Lapselle tuli kesätehtäväksi kasvion kerääminen, määrä 40 kasvia
Voi kiesus mikä urakka. Ihan oikeesti, onko mitään järkeä, voi ne kasvit muutenkin opetella.
Laitoin kouluun viestin, ensinnäkin kysyin kuka maksaa kasvion keräämisen materiaalit. Peruskoulu on maksuton.
Kommentit (451)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis voiko tämäkin ollla joillekin perheille ylitsepääsemätön tehtävä. Kertoo kyllä enemmän kyseisestä perheestä, heidän elämänhallinnan taidoistaan ja yleisestä asenteestaan elämään. Ei taida näistä lapsista tulla isona mitään kun yhden kasvion kerääminen on noin vaikeaa. Ei ole mitenkään mahdotonta tehdä itselleen vaikka jääkapin oveen muistutusta että mitkä kukat kukkivat milloinkin ja sitten sen mukaan käydä keräämässä ne. Mutta tosiaan, ne elämänhallintataidot....
Jos ei satu asumaan vähäravinteisella suolla lehtomaisemassa Ahvenanmaalla ja mökkeile Kuusamossa, se niiden kerääminen ei ole ihan noin yksinkertaista.
Oon oman kasvikansioni kerännyt reilu kymmenen vuotta sitten ihan yhden kunnan sisältä Itä-Suomesta. Meillä koko lista oli 100 kasvin laajuinen, joista 60 piti kerätä. Ylisuorittamiseen taipuvana keräsin vähän vajaa 90 kasvia, tarkkaa lukua en muista. Kaikki pyöräilymatkan päästä kotoa.
Myöhemmin luokanopettajaopintoja tehdessä kerättiin digikansio osana biologian maastotyöskentelykurssia. Digikansioon tuli n. 150 kasvia. Tämä oli jo vähän haastavampi ja vaati enemmän suunnittelua, mistä etsiä ja mihin aikaan, mutta muistaakseni kaikki tuli kerättyä yhden kunnan alueelta.
Ja? Kaikki ei asu Itä-Suomessa eikä kerää samalta listalta kuin sinä, eikä se suhdeluku eli lista (100) ja vaadittu määrä (60 eli vähän yli puolet) ole kaikilla sama.
Pointti oli se, että en kerännyt Ahvenanmaalta, enkä Kuusamosta. Keräsin lähes 100 kasvia saman kunnan alueelta pyörämatkan päästä kotoa, joten luulisi, että 40 olisi ihan helppo homma, vaikka joukkoon sattuisi jopa 5 vähän haastavampaa löydettävää. Se kertoo oppilaan harrastuneisuudesta, taidoista ja motivaatiosta etsiikö myös ne viisi viimeistä.
Valehtele vaikka sitten opettajalle, että lapsellasi on todella paha siitepölyallergia, muita vakavia allergioita esim. ampiaisenpistoille ja vaadi että lapsi saa suorittaa kasvitentin kansion keruun sijaan. Opettaja luultavasti joustaa, mutta tuo tenttiin luku on työläämpää ja puuduttavampaa kuin kansion kerääminen. Säästättepähän 15 euroa.
Vähän epäilen, että vuonna 2018 on perhe, jolla on pääsy nettiin, mutta ei _mitään_ digikameraa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ap:n viestissä osa on varmasti provoa, niin ärsyttää ihmisten vähättelevä asenne kasvion keräämisen vaikeutta kohtaan. Se on oikeasti vaikeaa. Sama 40 nimettyä kasvia prässättynä tai nimilapun kanssa kuvattuna on myös meidän tytön tehtävänä. Tehtävässä lukee, että kannattaa pyytää apua vanhemmilta ja muilta sukulaisilta. Ei oletetakaan että tuosta selviää yksin. Ensinnäkin jos haluaa 9-10 numeroksi, eivät lähiseudun kasvit riitä, vaan osa kasvaa Lapissa, osa etelässä. Kasion numero on puolet bilsan arvosanasta. Jo 8 saadakseen pitää tajuta aloittaa nyt ja jatkaa elokuuhun asti. Kasvit pitää kuvata/kerätä kukkivina. Pelkistä lehdistä lähtee pisteitä.
Sinänsä tehtävä on kiva, ellei olisi noin haastava. Aiotaan jo tänään lähteä pyörälenkille yhdessä, sillä minulla on muistikuva, että olisin joskus nähnyt valkovuokkoja tietyssä paikassa. Täällä ei niitä normaalisti kasva. Tai onkohan etelässä vielä valkovuokkoja äitienpäivän aikaan, silloin saatetaan käydä mummolassa. Sinivuokko on jo kuvattu. Viime hetkillä ennen kukinnan loppumista. Samalla retkellä voisi tsekata valmiiksi onko tuolla "vanhan kartanonherran puistossa" jalavaa. Siellä nimittäin on nimettynä monia muualta tuotuja kasveja ja puita.
Vähättelevä asenne johtunee siitä, että suurin osa on tehnyt tuon kasvion itse kouluaikoinaan (ainakin itse olen). En tiedä ketää, kuka olisi luokalle tuon takia jäänyt. Olihan jotkut hankalia, mutta oppilaat antoi toisilleen vinkkejä kun joku löysi jotain haastavaa. Eikä meillä ollut silloin edes mitään Whatsapp-ryhmiä. Peräänkuuluttaisin vanhemmilta hieman uskoa oman lapsen tekemiseen ja lapsille reilua annosta Can Do -asennetta. Ihme valitusta ja napinaa aikuisilta ihmisiltä. Lapsi löytää 90% kasveista varmasti itse. Jos muutamassa rehussa pitää auttaa, niin onpa kamalaa.
Sama vähättely jatkuu.
Meillä sitä kasviota keräsi lopulta neljä aikuista teinin lisäksi ja silti jäi osa löytämättä.
Kasvio vaikutti arviointiin, joten pelkkä läpi saaminen ei riitä.
Mä keräsin kasvioni ihan yksin ilman vanhempien apua. Kavereilta sain ehkä pari vinkkiä. Bilsa oli peruskoulun päästötoikkarissa 9.
Ja?
Kai tajuat että eri aikakausina ja eri kouluissa erilaiset käytännöt ja vaatimustaso. Olen itse kerännyt itse ja saanut ysin. Lapsen vastimustaso oli kuitenkin ihan toinen. Ja nykyään ysillä ei tee enää mitään. Ks. lukiorajat.
Kyllä on varmasti aivan eritasoiset 40 kasvia nykyajan kakaroilla etsittävänä kuin meillä 90-luvun lopun keräilijöillä. Ainakin tupasvillan ja riidnliekon muistan omasta kasvoissani (jotka Aplle tuntui olevan niin mystisiä kasveja). Taikinamarjasta en tiedä. Mutta aivan ylitsepääsemättömän vaikeaa. Ja kyllä on Suomessa useita lukioita mihin pääsee ysin keskiarvolla. Jos sun lapsesi ei yllä parempaan, niin miten se siellä kympin lukiossa muutenkaan pärjäisi? Siellä on kuitenkin ne oppilaat joilla oli resursseja etsiä ne kaikki tarvittavat horsmat. Parempi kun pysyy tasoisensa seurassa.
Aikanaa keräsin myös oman kasvion. Muistan vieläkin miten ärsyttävää ja turhauttavaa puuhaa se oli. Tuntui epätoivoiselta etsiä niitä kasveja jostain, tuntui etten tunnista niitä toisistaan enkä yksinkertaisesti löydä kaikkia. Yhtään kasvia en tuon homman myötä oppinut tuntemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa hämmentää se miten joku voi olla niin laiska. Luonnossa olo ei tee kenellekään pahaa. Voi kerätä vaikka kasvin per päivä jos tuntuu liian rankalle.
Ja miten ei 13-vuotias muka yksin osaisi kerätä kasveja?! Itse tein kyllä kasvioni itse tuossa iässä, eikä ollut mitään ongelmaa. Ei tuonikäinen ole enää mikään vauva, joka ei voisi itse nähdä vaivaa koulutehtäviensä eteen.
Todella surullista jos apn lapsi ei saa 10 euroa koko kesänä omalta äidiltään koulutehtävän tekoa varten. Ap osoittaa ettei lapsi kiinnosta pätkääkään.
Saako lapsi edes tarpeeksi ruokaa, muutakin kuin makaroonia?Ymmärrätkö mikä on periaate? En laita lapsen kouluun rahaa, koska koulun pitää Suomessa olla ilmainen kaikille.
Koulun vaatimuksia ovat jo sukset, luistimet, sisäpelikengät, polkupyörä ja nyt tämä kasvio. Aika kohtuutonta.
ohis
entä kynä joita käytetään niitä saa sen yhden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ap:n viestissä osa on varmasti provoa, niin ärsyttää ihmisten vähättelevä asenne kasvion keräämisen vaikeutta kohtaan. Se on oikeasti vaikeaa. Sama 40 nimettyä kasvia prässättynä tai nimilapun kanssa kuvattuna on myös meidän tytön tehtävänä. Tehtävässä lukee, että kannattaa pyytää apua vanhemmilta ja muilta sukulaisilta. Ei oletetakaan että tuosta selviää yksin. Ensinnäkin jos haluaa 9-10 numeroksi, eivät lähiseudun kasvit riitä, vaan osa kasvaa Lapissa, osa etelässä. Kasion numero on puolet bilsan arvosanasta. Jo 8 saadakseen pitää tajuta aloittaa nyt ja jatkaa elokuuhun asti. Kasvit pitää kuvata/kerätä kukkivina. Pelkistä lehdistä lähtee pisteitä.
Sinänsä tehtävä on kiva, ellei olisi noin haastava. Aiotaan jo tänään lähteä pyörälenkille yhdessä, sillä minulla on muistikuva, että olisin joskus nähnyt valkovuokkoja tietyssä paikassa. Täällä ei niitä normaalisti kasva. Tai onkohan etelässä vielä valkovuokkoja äitienpäivän aikaan, silloin saatetaan käydä mummolassa. Sinivuokko on jo kuvattu. Viime hetkillä ennen kukinnan loppumista. Samalla retkellä voisi tsekata valmiiksi onko tuolla "vanhan kartanonherran puistossa" jalavaa. Siellä nimittäin on nimettynä monia muualta tuotuja kasveja ja puita.
Vähättelevä asenne johtunee siitä, että suurin osa on tehnyt tuon kasvion itse kouluaikoinaan (ainakin itse olen). En tiedä ketää, kuka olisi luokalle tuon takia jäänyt. Olihan jotkut hankalia, mutta oppilaat antoi toisilleen vinkkejä kun joku löysi jotain haastavaa. Eikä meillä ollut silloin edes mitään Whatsapp-ryhmiä. Peräänkuuluttaisin vanhemmilta hieman uskoa oman lapsen tekemiseen ja lapsille reilua annosta Can Do -asennetta. Ihme valitusta ja napinaa aikuisilta ihmisiltä. Lapsi löytää 90% kasveista varmasti itse. Jos muutamassa rehussa pitää auttaa, niin onpa kamalaa.
Sama vähättely jatkuu.
Meillä sitä kasviota keräsi lopulta neljä aikuista teinin lisäksi ja silti jäi osa löytämättä.
Kasvio vaikutti arviointiin, joten pelkkä läpi saaminen ei riitä.
Mä keräsin kasvioni ihan yksin ilman vanhempien apua. Kavereilta sain ehkä pari vinkkiä. Bilsa oli peruskoulun päästötoikkarissa 9.
Ja?
Kai tajuat että eri aikakausina ja eri kouluissa erilaiset käytännöt ja vaatimustaso. Olen itse kerännyt itse ja saanut ysin. Lapsen vastimustaso oli kuitenkin ihan toinen. Ja nykyään ysillä ei tee enää mitään. Ks. lukiorajat.
Kyllä on varmasti aivan eritasoiset 40 kasvia nykyajan kakaroilla etsittävänä kuin meillä 90-luvun lopun keräilijöillä. Ainakin tupasvillan ja riidnliekon muistan omasta kasvoissani (jotka Aplle tuntui olevan niin mystisiä kasveja). Taikinamarjasta en tiedä. Mutta aivan ylitsepääsemättömän vaikeaa. Ja kyllä on Suomessa useita lukioita mihin pääsee ysin keskiarvolla. Jos sun lapsesi ei yllä parempaan, niin miten se siellä kympin lukiossa muutenkaan pärjäisi? Siellä on kuitenkin ne oppilaat joilla oli resursseja etsiä ne kaikki tarvittavat horsmat. Parempi kun pysyy tasoisensa seurassa.
Minun lapseni keräsi kasvion, sai siitä kympin ja porskuttaa nyt kohti lukiota 9,8 keskiarvolla. En näe paljon järkeä muuttaa jonnekin Pihtiputaalle yhden lapsen lukion takia. Helsingissä pysytään.
Nykyiset kouluvaatimukset on aivan eri tasoa kuin sinun aikanasi. Olet pullamössöä näihin verrattuna. Selkeesti myös elämässäsi epäonnistunut, kun netissä solvaat alaikäisiä.
Ja kymmenen vaadittua kasvia ei muuten löytynyt Helsingistä. Sipoossa on lähin oikeanlainen suo.
Millä luokka-asteella tuo kasvio tuli tehtäväksi?
Itselläni ei ollut aikoinaan kasviota ollenkaan. Lapsella oli ala-asteen puolella noin 10-20 kasvia, luokkaa en muista. Olisiko ollut 4. tai 5. luokka. Yläasteen puolella ei ole vielä kuulunut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Meidän tytöllä ei listassa ole yhtään valinnanvaara jos haluaa kympin. Ysiin saa jättää muutaman vaikeimman kasvin pois, mutta muuten kasvit pitää sitten olla täydellisesti kuvattuna (mm. sekä marja-että kukkavaiheessa).
Kympin tyttö tekee kympin kansion, ei se sen kummempaa ole. Moni tyytyy vähempään.
Jopa 2000-luvun puutarhaoppilaitoksissa oltiin jo luovuttu kasvioista.
Kenties ehkä omatoimisesti yliopistossa biologian puolella tapahtuu kasvioita.
Mikä on sanktio, jos kasviota ei ole? Jää luokalle?
Vierailija kirjoitti:
Silloin arvosana on vääjäämättä alle kasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä kenenkään mielestä oikeudenmukaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä kenenkään mielestä oikeudenmukaista?
On tietenkin.
Rixu kirjoitti:
Just tehtiin viime kesänä juniorin kanssa tämä. Ihan kännykällä kuvattiin kasvit. Tietty yleiskuvan oli vähän huonompia, mutta kasvista sai hyvät kuvat kännykällä.
Isoin homma oli kasata ne yhdeksi tiedostoksi ja siinä järjestyksessä mikä oli annettu. Poika itse otti homman haltuun ja pyysi minua aina mukaan kuvailemaan. Oli mukavaa hommaa yhdessä. Autoin myös kokoamisessa, sillä minulla oli päivät ja paikkatiedon tallessa. Meillä piti kuvata 50 kasvia, otimme ylimääräisiä joista valitsimme parhaat otokset ( pojan mielestä). Täysi kymppi tuli, vaikka ei ihan äidin silmissä ollut kaikki kuvat hyviä 😁
Samoin meillä. Pojalla oli hauskaa, kun en tunnistanut mitään kasveja. No voikukan ja apilan tunnistin viime kesänä, en juurikaan muuta. En ole ennen ollut kiinnostunut. Nyt tunnistan, tuskinpa muistan kaikkia, mutta kuitenkin. Ja kaiken kaikkiaan se oli mukavaa yhdessäoloa.
Vierailija kirjoitti:
40 kasvia kerää päivässä ja laittaa painon alle kuivumaan. Onpa hirvee vaiva, NOT! Stanan laiskoja nää nykyiset lapset ja vanhemmat valittajia.
Mitenniin nykyiset? En minäkään aikoinaan mitään kasviota kerännyt, vaikka olisi muka pitänyt. Eipä asiasta tullut pientä narinaa kummempia seuraamuksia. Mitä helvetin hyötyä niiden rehujen keräämisestä olisi ollut? Siinä ei olisi ainakaan oppinut yhtään mitään.
Olen itse paljon mökillä, joten liikun metsässä. Kasvion tekeminen olisi ollut ihan hauskaa, mutta tosiaan yhdellä ajanjaksolla kasviota ei tehty. On tuossa silti miinuksena se, että kun kasvit on nimetty jo valmiiksi, niin ei itseänikään kauheasti huvittaisi etsiskellä jatkuvasti vaikeita kasveja. Tuo olisi helpompi toteuttaa siten, että itse valikoi kasvit ja nimeää ne. Osa täällä puhuu, että eihän tuohon mene kuin 5 päivää - tuskin riittää, kun tuossa on juurikin ideana se, että metsässä rampataan suht usein etsiskelemässä, että joko nyt tärppäisi.
Jos asut Oulussa, niin voin ostaa sulle ne pahvit ja kontaktimuovia rullan tai kaksi. Tarvitko kyniäkin? Niitä löytyy kans.
Voi mitä aikoja elämme.
Joku tuolla aiemmin antoi hyvät ohjeet ( 209). Ei mitään kontaktimuoveja vaan teippi ja muut tarvikeet , vajaa 20e. Kympin saa, jos tahtoo noilla eväillä.
Ei välttämättä tarvitse mitään kontaktimuoveja - itse teippasin kuivatut kasvit ihan kopiopaperille ja koulu antoi pahvikansion mihin paperit sisään. Jos koulu välttämättä vaatii kaikki kasvit kontaktoituina etc. ja et halua yhtä rullaa ostaa (millä päällystät koulukirjat?) niin puhu opelle.
Ohis, mutta eikö ole aika epätavallista, ettei perheessä ole yhtäkään kameraa? Edes halpaa pokkaria? Eikö lapsi voi vaikka mennä metsään kaverin kanssa ja ottaa kuvia samalla kännykällä?