankalia, mutta oppilaat antoi toisilleen vinkkejä kun joku löysi jotain haastavaa. Eikä meillä ollut silloin edes mitään Whatsapp-ryhmiä. Peräänkuuluttaisin vanhemmilta hieman uskoa oman lapsen tekemiseen ja lapsille reilua annosta Can Do -asennetta. Ihme valitusta ja napinaa aikuisilta ihmisiltä. Lapsi löytää 90% kasveista varmasti itse. Jos muutamassa rehussa pitää auttaa, niin onpa kamalaa.

Sama vähättely jatkuu.

Meillä sitä kasviota keräsi lopulta neljä aikuista teinin lisäksi ja silti jäi osa löytämättä.

Kasvio vaikutti arviointiin, joten pelkkä läpi saaminen ei riitä.

Mä keräsin kasvioni ihan yksin ilman vanhempien apua. Kavereilta sain ehkä pari vinkkiä. Bilsa oli peruskoulun päästötoikkarissa 9.

Ja?

Kai tajuat että eri aikakausina ja eri kouluissa erilaiset käytännöt ja vaatimustaso. Olen itse kerännyt itse ja saanut ysin. Lapsen vastimustaso oli kuitenkin ihan toinen. Ja nykyään ysillä ei tee enää mitään. Ks. lukiorajat.

Kyllä on varmasti aivan eritasoiset 40 kasvia nykyajan kakaroilla etsittävänä kuin meillä 90-luvun lopun keräilijöillä. Ainakin tupasvillan ja riidnliekon muistan omasta kasvoissani (jotka Aplle tuntui olevan niin mystisiä kasveja). Taikinamarjasta en tiedä. Mutta aivan ylitsepääsemättömän vaikeaa. Ja kyllä on Suomessa useita lukioita mihin pääsee ysin keskiarvolla. Jos sun lapsesi ei yllä parempaan, niin miten se siellä kympin lukiossa muutenkaan pärjäisi? Siellä on kuitenkin ne oppilaat joilla oli resursseja etsiä ne kaikki tarvittavat horsmat. Parempi kun pysyy tasoisensa seurassa.

Minun lapseni keräsi kasvion, sai siitä kympin ja porskuttaa nyt kohti lukiota 9,8 keskiarvolla. En näe paljon järkeä muuttaa jonnekin Pihtiputaalle yhden lapsen lukion takia. Helsingissä pysytään.

Nykyiset kouluvaatimukset on aivan eri tasoa kuin sinun aikanasi. Olet pullamössöä näihin verrattuna. Selkeesti myös elämässäsi epäonnistunut, kun netissä solvaat alaikäisiä.

Ja kymmenen vaadittua kasvia ei muuten löytynyt Helsingistä. Sipoossa on lähin oikeanlainen suo.

En solvaa alaikäisiä, vaan nauran teille helikopterimammoille, jotka paapotte pikku kullanmuruja kuin ne olisi jotain aivottomia taaperoita ja kuvittelette, että jos pikku- Justiina ei pärjää, se johtuu siitä kun maailma kohtelee häntä niin epäreilusti. Samoilla säännöillä täällä kaikki pelaa. Jos siinä pelissä ei pärjää, niin johtuu todennäköisimmin omista resursseista. Ihan ihmisiä mun sukupolvesta on tullut. Ilmeisesti jopa sun, vaikka mun ikäpolven vaatimukset oli varmasti paljon kovemmat kuin sun.

Haukuit mm kakaroiksi.

Minä ja minun lapseni pärjäävät vallan mainiosti.

Silti minä kykenen tuntemaan empatiaa sellaisia lapsia ja nuoria kohtaan, joita koti ei jostain syystä kykene tukemaan.

Silloin heistä kasvaa tuollaisia kuin sinä. Ja se on kansakunnalle haitaksi.

Ai mä olen yhteiskunnalle haitaksi kun koen, ettei muutaman rehun poimimien ole kovinkaan raskas ponnistus ihmisen elämässä:D Höllääs pipoa mamma. Ihan korkeakoulutettu (luonnontieteet, kyllä, luonto

Vierailija
262/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oonko ainut, joka ymmärtää ap:ta? Mua ärsyttäisi tollainen tehtävä tosi paljon ja kesälomanhan pitäisi olla LOMAA, eikä läksyjen suorittamista. Vanhan maailman kaikuja tuollainen kasvion kerääminen. Sitähän tehtiin joskus 50- ja 60-luvulla. Miksi on palattu tuohon, en ymmärrä.

.

50-luvulla tosiaan kerättiin oppikouluaikana 120 kasvia, ja piti opetella myös tieteelliset nimet. Mielestäni kasvien keräämisestä on kuitenkin ollut iloa koko elämän ajaksi, kun nyt vielä vanhanakin tunnistan luonnossa liikkuessani ison joukon kasveja toisin kuin 70-luvulla syntyneet tyttäreni, jotka opiskelivat kasveja vain kuvista (eivätkä tunnista juuri mitään luonnonkasveja).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ap:n viestissä osa on varmasti provoa, niin ärsyttää ihmisten vähättelevä asenne kasvion keräämisen vaikeutta kohtaan. Se on oikeasti vaikeaa. Sama 40 nimettyä kasvia prässättynä tai nimilapun kanssa kuvattuna on myös meidän tytön tehtävänä. Tehtävässä lukee, että kannattaa pyytää apua vanhemmilta ja muilta sukulaisilta. Ei oletetakaan että tuosta selviää yksin. Ensinnäkin jos haluaa 9-10 numeroksi, eivät lähiseudun kasvit riitä, vaan osa kasvaa Lapissa, osa etelässä. Kasion numero on puolet bilsan arvosanasta. Jo 8 saadakseen pitää tajuta aloittaa nyt ja jatkaa elokuuhun asti. Kasvit pitää kuvata/kerätä kukkivina. Pelkistä lehdistä lähtee pisteitä.

Sinänsä tehtävä on kiva, ellei olisi noin haastava. Aiotaan jo tänään lähteä pyörälenkille yhdessä, sillä minulla on muistikuva, että olisin joskus nähnyt valkovuokkoja tietyssä paikassa. Täällä ei niitä normaalisti kasva. Tai onkohan etelässä vielä valkovuokkoja äitienpäivän aikaan, silloin saatetaan käydä mummolassa. Sinivuokko on jo kuvattu. Viime hetkillä ennen kukinnan loppumista. Samalla retkellä voisi tsekata valmiiksi onko tuolla "vanhan kartanonherran puistossa" jalavaa. Siellä nimittäin on nimettynä monia muualta tuotuja kasveja ja puita.

Vähättelevä asenne johtunee siitä, että suurin osa on tehnyt tuon kasvion itse kouluaikoinaan (ainakin itse olen). En tiedä ketää, kuka olisi luokalle tuon takia jäänyt. Olihan jotkut hankalia, mutta oppilaat antoi toisilleen vinkkejä kun joku löysi jotain haastavaa. Eikä meillä ollut silloin edes mitään Whatsapp-ryhmiä. Peräänkuuluttaisin vanhemmilta hieman uskoa oman lapsen tekemiseen ja lapsille reilua annosta Can Do -asennetta. Ihme valitusta ja napinaa aikuisilta ihmisiltä. Lapsi löytää 90% kasveista varmasti itse. Jos muutamassa rehussa pitää auttaa, niin onpa kamalaa.

Sama vähättely jatkuu.

Meillä sitä kasviota keräsi lopulta neljä aikuista teinin lisäksi ja silti jäi osa löytämättä.

Mä keräsin kasvioni ihan yksin ilman vanhempien apua. Kavereilta sain ehkä pari vinkkiä. Bilsa oli peruskoulun päästötoikkarissa 9.

Ja?

Kai tajuat että eri aikakausina ja eri kouluissa erilaiset käytännöt ja vaatimustaso. Olen itse kerännyt itse ja saanut ysin. Lapsen vastimustaso oli kuitenkin ihan toinen. Ja nykyään ysillä ei tee enää mitään. Ks. lukiorajat.

Kyllä on varmasti aivan eritasoiset 40 kasvia nykyajan kakaroilla etsittävänä kuin meillä 90-luvun lopun keräilijöillä. Ainakin tupasvillan ja riidnliekon muistan omasta kasvoissani (jotka Aplle tuntui olevan niin mystisiä kasveja). Taikinamarjasta en tiedä. Mutta aivan ylitsepääsemättömän vaikeaa. Ja kyllä on Suomessa useita lukioita mihin pääsee ysin keskiarvolla. Jos sun lapsesi ei yllä parempaan, niin miten se siellä kympin lukiossa muutenkaan pärjäisi? Siellä on kuitenkin ne oppilaat joilla oli resursseja etsiä ne kaikki tarvittavat horsmat. Parempi kun pysyy tasoisensa seurassa.

Minun lapseni keräsi kasvion, sai siitä kympin ja porskuttaa nyt kohti lukiota 9,8 keskiarvolla. En näe paljon järkeä muuttaa jonnekin Pihtiputaalle yhden lapsen lukion takia. Helsingissä pysytään.

Nykyiset kouluvaatimukset on aivan eri tasoa kuin sinun aikanasi. Olet pullamössöä näihin verrattuna. Selkeesti myös elämässäsi epäonnistunut, kun netissä solvaat alaikäisiä.

Ja kymmenen vaadittua kasvia ei muuten löytynyt Helsingistä. Sipoossa on lähin oikeanlainen suo.

En solvaa alaikäisiä, vaan nauran teille helikopterimammoille, jotka paapotte pikku kullanmuruja kuin ne olisi jotain aivottomia taaperoita ja kuvittelette, että jos pikku- Justiina ei pärjää, se johtuu siitä kun maailma kohtelee häntä niin epäreilusti. Samoilla säännöillä täällä kaikki pelaa. Jos siinä pelissä ei pärjää, niin johtuu todennäköisimmin omista resursseista. Ihan ihmisiä mun sukupolvesta on tullut. Ilmeisesti jopa sun, vaikka mun ikäpolven vaatimukset oli varmasti paljon kovemmat kuin sun.

Yritättekö tuolla vänkäämisellänne todistella että se pärjää parhaiten jolla oli rankin kasvio?

En suinkaan. Enkä edes usko, että kympin todistus ja menolippu Ressun lukioon takaa onnellista ja menestyksekästä loppuelämää. Itse tunnen ihan elämäänsä tyytyväisiä ihmisiä, jotka löysivät oman tiensä vasta lukion jälkeen ja aloittivat menestymisen vasta sitten.

Ihmettelen vain, että lapsen kotitehtävä voi olla vanhemmille näin kova pala (en huomaa täällä niitä teinejä valittamassa, vain äitejä). Ja osasta kirjoituksia saa käsityksen, että tehtävästä selvitäkseen pitää olla joku botaniikan Indiana Jones ja matkustaa vähintään 5000 km pitkin kesää metsästäen Graalin kukka-asetelmaa, jotka sitten pitää upottaa kristalliin. Tai sitten on peruskoulu ja loppuelämä pilalla.

Olen pahoillani että sinulla on ollut osaton lapsuus.

Älä ole. Mulla oli hyvä lapsuus ja läheiset välit perheeseeni. Mä taas olen hyvin pahoillani tuosta sun näköalattomuudestasi.

Vierailija
264/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kiesus mikä urakka. Ihan oikeesti, onko mitään järkeä, voi ne kasvit muutenkin opetella.

Laitoin kouluun viestin, ensinnäkin kysyin kuka maksaa kasvion keräämisen materiaalit. Peruskoulu on maksuton.

Paljonko postiluukusta tippuva sanomalehti maksaa?

Sulla ja lapsillasi näkyy olevan outo sivistystä hylkivä asenne. Persuja äänestät, jos uurnalle jaksat.

Tehtävän tarkoitus on liikkua luonnossa silmät auki. Kasvinäytteet ovat toissijaisia.

Koulusta saat vihkon pyytämällä, ettei köyhyyskään ole este.

Miten muka liimaat isokokoisiakin kasvinäytteitä 40-60 vihkoon? Ei tod onnistu.

Puista otetaan lehti tms ja kukinto tms. Ei siis koko kasvia tietenkään. Ohjeissa se kyllä kerrotaan.

Vierailija
265/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama vähättely jatkuu.

Ja?

Haukuit mm kakaroiksi.

Silti minä kykenen tuntemaan empatiaa sellaisia lapsia ja nuoria kohtaan, joita koti ei jostain syystä kykene tukemaan.

Ai mä olen yhteiskunnalle haitaksi kun koen, ettei muutaman rehun poimimien ole kovinkaan raskas ponnistus ihmisen elämässä:D Höllääs pipoa mamma. Ihan korkeakoulutettu (luonnontieteet, kyllä, luonto <3) yksilö olen, en ole koskaan harjoittanut väkivaltaa enkä rikoksia ja verojakin maksan säännöllisesti;) Enkä kokenut jääväni heitteille, vaikka äitini ei rehujen poimintaani osallistunut, eikä siis kotini tältä osin "tukenut" minua:'D Ehkä se olisi nykyään lasun paikka, mutta kai maailma oli vielä niin helppo minun aikoinani, että teini-ikäiseltä jo odotettiin jonkinlaista kykyä luovia siinä itse.

Olet selkeäst psyykkisesti vaurioitunut. Se on aina vaarallista yhteiskunnalle.

Vierailija
266/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvion kerääminen on kivaa puuhaa, silloin ei kesäpäiviä sisällä luuhaa:)

T. Meillä kys ilo oli viimekesänä ja sitä edeltävänä.

Ps. Esikoinen keräsi 60 kasvia ja täten arvosana oli 10. Kuopus 40 käyttäen kännykkänsä kameraa ja arvosanaksi tuli 8. Ostin Suomalaisesta kys tarkoitukseen olevat tarpeistot eli kansio välikartonkeineen ja nimilappuineen (kasvin nimi, myös latinaksi, oppilaan nimi, paikka mistä kerätty päivämäärineen jne) ja kirjojen päällystämisrullan jonka alle kuivattu kasvi kiinnitettiin pohjaansa.

Vierailija
267/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ja lapsillasi näkyy olevan outo sivistystä hylkivä asenne. Persuja äänestät, jos uurnalle jaksat.

Tehtävän tarkoitus on liikkua luonnossa silmät auki. Kasvinäytteet ovat toissijaisia.

Puista otetaan lehti tms ja kukinto tms. Ei siis koko kasvia tietenkään. Ohjeissa se kyllä kerrotaan.

En ole puhunut puista. Mutta se A4 on niin pieni, että ihan jo esim kultapiisku oli siihen liian iso. Puhumattakaan jostain suopursusta tms.

Ja vaikka niistä kasveista liimaisikin liian pienen näytteen, 40-60 kuivattuakin kasvia turvottaa sen niin, että siitä tulee kuin auki ainen viuhka, jossa mikään ei pysy.

Kokeiltu nimittäin on. Sitten kiltisti haettiin Suomalaisesta se kasvio.

Vierailija
268/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sanktio, jos kasviota ei ole? Jää luokalle?

Silloin arvosana on vääjäämättä alle kasin.

Onko tämä kenenkään mielestä oikeudenmukaista?

Tietysti ahkeruudesta ja innokkuudesta kyseisessä aineessa palkitaan. Jos on kiinnostunut ja kerää kasvion, saa 9 tai 10, jollei kerää, saa 8, edellyttäen tietysti myös tunnilla aktiivisuutta ja kokeissa menestymistä. Ilman niitä ei saa kasiakaan. Ihan oma valinta. Nurinat pois!

Vierailija
269/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole puhunut puista. Mutta se A4 on niin pieni, että ihan jo esim kultapiisku oli siihen liian iso. Puhumattakaan jostain suopursusta tms.

Ja vaikka niistä kasveista liimaisikin liian pienen näytteen, 40-60 kuivattuakin kasvia turvottaa sen niin, että siitä tulee kuin auki ainen viuhka, jossa mikään ei pysy.

Meillä oli A4 -kokoiset pahvit ja esim. kultapiiskun sai katkaista ja laittaa vain yläosan ja juuren, ne mahtuivat hyvin. Paksuutta toki tuli. Mutta vihkoja voi olla useampia, vaikkapa 20 kasvia yhdessä.

Vierailija
270/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on isot ongelmat elämässä 15e ,ja samainen kullannuppu jättää ilmaisen kouluruuan syömättä jatkuvast .Mistä näitä lusmuja aikuisia ja lapsia riittää.

Vierailija
271/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli A4 -kokoiset pahvit ja esim. kultapiiskun sai katkaista ja laittaa vain yläosan ja juuren, ne mahtuivat hyvin. Paksuutta toki tuli. Mutta vihkoja voi olla useampia, vaikkapa 20 kasvia yhdessä.

Meillä siinä sivulla piti olla myös selostus kasvupaikasta, kaikki muut kirjaukset plus valokuva löytöpaikasta. Ja kasvin piti olla täydellinen.

Ja vihkoja annettiin vain yksi. Eli käytännössä olisi mennyt niihin lisävihkoihin melkein sama summa kuin siihen siistiin kansioon.

Mitenkään sitä ei olisi saanut annettuun materiaaliin laitettua.

Vierailija
272/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä täytyy antaa 5/5. Onnittelut👍

Vierailija
273/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama vähättely jatkuu.

Ja?

Haukuit mm kakaroiksi.

Ai mä olen yhteiskunnalle haitaksi kun koen, ettei muutaman rehun poimimien ole kovinkaan raskas ponnistus ihmisen elämässä:D Höllääs pipoa mamma. Ihan korkeakoulutettu (luonnontieteet, kyllä, luonto <3) yksilö olen, en ole koskaan harjoittanut väkivaltaa enkä rikoksia ja verojakin maksan säännöllisesti;) Enkä kokenut jääväni heitteille, vaikka äitini ei rehujen poimintaani osallistunut, eikä siis kotini tältä osin "tukenut" minua:'D Ehkä se olisi nykyään lasun paikka, mutta kai maailma oli vielä niin helppo minun aikoinani, että teini-ikäiseltä jo odotettiin jonkinlaista kykyä luovia siinä itse.

Olet selkeäst psyykkisesti vaurioitunut. Se on aina vaarallista yhteiskunnalle.[/

Voi kuule jos sä näistä teksteistä saat päähäsi jotenkin vaarallisen ja psyykkisesti vaurioituneen ihmisen, niin kyllä se olet sinä jolla ei ole kaikki matot vintillä suorassa eikä inkkarit kanootissa:)

Se taas ei anna lapselle kovinkaan vahvoja eväitä elämään, kun kasvatetaan pumpulissa ja helikopterit soittavat iltalehteen kun on lapselle tapahtunut Suuri Vääryys tyyliin: pikkuinen Mirva-Liisa ei saanutkaan haluamaansa kesätyöpaikkaa tai Mikko-Petterillä oli flunssa yo-kirjoituspäivänä, eikä lautakunta suostunut vaihtamaan päivää.

Saa nähdä millaisen yhteiskunnan nämä lumihiutaleet yhdessä muodostavat kun tulee päivä jolloin pitää ihan itse (ilman mamman apua) tulla kaikkien kanssa toimeen ja töissä tehdä mitä käsketään. Vai soittaako ne kesken palaverin kaikki omat äitinsä paikalle pitämään heidän puoltaan:D

Vierailija
274/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. En jaksa lukea koko ketjua täynnä valitusta. Kasvion kerääminen ei opeta pelkästään kasvien tunnistamista vaan myös luonnossa liikkumista, pitkäjänteisyyttä, projektin loppuun viemistä. Tällä valituksellasi olet jo osaltaan vaikuttanut negatiivisesti lapsesi tulokseen, hän kun olisi saattanut vaikka tehtävästä innostua.

Ja mitä tulee tuohon "peruskoulu on maksuton" -lässytykseen, niin pitääpä sinne peruskouluun lapselle ostaa mm. Koulureppu, penaali, kyniä, liikuntavarusteet,kengät, takki, yms. Eli koulu olettaa, että perustarpeet ja tarvikkeet kyllä löytyy kotoakin, ja tulee löytyäkin, ei se toimi niin, että kaikki asuu luolassa ja koulu kustantaa kaiken, mitä lapsi sattuu koulupolullaan tarvitsemaan.

Vierailija
275/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noissa kasvilistoissa voi olla sellaisia kasveja (sammaleet, jäkälät, varpukasvit), joita ei saa kerätä ilman maanomistajan lupaa? Eivätkö biologian opettajat tunne lainsäädäntöä?

Vierailija
276/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tylsä provo.

Ap:n kannattaa ihan oikeasti mennä sinne luonnon helmaan haukkaamaan happea, jos tuo on parasta mitä keksii:D

Kyllä minäkin ihmettelen APn itkemistä. 40 kasvia kerää vaikka ydinkeskustan alueella PÄIVÄSSÄ.

Ei ole temppu eikä mikään, mutta eihän nykyään sais mitään pyytää, ei mitään.

Hirvee ulina noilta tissiposkilta ja niiden vanhemmilta.

Syökää pullaa vaan lisää, kun on niin vaikeaa liikkua siellä ulkona ihan oikean asian kanssa.

Moni joutuu keräämään isomman kasvion kuin rupuset 40 kasvia.

Sanomalehtien väliin prässäytymään ja painoa päälle.

Jos olis puhelinluettelo niin sekin olisi hyvä tuohon prässäykseen.

Stömsö ohjelmassa oli prässiin ohje.

Sinne vaan kaivelemman.

Kyllä vituttaa tuollaiset valittajat.

Vierailija
277/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitatte, tai siis koululainen aloittaa, keräämään niitä kasveja. Samalla laitatte rahaa syrjään kasvion materiaaleja varten, jos ei heti ole laittaa rahaa tarvikkeisiin. Nyt keväällä on jo jotain kasveja, mitä kerätään nyt eikä vasta elokuussa, koska ne kukkivat nyt tai hetikohta. Kasveja kerätään pitkin kesää sitä mukaa kun kukinta etenee, osa kasveista kukkii keväällä, osa kesällä ja osa sitten loppukesälläkin vielä. Kasvit laitetaan prässiin ja ne voi sitten laittaa siihen kasvioon sitten kun olette saaneet rahat kerättyä ja materiaalit hankittua parhaaksi katsomallanne tavalla. Luulis, että koulujen alkuun mennessä olisitte sen verran rahaa jostain repineet. Jätät vaikka viinat ja tupakat, karkit ja muut mässyt vähäksi aikaa ostamatta ja panostat lapsesi koulutukseen. Metsässä liikkuminen piristää, kunto kohoaa ja raitis ilma tekee hyvää keuhkoille ja hermoille. Kyllä se siitä.

En käytä alkoholia enkä tupakoi, mässyihin ei ole ollut varaa aikoihin. Kasviossa on kasveja joita on kerättävä NYT. Nyt ei ole rahaa ostella kartonkeja, muoveja yms. Metsässä ja luonnossa liikutaan mutta esim. näsiää emme ole törmänneet. Onko sitä edes lupa ottaa kuivattavaksi?

ap

voi pyhä yksinkertaisuus! NIin, niitä kasveja kerätään nyt, mutta niitä ei tarvitse tai voikaan laittaa siihen kasvioon NYT. Koska niiden pitää prässääntyä ensin. Voitte hyvin venyttää kasvion kokoonpanoa sinne lähemmäs koulun alkua, koska ne prässätyt kasvit kestää varsin hyvin siellä prässissä vaikka kesän yli. Ette tässä vaiheessa tarvitse muuta kuin kasveja ja paikan missä prässätä. Ymmärrätkö nyt vai haenko lisää rautalankaa.

Ei tarvita rautalankaa. Ei ole elokuussa yhtään enempää rahaa ostaa kontaktimuovia ja tietyn laista kartonkia. Ketuttaa koko homma koska tiedän että lapsi tulee tarvitsemaan apuani, elämä on muutenkin kuormittavaa nuorimman lapsen sairastelun takia.

ap

Koulun vanhempainneuvosto maksaa sulle kartongit tai koulun stipendirahastosta voit saada avustusta kartonkeihin ja muoviin. Kerro avoimesti koululle rahaongelmasi, niin se ratkeaa kyllä. Minusta kyllä tuntuu, että tässä on enemmän asenneongelmaa kuin rahaongelmaa. Tv Ope

Älä höpötä vanhempainneuvostosta, sillä KOULU NE KUSTANTAA KUN VAAN PYYTÄÄ.

Jos sinulla olisi koulutus ja kelpoisuus opettajaksi, sinä tietäisit sen.

Ettekö te lue aiempia viestejä, joissa on mainittu se laki, jonka mukaan peruskoulu on ilmainen? Se tarkoittaa sitä, että koulu hankkii oppilaille   kartongit ja muovit, jos sellaisia vaaditaan, kuten hankkii myös sukset, luistimet ym.Tosin vain lainattavia, mutta ei niitä tarvitse ostaa jos ei taho.

Tätä on vängätty jo 20 sivua ja 275 viestiä, mutta silti eräät inttävät tarvikkeitten hankkimisesta. Eikö vähemmällä tule selväksi, että ne saa koululta - mutta toisinaan niitä on vaadittava. Kunnat kun säästävät kaikessa mahdollisessa.

Jos kasvit ovat todella niin mahdottomia, että helsinkiläislapsi ei löydä suopursua eikä lappilaislapsi jalavaa, niin sitten on syytä keskustella luokanopettajan luonnontuntemuksesta ja pyytää paikallisiin olosuhteisiin sopivaa listaa.

Vierailija
278/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me keräsimme reilu 10 vuotta sitten yläasteella kaks kasviota, kahtena peräkkäisenä kesänä. Ei ollut iso vaiva, kaveriporukalla käytiin kasvit hakemassa ja laitettiin prässiin. Lista oli valmiina, siitä valitsimme kasvit. Vanhemmat osti kartongit ja kontaktimuovit, rahallinen panos alle kympin. Hyvin kerkesin myös lomailla, ei mennyt kesät kasvioiden vuoksi pilalle. Tietenkin kasveja kerättiin pitkin kesää kukkimisaikojen mukaan mutta yhdellä iltalenkillä sai jo useamman kasvin kerättyä.

Toivottavasti ap ei tartuta asennettaan lapseensa, teini tuskin näkee kasvion keräämistä suurena vaivana.

Vierailija
279/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitatte, tai siis koululainen aloittaa, keräämään niitä kasveja. Samalla laitatte rahaa syrjään kasvion materiaaleja varten, jos ei heti ole laittaa rahaa tarvikkeisiin. Nyt keväällä on jo jotain kasveja, mitä kerätään nyt eikä vasta elokuussa, koska ne kukkivat nyt tai hetikohta. Kasveja kerätään pitkin kesää sitä mukaa kun kukinta etenee, osa kasveista kukkii keväällä, osa kesällä ja osa sitten loppukesälläkin vielä. Kasvit laitetaan prässiin ja ne voi sitten laittaa siihen kasvioon sitten kun olette saaneet rahat kerättyä ja materiaalit hankittua parhaaksi katsomallanne tavalla. Luulis, että koulujen alkuun mennessä olisitte sen verran rahaa jostain repineet. Jätät vaikka viinat ja tupakat, karkit ja muut mässyt vähäksi aikaa ostamatta ja panostat lapsesi koulutukseen. Metsässä liikkuminen piristää, kunto kohoaa ja raitis ilma tekee hyvää keuhkoille ja hermoille. Kyllä se siitä.

En käytä alkoholia enkä tupakoi, mässyihin ei ole ollut varaa aikoihin. Kasviossa on kasveja joita on kerättävä NYT. Nyt ei ole rahaa ostella kartonkeja, muoveja yms. Metsässä ja luonnossa liikutaan mutta esim. näsiää emme ole törmänneet. Onko sitä edes lupa ottaa kuivattavaksi?

ap

voi pyhä yksinkertaisuus! NIin, niitä kasveja kerätään nyt, mutta niitä ei tarvitse tai voikaan laittaa siihen kasvioon NYT. Koska niiden pitää prässääntyä ensin. Voitte hyvin venyttää kasvion kokoonpanoa sinne lähemmäs koulun alkua, koska ne prässätyt kasvit kestää varsin hyvin siellä prässissä vaikka kesän yli. Ette tässä vaiheessa tarvitse muuta kuin kasveja ja paikan missä prässätä. Ymmärrätkö nyt vai haenko lisää rautalankaa.

Ei tarvita rautalankaa. Ei ole elokuussa yhtään enempää rahaa ostaa kontaktimuovia ja tietyn laista kartonkia. Ketuttaa koko homma koska tiedän että lapsi tulee tarvitsemaan apuani, elämä on muutenkin kuormittavaa nuorimman lapsen sairastelun takia.

ap

Koulun vanhempainneuvosto maksaa sulle kartongit tai koulun stipendirahastosta voit saada avustusta kartonkeihin ja muoviin. Kerro avoimesti koululle rahaongelmasi, niin se ratkeaa kyllä. Minusta kyllä tuntuu, että tässä on enemmän asenneongelmaa kuin rahaongelmaa. Tv Ope

Ettekö te lue aiempia viestejä, joissa on mainittu se laki, jonka mukaan peruskoulu on ilmainen? Se tarkoittaa sitä, että koulu hankkii oppilaille   kartongit ja muovit, jos sellaisia vaaditaan, kuten hankkii myös sukset, luistimet ym.Tosin vain lainattavia, mutta ei niitä tarvitse ostaa jos ei taho.

Tätä on vängätty jo 20 sivua ja 275 viestiä, mutta silti eräät inttävät tarvikkeitten hankkimisesta. Eikö vähemmällä tule selväksi, että ne saa koululta - mutta toisinaan niitä on vaadittava. Kunnat kun säästävät kaikessa mahdollisessa.

Jos kasvit ovat todella niin mahdottomia, että helsinkiläislapsi ei löydä suopursua eikä lappilaislapsi jalavaa, niin sitten on syytä keskustella luokanopettajan luonnontuntemuksesta ja pyytää paikallisiin olosuhteisiin sopivaa listaa.

Se on kuule kesä ohi, jos sille linjalle lähtee, että tekee kantelun puuttuvista oppimateriaaleista.

Vierailija
280/451 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Yläkoulussa ei edes ole luokanopettajia...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi