Omituisimpia itse kokemiasi nettikirppistapauksia?
Minulla fb-kirppiksellä:
1. Olin myymässä 4 eurolla lasten takkia. Ostaja sanoi ensin, ettei pysty tarkalleen sanomaan, mihin kellonaikaan käy hakemassa seuraavana päivänä. Odotettiin koko päivä kotona. Klo 20 ilmoitin, että mennään nyt nukkumaan, oletan, että ostaja ei ole tulossa. Hän vastasi olevansa meillä 10 min. päästä. Osti 4 euron ostoksensa, ja tuhlasi kaikkien aikaa siihen koko päivän.
2. Myyjä oli myymässä muumimukeja. Vastasin sähköpostilla, että voin ostaa, ja maksan pyyntihinnan 15€. Myyjä vastasi viikon päästä, että on ollut matkoilla, mutta ei myy sillä hinnalla. Vastasin vihaisena, että jos hän itse määrittelee hinnaksi 15€, niin miksi kenenkään pitäisi maksaa enemmän. Hän vastasi, että on tutustunut huutonetin hintoihin, ja sama muki on siellä puolet kalliimpi. En vastannut enää mitään. Hän laittoi vielä yhden viestin, että jos kiinnostaa, voin tulla mukia katsomaan, on priimakuntoinen.
Kertokaa omia kokemuksianne!
Kommentit (2608)
Näin ilmoituksen vanhasta kirjapinosta valokuvan kanssa edulliseen hintaan. Siitä sai ostaa joko koko pinon tai osan kirjoja. Osa kirjoista oli yli 100 vuotta vanhoja. Kysyin myyjältä mitä yli 100-vuotiaita kirjoja hänellä on, koska pidän vanhoista kirjoista. Myyjä vastasi, että kirjat ovat laatikossa jossain muualla eikä hän tiedä mitä siellä on. En tiedä miten hän meinasi postittaa kirjat ostajalle, jos hän ei ole edes samassa tilassa myytävien kirjojen kanssa eikä pääse katsomaan mitä on myynnissä.
Hieman vaikea ostaa, jos myyjä ei itsekään tiedä mitä on myymässä.
Käytän eBayta säännöllisesti ja 90% tapauksista, kun ilmenee jokin ongelma, myyjä hoitaa asian hyvin. Olen lähes poikkeuksetta saanut virheellisen tai väärän tuotteen tilalle joko uuden tuotteen tai hyvityksen hyvin asiallisesti.
Jotkut jäävät kuitenkin vänkäämään sitä, etten anna heille negatiivista tai edes neutraalia palautetta, mutta samaan aikana ei olla valmiita antamaan hyvitystä tai toimivaa tuotetta tilalle. Tyyliin "Pidä sinä se rikkinäinen tuote, me hyvitetään sulle euro hinnasta, älä vaan please please please anna negatiivista tai neutraalia palautetta! Sopiiko tämä sulle, saat euron ja me saadaan hyvä palaute, please, sano että sopii!"
Tulee olo, että yritetään ostaa mahdollisimman halvalla se positiivinen palaute sen sijaan, että hoidettaisiin itse ongelma ja asiakkaan tilanne.
Itselle tapahtui niin, että huomasin tori.fi:ssä sarjakuvia, jotka olisin ollut valmis ostamaan pyydettyyn hintaan postikuluineen. Otin myyjään yhteyttä ja hän lupasi lähettää tilitiedot! Jolle voin maksaa. Tämän jälkeen ei koko asiasta kuulunut mitään. Ei kai ole vaikea arvata, että tavarat menivät jollekin, jolle ne oli helpompi toimittaa.
Laitoin facebook-kirppikselle ilmoituksen sunnuntaina päivällä ja se jäi odottamaan hyväksyntää. Ilmoituksessa oli silloin vain yksi kuva ja perustiedot, koko, hinta ja missä. Sivun ylläpitäjä oli hyväksynyt ilmoitukseni kolmen aikaan yöllä ja maanantaina aamuseitsemän aikoihin joku pyysi lisää kuvia ja toinen laittoin av:ta. Oli vapaapäiväni, joten nukuin pitkään ja kun huomasin että ilmoitukseni oli hyväksytty, niin kuvan alla oli täysi tappelu ja minua oltiin jo poistamassa ryhmästä.... kello oli about 12. Ilmoitin että pääsin juuri koneelle ja aloin lisätä kuvia, mutta lopulta laitoin viestiä yp:lle ja kerroin poistavani koko kohteen, koska kuvien pyytäjä ja varaaja olivat täydesä sodassa enkä halunnut myydä kummallekaan heidän käytöksensä vuoksi. Kyseessä oli 10€ istuinkoroke autoon...
Olin keräilijänä ostamassa lisää elokuvia kokoelmaan. Kerroin, että otettava yhteyttä elokuvien nimien ja hintapyynnön kera, koska minulla tosiaan n. 3000 elokuvaa, joten todennäköisesti suurinosa tarjottavasta jo löytyy.
Varmaan 8/10 myyjästä laittoi viestiä tyyliin "ois aika paljon, mitä haluat" ja lähes jokaisen kanssa vänkäsin, että mainitsisi edes jotain mitä löytyy ja mitä pyytää. Vastaukset oli sitten luokkaa "Quentin Tarantino, suomalaista, länkkäriä".
En sitten enää jaksanut toistaa itseäni ja samoja kysymyksiäni koko ajan ja poistin ilmoituksen lopulta kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Olin keräilijänä ostamassa lisää elokuvia kokoelmaan. Kerroin, että otettava yhteyttä elokuvien nimien ja hintapyynnön kera, koska minulla tosiaan n. 3000 elokuvaa, joten todennäköisesti suurinosa tarjottavasta jo löytyy.
Varmaan 8/10 myyjästä laittoi viestiä tyyliin "ois aika paljon, mitä haluat" ja lähes jokaisen kanssa vänkäsin, että mainitsisi edes jotain mitä löytyy ja mitä pyytää. Vastaukset oli sitten luokkaa "Quentin Tarantino, suomalaista, länkkäriä".
En sitten enää jaksanut toistaa itseäni ja samoja kysymyksiäni koko ajan ja poistin ilmoituksen lopulta kokonaan.
Ymmärrän kyllä myyjiä. Miksi heidän pitäisi alkaa kirjailla jotain listaa, josta sitten sanot että et haluakaan mitään. Helpompaa olisi, jos kerrot mitä olet etsimässä, tai edes lajityypin. Leffoista maksetaan niin vähän, että ei viitsi nähdä kamalasti vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä myyjiä. Miksi heidän pitäisi alkaa kirjailla jotain listaa, josta sitten sanot että et haluakaan mitään. Helpompaa olisi, jos kerrot mitä olet etsimässä, tai edes lajityypin. Leffoista maksetaan niin vähän, että ei viitsi nähdä kamalasti vaivaa.
No olispa kauhee vaiva ottaa vaikka kuva leffoista mistä vois luopua? Olis helppo siitä tarkistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin kyllä ilmoitukseen genret mitä pääsääntöisesti etsin, anteeksi en tajunnut tänne kertoa. Muutaman elokuvan laitoin ihan nimelläkin, joita kaipasin. Enkä käskenyt mitään 1000 elokuvan listaa laittamaan vaan suurinpiirtein jotain mainitsee, jos oli isompi satsi kerralla niin tietää kannattaako ostaa koko pakettia vain parin elokuvan tähden.
Ne muutamat pisti kuvan leffoista ja kaikilta näiltä ostin kaikki, vaikka tulikin tuplia myös, mutta kannatti silti ostaa. Helppoa oli kummallekin. Yksi kuva ja kaupat yehtiin.
Jos luetellaan vaan, että suomalaista ja minä kysyn että mitä suomalaista ties monettako kertaa sekä kysyn hintapyyntöä yhtä monetta kertaaa ja silti ei vastata itse kysymyksiin, niin kumpi tässä on sitten haastavampi tapaus - ostaja vai myyjä?
Ensimmäinen kerta nettikirppiksellä myyjänä.
Olin muuttamassa ja laitoin tavaraa myyntiin mukaanlukien yksi pikkulaukku olikohan hintaan 4 € maksimissaan. Ostaja löytyi ja sovittiin kaupat. Ostajan kanssa ei oikein millään saatu sovittua noutoaikaa. Kaupat siirtyi ja olin ehtinyt muuttaa jo siinä välissä, mutta olin tulossa tekemään loppusiivousta vanhaan kaupunkiin. Sovittiin, että tapaamme S-Marketin eteen, sillä olen silloin muutenkin kaupungissa, mutta tämän jälkeen ei enää onnistu, sillä en ole tulossa enää takaisin kaupunkiin.
Laitoin viestiä hänelle tapaamisen sovittuna aikana, mutten saanut mitään vastausta. Menin tekemään loppusiivouksen ja lähdin takaisin sitten uuteen kotiin melkein 200 kilsan päähän. Ostajaehdokas laittoi sitten illasta viestiä ja pahoitteli, että unohti asian. Kysyin oliko hän edelleen kiinnostunut laukusta. Kuulemma oli, tarjouduin sitten postittamaan tuotteen, kun saan selvitettyä postimaksut. Tavarat oli tässä vaiheessa vielä purkamatta ja meni jokunen päivä, kunnes sitten löysin vaa'an, että sain mitattua painoin. Tässä vaiheessa oli toki kaikkea muutakin mietittävää. Laitoin viestiä, että posteilla tulisi tällainen hinnaksi. Vastausta ei kuulunut. Kysyin uudestaan, onko kiinnostunut ja hän vastasi sitten viiveellä, että sori osti muualta.
Muuton jälkeen olin sitä mieltä, että voitaisiin miehen kanssa vaihtaa 120 cm sänky suurempaan. Laitoin sängyn nettikirpparille myyntiin. Ilmoitin tarkat tiedot, mitat ja patjan paksuuden kysyttäessä. En edes muista, miten tämä meni, mutta ilmoitin sängyn hinnaksi 50 €. Ensin tuli kyselyitä, joihin vastasin, mutta niihin ei sitten enää vastattu. Sitten joku nainen kyseli, että voisiko saada sängyn hintaan 20 €. Koska muita ostajia ei ollut tiedossa ja kaikki livenneet paikalta. Suostuin kauppoihin, sillä sänky oli saatava pois tieltä uuden tieltä, eikä meillä ollu säilytystilaa. Tässä vaiheessa meillä oli tiivistä viestittelyä ja muistaakseni tarjosi rungon päällisen peittoa mukaan, mutta sanoin sen olevan vähän nuhjuinen. Sitten myyjä kysyi tyttäreltään jotakin sänkyyn liittyen, sillä oli menossa tyttärelle. Sen jälkeen meni liinat kiinni täysin ja sanoi, ettei tytär halunnut kyseisen väristä runkoa ja kaupat peruuntui. Tätä ennen oltiin varmaan pari päivää viestitelty sängystä ja muistaakseni hakukin sovittu loppuviikolle.
Laitoin ilmoituksen uudestaan, tällä kertaa 40 €. Seuraava ostaja sitten tarjoutui maksamaan 50 €, jos pystymme säilyttämään sänkyä viikon ajan. Olin tuosta edellisestä säädöstä ärsyyntynyt ja sanoin, etten halua sängyn pyörivän meillä viikkoa ja kauppojen sitten peruuntuvan. Tämä uusi ostaja tarjoutui maksamaan sängyn hinnan meille etukäteen tilille. Tässä ajassa sitten uusi sänky tuli ja vanha sänky nojasi keittiön ja olkkarin väliseinää vasten sen viikon verran. Mies myös epäili, että tuleekohan noutaja. Uusi ostaja sitten haki sängyn, kun olin itse muualla ja pääsimme eroon vanhasta sängystä, joten loppu hyvin, kaikki hyvin. Lukuunottamatta sitä seikkaa, että vanhan sängyn jousitus tuntui minusta paljon mukavammalta, joten toivottavasti uusi ostaja oli tyytyväinen :)
Kolmas tapaus, kun olin myyjänä, olin noudon aikaan itse olin iltaopinnoissa ja sopinut miehen kanssa, että hän myy lakanat noutajalle. Ostaja nakitti poikansa hakemaan lakanat, sillä asuimme aivan eri puolilla kaupunkia. Kaupat melkein peruuntui, kun mies joutui hätäkuskiksi naapurissa asuvalle kaverilleni, jolla epäiltiin umpisuolentulehdusta. Ostaja sai kuitenkin lakanansa, sillä kaveri yritti sinnitellä kivun kanssa vielä hetken. Tämä oli tosin kaverin oma valinta, vaikka sanoin kaverille, että menee miehen luokse heti, jos siltä tuntuu.
Tämä menee FB:n algoritmien piikkiin, mutta. Laitoin nettikirppikselle myyntiin talvitakin, 100 % polyesteriä, mukaan lukien "turkis"kaulus. Algoritmi päätti että kyseessä on eläin, ja ilmoitti että täällä ei voi myydä eläimiä, aseita tms. No, piirsin siihen päälle valkoisen söhryn paintissa, niin sitten kelpasi. Ei ole takki eläintä nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Eräs n. nelikymppinen nainen myi tyttärensä vanhojentanssi-mekkoa varsin kohtuulliseen hintaan. Laitoin viestin "Olen kiinnostunut ostamaan mekon, sopisiko nouto päivänä X kellonaikaan Y. t.Etunimi Sukunimi." Sain vastaukseksi "Vammaiselle en tyttäreni mekkoa myy"
Minulla on kasvoissa näkyvä poikkeama mutta olen kyllä älyltäni ihan normaali (vaikken olisi, mitä se mekon myymisessä haittaisi??)
Minulla on sen verran harvinainen nimi, että facebookissa ei (ainakaan tuolloin) ollut muita saman nimisiä, joten tämä myyjä oli ilmeisesti sieltä minut etsinyt ja suuressa älykkyydessään luokitellut vammaiseksi.
Hyi helvetti. Annoithan negatiivisen palautteen tai muuten häpäisit myyjän julkisesti? Kannattaisi tehdä ihan vastaisen varalle. Nimi esille ja sheimaamaan. Törkeää käytöstä.
Nyt on pakko linkata Feissarimokiin, kirpparin parhaat palat. https://www.feissarimokat.com/2019/10/kirpputorin-loytoja-osa-342/
Eiseoletyhmäjokapyytää kirjoitti:
Olimme muuttamassa ja laitoin siistin, Maskusta ostetun nojatuolin fb-kirpparille. Hintaa taisi olla 50€ ja selkeästi ilmoitinettä, vain nouto. Ilmoitukseen tuli paljon varauksia, mutta paras oli joku nainen, joka laittoi että "voin ottaa ilmaseksi jos tuot?". Ja laittoi tuon viestin vielä sellaiseen aikaan, että varmasti näki nojatuolilla olevan monta halukasta OSTAJAA. Oli pakko vastata miljoonalla kysymysmerkillä. Noh, ainahan voi yrittää.
Aika outoa. Eli sun pitää antaa tuoli ilmaiseksi ja vielä viedä se hänelle???
Ehkä hän kuvitteli että tuoli on sulle niin kauhea rasite, että haluat vain päästä siitä eroon hinnalla millä hyvänsä. Mutta edes tuollakaan logiikalla ei oikein aukea.
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä kertonut näistä pari täällä palstalla peräti tähän keskusteluunkin mutta en nyt jaksa selata läpi...
1) Laitoin oman alueen FB kirppikselle ilmoituksen lahjaksi saamastani hiton isosta yksisarvispehmosta, hinnaksi "tarjoa jotain", mutta heti oli tietty ylläpito kimpussa että täällä ei tarjouskauppoja suvaita. No mä laitoin sitten että annan ilmaiseksi koska en siitä tosiaan mitään rahoja tarvinnut. Se kilometrin jono jono jono mikä siihen tuli. Ekan kanssa sitten sovittiin nouto, mutta kas kummaa vähän tuon ajan jälkeen tulee viestiä että unohdin, tulen huomenna. No taas sama juttu. Totesin että fuck it, vien pehmiksen työkaverille jolla pieni tyttö joka siitä sitten ilahtuikin ikihyviksi.
2) Myin jotain parilla eurolla jotain rättiä FB kirppiksellä ja joku pistää suoraan yksärillä yksitellen näitä peruskysymyksiä (kai-kai, olka-helma, vyötärö, materiaali). Vastailin toki. Jossain siinä välissä kuvaan tuli "av ja yv" ja taas kun tältä ekalta tuli joku kysymys niin sanoin että sori, meni jo tässä välissä. "No olisin ostanut mutta et vastannut mun kysymyksiin tarpeeks nopeesti :(" Niin varmaan.
3) Ostettiin uus telkkari ja vanha jäi pyörimään tarpeettomana. Siinä pikkuvikaa niin laitoin toriin hintaan 50e. Oli ilta siinä, kello puoli 11 ja menin suihkuun. No vit tu puhelin huutaa. Olin unohtanut piilottaa puhelinnumeron ja tähän kellonaikaan, arki-iltana puoli 11 kolme puhelua tullut ja yksi viesti, jossa lukee että voisi tulla noutamaan telkkarin heti huomenna.
"Sori, olin suihkussa, mutta kiva, koska haluaisit tulla?"
"Voisin noutaa huomenna 30e jos sopii"
...Sähköposteja oli tullut tässä välissä 9 joten enpä vaivautunut enää edes vastaamaan. Laittoi myöhemmin sitten "Voin kyllä nantaa pyytämäsikin hinnan jos tuo 30e on liian vähän". No enpä vastannut siihenkään.
4) Ylläolevan johdosta poistin ilmoituksen ärsytyksissäni ja laitoin seuraavana päivänä hintaan 70e jos karsisi vähän järkevämpää porukkaa jäljelle, mutta virhe sekin oli. Eräs nainen lupasi tulla päivän aikana hakemaan. Annoin osoitteen ja numeroni. Soittaa kohta että on juuri keskustassa ja voisi tulla pian hakemaan, mutta mikäs tässä on se viimenen hinta - 50e varmaan hyvä? Sanoin että kuule tää ilmoitus on ollut mulla puoli tuntia netissä että en varmaan ala vielä tinkiä. "No voi harmi homma kun olisin just auton kanssa lähistöllä ja jos sulla on kerran kiire päästä siitä eroon." Juu ei ole mitään kiirettä, monta päivää jo lojunut tossa nurkissa. .
Voin kuvitella, että tuollainen ihminen istuu päivät pitkät netissä kyttäämässä ilmoituksia, sitten viestittelee monelle myyjälle että "Olisin sopivasti tässä lähellä, maksan 10 euroa" tms. Sitten aina tuo sama "jos sulla on kiire päästä eroon niin ottaisin sen nyt heti".
Mahtaako monikin myyjä suostua tuohon ehdotukseen?
Mä en enään myy mitään mitä en uskalla jättää ovelle, niin monet oharit ja tinkaajat ja myöhästelijät on tullut odotettua turhaan. Kerron mistä tavara löytyy ja rahat postilaatikkoon. Kukaan ei ole vielä hakenut maksamatta.
Viime aikojen huonoin kokemus oli kun myin nahkaista lepakkotuolia (liian halvalla) kauhea kysely/jono/av, lisäkuvia/av kysyn mieheltä...taisi mennä 3 päivää kunnes vihdoin joku ostaja pääsi ovelle asti, hän sitten tinkaamaan ( tuotteesta missä näkyy facessa 70 ihmisen jono...), sanoin että ei lähde sillä hintaa, seuraava jonottaja vaati taas lisäkuvia, jätti kommentoimasta ja odottelin. Poistin myynnistä ja kuskasin Konttiin :) parempi mieli. En viitsinyt alkaa säätämään ilmaiseksi antoakaan, mitä pikkujuttujen kanssa käytän paljon.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei kyllä tapahtunut minulle, mutta työkaveri möi lasten sängyn. Ilmoituksessa luki vain nouto. Ostaja oli tullut paikalle 2 kaverinsa kanssa, moittinut ensin pitkään paria naarmua/tahraa ja tingannut sängyn puolella hinnalla. Kaupanteon jälkeen nämä 3 raavasta miestä olivat lähteneet kantamaan sänkyä pitkin katua 2 km päähän.
Mikä tässä oli se kummallinen osuus?
EIkös salillakin käydä sitä varten, että on tarvittaessa lihasvoimaa, kun sitä tarvitaan. Minä näin kahden ukon kantavan parisänkyä, varmaan kilometrin matkan verran. Ei ihmetyttänyt yhtään.
Kumma kun ihmiset ei tajua, että jos mä myyn jotain haluan päästä eroon siitä. Mä en halua PUHUA siitä !!
Eli mä myyn kengät, koko jotain 37 tms. "Mikä on tarkka koko?" No ei paljon kiinnosta, mä haluan eroon niistä, ota ne tai ole hiljaa !!
JOs mä myyn sohvan ja mainitsen että on jotain tahroja, "Mitä tarhoja ja missä kohti" No en jaksa kirjotataa, ota se sohva tai pysy hiljaa !!
Oikeesti musta tuntuu että pää räjähtää kun kaiken maailman häröt kyselee kokoja, kuntoja ja tahroja. Joskus vien kaiken pihalel roskiin kun hermot menee. Kerran revin kengät riekaleiksi sen ijaan että PUHUN jonkun kanssa niistä. Ne oli mun exmiehen kengät, no se oli nyt sellanen tyyppi ettei siitä voi eedes puhua ! Ne kengät piti saada myyntiin ennen kuin se tuli vaatimaan ne takaisin, se voi ola jopa väkivaltanen joten ne kengät oli oikeesit saatava pois, ja kerrottava miehelle että se otti ne iste mukaan, ja unothi vaan jonnekin. Nin siinäpä vastailet kaiken maailman häröille että mitä kokoa.
Ostajille: ottakaa se tavara tai jättäkää otamata, mutta älkää kyselkö !!!
Annoin ilmaiseksi vanhan trampoliinin joka oli purettu ja jätetty pihalle, me olimme miehen kanssa töissä ja lapsi koulussa. Olin antanut yv:nä osoitteeni sekä ilmoittanut ettei olla kotona, mutta eikös kännykkääni ala tulla raivostunutta viestiä että miksei kukaan avaa ovea ja millä hän nyt tämän vie ? Hakija oli siis odottanut että me nostamme trampoliinin osat omaan autoomme ja ajamme hakijan perässä tämän kotiin. Annoin sitten seuraavalle joka hakikin lähes heti.
Myyjä sanoi laittavan tuotteen pakettiin ja hinnat sovittuna. Kun kysyin tilinumeroa maksua varten ilmoittikin että myi toiselle heido
Etsin pojalle rumpusettiä. Poika on 14 v jonka selvästi infosin myyjälle. Mentiin peräkärryn kanssa hakemaan rumpuja 30 km matkan. Perillä sitten selvisi, että setti oli noin 4 v lapselle tarkoitetut minirummut.
Kysyin myyjältä, että miksi ei kertonut ilmoituksessa eikä viesteissä, joita vaihdettiin lukuisia, että rummut on tarkoitettu ja myös mitoitettu pikkulapselle? En saanut selvää vastausta.
Oli siinä tyhmä mies. Ko tyyppi on valtion hommissa korkealla paikalla. Että tälläisellä älyllä meidän asioita hoidetaan.